Wiatr.doc

(50 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                         J.Cowley -  „Wiatr”.

 

Cel ogólny: dostrzeganie zmian  w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku

                    ( jesień ); obserwacja zjawisk atmosferycznych: wiatr, deszcz…

 

Temat  tygodnia: „Jesienna pogoda

 

Litera tygodnia: J, j

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to jest wiatr? Czy wiemy skąd się bierze?

2. Jak wygląda chmura? Dlaczego zmienia kolor?

3. Co to jest deszcz? Skąd się bierze?

4. Co to jest jesień? Opowiedz o niej.

5. Prognoza pogody. Zapowiadamy pogodę.

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Prowadzenie kalendarza pogody. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych

   charakterystycznych dla jesieni: silny wiatr, deszcz, obniżanie się temperatury…

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi obserwować pogodę, potrafi opowiadać

                                 o pogodzie, umie zaznaczać w kalendarzu pogodę danego dnia

2. Obserwowanie zmian w pogodzie jesienią: ciepło – zimno, szaro – słonecznie

    w zależności od pory dnia.

  Cel operacyjny: - dziecko widzi jak zmienia się pogoda w zależności

                                od pory dnia. 

 

 

Działalność matematyczna:

1. Sprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości (duży, większy,

    największy, taki sam…) oraz grubości (gruby, grubszy, najgrubszy, taki sam…)

    przy pomocy np.: kropli deszczu.

     Cel operacyjny: - dziecko określa grubość i wielkość przedmiotów.

2. Urodziny cyfry 3.

    Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 3, potrafi odszukać ją wśród

                                   innych cyfr znajdujących się w kąciku matematycznym.

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – swobodne i śmiałe wypowiadanie się.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:

  * Co to jest wiatr? Skąd się bierze?

  * Jak wygląda chmura? Dlaczego zmienia kolor?

  * Co to jest deszcz? Skąd się bierze?

  * Co to jest jesień? Opowiada o niej.

  * Jak zapowiedzieć pogodę.

2.Urodziny litery „J ,j

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „J , j”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: deszcz, wiatr, mgła

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: kropla deszczu, jesień

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: jesień, wiatr… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „J , j”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „J , j”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „J , j” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki

   i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie

   lub ze wsparciem nauczycielki książki „Wiatr” i karty poetyckiej oraz innych

  książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wiatr

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

 

 

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   jesień, wietrzyk, deszczyk...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: jesień,

                                 wietrzyk, deszczyk…

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi właściwie reagować na przejawy agresji

                                   innych dzieci ( na zasadzie tolerancji i akceptacji ).

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Jesień - jesieniucha

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

2. Doskonalenie umiejętności słuchania i rozpoznawania dźwięków z otoczenia,

    np.: padający deszcz, wiejący wiatr…

    Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje różne dźwięki z otoczenia.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Kropla deszczu – aktywność twórcza.

    P: Kartka z kropelką błękitnej wody, farby, kredki, bibuła.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

2. Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody – szum i szelest liści, szum wiatru,

    odgłosy deszczu ( burza, ulewa, monotonne spokojne stukanie kropel

    o okna, parapet…)

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi wsłuchiwać się w odgłosy przyrody

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Wiatr, wietrzyk ,wichura” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Omiń kałużę” – element równowagi.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

 

 

 

 

 

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Przestrzeganie zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:

    a) zgodnego zachowania się podczas zabaw,

    b) korzystania ze sprzętu i zabawek.

    Cel operacyjny:  - dziecko zna i przestrzega ustalone zasady dotyczące

                                   zgodnego współżycia z innymi dziećmi..

 

Aktywność dramatyczna:

1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,

    mimika, uśmiech.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi nazywać wyrażane stany emocjonalne.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

 

1. Podawanie dzieciom wzorów do naśladowania ( spośród dzieci w grupie

   i nie tylko ).

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość

 

 

Zabawy:

1.Zabawa KLANZA:

  - „Czarowanie pogody” – zabawa z wykorzystaniem muzyki.

2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

  -  „Namaluj literkę „J, j”    P: kasza manna, tacki.

3. Zabawa badawcza:

  - Zabawy z wodą”  - badanie właściwości wody(deszcz)

4.Zabawy konstrukcyjne:

-         „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

     - Opaska zaufania” - dzieci po kolei zakładają na oczy ciemną

                                         opaskę i dają się prowadzić innym.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaufać koledze, koleżance

7. Zabawa umuzykalniając:

   - „Marsz z figurami” - marsz w rozsypce. Na przerwę w muzyce

                                        każdy wymyśla dowolną figurę.

 

 

8.Zabawy logopedyczne:

    -  ćwiczenia oddechowe.

 

 

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.J.Cowley – „Wiatr

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”

6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw

                       kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję

                       emocjonalną dziecka"

7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

 

 

 

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin