info_594.pdf

(311 KB) Pobierz
710861173 UNPDF
17. NajsłyNNiejszy BiedaczyNa œwiata
– œw. FraNciszek z asy¯u
Cele ogólne:
zrozumienie idei franciszkańskiego umiłowania świata – daru Stwórcy na przykła-
dzie życia św. Franciszka z Asyżu;
dostrzeżenie godności stworzonego świata oraz naszej odpowiedzialności za
dzieło Boga;
kształtowanie postawy franciszkańskiego ubóstwa i umiłowania Boga.
Wymagania programowe:
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
Uczeń:
− opowiada życie św. Franciszka z Asyżu;
− wyjaśnia, czym jest powołanie na przy-
kładzie życia św. Franciszka;
− wymienia cechy św. Franciszka.
Uczeń:
− wyjaśnia, dlaczego św. Franciszek jest
patronem ekologów;
− wyjaśnia znaczenie herbu franciszkań-
skiego.
Metody i techniki:
pytania i odpowiedzi, metoda promyczkowego uszeregowania („słoneczko”), opowiada-
nie, słuchanie ze zrozumieniem, pokaz, rysunek.
Środki dydaktyczne:
Materiał kształcenia „Uwielbienie Boga Najwyższego” (ML 17a), materiał kształcenia
„Dekalog ekologiczny św. Franciszka” (ML 17b), wizerunek św. Franciszka z Asyżu (WL
17), kartki samoprzylepne „sklerotki”, franciszkański herb.
PrzeBieg katechezy:
1 WPROWADZENIE
1. Modlitwa
K. modli się z uczniami słowami modlitwy św. Franciszka Uwielbienie Boga Najwyż-
szego. Przygotowuje tekst modlitwy dla uczniów – materiał kształcenia Uwielbienie
Boga Najwyższego” (ML 17a).
Uczniowie odczytują poszczególne wezwania, wszyscy po trzech wezwaniach po-
wtarzają słowa: uwielbiamy Cię, Boże.
1. Ty jesteś Święty Pan, Bóg jedyny, który czynisz cuda, Ty jesteś wielki.
2. Ty jesteś mocny, Ty jesteś wielki, Ty jesteś najwyższy.
3. Ty jesteś Królem wszechmogącym, Ojcze święty, Królu nieba i ziemi.
Wszyscy: Uwielbiamy Cię, Boże.
4. Ty jesteś dobro, wszelkie dobro, najwyższe dobro, Pan Bóg żywy i prawdziwy.
5. Ty jesteś miłością, kochaniem; Ty jesteś mądrością, Ty jesteś pokorą.
6. Ty jesteś cierpliwością, Ty jesteś pięknością, Ty jesteś łaskawością.
Wszyscy: Uwielbiamy Cię, Boże.
Klasa IV-VI
Przewodnik metodyczny Rok liturgiczny w katechezie 107
710861173.007.png 710861173.008.png 710861173.009.png
7. Ty jesteś bezpieczeństwem, Ty jesteś ukojeniem, Ty jesteś radością.
8. Ty jesteś nadzieją naszą i weselem, Ty jesteś sprawiedliwością, Ty jesteś łagodnością.
9. Ty jesteś w pełni wszelkim bogactwem naszym. Ty jesteś pięknością, Ty jesteś łas­
kawością.
Wszyscy: Uwielbiamy Cię, Boże.
10. Ty jesteś opiekunem, Ty jesteś stróżem i obrońcą naszym; Ty jesteś mocą, Ty
jesteś orzeźwieniem.
11. Ty jesteś nadzieją naszą, Ty jesteś wiarą naszą, Ty jesteś miłością naszą.
12. Ty jesteś całą słodyczą naszą, Ty jesteś wiecznym życiem naszym: wielkim i prze-
dziwnym Panem, Bogiem wszechmogącym, miłosiernym Zbawicielem.
Wszyscy: Uwielbiamy Cię, Boże.
2. Powtórzenie materiału
Przed chwilą modliliśmy się słowami napisanymi przez niezwykłego świętego. Świat
nazywa go Biedaczyną z Asyżu.
– Czy wiecie o kim mówię?
To święty Franciszek z Asyżu.
– Komu patronuje ten Święty?
Św. Franciszek jest patronem ekologów, pokoju, ludzi ubogich.
– Jaki znany zakon założył ten Święty?
Uczniowie z pewnością wskażą zakon franciszkanów.
Św. Franciszek założył trzy zakony: franciszkanów, sióstr klarysek i trzeci zakon prze-
znaczony dla ludzi świeckich.
– Jakie znane tradycje związane z Bożym Narodzeniem zawdzięczamy św. Francisz-
kowi?
Św. Franciszek nadał początek budowaniu „żłóbka” i wystawiania „jasełek” w okresie
Bożego Narodzenia.
– Kiedy obchodzimy wspomnienie św. Franciszka z Asyżu?
Kościół uroczyście wspomina tego Świętego 4 października.
3. Postawienie problemu katechezy
W uroczystość św. Franciszka wiele osób zadaje sobie pytania, kim on właściwie
był, co zadecydowało o fenomenie tego Świętego, który do dziś inspiruje wielu ludzi,
również niewierzących. Szukając odpowiedzi na te pytania, sięgniemy do biograii św.
Franciszka, jego pism oraz świadectw tych, dla których jest wzorem i prawdziwym przy-
jacielem.
Zapis tematu do zeszytu: Najsłynniejszy Biedaczyna świata – św. Franciszek z Asyżu.
2 AKTYWIZACJA
1. Dekalog ekologiczny św. Franciszka
W celu zainteresowania uczniów postacią św. Franciszka K. prezentuje uczniom
„Dekalog ekologiczny św. Franciszka” (materiał kształcenia – ML 17), a następnie pracu-
je z uczniami nad tekstem metodą promyczkowego uszeregowania („słoneczka”).
Wybrany uczeń odczytuje na forum klasy tekst.
108 17. Najsłynniejszy Biedaczyna świata – św. Franciszek z Asyżu
Klasa IV-VI
710861173.010.png
Materiał kształcenia „ Dekalog ekologiczny św. Franciszka” (ML 17b)
1. Bądź człowiekiem wśród stworzeń, bratem między braćmi.
2. Traktuj wszystkie rzeczy stworzone z miłością i czcią.
3. Tobie została powierzona Ziemia jak ogród; rządź nią z mądrością.
4. Troszcz się o człowieka, o zwierzę, o zioło, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie
została ich zupełnie pozbawiona.
5. Używaj rzeczy z umiarem, gdyż rozrzutność nie ma przyszłości.
6. Tobie jest zadana misja odkrycia misterium posiłku: aby życie napełniało się
życiem.
7. Przerwij węzeł przemocy, aby zrozumieć, jakie są prawa istnienia.
8. Pamiętaj, że świat nie jest jedynie odbiciem twego obrazu, lecz nosi w sobie
wyobrażenie Boga Najwyższego.
9. Kiedy ścinasz drzewo, zostaw choć jeden pęd, aby całkiem nie zniszczyć jego
życia.
10. Stąpaj z szacunkiem po kamieniach, gdyż każda rzecz posiada swoją wartość.
Co powiedzielibyście na podstawie przeczytanego tekstu o jego autorze? Wypiszcie
po trzy jego cechy na oddzielnych kartkach.
K. zawiesza na tablicy wizerunek św. Franciszka z Asyżu.
Uczniowie wypisują na samoprzylepnych kartkach cechy św. Franciszka, a następnie
zgodnie z zasadami promyczkowego uszeregowania umieszczają swoje kartki wokół
postaci św. Franciszka, tworząc jednolite promyki.
Święty
Franciszek
z Asyżu
Po zakończeniu ćwiczenia K. odczytuje cechy w kolejności od najczęściej wymienia-
nej przez uczniów do najmniej popularnej cechy oraz podsumowuje tę część katechezy:
Św. Franciszek chce powiedzieć każdemu z nas, byśmy cieszyli się pięknem stwo-
rzonego przez Boga świata, byśmy budowali jedność między braćmi, byśmy nieśli dobro
i pokój wszędzie tam, gdzie posyła nas Bóg.
Dziś trudno nam sobie wyobrazić, jak można dobrowolnie wyzbyć się całego dobyt-
ku i żyć tylko z jałmużny. A jednak św. Franciszek do dziś przyciąga do siebie innych
miłością, dobrocią i radością.
– Jakie było życie św. Franciszka z Asyżu?
– Co spowodowało, że całe swoje życiu oddał Bogu i tym najmniejszym spośród
braci, ubogim?
Klasa IV-VI
Przewodnik metodyczny Rok liturgiczny w katechezie 109
710861173.001.png 710861173.002.png
3 REFLEKSJA
1. Życie św. Franciszka z Asyżu
K. przygotowuje uczniów do uważnego słuchania opowieści o życiu sw. Franciszka
i wybrania słów kluczy z jego biograii. Po każdym opowiedzianym przez K. fragmencie
zapisywane są na tablicy słowa klucze zaproponowane przez uczniów.
Święty Franciszek urodził się w 1182 roku w Asyżu (Włochy). Był synem bogatego
kupca Piotra Bernardone i jego żony Piki. Chociaż na chrzcie otrzymał imię Jan, to po
powrocie ojca z podróży handlowej do Francji zastąpiono je imieniem Francesco – Fran-
ciszek. W młodości zaprawiał się w sztuce kupieckiej. Rozrzutnie jednak gospodarował
bogactwami ojca. Rodzice z pobłażliwością traktowali jego wydatki ze względu na dobry
charakter syna, jego szlachetność, hojność wobec ubogich oraz wrażliwość i prawość.
Zaproponujcie słowa klucze do tego fragmentu.
Uczniowie proponują słowa klucze i zapisują je na tablicy, np. Asyż, bogata rodzina,
rozrzutność, szlachetność.
Młody Franciszek realizował marzenia o karierze rycerskiej, biorąc udział w wojnie
między Asyżem i Perugią. Po jej klęsce został uwięziony. Po roku niewoli, z powodu cho-
roby, wrócił do Asyżu. Wkrótce jednak znowu postanowił próbować swych sił w kolejnej
wyprawie wojennej. Z powodu wewnętrznego głosu zawrócił do domu. Słowa, które
usłyszał we śnie: „Komu lepiej służyć: Panu czy jego słudze?”, sprawiły, że zrozumiał
wezwanie Chrystusa do swojej służby. Zamienił więc swoje bogate ubranie z żebrakiem
i rozpoczął nowe życie w służbie dla Jezusa.
Zaproponujcie słowa klucze do tego fragmentu.
Uczniowie proponują słowa klucze i zapisują je na tablicy, np. rycerz, głos Boga,
powołanie.
Franciszek zrzekł się całego swojego majątku odziedziczonego po ojcu i przyoble-
czony w ubogą tunikę w kształcie krzyża przez dwa lata prowadził życie pokutnicze. Za
zgodą biskupa rozpoczął nawoływanie wiernych do pokuty. Swoją postawą wzbudzał
zainteresowanie ludzi. Wielu z nich podejmowało releksję nad swoim życiem. Zaprag-
nął żyć ściśle według zasad Ewangelii i głosić nawrócenie i pokutę.
Zaproponujcie słowa klucze do tego fragmentu.
Uczniowie proponują słowa klucze i zapisują je na tablicy, np. ubóstwo, modlitwa,
pokuta.
Wkrótce przyłączyli się do niego pierwsi towarzysze. Gdy grupa zapaleńców zaczęła
się powiększać, wyruszyli do Rzymu, prosząc papieża o zatwierdzenie ich sposobu ży-
cia. Otrzymali najpierw jedynie ustną zgodę. Bracia organizowali liczne wyprawy misyj-
ne, głosząc miłość Boga i wzywając do nawrócenia. Przez prawie 15 lat św. Franciszek
dotarł do Ziemi Świętej, Egiptu i Syrii.
Zaproponujcie słowa klucze do tego fragmentu.
Uczniowie proponują słowa klucze i zapisują je na tablicy, np. wspólnota, misja,
zakon braci.
W 1223 roku papież oicjalne zatwierdził regułę Zakonu Braci Mniejszych. Rok póź-
niej na Alwerni, gdzie przeżywał coroczny okres postu, podczas mistycznego widzenia
otrzymał stygmaty – ślady męki Pańskiej. W ten sposób Franciszek na dwa lata przed
swą śmiercią został pierwszym w historii Kościoła stygmatykiem. Z Alwerni Święty po-
wrócił do Asyżu jako żywy obraz Jezusa ukrzyżowanego. Trudy apostolstwa, surowa
110 17. Najsłynniejszy Biedaczyna świata – św. Franciszek z Asyżu
Klasa IV-VI
710861173.003.png
pokuta, długie nocne czuwania na modlitwie wyczerpały siły Franciszka. Zachorował na
oczy. Zmarł 3 października 1226 r. o zachodzie słońca w kościele Matki Bożej Anielskiej
w Asyżu. Kiedy umierał, kazał zwlec z siebie odzienie i położyć na ziemi. Rozkrzyżował
przebite stygmatami ręce. Z Psalmem 141. na ustach odszedł. Miał 45 lat. W dwa lata
później uroczyście kanonizował go Grzegorz IX. W roku 1230 franciszkanie liczyli już
około 10 tysięcy braci. Wtedy to ciało Świętego zostało przeniesione do bazyliki, gdzie
spoczywa do dziś.
Zaproponujcie słowa klucze tego fragmentu.
Uczniowie proponują słowa klucze i zapisują je na tablicy, np. stygmaty, święty.
Świadectwo bezgranicznego posłuszeństwa i zaufania Bogu przez stulecia podejmo-
wali różni zapaleńcy, którzy związali swe życie z franciszkańskim zakonem. Wśród pol-
skich franciszkanów najbardziej znanym jest św. Maksymilian Kolbe – założyciel jedne-
go z największych klasztorów świata i męczennik Oświęcimia.
Uczniowie zapisują do zeszytu notatkę, wykorzystując słowa klucze:
Św. Franciszek urodził się w Asyżu w 1182 roku jako syn bogatego kupca. Nie od
razu wiedział, którą drogę w życiu obrać. Gdy przemówił do niego Chrystus z krzyża,
pozbył się majątku i zaczął wzywać do nawrócenia. Gromadził wokół siebie towarzyszy.
Tak powstał Zakon Braci Mniejszych – franciszkanów. Franciszek dał przykład pięknego
naśladowania Jezusa: głosił pokój i dobro, okazywał miłość każdemu stworzeniu. Na
dwa lata przed śmiercią otrzymał stygmaty męki Pańskiej. Zmarł w Asyżu w 1226 roku.
4 REALIZACJA
1. Pokój i dobro
K. prezentując franciszkański herb, zachęca uczniów do niesienia ewangelicznego
pokoju i dobra w swoim codziennym życiu:
Dzięki św. Franciszkowi świat ujrzał ludzi z kart Ewangelii: prostych, odważnych i po-
godnych. Kościół potrzebuje ich także dzisiaj. „Pokój i dobro” to tradycyjne franciszkańskie
pozdrowienie. „Pokój i dobro” to myśl bardzo prosta, która głosi radość i pogodę ducha.
Pozdrowienie to w ustach chrześcijanina wyraża autentyczne przesłanie ewangeliczne. Za-
pamiętajmy to pozdrowienie i nośmy je w naszych sercach w codziennym życiu.
K. prezentuje herb franciszkański:
źródło: www.francesco.katowice.opoka.org.pl , www.encyklopediapolska.pl
Klasa IV-VI
Przewodnik metodyczny Rok liturgiczny w katechezie 111
710861173.004.png 710861173.005.png 710861173.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin