Siedem pieśni zgrzebnych o Janie Kasprowiczu
Napisał:Emil Zegadłowicz
Kraków 1927
Nakładem Towarzystwa Miłośników Książki w Krakowie
MARJI KASPROWICZOWEJ
WIERNEJ TOWARZYSZCE WIELKIEGO
DUCHA, JEJ ŚWIĘTEJ MISJI
WSPÓŁMIŁOWANIA
W HOŁDZIE
SKŁADA
AUTOR
E. Z.
Nie uścisnąłem Twej ręki
i nie spojrzałem w Twe oczy
— już ubieżała godzina —
w wieczności duch Twój kroczy…
Gdy wieść dobiegła żałosna,
wieść wydzwoniona w gór echu —
chciałem się zbierać na pogrzeb
w tej pierwszej chwili pośpiechu.
Lecz zaniechałem — i prędko; —
Wszakżem–ci w słowach skąpy,
cóż–bym tam robił w splendorze,
w celebrze próżności i pompy.
Kapele — muzyki — przemowy —
kwiaty barwione i wieńce —
… Ja ucałować—bym pragnął
Twe święte, znużone ręce.
Przeto w zamilku bolesnym
z duszą do krzyża przybitą —
z gór Ci posłałem żegnanie
ku wysrebrzonym Tatr szczytom.
Na mszę poszedłem wieczorną
do lasu — w wysokim kościele
wielbiłem Boga, co raczył
w Twojem objawić się dziele.
Milczenie — cisza stężała
stanęła w schylonym lesie…
las słuchał pieśni Twej wielkiej
podzwaniającej w bezkresie.
Odszedłeś w porze pożniwnej
jak snop do bożej stodoły —
bogate są Twoje dożynki,
radują się jasne anioły.
Wielka uciecha w wieczności,
że już po Twojej mordędze,
żeś się dorobił spokoju,
żeś ziemię ostawił i nędzę…
Lecz Ty tej szczerej uciesze
z słów ważnych budujesz ścianę:
„ziemi mej nawet w niebie
miłować nie przestanę”.
Duch prawy — kochałeś Swą biedę
żywota twardego i żmudy —
dał Ci Bóg tęgie ramiona
na dwakroć tęgie trudy.
Ostro się najpierw wadziłeś,
zgodziłeś się wreszcie z Bogiem —
z procesją ludzi ubogich
szedłeś śpiewając rozłogiem.
Nie znają Kalwarje świata
takiego przepowiadacza,
co to i smutki i bóle
w śmiech dobry przeinacza.
Z zasadzek, wertep, wądołów
wyniosłeś feretron zwycięski —
— śmierć Twoja była tryumfem,
bo żywot był bez klęski.
Przystaną burze na szczytach
w przestrzeni niezmierzonej —
zadrżą przed wichru nawałą
Twe ukochane jesiony.
Nazajutrz ranek rosisty
dzień wwiedzie w krasie słonecznej,
świat, zda się, zbędzie przemiany
i stanie jeden i wieczny.
Biegu wartkiego zatrzyma,
jeno się omgłą otoczy —
pocóż mu pięknem się krasić,
gdy nań nie patrzą Twe oczy?
Na bezrok zwykłym porządkiem
wiosna przeplecie się z latem —
dzień każdy zejdzie do grobu
z dziełem dojrzewań bogatem.
Strumień się szkliwem zweseli,
wiatr trawą przydrożną zachwieje —
promień na dom Twój przypełznie
i złote ściany ogrzeje.
Aż i zakwitną nasturcje
i zajrzą do okien w Harendzie —
i wszystko będzie tak samo
już jeno Ciebie nie będzie.
Nie będzie Ciebie w tym domu,
lecz w sercach naszych — w miłości
na ściężaj przed Tobą otwartej —
duch Twój na wieki zagości.
Nie było Ci słowo zabawą,
lecz obowiązkiem i trudem —
niosłeś je jak monstrancję
ksiądz niesie przed wiernym ludem.
(— Był poniektóry, co w świętość
kamieniem bezbożnie uderzył,
dotknij go, Panie, miłością,
aby najrychlej uwierzył. —)
Dźwigałeś z ducha otchłani
śpiew z ziemi, zrodzony jak zboże —
mienią się słowa i płoną
jak kalinowe zorze.
A poprzez zamieć melodji
droga się kładzie daleka,
którą Bóg idzie wieczysty
do cierpiącego człowieka.
Idzie z nadzieją słoneczną —
dłonie na skroniach Twych kładzie
i dobre ucisza serce
zbolałe w tak długiej zwadzie.
Przeto, gdy szedłeś Twą ścieżką
w rozkwitłe srebrzyście rano —
tą ścieżką w obliczu Tatr wiecznych
tak bardzo umiłowaną —
znalazłeś słowa najprostsze,
zbyte szat złotych i drogich —
pisane sercem do serca
w błękitnej księdze ubogich.
Najpiękniejszemi księgami
zwiększyłeś skarb ukochany —
owe na półkach sosnowych
księgi zdobiące Twe ściany.
Bywało, myśl Twa znużona
spowiedzi bratniej słucha —
z tych opraw, z tych kart, z inicjałów
mówiących z ducha do ducha.
I wtedy palce Twe drżące
relikwie stuleci gładzą —
myśli i czucia zaklęte
graficznych kunsztów władzą.
I wtedy schodzą do izby
z ksiąg mędrcy, pieśniarze, poeci —
w jednej tu chwili zebrani
mężowie wielu stuleci.
Przez okno kładzie się smuga —
promień zachodu ostatni
i ręce Twoje nagrzewa
i widma rzeszy pobratniej.
Cisza majestatyczna
snuje srebrzyste przędziwa —
wieczność się w wieczność przelewa
przez te ludzkości ogniwa.
… Zagasło słońce… Przez okno
patrzysz… i dusza Twa wzlata —
i czyta ponad zmierzchem
gwieździstą księgę wszechświata.
Nadchodzi wieczorna godzina
pachnąca miętą i ciszą —
pióra płomiennej zorzy
Twe imię na niebie piszą.
Palą się zorze jak pieśni
krwią Twoją żywą płomienne,
którą zrosiłeś obficie
człeczego życia Gehennę.
Dotąd ze snów się wynurza
w akordów organnych wtórze —
męka nad męki: — zastygłe
śmierci ponure wzgórze.
Lecz ponad męki widziadło
podniosłeś serce i ducha,
co dziś u bram wieczności
radosnych wieści słucha;
bowiem w tej życia udręce
nauczył się krzepić zawiłość
wiarą w człowieka i Boga —
tą wiarą, co zwie się też miłość.
Nie poskąpiłeś Ty serca
miłującego nad miarę —
darzyłeś niem to co świetliste
i to co małe i szare.
Mądrość odkryłeś w swem sercu,
mądrość, co wszystko ulecza,
że Bożej dorówna miłości
płomienna miłość człowiecza.
Żywot jest wypracowaniem,
dźwiganiem siebie i innych
i wypełnianiem miłosnem
serca uczynków powinnych.
Gdyś zatrząsł w spiżowe organy
tak, jak borami wichr targa —
hymny o.świecie ginącym
wyłkała zbolała Twa warga.
A słów tych taka potęga
szła życia i śmierci pobrzeżem,
że góry, doliny i rzeki
pomknęły za słowa pasterzem.
A potem przyszło wyznanie
nadzieji, miłości i wiary —
i znów pod mocą Twych zaklęć
dźwigały się mgliste opary,
i odsłoniły nad ziemią
tak jaśniejące błękity —
jakby uśmiechnął się Chrystus
na krzyżu dróg polskich przybity.
Podniosłeś duchy skrzepieniem
na skrzydłach bożego słowa —
z hymnem aniołów się splotła
Twa najuboższa mowa.
Przeto błagamy w modlitwie
przed ducha Twego ogromem —
by Twój świąt naszym był światem,
by dom Twój naszym był domem.
abi77