Stefan Vrtel.doc

(68 KB) Pobierz

Stefan Vrtel-Wierczyński

26 grudnia 1886r – urodził się w Hanowcach koło Stryja

1905-1909r. – studia: historia literatury polskiej oraz filologia klasyczna i słowiańska – Uni Lwowski

1925 r. – studia slawistyczne na Uni w Pradze

1909-1919 r. – nauczanie w lwowskim gimnazjum

1918r. – służba w Wojsku Polskim

1919-1920r. – praca w Bibliotece Jagiellońskiej

1920-27r. – praca w Bibliotece Uni Lwowskiego

1027-37r. – dyrektor Biblioteki Uni Poznańskiego

1937r. – dyrektor BN

3 luty 1963r – zmarł w Poznaniu

 

1920 r. praca na temat egzemplarza obowiązkowego. Doceniał znaczenie e.o, postulował o zmniejszenie jego liczby i niezbędność selekcji.

Koncepcja przejęcia zadań nieistniejącej BN przez biblioteki uniwersyteckie.

Utworzenie Towarzystwa Przyjaciół Biblioteki Uniwersyteckiej – zbieranie funduszy i darów rzeczowych.

Nie ilość książek, lecz ich jakość odgrywa tu rolę decydującą”.

Sprawa kompletności czasopism. Uzupełnienie zbiorów głównie poprzez wymianę dubletów w kraju i prowadzenie wymiany z zagranicą.

Koncepcja kartoteki haseł wzorcowych ( dla przyspieszenia prac drukowano gotowe strony inwentarzy wg schematów).

Prace nad katalogiem systematycznym Biblioteki Uni w Poznaniu.

Organizacja specjalnego kursu katalogowania, prowadzącego przez Łysakowskiego.

Powstanie czytelni czasopism przy czytelni ogólnej Biblioteki Uni w Poznaniu, z wolnym dostępem.

Zwiększenie obsady kadrowej w BN.

Planowanie gmachu BN ( z zasadą niekrzyżowania się dróg).

BIBLIOGRAF

Na zamówienie Towarzystwa Literackiego przygotował jeden z roczników polskiej bibliografii literackiej.

Najlepsze nawet bibliografie specjalne mogą być tylko uzupełnieniem bibliografii ogólnych”.

prace bibliograficzne powinny być dziełem zbiorowym”.

Plan pracy S.Wierczyńskiego:

Opracowanie polskiej bibliografii ogólnej.

Opracowanie bibliografii specjalnych, przede wszystkim polskiej bibliografii literackiej.

Opracowanie bibliografii zawartości czasopism polskich.

Powierzenie Instytutowi Bibliograficznemu zadania inicjowania i koordynowania powyższych prac.

 

Postulował porządkowanie materiału zawsze w dwóch układach: alfabetycznym i rzeczowym.

Opowiadał się za wprowadzeniem adnotacji treściowych.

Zmiana układu głównego zrębu bibliografii narodowej poprzez zastosowanie schematu 28 działów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin