Homoseksualiści w obozach zagłady.pdf

(107 KB) Pobierz
Krótka historia homocaustu
Krótka historia homocaustu
Autor tekstu: Paweł Krukow
"wszak tych, których Hitler prze¶ladował przez lat dwana¶cie,
Ko¶ciół prze¶laduje ju¿ od dwóch tysiêcy lat!" [_1_]
Deschner
Prze¶ladowanie homoseksualistów nie jest tak stare jak sam homoseksualizm.
Wiêkszo¶æ osób doskonale zdaje sobie sprawê z tego, i¿ w wielu starych
cywilizacjach kontakty tego rodzaju nie były ani zbaraniane, ani karane. Co wiêcej,
- były to jedne z najwspanialszych cywilizacji w historii ludzko¶ci. Potêpienie
homoseksualizmu spotykamy po raz pierwszy w¶ród ludów hebrajskich (choæ te¿
nie od samego pocz±tku istnienia tego plemienia) i pó¼niej u chrze¶cijan.
Pierwszym oficjalnie zwalczaj±cym homoseksualizm był ¶w. Paweł, po nim,
znaczna wiêkszo¶æ teologów i ojców Ko¶cioła z wielk± pasj± prze¶ladowała piórem i
czynem kochaj±cych inaczej. Homofobiczne nastroje hierarchów eskalowały do
pogl±du Nauczyciela Ko¶cioła Petrusa Canisiusa (1521-1597), który uznał, ¿e
kontakty homoseksualne to "peccata in coelum clamatina" - grzech krzycz±cy o
pomstê do nieba. Ju¿ od pierwszych synodów (III-IV wiek) ekskomunikuje siê
osoby homoseksualne, odmawia im siê praw, które posiadali wówczas
chrze¶cijanie, w tym miêdzy innymi prawa do komunii w stanie zagro¿enia
¶mierci±. W koñcu około VII wieku nakazuje siê ró¿nego rodzaju kary cielesne i
wygnanie, za¶ ju¿ w XI karê ¶mierci na stosie (Synod w Nablus, 1120). Zasada ta
obowi±zywała jeszcze do XVIII wieku - tj. dok±d obowi±zywał tzw. "Kodeks
Wizygocki". Wbrew pozorom, tego rodzaju ustawodawstwo karne nie jest tylko
¶redniowiecznym zabobonem, w Anglii na przykład kara pozbawienia wolno¶ci
obowi±zywała jeszcze do 1957 roku.
*
Skrajn± postaci± prze¶ladowani mniejszo¶ci homoseksualnych w czasach
niezbyt jeszcze nam odległych jest historia prze¶ladowañ, jakie miały miejsce w III
Rzeszy Niemieckiej.
[obrazek ]Mo¿na uznaæ, ¿e pocz±tek tych działañ okre¶la data 30 czerwca 1934
roku, kiedy to miał miejsce tzw. "pucz Rohma", który to wła¶nie pucz stanowił
wstêp do eksterminacji homoseksualistów. Prze¶ladowania prowadzono w bardzo
ro¿ny sposób, tak¿e z ró¿nych powodów i dla osi±gniêcia ró¿nych celów. Politycy
Niemiec postulowali np. dokonanie "czystek" w szeregach NSDAP (chodzi
oczywi¶cie o wychwycenie wszystkich homoseksualistów) dla oczyszczenia
organizacji i tym samym zdobycia uznania obywateli Niemiec. Głównym jednak
motywem, powodem eksterminacji homoseksualistów było twierdzenie, ¿e
popełniaj± oni wykroczenie przeciwko narodowi i pañstwu poniewa¿ nie płodz±, ani
nie rodz± dzieci. W jednym z referatów urzêdnika niemieckiego padaj± takie słowa:
"poniewa¿ homoseksuali¶ci, jak wiadomo z do¶wiadczenia, s± niezdatni do
normalnego współ¿ycia płciowego, homoseksualizm odbija siê tak¿e na nastêpnym
pokoleniu, gdy¿ musi prowadziæ do spadku liczby urodzeñ. Skutkiem tego jest
osłabienie ogólnej siły narodu, które zagra¿a równie¿ interesom wojskowym"
[_2_]. Organy ¶cigania wszelkiego rodzaju domniemanych "wrogów Rzeszy"
powoływały siê na koncepcje ówczesnych psychiatrów, zgodnie z którymi
homoseksualizm był skłonno¶ci± nabyt± i niejako ¶wiadomie wybran±. St±d te¿
uznawano, ¿e homoseksuali¶ci poprzez "uwiedzenie" innych osobników tej samej
płci mog± ich niejako "zaraziæ".
W zwi±zku z tak powa¿nym zagro¿eniem losu i dobrobytu Rzeszy, 10
pa¼dziernika 1936 roku utworzono Centralê do zwalczania Aborcji i
Homoseksualizmu. Dziêki temu prze¶ladowaniem osób o odmiennej orientacji
płciowej zajmuj± siê organy pañstwa na czele z policj±, innymi słowy machina,
która doprowadzi w koñcu do wymordowania kilkunastu tysiêcy homoseksualistów
zaczyna swe działanie. Nie zapomina siê tak¿e o własnym krêgu. Od 1941 roku
homoseksuali¶ci, którzy nale¿± do NSDAP lub SS karani s± ¶mierci±. W wyniku
prze¶ladowañ społeczno¶ci homoseksualistów zaczynaj± siê ukrywaæ, przede
wszystkim znikaj± lokale, w których mo¿na siê było do tej pory spotykaæ. Co
istotne - poniewa¿ regularne spotkania z partnerem i w ogóle posiadanie stałego
partnera staj± siê niemo¿liwe - pojawia siê bowiem instytucja anonimowego
donosiciela - geje i lesbijki mog± zaspokajaæ swoje potrzeby seksualne tylko w
przypadkowych (przede wszystkim bardzo krótkich) kontaktach. Niewykluczone, ¿e
ten fakt w jakim¶ sensie tłumaczy "zarzut" kierowany pod adresem
homoseksualistów, zarzut wielu, przelotnych znajomo¶ci i kontaktów seksualnych.
Rozwija siê tak¿e mêska prostytucja - niejako w odpowiedzi na spatologizowanie
¿ycia osób o odmiennej orientacji.
W zwi±zku ze stałym poczuciem zagro¿enia, ze strony pañstwa, ale przede
wszystkim prywatnych osób, które chc± przypodobaæ siê nowemu re¿imowi lub te¿
maj± do wyrównania "stare porachunki" osoby odmiennej orientacji czuj± stałe
zagro¿enie przed zadenuncjowaniem. Oznacza to tak¿e, i¿ ka¿dego niemal
"podejrzanego", np. bezdzietnego kawalera mo¿na szanta¿owaæ zgłoszeniem do
policji jako potencjalnego homoseksualisty. Heinrich Himmler - szef SS, jedna z
najwa¿niejszych postaci w nazistowskim systemie domaga siê jeszcze przed
wybuchem II wojny ¶wiatowej policyjnej ewidencji homoseksualistów i tym samym
ich stałej kontroli. W roku 1935 dokonuje siê zmiany w §175, który od tego czasu
legalizuje karanie wszelkich kontaktów o charakterze homoseksualnym. Szykany
przyjmuj± pewien wymiar wcze¶niej, bowiem ju¿ w roku 1933 kawalerowie musz±
oddawaæ 10% swej pensji na rodziny wielodzietne (wiemy ju¿ sk±d siê wziêła tzw.
polityka prorodzinna..). Mê¿czy¼ni ¿onaci, ale nie maj±cy dzieci, musz± przed
odpowiedni± komisj± wyja¶niæ dlaczego jeszcze nie maja dzieci. Poszukiwania
homoseksualistów (które w dalszej perspektywie słu¿± ich zagładzie) nabieraj±
znacznie wiêkszego tempa (polowanie na gejów jest tak¿e powinno¶ci± SS), z
4000 zarejestrowanych w roku 1937 ilo¶æ ro¶nie do 42 000 w roku 1942.
W roku 1940, głównie z polecenia Himmlera rozpoczyna siê systematyczne
zabijanie homoseksualistów. Wtedy to dowódca SS zarz±dził, aby ka¿dego
mê¿czyznê, który miał wiêcej ni¿ jednego partnera seksualnego tej samej płci
internowaæ do obozu koncentracyjnego. Homoseksualistów oznacza siê tam
ró¿owym trójk±tem na pasiaku.
Oczywi¶cie sytuacja wszystkich wiê¼niów obozów koncentracyjnych była trudna,
je¶li nie wprost tragiczna, ale nale¿y u¶wiadomiæ sobie, ¿e
wiê¼niowie-homoseksuali¶ci byli w jeszcze gorszej ni¿ inni. Po pierwsze, szykany
mogły ich spotykaæ ze strony współwiê¼niów, poza tym, nie mogli oni wła¶ciwie
pomagaæ sobie nawzajem, bo to spotkałoby siê z podejrzeniem zachowañ
homoseksualnych w obozie, co mogłoby zakoñczyæ siê natychmiastow± ¶mierci±
wiê¼nia. Nale¿y te¿ dodaæ sytuacje wykorzystywania seksualnego przez
stra¿ników. ¦miertelno¶æ w grupach homoseksualistów osadzonych w obozach jest
wy¿sza ni¿ w¶ród innych grup uwiêzionych. Prawdziwy los, jaki czeka wiêkszo¶æ
homoseksualistów z obozów koncentracyjnych zdradza adnotacja "R.u" - Ruckehr
unerwunscht (powrót niewskazany) w aktach poszczególnych wiê¼niów. Osoby z
tym naznaczeniem miały zgin±æ w obozie.
W obozie poza mordercz± prac± czekaj± osoby o odmiennej orientacji
seksualnej inne formy prze¶ladowañ. Jedn± z nich jest przymusowa kastracja,
która czêsto jest stawiana jako wybór wiê¼nia (na drugiej szali stoi komora
gazowa). Poza tym, znajduje siê te¿ ró¿nego rodzaju "lekarstwa" na
homoseksualizm, które czêsto uzyskuje siê poprzez badania medyczne na
wiê¼niach-homoseksualistach. Przykładem jest działalno¶æ lekarza Carla Petera
Jensena, który w obozie Buchenwald prowadził do¶wiadczenia hormonalne maj±ce
na celu "nawrócenie homoseksualistów na wła¶ciw± drogê ¿ycia płciowego".
Do¶wiadczenia polegaj± na wszywaniu w tkankê dawki testosteronu, nastêpnie
umieszczanie "pacjenta" w pomieszczeniu wraz z kobiet± (prostytutk±), je¶li w
jaki¶ sposób dochodzi do zbli¿enia z kobiet± - pacjent jest "uzdrowiony" (dzi¶
wiadomo, ¿e zwiêkszenie poziomu testosterony u gejów nie zmniejsza ich poci±gu
do własnej płci - przeciwnie, z reguły go zwiêksza).
Chyba najbardziej tragicznym faktem jest to, i¿ gdy w 1945 roku wojska
alianckie przyniosły wolno¶æ wiê¼niom obozów koncentracyjnych, homoseksuali¶ci
musieli w nich pozostaæ, bowiem nowe władze równie¿ uwa¿ały odmienno¶æ
seksualn± za co¶ w rodzaju przestêpstwa.
Specyficzna jest natomiast sytuacja kobiet kochaj±cych inne kobiety. Oczywi¶cie
one tak¿e były prze¶ladowane, tak¿e były osadzane w obozach koncentracyjnych,
mimo tego, brunatne władze nie wykazywały a¿ tak wielkiej, fanatycznej gorliwo¶ci
w ich zwalczaniu, jak to czyniły w przypadku homoseksualnych mê¿czyzn.
Wynikało to z faktu, i¿ władze Rzeszy nie uwa¿ały, ¿e kobiety w ogóle mog± wie¶æ
aktywne i niezale¿ne ¿ycie erotyczne. Wszak było oczywiste, ¿e seksualno¶æ
kobiety w sposób "naturalny" jest stworzona tylko dla zaspokajania pragnieñ ich
mê¿ów. St±d te¿ nazi¶ci nie traktowali miło¶ci lesbijskiej na tyle serio, ¿eby j±
zwalczaæ z tak wielkim zapałem. Ponadto, istniało wówczas przekonanie (równie
absurdalne jak wiêkszo¶æ innych), ¿e kobiety tak na prawdê w ka¿dej chwili mo¿na
"uleczyæ" i nawróciæ na wła¶ciw± drogê bycia przede wszystkim dobr± matk± wielu
dzieci. Kwestia stosunku nazistów do lesbijek obrazuje poza tym jeszcze inne
interesuj±ce wnioski. Mianowicie, pewn± homofobiczn± obsesjê zwi±zan± z
przekonaniem, i¿ lesbijki infiltruj± wiele pañstwowych instytucji zajmuj±cych siê
sprawami rodziny i praw człowieka. Przykładem jest na przykład delegalizacja
wszelkiego rodzaju ruchów kobiecych, które uznano za szkodliwe ze wzglêdu na
feministyczne zacieranie granic pomiêdzy płciami, co miało rzekomo powodowaæ
zwiêkszenie wystêpowania lesbijskich zwi±zków. Władze hitlerowskie w ogóle miały
konserwatywne pogl±dy na temat kobiety. Rozwi±zano Institut fur
Sexualforschung (Instytut badañ seksuologicznych), podobny los spotkał Bund fur
Menschenrecht (Zwi±zek na rzecz Praw Człowieka) - obie te instytucje przed
pocz±tkiem III Rzeszy zajmowały siê miedzy innymi niwelowaniem zbyt
restrykcyjnych postaw w stosunku do ¿ycia seksualnego. Mo¿na wiêc stwierdziæ, ¿e
eliminacja mniejszo¶ci seksualnych w Niemczech pod władz± Hitlera była akcj±
zakrojona na bardzo szerok± skalê, zaplanowan± w wielk± precyzj±, co wiêcej -
wynikaj±c± wprost z jednej z najgorszych, najbardziej zbrodniczych ideologii w
historii ludzkiej cywilizacji.
Wydarzenia zwi±zane z prze¶ladowaniem gejów i lesbijek w III Rzeszy nie s±
dobrze znane osobom nie zainteresowanym histori± mniejszo¶ci seksualnych w
Europie. Jest to nawet do dzi¶ temat tabu, prawie nikt nie wie, ¿e homoseksuali¶ci
byli wiêzieni i mordowani w obozach koncentracyjnych i nale¿eli do grupy, która
była przeznaczona do eksterminacji. Mo¿na tylko w takim razie zastanowiæ siê do
jakich "tradycji" ¶wiatopogl±dowych doł±czaj± współcze¶ni homofobowie..
Przypisy:
[_1_] Deschner K.: Krzy¿ Pañski z Ko¶ciołem. Seksualizm w historii
Chrze¶cijañstwa, Gdynia 1994.
[_2_] Maiwald S., Mischler G.: Seksualno¶æ w cieniu swastyki, 2003.
Contents Copyright (c) 2000-2006 by Mariusz Agnosiewicz
Programming Copyright (c) 2001-2006 Michał Przech
Design & Graphics Copyright (c) 2002 Ailinon
Autorem tej witryny jest Michał Przech, zwany ni¿ej Autorem.
Wła¶cicielem witryny s± Mariusz Agnosiewicz oraz Autor.
¯adana czê¶æ niniejszych opracowañ nie mo¿e byæ wykorzystywana w celach
komercyjnych, bez uprzedniej pisemnej zgody Wła¶ciciela, który zastrzega sobie
niniejszym wszelkie prawa, przewidzaiane w przepisach szczególnych, oraz zgodnie
z prawem cywilnym i handlowym, w szczególno¶ci z tytułu praw autorskich,
wynalazczych, znaków towarowych do tej witryny i jakiejkolwiek ich czê¶ci.
Wszystkie strony tego serwisu, wliczaj±c w to strukturê podkatalogów, skrypty
JavaScript oraz inne programy komputerowe, zostały wytworzone i s±
administrowane przez Autora. Stanowi± one wył±czn± własno¶æ Wła¶ciciela.
Wła¶ciciel zastrzega sobie prawo do okresowych modyfikacji zawarto¶ci tej witryny
oraz niniejszych Praw Autorskich bez uprzedniego powiadomienia. Je¿eli nie
akceptujesz tej polityki mo¿esz nie odwiedzaæ tej witryny i nie korzystaæ z jej
zasobów.
Informacje zawarte na tej witrynie przeznaczone s± do u¿ytku prywatnego osób
odwiedzaj±cych te strony. Mo¿na je pobieraæ, drukowaæ i przegl±daæ jedynie w
celach informacyjnych, to znaczy bez czerpania z tego tytułu korzy¶ci finansowych
lub pobierania wynagrodzenia w dowolej formie. Modyfikacja zawarto¶ci stron oraz
skryptów jest zabroniona. Niniejszym udziela sie zgody na swobodne kopiowanie
dokumentów serwisu Racjonalista.pl tak w formie elektronicznej, jak i drukowanej,
w celach innych niz handlowe, z zachowaniem tej informacji.
Plik PDF, który czytasz, mo¿e byæ rozpowszechniany jedynie w formie oryginalnej,
w jakiej wystêpuje na witrynie.
Plik ten nie mo¿e byæ traktowany jako oficjalna lub oryginalna wersja tekstu, jaki
zawiera.
Tre¶æ tego zapisu stosuje siê do wersji zarówno polsko jak i angielskojêzycznych
serwisu pod domenami Racjonalista.pl, TheRationalist.org, TheRationalist.eu.org,
Neutrum.Racjonalista.pl oraz Neutrum.eu.org.
Wszelkie pytania proszê kierowaæ do info@racjonalista.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin