J.Cowley - „Wiatr”.
Cel ogólny: dostrzeganie zmian w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku
( jesień ); obserwacja zjawisk atmosferycznych: wiatr, deszcz…
Temat tygodnia: „Jesienna pogoda”
Litera tygodnia: J, j
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Co to jest wiatr? Czy wiemy skąd się bierze?
2. Jak wygląda chmura? Dlaczego zmienia kolor?
3. Co to jest deszcz? Skąd się bierze?
4. Co to jest jesień? Opowiedz o niej.
5. Prognoza pogody. Zapowiadamy pogodę.
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1.Prowadzenie kalendarza pogody. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych
charakterystycznych dla jesieni: silny wiatr, deszcz, obniżanie się temperatury…
Cel operacyjny: - dziecko potrafi obserwować pogodę, potrafi opowiadać
o pogodzie, umie zaznaczać w kalendarzu pogodę danego dnia
2. Obserwowanie zmian w pogodzie jesienią: ciepło – zimno, szaro – słonecznie
w zależności od pory dnia.
Cel operacyjny: - dziecko widzi jak zmienia się pogoda w zależności
od pory dnia.
Działalność matematyczna:
1. Sprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości (duży, większy,
największy, taki sam…) oraz grubości (gruby, grubszy, najgrubszy, taki sam…)
przy pomocy np.: kropli deszczu.
Cel operacyjny: - dziecko określa grubość i wielkość przedmiotów.
2. Urodziny cyfry 3.
Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 3, potrafi odszukać ją wśród
innych cyfr znajdujących się w kąciku matematycznym.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – swobodne i śmiałe wypowiadanie się.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:
* Co to jest wiatr? Skąd się bierze?
* Jak wygląda chmura? Dlaczego zmienia kolor?
* Co to jest deszcz? Skąd się bierze?
* Co to jest jesień? Opowiada o niej.
* Jak zapowiedzieć pogodę.
2.Urodziny litery „J ,j”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „J , j” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas
czytania książek w kąciku książki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki
ze Słonecznej Biblioteki.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: deszcz, wiatr, mgła…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: kropla deszczu, jesień…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: jesień, wiatr… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „J , j” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „J , j”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „J , j” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki
i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie
lub ze wsparciem nauczycielki książki „Wiatr” i karty poetyckiej oraz innych
książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Wiatr”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
jesień, wietrzyk, deszczyk...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: jesień,
wietrzyk, deszczyk…
3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych
do odczytywania wyrazów.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi właściwie reagować na przejawy agresji
innych dzieci ( na zasadzie tolerancji i akceptacji ).
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Jesień - jesieniucha”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.
2. Doskonalenie umiejętności słuchania i rozpoznawania dźwięków z otoczenia,
np.: padający deszcz, wiejący wiatr…
Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje różne dźwięki z otoczenia.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Kropla deszczu” – aktywność twórcza.
P: Kartka z kropelką błękitnej wody, farby, kredki, bibuła.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.
2. Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody – szum i szelest liści, szum wiatru,
odgłosy deszczu ( burza, ulewa, monotonne spokojne stukanie kropel
o okna, parapet…)
Cel operacyjny: - dziecko potrafi wsłuchiwać się w odgłosy przyrody
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Wiatr, wietrzyk ,wichura” – orientacyjno-porządkowa,
„Omiń kałużę” – element równowagi.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Przestrzeganie zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:
a) zgodnego zachowania się podczas zabaw,
b) korzystania ze sprzętu i zabawek.
Cel operacyjny: - dziecko zna i przestrzega ustalone zasady dotyczące
zgodnego współżycia z innymi dziećmi..
Aktywność dramatyczna:
1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,
mimika, uśmiech.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi nazywać wyrażane stany emocjonalne.
IV Budowanie systemu wartości
1. Podawanie dzieciom wzorów do naśladowania ( spośród dzieci w grupie
i nie tylko ).
Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość
Zabawy:
1.Zabawa KLANZA:
- „Czarowanie pogody” – zabawa z wykorzystaniem muzyki.
2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „J, j” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa badawcza:
- „Zabawy z wodą” - badanie właściwości wody(deszcz)
4.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:
- „Opaska zaufania” - dzieci po kolei zakładają na oczy ciemną
opaskę i dają się prowadzić innym.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaufać koledze, koleżance
7. Zabawa umuzykalniając:
- „Marsz z figurami” - marsz w rozsypce. Na przerwę w muzyce
każdy wymyśla dowolną figurę.
8.Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe.
Załączniki:
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,
karta poetycka.
Literatura:
1.J.Cowley – „Wiatr”
2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”
5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”
6. D.Ch.Weston,M.S.Weston-"Co dzień mądrzejsze-365 gier i zabaw
kształtujących charakter,wrażliwość i inteligencję
emocjonalną dziecka"
7. M.Marciniak-"Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"
Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
magic_bb