1. Cel ćwiczenia laboratoryjnego
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z możliwościami przedstawiania wyników analizy mechanicznej gleby, w szczególności z krzywą uziarnienia i trójkątem Fereta.
2. Zakres ćwiczenia laboratoryjnego
· Rozpoznanie różnych utworów glebowych na podstawie ich składu granulometrycznego
· Przedstawienie wyników analizy mechanicznej przy pomocy trójkąta Fereta i krzywej uziarnienia
· Obliczanie wskaźnika różnoziarnistości
· Szczegółowy opis właściwości konkretnych utworów glebowych i wskazanie na ich przydatność rolniczą
3. Opis realizowanego ćwiczenia
· Na podstawie otrzymanych w formie tabeli danych dotyczących procentowej zawartości poszczególnych frakcji granulometrycznych rozpoznać utwór glebowy
· Dokładnie opisać właściwości fizyczne rozpoznanych utworów glebowych i scharakteryzować ich przydatność rolniczą
· Na podstawie podanych wyników analizy mechanicznej gleby wykreślić na otrzymanych formularzach krzywe uziarnienia dla poszczególnych gleb oraz zinterpretować otrzymane krzywe
· Przedstawić otrzymane wyniki składu granulometrycznego w formie trójkąta Fereta
· Obliczyć wskaźnik różnoziarnistości rozpoznanych utworów glebowych oraz zinterpretować otrzymane wyniki
4. Wyniki i wnioski
Piasek luźny (1) zawiera w tym przypadku 81% frakcji piasku. Utwory glebowe o przewadze frakcji piasku odznaczają się lekkością w uprawie mechanicznej, dużą zawartością powietrza, wysoką przepuszczalnością powietrzno-wodną, niewielkim podsiąkaniem kapilarnym oraz brakiem zdolności magazynowania substancji pokarmowych. Utwory charakteryzują się również szybkim tempem rozkładu substancji organicznej. Z piasków luźnych tworzą się gleby suche, mało żyzne, szybko nagrzewające się i biologicznie czynne. Ich jakość poprawia się wraz ze wzrostem ilości części spławialnych. Tak, więc gleby wytworzone z piasków luźnych są najsłabszymi glebami. Piasek luźny tworzy gleby lekkie, które są głównie użytkowane jako lasy.
Piasek słabo gliniasty (2)- w tym przypadku zawiera 83% frakcji piasku. W tym utworze glebowym również przeważa frakcja piasku. Utwór ten charakteryzuje się lekkością w uprawie mechanicznej, dużą zawartością powietrza, wysoką przepuszczalnością powietrzno-wodną, niewielkim podsiąkaniem kapilarnym, brakiem zdolności magazynowania substancji pokarmowych, szybkim tempem rozkładu substancji organicznej. Z piasków słabo gliniastych tworzą się gleby suche, mało żyzne, szybko nagrzewające się i biologicznie czynne. Jednak gleby wytworzone z piasków słabo gliniastych są lepsze od gleb wytworzonych z piasków luźnych.
Piasek gliniasty lekki pylasty (3) – najwięcej zawiera frakcji piasku-57%, a więc utwór charakteryzuje się lekkością w uprawie mechanicznej, dużą zawartością powietrza, wysoką przepuszczalnością powietrzno-wodną, niewielkim podsiąkaniem kapilarnym, brakiem zdolności magazynowania substancji pokarmowych, szybkim tempem rozkładu substancji organicznej. Z piasków gliniastych tworzą się gleby suche, mało żyzne, szybko nagrzewające się i biologicznie czynne. Jednak gleby wytworzone z piasków gliniastych są znacznie lepszymi glebami od gleb wytworzonych z piasków luźnych.
Pył ilasty (4) zawiera najwięcej w swym składzie utworów pyłowych, które charakteryzują się korzystnymi cechami w uprawach. Zapewniają roślinom dobre stosunki powietrzne i wodne, ale są bardzo podatne na erozję wodną. Zawartość frakcji pyłu wpływa korzystnie na tworzenie się agregatów glebowych.
Glina lekka pylasta (5) wchodzi w skład gleb średnich. Gleby utworzone z glin użytkowane są rolniczo, głównie pod uprawę zbóż (pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa) oraz ziemniaków. Gliny charakteryzują się korzystnym układem stosunków wodno-powietrznych, są również zasobne w składniki pokarmowe.
WNIOSKI DO KRZYWEJ UZIARNIENIA:
We wszystkich przypadkach krzywe uziarnienia mają mały spadek. Jedne są bardziej strome inne mniej, ale wszystkie wskazują na utwory różnoziarniste.
· Linia zielona (1) –piasek luźny, następuje tu mały spadek krzywej- utwór jest różnoziarnisty
· Linia czerwona (2) –piasek słabo gliniasty, następuje tu mały spadek krzywej- utwór jest różnoziarnisty
· Linia niebieska (3) –piasek gliniasty lekki pylasty, następuje tu mały spadek krzywej- utwór jest różnoziarnisty
· Linia czarna (4) –pył ilasty, następuje tu mały spadek krzywej- utwór jest różnoziarnisty
· Linia brązowa (5) –glina lekka pylasta, następuje tu mały spadek krzywej- utwór jest różnoziarnisty
WNIOSKI DO TRÓJKĄTA FERETA:
· Linia zielona (1) – punkt, w którym zbiegają się trzy proste równoległe, należy do rodzaju: piaski luźne
· Linia czerwona (2) – punkt, w którym zbiegają się trzy proste równoległe, należy do rodzaju: piaski słabo gliniaste
· Linia niebieska (3) – punkt, w którym zbiegają się trzy proste równoległe, należy do rodzaju: piaski gliniaste lekkie pylaste
· Linia czarna (4) – punkt, w którym zbiegają się trzy proste równoległe, należy do rodzaju: pyły ilaste
· Linia brązowa (5) – punkt, w którym zbiegają się trzy proste równoległe, należy do rodzaju: gliny lekkie pylaste
WSKAŹNIK RÓŻNOZIARNISTOŚCI:
1. Piasek luźny
d60=0,35
d10=0,035
Utwór glebowy jest różnoziarnisty
2. Piasek słabo gliniasty
d60=0,48
d10=0,03
Utwór glebowy jest bardzo różnoziarnisty
3. Piasek gliniasty lekki pylasty
d60=0,34
d10=0,015
4. Pył ilasty
d60=0,035
d10=0,0015
5. Glina lekka pylasta
d60=0,094
d10=0,0018
1
goldapianie