SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI DLA KLASY III (całoroczny)
1. Przeczytaj uważnie tekst.
Stało się wielkie nieszczęście: małą mrówkę idącą brzegiem potoku, zagarnęła nagle wezbrana fala. Zanim się biedaczka spostrzegła, znalazła się na samym środku szumiącej wody. (...) „Jestem zgubiona. Już nigdy chyba stąd się nie wydostanę”.
Kiedy tak rozmyślała, w przezroczystej wodzie zobaczyła małą rybkę.
- Rybko! – zawołała uradowana. – Bądź tak dobra, weź mnie na swój grzbiet i popłyń ze mną do brzegu.
- Chętnie bym to uczyniła, ale słyszałam, że w pobliżu czatuje szczupak, więc uciekam...I rybka umknęła między kamienie.
Mrówka posmutniała. Naraz tuż nad sobą ujrzała coś wielkiego, trzepoczącego pięknymi skrzydłami. Poznała motyla.
- Mój drogi? – zawołała. – Czy nie byłbyś tak dobry i zabrał mnie z sobą?
- Nie mogę. – odrzekł. – Boję się o swoje skrzydła. Co będzie gdy je zmoczę? Bardzo cię przepraszam, ale nie mogę. Poproś kogoś innego.
Odleciał. Mrówka została sama. Wtem tuż obok siebie zobaczyła żuka – pływaka. W przezroczystej wodzie wyglądał jak wielka tratwa.
- Mój złoty! – zawołała uradowana. – Widzę, że płyniesz ku wrzosowemu brzegowi... Zanieś mnie tam, przecież nie sprawi ci to trudu.
- Dobrze. – mruknął żuk – Ale co mi za to dasz?
- Widzisz przecież, że nie mam nic przy sobie. Lecz gdy dopłyniemy do brzegu, przyniosę ci dwa źdźbła trawy, tak wielkie, jakie tylko zdołam unieść.
- Dwa źdźbła trawy! – oburzył się żuk-pływak. – Chyba żartujesz. Przepraszam cię bardzo, ale poproś kogoś innego.
Mrówka została sama. Zaczęła tonąć. Naraz uderzyła mocno o coś twardego. Zobaczyła, że stoi na wielkim kamieniu. Już jej nie groziło, że utonie. Ale jak wydostanie się z tej wyspy? Zobaczyła, że od brzegu w stronę kamienia dzieci opuszczają gałązkę. Wystarczy wejść na nią jak na most i będzie uratowana...
( „Nad strumykiem” Adam Bahdaj)
1. Odpowiedz na pytania:
1a) Jakie zwierzęta prosiła mrówka o pomoc?
..................................................................................................................................................................................................................................................................1b) Dlaczego rybka nie pomogła mrówce? ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1c) Jak postąpił motyl?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1d) Co mrówka obiecała dać żukowi za okazaną pomoc?
1e) Co sprawiło, że mrówka nie utonęła?
5
2. Wyszukaj w tekście (ćw. 1) po 3 rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki. Wpisz je do tabeli.
rzeczowniki
czasowniki
przymiotniki
1.
2.
3.
4,5
3. Do podanych wyrazów dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym.
mała ...............................................................................................................
jasny...............................................................................................................
radosny...........................................................................................................
sucha...............................................................................................................
2
4. Dopisz stopień wyższy i najwyższy do podanych przysłówków.
ciepło....................................................................................................................................................................................................................................................
wesoło.................................................................................................................................................................................................................................................
5. Określ liczbę i rodzaj podanych rzeczowników.
książka...................................................................................................................
słońce....................................................................................................................
pan.........................................................................................................................
dzieci.....................................................................................................................
chłopcy..................................................................................................................
6. Odmień czasownik „pływać przez osoby i liczby w czasie teraźniejszym.
liczba pojedyncza
liczba mnoga
1.ja
2.ty
3.on, ona, ono
1.my
2.wy
3.oni
3
7. Rozwiń zdanie o podane wyrazy.
Mrówka prosiła.
o pomoc, mała, motyla.
..............................................................................................................................................................................................................................................................
1
8. Uzupełnij tabelę podanymi wyrazami: rzeka, jezioro, zalew, strumyk, potok, staw
Wody płynące
Wody stojące
9. Wylicz po 3 rośliny zbożowe, okopowe i oleiste uprawiane w Polsce.
Rośliny zbożowe:
...............................................................................................................
Rośliny okopowe:
......................................................................................................................
Rośliny oleiste:
...........................................................................................................................
10. Podane nazwy roślin zapisz w odpowiednich miejscach w tabeli: jałowiec, dąb, jagoda, jeżyny, mech, brzoza.
runo
podszyt
wysokie drzewa
11. Nazwij główne kierunki świata.
4
12. Uzupełnij tabelę.
Autor
Tytuł
mario19748