iwaszkiewicz wst�p BN.doc

(38 KB) Pobierz

Adam Zawada, Wstęp, w: J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane, oprac. A. Zawada, Wrocław 2001, s. V-XXI.

 

I.        Biografia

Ukraina:

                  Leon Jarosław Iwaszkiewicz[1] ur. Się 20 II 1894 w Kalniku na Ukrainie; najmłodsze dziecko Bolesława I. i Marii[2]

                  ojciec pisarza był buchalterem[3] w cukrowni; w młodości wziął udział w powstaniu styczniowym, za co władze relegowały go z Uniwersytetu Kijowskiego i opa3ły wilczym biletem[4]. Nie zrealizował zatem literackich inspiracji. Fragmenty jego nieukończonej prozy wykorzystał syn w powieści Księżyc wschodzi

                  miał 4rodzeństwa: Bolesława, Helenę, Annę, Jadwigę

                  fakt, iż rodzice pisarza byli starsi, ojciec i stryj walczyli w powstaniu, zakorzeniał JI silnie w XIX w., w jego mentalności, historiozofii, estetyce. W tym właśnie można upatrywać przyczyn zainteresowania JI problematyką powstania, które nasiliło się zwłaszcza w późnej twórczości. JI był w pełni świadom, że dane mu było dorastać i kształtować się w środowisku przechowującym esencję dawnej polskości

                  1902 – zm. ojciec – JI miał 8 lat. Zostawszy bez środków u3mania, matka z dziećmi przeniosła się do W-wy – tu mieszkało kilka rodzin, z którymi była spokrewniona

                  JI rozpoczął naukę w szkole Karola Szulca w W-wie. Tu rozpoczęła się też przyjaźń z rodziną Szymanowskich (kuzynostwo) – wakacje 1903 spędził JI z Karolem i jego rodzeństwem w Tymoszówce, majątku Szymanowskich

                  1904 – wracają na Ukrainę do Elizawetgradu, gdzie pozostali do 1909. JI rozpoczął naukę w gimnazjum rosyjskim; córki zostały na pensjach krakowskich

                  to okres najsilniejszych związków z Szymanowskimi. W wieku 9-10 lat JI pisał wiersze, dramaty, potem próbował komponować muzykę. Na te wczesne zainteresowania artystyczne miał największy wpływ dom Szymanowskich (komponowano, śpiewano, przygotowywani amatorskie przedstawienia teatralne, u3mywano bliskie związki z artystyczną elitą polską i rosyjską). Znaczenie miał też gust literacki Karola (10 lat starszy), który sam pisał. Przyjaźń twórcza i współpraca trwała do śmierci kompozytora (1937). Skutki jej widać w filozofii i budowie dzieł, korespondencji, wspomnieniach, pieśniach, do których JI pisał/przekładał teksty, wspólnej operze Król Roger

                  1909 – rodzina przeniosła się do Kijowa, gdzie JI kontynuował naukę w gimnazjum i jednocześnie zaczął udzielać korepetycji – jako domowy nauczyciel miał okazje bywać u zamożnych rodzin ziemiańskich. Kolejne wakacje spędzał w dworach na Ukrainie/centralnej PL (obserwacje i doświadczenia z tego okresu stały się później tworzywem wielu utworów prozą)

                  1912 – świadectwo maturalne; zapisał się na Wydz. Prawa Uniwersytetu Kijowskiego, jednocześnie: student szkoły muzycznej (wtedy był bliższy komponowaniu niż pisaniu[5])

                  I 1915 – opublikował swój I utwór – sonet Lilith, zamieszczony w kijowskim „Piórze”[6]

                  nasiliły się teatralne zamiłowania JI. Przystąpił do pracy w kijowskim teatrze Studya (był aktorem i doradcą literackim)[7]

                  po II wś. rozpoczął pracę jako kierownik literacki w Teatrze PL (1946-1957). Napisał kilka utworów przeznaczonych dla sceny (m.in. Odbudowa Błędomierza, Wesele pana Balzaka, Kosmogonia, Noc czerwcowa, Pod akacjami)

                  1918 wstąpił do III Korpusu PL; uczestniczył w paru potyczkach i wczesnym latem, gdy Korpus rozbroili Austriacy, wrócił do Kijowa. Wkrótce miasto zajęły wojska Armii Czerwonej. 14 X 1918 wrócił do W-wy[8]

 

W-wa, Europa:

                  nawiązał współpracę z Mieczysławem Grydzewskim (red. „Pro Arte et Studio”). W listopadowym numerze ukazało się 10 oktostychów JI. Grydzewski zapoznał JI z: J. Tuwimem, J. Lechoniem, A. Słonimskim. 29 XI zaczęli wspólnie czytać wiersze własne oraz ulubione wiersze w kawiarni „Pod Picadorem” (Nowy Świat 57)

                  wieczory „PP” miały powodzenie – specyficzne połączenie młodopolskiego kabaretu literackiego z futurystycznym „mityngiem” poetyckim. Związały młodych poetów więzami przyjaźni (późniejszy Skamander)

                  XII 1918 (z datą 1919) ukazał się debiut książkowy JI – tom wierszy pt. Oktostychy

                  zaczyna 2-letnią (1920-21) współpracę z poznańskim „Zdrojem” (skupiał PL ekspresjonistów). Nakładem „Zdroju” ukazała się Zenobia Palmura. Powieść poetycka (druk. wcześniej w „Skamandrze”)

                  przystępuje do redakcji „Nowej Sztuki”, m.in. razem z T. Peiperem (pismo upada po 2 zeszytach, a między chłopakami wywiązuje się konflikt)

                  VII 1920 JI wstępuje do wojska (spędza 3 m-ce, w bezpośrednich walkach nie uczestniczy)

                  po powrocie z wojny o3muje redakcję działu „Sztuka” w „Kurierze PL” (do 1923), współpracuje z „Tyg. Ilustrowanym” i „Kurierem Lwowskim”. Pisze recenzje literackie, muzyczne, teatralne

                  sekretarzuje (zarobkowo) ówczesnemu marszałkowi sejmu, Maciejowi Ratajowi. Przez 2 lata przebywa w centrum spraw politycznych

                  1925 – rezygnuje z tej pracy, postanawia zostać zawodowym literatem; na decyzję usamodzielnienia się wpłynęło małżeństwo z Anną Lilpop[9] (jesień 1922)

                  wyjeżdża do Paryża, by tam zapoznawać się z najnowszymi tendencjami europejskiej sztuki (pół roku) – podróżowanie stało się ważnym motywem i elementem kompozycyjnym całej twórczości. Zwiedził: Niemcy, Francję, Belgię, Włochy, Szwajcarię, Austrię, Danię, Szwecję, Hiszpanię, Ukrainę, Estonię, radziecką Rosję, Amerykę Pd., Sycylię

                  Stawisko[10] – obszerny dwór w Podkowie Leśnej. Budowę ukończono w 1928 – Iwaszkiewiczowie przenieśli się tam z W-wy z 2 córkami: Marią (1924) i Teresą (1928)

                  Anna była osobą o rozległej wiedzy artystycznej; pisała, ale nie uważała się za pisarkę. Opublikowała kilka szkiców i przekładów

                  1927-32 – praca urzędnicza (Ministerstwo Spraw Zagranicznych) – kierownik Referatu Propagandy Sztuki (m.in. promocja za granicą dzieł PL artystów)

                  jesień 1932-1935 – jako dyplomata RP wyjechał do Kopenhagi

                  1935 – przeniesiony na sekretarza poselstwa do Brukseli

                  1936 – wycofał się z dyplomacji przede wszystkim z powodu poważnej choroby żony, ponadto rozczarował go nowy porządek polityczny Europy[11]

                  zaangażował się w prace 2 międzynarodowych organizacji: PEN Clubu oraz Unii Intelektualnej

                  wiosna 1932 – spędza kilka tygodni na Sycylii (kończy Panny z Wilka)

                  jesień 1932 – przenosi się do Kopenhagi

 

Stawisko, okupacja:

                  1936 – występuje ze służby dyplomatycznej i osiada w Stawisku. Publikuje zbiór opowiadań pt. Młyn na Utratą

                  1937 – sukces sceniczny Lata w Nohant (sztuka oparta na epizodzie biografii Chopina)

                  1938 – wychodzi 5 książek: Wiersze wybrane, nowy tom poetycki Inne życie, powieść Pasje błędomierskie, Dwa opowiadania, esej Fryderyk Chopin. Arnold Szyfman reżyseruje Maskaradę (osnuta na biografii Puszkina)

                  II wś.: dezyduje się zostać w domu (jako jedyny z grupy Skamander). Jest świadomy rozmiarów zagrożenia (obserwował nastroje w Niemczech), przekonany i nieuchronności niemieckiej napaści na PL

                  1939 – spłonęło jego warszawskie mieszkanie na Kredytowej, gdzie wywiózł najcenniejsze przedmioty ze Stawiska: obrazy i rękopisy

                  koniec VIII – zaczął prowadzić nieregularne zapiski, w których utrwalał doświadczenia i obserwacje wojny

                  1941 – rozpoczął pisanie Książki moich wspomnień (cykl esejów przedstawiających dzieciństwo i ukraińską, mazowiecką młodość, jego skamandryckie początki literackie, przyjaźnie intelektualne, wtajemniczenie w PL, Europę, życie)

                  pisał kolejne opowieści cyklu Nowele włoskie, wiersze obszernego tomu Ciemne ścieżki, opowiadania: Bitwa na równinie Sedgemoor, Matka Joanna od Aniołów, Stara cegielnia, Ikar, Młyn nad Lutynią

                  do Stawiska nadchodziły tragiczne wieści o aresztowaniach i śmierci osób bliskich (w powstaniu zginęła siostra pisarza, Anna). Wielu znalazło tu schronienie i opiekę, gdyż majątek ziemski został zarejestrowany jako „zakład ogrodniczy” (Leon – ogrodnik, Anna – właścicielka „pensjonatu”[12]). Dobrze nadawał się do roli pktu działalności konspiracyjnej, którym wkrótce się stał – JI związał się z sekcją literatury w departamencie oświaty, nauki i kultury Delegatury Rządu w Londynie

                  bywali tu liczni goście: J. Andrzejewski, Cz. Miłosz, St. Dygat, J. Parandowski, T. Breza, Z. Nałkowska, M. Dąbrowska, K.K. Baczyński, Z. Stroiński, T. Gajcy, K. Lipiński, A. Łapicki

                  przez całą wojnę odbywały się tu wieczory autorskie, odczyty, sympozja, wykłady, koncerty

 

JI-instytucja:

                  po wojnie kontynuuje swoją literacką aktywność organizacyjną

                  jesień 1945 – zostaje wybrany prezesem[13] Zarządu Głównego Związku Zawodowego Literatów PL. Obierany prezesem jeszcze 2-krotnie – reprezentuje pisarzy do I 1949 (na IV Zjeździe ZZLP odda przewodnictwo w ręce Leona Kruczkowskiego). W 1959 powraca do obowiązków prezesa i pełni je do śmierci

                  pod koniec lat 40.był prezesem Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Autorskich

                  1955-65 w 3 kolejnych kadencjach pełnił funkcję wiceprezesa PL PEN Clubu

                  uczestniczył w pracach Europejskiej Wspólnoty Pisarzy (COMES) oraz Stowarzyszenia Kultury Europejskiej (SEC)

                  przez kilka lat wchodził w skład jury przyznającego nagrodę włoskiej Fundacji Balzana

                  przewodniczył Tow. Przyjaźni PL-Włoskiej

                  wiceprzewodniczący Tow. Muzycznego im. F. Chopina

                  1952 – poseł na Sejm PRL, pozostawał nim do śmierci, z czasem przyjmując rolę marszałka-seniora

                  1953 – przewodniczący PL Komitetu Obrońców Pokoju (zrezygnował w 1957)

                  w powojennym życiu kulturalnym stał się postacią widoczną

                  1947 – za Nowele włoskie oraz Nową miłość i inne opowiadania o3mał nagrodę tygodnika „Odrodzenie”

                  Nagrody Państwowe I stopnia (1952, 1954, 1970)

                  Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1963, 1977)

                  nagrody zagraniczne (m.in. Nagroda Leninowska – 1970; włoska Premio Mondello – 1979)

                  publiczna aktywność to także redagowanie czasopism

                  1945-46 – poznańskie „Życie Literackie”

                  1947-48 – warszawskie „Nowiny Literackie” (firmowane przez PPS, razem z nim i liberalizmem znikły)

                  socrealizm[14] w twórczości JI: opublikowany w 1952 zeszyt pt. Sprawa pokoju. Wiersze i przemówienia, wiersz List do Prezydenta Bieruta, dydaktyczna powieść dla młodzieży Wycieczka do Sandomierza (1953), opowiadanie Ucieczka Felka Okonia, studium o J.S. Bachu (1951) i Listy z podróży do Ameryki Pd. (1954)

                  1955 – przejął po A. Ważyku redakcję „Twórczości” i kierował nią do śmierci

 

Stary poeta:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin