MATERSKA - notatki z książki.doc

(405 KB) Pobierz
MATERSKA

MATERSKA

Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii

 

 

Nauka – społecznie wypracowany system twierdzeń uzasadnionych i sprawdzonych, dot. ważnych dla człowieka dziedzin rzeczywistości.

 

ð wytwór społeczności uczonych, mogą się nawzajem kontrolować, powtarzając i ulepszając badania, krytykując teorie

ð w wyniku współpracy wiedza jest falsyfikowana/kumulowana

a tempo kumulacji wolne, bo:

              ú falsyfikacja zależna od niewystarczającej trafności i rzetelności metod badania

              ú pojęcia teoret. czerpane z języka naturalnego tworzą twierdzenia niejasne i słabo powiązane logicznie

 

Pierwsze uniwersytety:

-          1119 r. – Bolonia

-          1200 r. – Paryż

-          1209 r. – Cambridge

-          1364 r. – Kraków

 

System twierdzeń – logiczne związki między tw., zapewniające im spójność i wywodliwość (możliwość logicznego przechodzenia od jednych do drugich)

 

Psychologia – zbiór w różnym stopniu uporządkowanych systemów wyodrębnionych ze wzgl. na 3 kryteria:

 

ð przedmioty: np. psych. emocji, psych. uczenia się

ð dominująca metoda: psych. eksperymentalna, psychometria, psychofizjologia

ð zastosowanie: psych. kliniczna, psych. pracy 

 

Twierdzenia uzasadnione i sprawdzone.

 

Uzasadnianie dzieli się na:

ð dowodzenie – wyprowadzanie tw. nie uznawanych z góry za prawdziwe z innych za takie uważanych

ð wyjaśnianie – fakt wyjaśniany ogólnymi zasadami

 

Uzasadnianie w naukach ścisłych sprowadza się do prawidłowego rozumowania logicznego.

 

Sprawdzanie twierdzeń:

ð w naukach empirycznych: doświadczenie

              ú eksperyment

              ú obserwacja

              ú introspekcja

ð w naukach dedukcyjnych, matematycznych i filozofii

              ú badanie poprawności i spójności rozumowania

 

1956 r. – Kongres Amer. Towarzystwa Psych., Oppenheimer: instrumenty kontroli ludzkiego myślenia i zachowania oprac. przez psych. mogą stanowić poważne zagrożenie

 

1879 r. – Wilhelm Wundt – pierwsze laboratorium psych. na Uniwersytecie w Lipsku

 

 

PSYCHE A MATERIA

 

Heraklit – VI w p.n.e.

a dusza nieśmiertelna, dowodzono tego na podstawie analizy marzeń sennych: skoro dusza dokonuje podróży w czasie i przestrzeni podczas gdy ciało znajduje się w jednym miejscu i czasie to w chwili śmierci dusza również może opuścić martwe ciało i krążyć dalej

a dusza wielofunkcyjna, złożona, bo odpowiada za emocje, marzenia, psychiczną aktywność g zróżnicowana funkcjonalnie

 

Platon – V-IV w p.n.e.

a dusza łączona z określonymi organami ciała, umieszczona w osi mózgowo-rdzeniowej, podzielona na 3 części:

              ú nus – dusza rozumna, część mózgowa, władza, rozum

              ú thymos – dusza zwierzęca, część szyjno-piersiowa, uczucia, namiętności

              ú epithymia – dusza pożądliwości, część krzyżowo-rdzeniowa

 

Galen(us) – II w n.e., przyrodnik, filozof grecki

a dusza łączona z samym mózgiem, 3 komory mózgu: przednia, środkowa, tylna

a w komorach mieszka dusza – fluid, powietrze psychiczne

a rozłożenie zgodne z układem świątyni Prawa:

              ú I komnata – zbieranie inf. na temat podsądnego g odbiór inf. ze świata oparty na zmysłach, gdzieś po bokach tkwi powietrze odpowiedzialne za wyobrażenia

              ú II komnata – analizowanie danych g przetwarzanie inf. o świecie

              ú III komnata – zapadanie decyzji odnośnie kary g programy działań człowieka

 

Kartezjusz – XVI w., autor dualistycznej koncepcji

a res cogitas – wymierna, trójwymiarowa, rozciągła, materialna, podlega prawo mechaniki

a res extensia – niewymierna, niematerialna, dusza dowiaduje się o podnietach docierających do ciała i zawiaduje nim

a szyszynka – miejsce kontaktu duszy z ciałem

 

Meyer – XVIII w., niemiecki astronom, przyrodnik

a wyróżnia w mózgu:

              ú istotę szarą – korę mózgową – pamięć

              ú istotę białą – pod korą – wyobrażenia i osądy

              ú pień mózgu – wola człowieka

              ú spoiwo wielkie, móżdżek – narządy łączące

 

Gall – XVIII-XIX w.

a funkcje psych. są rezultatem działania pewnej ilości komórek mózgowych

a im bardziej skomplikowane zajęcie tym więcej angażuje komórek nerwowych

a skupiska dużej ilości komórek odpowiedzialnych za dane umiejętności mogą nawet wybrzuszać czaszkę g poligloci powinni mieć wytrzeszcz oczu

 

Broca – XIX w.

a 1861 r. – na Kongresie Antropologii w Paryżu publikuje wyniki badań pacjenta, który ma problemy z mówieniem, trudności w wybrzmiewaniu głosek

a w jego mózgu uszkodzony ośrodek w lewym płacie czołowym – ośrodku Broca

 

Wernicke – XIX w.

a 1874 r. – artykuł o trudnościach w odbiorze i różnicowaniu dźwięków u pacjenta

a problem w rozróżnieniu półka-bułka, domek-Tomek

a związ. z uszkodzeniem w lewym płacie czołowym

a afazja czuciowa

 

Broca + Wernicke g koncepcja wąskolokalizacyjna

a mózg zbiorem wysoce wyspecjalizowanych ośrodków, z których każdy odpowiada za tylko jedną funkcję, bez względu na to jak bardzo jest skomplikowana; ośrodki nie są ze sobą powiązane

+ w mózgu faktycznie są wyspecjalizowane ośrodki

- wyklucza to fakt, że ludzkie funkcje są powiązane

- wyklucza także możliwość regeneracji, gdy ośrodek jest zniszczony

 

Goldstein – koncepcja antylokalizacyjna

a mózg jest plastyczny

a może wszystko – zawiadywać każdą funkcją

a masa uszkodzenia mózgu decyduje o tym, że zmniejszają się pewne zdolności – np. zdolności abstrakcyjnego myślenia

 

(Broca + Wernicke) + Goldstein g koncepcja układów dynamicznych Pawłowa

 

Pawłow:

a funkcje psych. nie są wynikiem działania raz na zawsze ustalonych, wyodrębnionych ośrodków, lecz kształtują się w oparciu o powstałe w trakcie życia osobniczego dynamiczne układy różnych części ukł. nerwowego

 

 

STAROŻYTNOŚĆ

ú podział na element fizyczny (niższy) i duchowy (wyższy) – nieśmiertelny, związ. z oddychaniem i instynktem samozachowawczym

 

 

Platon – idealista, V-IV w p.n.e.

ð nieśmiertelna dusza w świecie idei (prawzorów wszelkich pojęć) poznaje rzeczywistość, bo obcuje z jej kwintesencją

ð ludzkie poznanie jest przypominaniem sobie przez duszę tego, co poznała w świecie idei

ð władze duszy we wzajemnym konflikcie: rozum, pożądliwość, namiętność

 

Eupedokles, Demokryt – materialiści, V-IV w p.n.e.

ð wszystko zbud. z wody, powietrza, ognia i ziemi w różnych konfiguracjach

ð istota funkcji życiowych – powietrze, istota duszy – ogień

ð wg Demokryta rzeczywistość skł. się ze związków prostych niepodzielnych cząstek materii: atomów; zjawiska duchowe – ruch najdoskonalszych, idealnie okrągłych atomów, dusza – ciało niewidzialne w widzialnym

 

Hipokrates – lekarz, przyrodnik, V-IV w. p.n.e.

ð podział wg temperamentów:

              ú sangwinik

              ú choleryk

              ú flegmatyk

              ú sangwinik

 

Arystoteles – uczeń Platona, twórca psych. filozoficznej, IV w. p.n.e., organiczna koncepcja duszy

ð rozprawa „O duszy” – dusza formą ożywiającą materię

ð dusza jest ENTELECHIĄ – celem wew. życia

ð każdy organizm (roślina też) ma duszę

ð 3 dusze człowieka:

              ú roślinna, wegetatywna – czująca

              ú zwierzęca – pożądająca

              ú ludzka – rozumna

ð 2 rodzaje rozumu-siły, która tworzy wyobrażenia i myśli:

              ú bierny – przyjmowanie i objaśnianie wrażeń; wrażenia 5 zmysłów skł. się na wyobrażenia przedmiotów poprzez kojarzenie przez kontrast, podobieństwo i styczność

              ú czynny – abstrahowanie, akty woli; z ich pomocą tworzenie pojęć i sądów

 

Teofrast – uczeń Arystotelesa, IV-III w.p.n.e.

ð dokonał behawiorystycznego opisu człowieka uniżonego

 

Epikur – materialista, IV-III w.p.n.e.

ð do narządów zmysłów przenikają cząsteczki przedmiotów wywołujące obrazy

ð teoria rozumnej rozkoszy – człowiek posiada indywidualny ideał unikania cierpień, dążenia do spokojnego i pogodnego stanu ducha

 

Galenus – II w. n.e.

ð temperamenty Hipokratesa zależą od przewagi soków organicznych (humorów):

              ú żółć – choleryk

              ú flegma – flegmatyk

              ú woda – melancholik

              ú krew – sangwinik

.

WCZESNE CHRZEŚCIJAŃSTWO

              ú od 380r. religią państwową w Rzymie

 

św. Augustyn – uznawany za Ojca Kościoła, IV-V w.n.e.

ð intelektualna, wysublimowana miłość do Boga – najwyższa forma wrodzonego dążenia do szczęścia

ð zmierzając do celu, należy posługiwać się rozumem, wątpić we wszystko (dubito, ergo sum) z wyj. istnienia Boga

 

ŚREDNIOWIECZE

 

św. Tomasz z Akwinu – XIII w.

ð koncepcja duszy zespalającej czynności wegetatywne i poznanie zmysłowe z rozumem

ð dusza jednoznacznie nieśmiertelna

ð nie kieruje postępowaniem człowieka, bo istnieje wolna wola

 

RENESANS

              ú przedmiotem rozważań naukowych nie dusza, bo nierozpoznawalna, tylko jednostkowe doświadczenie ludzkie

              ú przedmiotem rozważań też: emocje, postawy  społeczne, osobowość.

 

Filip Melanchton – teolog, XVI w.

ð wprow. pojęcie ‘psychologia’ – jednostkowe doświadczenie ludzkie, będące obszarem refleksji filozof.

ð emocje wyjaśnione kurczeniem się i rozszerzaniem naczyń krwionośnych

 

Duns Szkot – koniec XIII w.

ð tabula rasa –  świadomość rozwija się dopiero od momentu narodzin

ð sądy o złożonych zjawiskach powstają w drodze asocjacji

ð procesy myślowe są wynikiem współdziałania woli i rozumu

ð wola czyni jasnymi myśli niejasne i nie w pełni zaktualizowane (zjawisko uwagi)

 

Juan Luis Vives – XV-XVI w.

ð model od poznania do sądów, przyrównany do trawienia

              ú consideratio – przyswajanie

              ú recordatio – zapamiętywanie

              ú collatio – stapianie treści za pomocą fantazji, odkrywanie w znanym nowej jakości

              ú discursus – nadawanie formy słownej

              ú iudicium – sądzenie, rozważanie

              ú contemplatio – refleksja

ð emocje ważne w tworzeniu skojarzeń, zwiększają siłę pamięci

ð przedmioty uczuć: przyciągające lub odpychające

 

Roger Bacon – XIII w.

ð to, co dotyczy przyrody odnosi się też do człowieka

ð kwestionuje teologiczny podział na ludzi i zwierzęta

 

Levinus Lemnius – XVI w.

ð      świadomość nie jest oderwana od ciała, bo człowiek stanowi część przyrody

ð      ciało umysł kształtowane przez przyczyny naturalne, te same dla obu

ð      dot. to umysłu zarówno normalnego, jak i zaburzonego (do tej pory choroba psych=opętanie przez diabła, nie wiedziano jak leczyć, wypędzano g statki szalonych)

ð      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin