SYSTEM SZKOLNICTWA WE FRANCJI
þ oficjalna nazwa państwa: Republika Francuska
þ ustrój polityczny: republika o systemie parlamentarno-prezydenckim
þ święto narodowe: 14 lipca (rocznica zburzenia Bastylii w 1789 roku)
þ podział administracyjny: regiony (22), departamenty (96) i gminy (36 300).
þ wraz z Niemcami, Włochami, Belgią, Holandią i Luksemburgiem Francja jest jednym z krajów założycielskich Unii Europejskiej (1952)
þ najważniejsze ideały Francji zawarte są w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela oraz w haśle Wielkiej Rewolucji Francuskiej: Wolność, równość, braterstwo
Cele oświaty
Cele oświaty francuskiej zostały wyznaczone już w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej w 1789 roku. Dokładniej sprecyzowano je po II wojnie światowej (zwłaszcza w ustawie oświatowej z 1989 roku).
Dotyczą one:
Ü rozwoju osobowości każdego ucznia
Ü podniesienia poziomu oświaty wszystkich obywateli
Ü kształcenia stosownie do potrzeb rozwijającej się gospodarki
Ü równych szans oświatowych dla wszystkich
Ü ukończenia wyższych klas szkoły średniej przez co najmniej 80 % uczniów
System edukacyjny
Ä obowiązek szkolny: od 6 do 16 roku życia
Ä rok szkolny trwa 180 dni i jest podzielony na 5 semestrów
Ä tygodniowe obciążenie nauką wynosi 26 godzin w szkole elementarnej oraz 30 i więcej godzin w szkole średniej
Ä całość systemu edukacyjnego jest podzielona na etapy, a każdy z tych etapów na cykle
Ä szkoły są koedukacyjne na wszystkich poziomach
Administracja i nadzór
ð francuski system edukacyjny charakteryzuje wysoki poziom centralizacji odpowiedzialności za oświatę. Najważniejszą rolę odgrywa Ministerstwo Oświaty.
Jego zadaniem jest :
o ustalanie nakazów
o ustalanie zakazów
o regulacja dotycząca programów i planów nauczania. Do tych regulacji muszą się stosować zarówno szkoły publiczne, jak i prywatne
ð w zarządzaniu szkolnictwem mają też udział inne resorty państwowe – każdy z nich prowadzi własną politykę edukacyjną i może powoływać placówki szkolne
ð szkolnictwo francuskie zorganizowane jest hierarchicznie. Francja jest podzielona na okręgi szkolne (tzw. akademie, których granice pokrywają się zwykle z podziałem kraju na regiony) oraz na departamenty
Szczeble administracji oświatowej
Ü każdy okręg jest reprezentowany przez rektora, którego mianuje prezydent Republiki. Na poziomie departamentu rektora reprezentuje inspektor, który z kolei kieruje oświatą na poziomie lokalnym – przez dyrektorów szkół, którzy są ostatnim szczeblem administracji systemu oświatowego
Ü do obowiązków rektora należy kierowanie wszystkimi urzędami zależnymi od Ministerstwa Oświaty. Jest on także honorowym rektorem wszystkich wyższych uczelni w nadzorowanym okręgu
Zadania inspektorów
þ kierowanie siecią szkół
þ mianowanie dyrektorów przedszkoli oraz szkół elementarnych i średnich
þ wdrażanie odgórnie ustalonych regulacji
è Francja wydaje na oświatę publiczną około 6.5% PKB, co w 1990 roku przekładało się na sumę 75,8 mld $
è ponad 90% wydatków Ministerstwa Oświaty przypada na pensje dla nauczycieli i utrzymanie administracji oświatowej
Pomoc dla uczniów
ð w ramach obowiązku szkolnego uczniowie otrzymują bezpłatnie podręczniki i pomoce naukowe
ð 23% uczniów otrzymuje pomoc materialną ze względu na niższe zarobki rodziców
ð stworzono system 3 – letnich pożyczek bankowych, gwarantowanych przez państwo dla studentów, po pierwszym roku studiów
Kształcenie Nauczycieli
Ü okres nauki jest podzielony na dwa etapy:
Ä I etap: min 2 lata studiów wyższych z dowolnej dziedziny na uniwersytetach lub w szkołach pomaturalnych
Ä II etap: 2 lub 3 lata w szkołach pedagogicznych
Kadra przedszkoli i szkół elementarnych:
¶ przygotowywana jest przez szkoły pedagogiczne dla nauczycieli przedszkoli i szkół elementarnych
¶ rekrutacja odbywa się na podstawie egzaminu konkursowego, w wyniku którego studenci pierwszego roku otrzymują tytuł ucznia – m nauczyciela oraz stypendium na 2 lata
¶ słuchacze są zobowiązani do pracy w zawodzie przez min 10 lat od ukończenia studiów
Kadra szkół średnich I ̊ i II ̊:
¶ przygotowują ją wyższe szkoły pedagogiczne
¶ po egzaminie studenci otrzymują tytuł nauczyciela mianowanego w dwóch specjalnościach:
Ø ogólnokształcącej (CAPES)
Ø technicznej (CAPET)
Kształcenie ustawiczne
Ü jest nieobowiązkowe
Ü organizowane jest przez akademie w formie krótkich staży w wakacje pod nazwą uniwersytetów letnich (universite d’ete)
Ü przynajmniej jedno szkolenie kończy co roku 62% nauczycieli z kolegiów, 65% z liceów zawodowych i 45% z liceów ogólnokształcących
Przedszkole
Ä system nauczania przedszkolnego we Francji jest dobrze rozwinięty
Ä do przedszkoli chodzi ponad: 35% dzieci w wieku 2 lat i 99% w wieku 3 – 5 lat
Ä nauczyciele przedszkolni mają te same kwalifikacje co uczący w szkole podstawowej
Ä edukacja na tym poziomie nie jest obowiązkowa
Ä publiczne przedszkola są prowadzone przez Ministerstwo Edukacji i dzieci uczęszczają do nich bezpłatnie
Ä dzieci według wieku dzieli się na trzy grupy
Szkoły specjalne
v polityka integracji dzieci niepełnosprawnych z dziećmi pełnosprawnymi
v w szkołach podstawowych istnieją klasy integracyjne dla uczniów, którzy mają problemy psychiczne lub problemy ze słuchem, wzrokiem, czy motoryką ciała
v na poziomie średnim funkcjonują sekcje realizujące specjalnie dostosowane programy kształcenia ogólnego i zawodowego
v tylko niewielki odsetek dzieci (ok. 0,8%) wymagających największej troski trafia do szkół specjalnych, w których uczą się zawodu
Szkoły zawodowe
ý kształcenie zawodowe kończy się uzyskaniem świadectwa umiejętności zawodowych (pracowici i ambitni mogą uzyskać także tytuł zawodowy inżyniera)
ý nauka w szkołach technicznych kończy się uzyskaniem matury technicznej, a następnie do wyższej uczelni technicznej (cykl nauki – 2 lata)
Oświata dorosłych
Ü ustawa o oświacie dorosłych (1971) – pracodawcy są zobowiązani do opodatkowania się na fundusz dokształcania i doskonalenia dorosłych
Ü każdy pracujący może z dobrodziejstw ustawy skorzystać, najczęściej robią to: mężczyźni w wieku 25 – 40 lat oraz bezrobotni
Kształcenie uniwersyteckie
CYKL I : trwa 2 lata:
ü częściowa forma przygotowania do zawodu; do dalszych studiów
ü kończy się uzyskaniem dyplomu DEUG – dyplom uniwersytecki ogólny
CYKL II: studia rozszerzone 3 lub ponad 3 lata:
ü po 3 latach – tytuł licencjata lub magistra
ü po 4 – 5 latach – tytuł inżyniera
CYLK III: jednoroczny nastawiony na:
ü praktykę, zakończony specjalizacją i dyplomem – DESS
ü 3 – 4 letnie studia zakończone uzyskaniem doktoratu
Program nauczania
Ü szkoła średnia: obowiązkowa nauka nim. 3 języków obcych (spośród 10)
Ü szkoły wyższe:
ð przygotowują własne programy nauczania
ð przy wydawaniu dyplomów konieczna jest aprobata programu nauczania przez Ministerstwo Oświaty
Egzaminy
þ promocja uczniów nie jest automatyczna, należy do:
Ä w...
marzenka332