2006-10-07 16;46;35.RTF

(3957 KB) Pobierz

74

Od lewej strony:

ołtarz

św. Krzyża,

ołtarz

św. Aleksego

Z figurą św. Jana

Nepomucena

Obraz

W. Neunhertza

"Chrystus

ukrzyżowany"

Od lewej strony:

barokowa

chrzcielnica,

ołtarz

św. Katarzyny

o relikwiach słyszymy już przy okazji śmierci św. Wojciecha i umieszczeniu jego zwłok w katedrze gnieźnieńskiej. W 1145 r. do Wrocławia sprowadzono relikwie św. Wincentego, zaś w 1184 r. do Krakowa - relikwie św. Wacława. Biskup Prandota podarował Przemysłowi Ottokarowi II ramię św. Stanisława. W kościele Jezuitów w Warszawie przechowywane są relikwie św. Andrzeja Boboli.

Jeśli chodzi o relikwie związane z Ukrzyżowaniem, to wiemy przykładowo o zakupie korony cierniowej przez króla Francji Ludwika IX od kupca weneckiego Nicolo Cjuirino, który to z kolei dostał ją pod zastaw od Baldwina II, cesarza Konstantynopola. Złożono ją w kaplicy św. Mikołaja w pałacu królewskim na wyspie Cite w Paryżu. W Antiochii przechowywano lancę, którą przebito bok Chrystusa. O relikwiach Krzyża św. słyszymy np. za panowania tegoż Ludwika IX, który nabył kawałek Krzyża od Templariuszy i umieścił go we wspomnianej kaplicy św. Mikołaja. Na początku XIV wieku 5 cząstek Krzyża św. otrzymał klasztor łysogórski, który do XVI wieku spełniał dzięki temu rolę podobną do dzisiejszej Częstochowy. W skarbcu klasztoru częstochowskiego znajduje się krzyż relikwiarzowy z 1703 r., z relikwiami Krzyża Św., będący darem królowej Marii Józefy, żony Augusta II Sasa. Podobne przykłady można mnożyć. Wróćmy jednak do bolesławieckiej świątyni.

Na końcu nawy głównej znajduje się ołtarz główny o wysokości 9 m i szerokości ok. 5 m, wykonany za 600 talarów, w latach 1723-25, przez Jerzego Leonarda Webera, wcześniej wspomnianego autora rzeźb spod bram miejskich. Ołtarz wykonał na zamówienie proboszcza Chrystiana Franciszka Blutvogla. Artysta pochodził ze Świdnicy i należał do najlepszych rzeźbiarzy epoki baroku na Śląsku. Był autorem m.in. wystroju kościoła dominikanów we Wrocławiu oraz szeregu budowli w Świdnicy. Jak wynika z tekstu umowy, zawartej 17. XII 1723 r., miasto zapłaciło mu sporą sumę za wykonanie arcydzieła. Punktem centralnym trójkondygnacyjnego ołtarza jest, rzeźbiona w drewnie, scena Wniebowzięcia NMP. Zauwa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin