(scenografia: pokój nauczycielski; stół, krzesła, tablice z aktualnymi ogłoszeniami)
Narrator I –Praca nauczycieli, trzeba przyznać jest niezwykle trudna. Niejednokrotnie spędza im sen
z powiek i przyprawia o zawał serca, do czego także przyczyniają się nasze niezbyt chwalebne uczynki oraz brak chęci do nauki. Skruszeni ….prosimy o wyrozumiałość bo i uczniem nie jest być łatwo.
Narrator II –Dla ludzi z poczuciem humoru ten program jest bezpłatny.Ci, którzy go nie mają, niech natychmiast wpłacą w sekretariacie po 5 zł. z zaznaczeniem,
że to na konto szkoły, a nie na ksero.W budżecie szkoły liczy się każdy grosz, ale mamy nadzieję, że minister edukacji zreformował również nastroje nauczycielskie.Nie tylko my, uczniowie przechodzimy szkołę życia…./narrator schodzi ze sceny: zza kulis wchodzą po kolei nauczycielki i siadają za stołem; toczy się między nimi rozmowa/Nauczycielka I –1 września – wielkie nieba!Plany pracy oddać trzeba!Tu zajęcia dydaktyczne,innowacje dynamiczne,a tu program mam autorskiobszerny i nowatorski!Ścieżki międzyprzedmiotowe też już muszą być gotowe:czytelnicza i medialna,edukacja regionalna...Trzeba dzieci przysposobić,co w dorosłym życiu robić!Wszak w gimnazjum się wymaga, żeby uczeń się wykazałswoją wiedzą, doświadczeniem,czytał tekst ze zrozumieniem...Nauczycielka II Ja już siły nie mam wcaleszóstą klasę mam w przydziale!I od lipca myślę o tym, jak uporać się z robotą!Egzaminy muszą zdać!Mnie rozliczy szkolna brać!
Piosenka „ Jak ty zdasz?” na melodię „Jak się masz?” Piszesz test, na niebie słońce,stracha masz i jest gorąco,w klasie cicho, bo nikt nie ma pojęcia.Piszesz test, a to niełatweale ty, ty umiesz zawsze,z paru ściąg wyczytać wszystko,to co tylko zechcesz.Jak ty zdasz, kochanie jak ty zdasz?Powiedz mi, czy na liście cię zobaczę?Jak ty zdasz, kochanie jak ty zdasz?Powiedz mi, by nie martwić się na zapas.Jak ty zdasz, kochanie jak ty zdasz?Życzę ci, aby po wszystkim było już
Nauczycielka III Namnożyło się bez likuw szkołach nowych podręczników.Kiedyś jeden elementarz do nauki nas zachęcał.Ala miała w domu kota,kot uwielbiał Alę,Ala szła do szkoły z Olą, z pieskiem Asem oraz Tolą.Dzisiaj nie wiem czego szukać,może dobra będzie Juka?Rożak, Wiedza, Nowa Erado nas tutaj też dociera.Trudny wybór moje drogie,przyszły na nas czasy srogie.Elementarz znowu śni sięSzkoda, że go nie ma dzisiaj...Nauczycielka IV A ja skończę to biadanie, kiedy oddam sprawozdanie.Staż zaczęty, czas upływa,a ja jestem ledwo żywa!Przede mną papierów stos,tu waży się mój los!Czy komisja sroga nie uzna mnie za wroga?W przepisach ciągle siedzęi nad tą teczką się biedzę!Nauczycielka V Kursy, rady i szkoleniazmieniają mój punkt widzenia.A w soboty już od śwituzaglądam wciąż do zeszytu,bo na studiach jestem znów - uff!Awans zrobię, żebym skisła!To sprawa jest oczywista!Choć łapała mnie zadyszka,cieszyć będzie ta podwyżka.Niestety z tego dochodunie kupię samochodu.Ale starczy do pierwszego!Długi spłacę mym kolegom...Kontraktowi i stażyściDla was czar ten też się ziści.
Piosenka „Awans ci da” na melodię „Felicita” Awans ci daniezliczone papiery, drogę kariery, boawans ci dabłyski fleszy, kamery, fotki, foldery i awans ci dasławę na całym świecie, pewnie już wiecie,że awans ci da, awans ci da.Awans ci dacały portfel denarów, koniec koszmarów, bo awans ci daniezmierzone tantiemy, wszyscy to wiemy, że awans ci daszczęście i dolce vita w progi zawita, boawans ci da, awans ci daAwans ci dapyszne frutti di mare, nową gitarę, boawans ci dajeszcze uśmiech radosny, ciągły czas wiosny,boawans ci dabłogi spokój na duszy, łzy twe wysuszy, boawans ci da, awans ci da:Awans na pewno ci dawspaniałe momenty szczęścia co dnia.Szczęścia co wiecznie trwaTwój awans ci da.Nauczycielka II /przegląda się w lusterku/ Ta twarz znajoma miw koszmarach wciąż się śni.Jest ona po prostu straszna!Ach! To moja własna!Gdzie podziała się dziewczynaz buzią słodką jak malina?Gdzie uleciał cały zapał?Chyba go minister złapał!Nie wybiorę się z klasą do lasu,bo na to nie mam czasu.Muszę stemplować papieryi analizować sfery.Nauczycielka I /czyta/ ZaświadczenieZaświadcza się, że pani Marta Król była z klasą czwartą na wycieczce w lesie.- Leśniczy…no gratuluje
Nauczycielka III Drogie panie! Skończmy już to narzekanie!Czy nie mamy czym się chwalić?Trzeba głową w mur ten walić?Nauczycielka IV No kochane! Czy już wiecie?Stronę mamy w internecie!Szkoła nasza, szkoła z klasąszczyci się w niej własną pracą.W niej programy, referaty,scenariusz na święto taty,konspekty i sprawozdaniaprzepisy na smaczne dania...Nauczycielka V Nie będziemy tu biadować!Trzeba szkołę wypromować.Zaraz będzie rwetes wielkiprzyszło pismo z ministerki.Nowy konkurs się pojawiłi na nogi nas postawił.Trzy kolory – duża rzecz,więc z lenistwem precz!Zakaszemy rękawyi wejdziemy w sedno sprawy.Lecz czy starczy nam jeszcze siłypanie ministrze miły?...Piosenka „Nauczycielu” na melodię „Italiano vero” Nauczycielu, wiem że ciężkie czasy,ani respektu, ni tym bardziej kasy,ale nie przejmuj się już więcejtobie też się los odwdzięczy,więc uśmiechnij się.Dlatego nie mów więcej o znużeniui nie poddawaj się temu cierpieniui uwierz w siebie, w siódmym niebiebędziesz wtedy, kiedy życiezadrwi sobie twe.Pokochaj pracę, pokochaj marzeniai popatrz jak nas upływ czasu zmienia.Pokochaj pracę,ona da ci płacę.Masz oczy podkrążonei nerwy rozdrażnionetwarz szarą, smutną minę,czy tu widzisz czyjąś winę?Ty jesteś naszym wzorem,obrońcą i mentorema jest też naszym celembyś był przyjacielem./nauczycielki schodzą ze sceny, pojawia się narrator/
Narrator: A teraz zapraszamy na występ uczniów z klasy Vtaniec
Narrator
A teraz sprawdźmy jakimi jesteśmy grzybami….. – przepraszam uczniami
Wchodzi dwoje dzieci ubranych zwyczajnie, jedno trzyma w ręku duży zeszyt.
Co tam trzymasz pod pachą?
To? (pokazuje zeszyt)... Atlas.
Jaki atlas?
Atlas uczniów.
Co ty pleciesz, jaki atlas uczniów? Chyba się dzisiaj nie wyspałeś?
Posłuchaj no….., uczniowie są jak grzyby. Ja poklasyfikowałam naszą klasę tak jak w Atlasie grzybów. Tylko popatrz!
Uczniowie wchodzą kolejno w trakcie czytania opisów.
Dz..II ( czyta opisy z atlasu )
ODPISYWACZ ZACIEKŁY
( wchodzi chłopiec, rozgląda się nerwowo, szuka kogoś od kogo może odpisać zadania)
MĘCZENNIK LEKCYJNY - Typ najbardziej rozpowszechniony w klasach starszych. Łatwo go rozpoznać po znudzonej minie. Taki nigdy nie cieszy się z tego, że jest na lekcji. Wręcz przeciwnie - każda lekcja to pasmo udręk.
(Uczeń wchodzi z miną cierpiętnika , jest mu bardzo ciężko)
MARUDA LEKCYJNA- Gatunek bliski MĘCZENNIKOWI. Subtelna różnica między nimi polega na tym, że MARUDA potrafi zadręczyć nauczyciela ciągłym marudzeniem.
Uczeń ze skwaszoną miną siedzi przy stoliku : O nie, znowu te lekcje. Już nie wytrzymam. Po co wymyślili tę szkołę. Chyba po to, żeby zamęczyć biednych uczniów. A po co te klasówki? Nie chce mi się uczyć! Bo po co się w ogóle uczyć?!
OBGRYZACZ ZACIEKŁY - Typ bardzo pospolity, znamy wiele jego podgatunków. Klasyfikowany w zależności od tego, co obgryza. Taki, gdy zje już śniadanie, zaczyna obgryzać byle co: kredkę, długopis, ołówek - obgryzie wszystko! Uczeń może gryźć po kolei wymienione przedmioty, zachowując się trochę jak w kreskówce.
siedzi przy stolikuBUJAK POSPOLITY- Łatwo go rozpoznać po charakterystycznym sposobie siedzenia polegającym na utrzymywaniu równowagi jedynie na dwóch nogach krzesła. Ujawnia się tu tęsknota za kołysaniem mamusi. No proszę! A ten się cały czas buja...Uczeń siada na krześle i kołysze się…..siedzi przy stoliku ZAŚMIECACZ HANIEBNY - Za to ten gatunek do rzadkości nie należy! Ślady jego pobytu zawsze są widoczne: a to jakiś papierek niewinnie upuszczony na ziemię, a to kopnięta w kąt butelka po soczku, a to jakiś ogryzek zostawiony pod ławką celem jej użyźnienia. Typ szczególnie znienawidzony przez panie woźne.Uczeń może siedzieć w ławce i wyrzucać papierki byle gdzie. ….siedzi przy stoliku
PRZEMĄDRZALEC ODPYCHAJĄCY - Nauczyciele! Strzeżcie się takiego typa. Taki wie zawsze najlepiej! Pozjadał wszystkie rozumy i rozumki. Jego najważniejszym celem jest udowodnienie nauczycielowi błędu. Jest niezwykle odpychający. Brr... Podobny do Pracusia, ale podstępny: szuka w encyklopedii jakichś szczególików, a potem zadaje nauczycielowi podchwytliwe pytania.Przemądrzalec wchodzi dumny z wysoko podniesiona głową.
PRZYCHLAST SAMOPRZYLEPNY - Lubiany przez nauczycieli (do czasu), zaś szykanowany przez uczniów z powodu swojej niepohamowanej skłonności do podlizywania się osobom wysoko postawionym - mam na myśli oczywiście szanownych nauczycieli.Określenie "samoprzylepny" wzięło się stąd, że naprawdę trudno się takiego pozbyć. O proszę, już zaczął się nawet mnie czepiać! Odejdźże przylepo!Uczeń próbuje dotknąć kolegę, jakby chcąc go pogłaskać.
OBIBOK OBLEŚNY - Ten typ to: po pierwsze - nieuk, po drugie - obibok, po trzecie - obleśny. Można powiedzieć: podgatunek!Wchodzi z rękami w kieszeniach, patrzy spode łba....
UNIKAT TRAFIONY - Cały czas stara się unikać wzroku nauczyciela, patrząc w dal albo chowając się za plecami innych. Nauczyciel musi się bardzo starać, aby w końcu go trafić i wywołać do tablicy.Wchodzi uczeń, który zerka spod oka unikając wzroku innych.
STRACHLAK NAUCZYCIELSKI- Uczeń, który boi się wszystkich nauczycieli, nawet takich, którzy muchy by nie skrzywdzili, a co dopiero takiego STRACHLAKA! Jest to ponadto typ wymagający, bo iluż nauczycieli spędziło bezsenne noce na analizowaniu takiego przypadku.
Uczeń bojący się wszystkiego, zerka na boki ze strachem. –…..siedzi przy stoliku
WREDNIAK RZADKI. wchodzi- O, na takiego się natknąć to jest pech! Proszę sobie wyobrazić ucznia, który nie kłania się nauczycielom - to właśnie WREDNIAK. Na szczęście RZADKI. Gdy takiego spotkacie na ulicy, bądźcie pewni - będzie udawał, że się nie znacie.
ŻARŁACZ ŚNIADANIOWY - Gatunek, który sam przyczynia się do samounicestwienia. Żyje w ciągłym stresie, gdyż boi się, że zostanie przyłapany przez nauczyciela, kiedy po kryjomu zajada śniadanie albo inną przekąskę w czasie lekcji.
Skończy z wrzodami żołądka!Uczeń szybko połyka drugie śniadanie, kryjąc się za plecami innych. ….siedzi przy stoliku
GUMOŻUJ WYKRĘTNY ….siedzi przy stoliku- Nieustannie żuje gumę, wykręcając przy tym buzię we wszystkie strony.
PRACUŚ SZLACHETNY - Proszę państwa, oto ulubiony typ w szkole. Proszę spojrzeć na jego nieskazitelny wygląd, nienaganny strój, gładko zaczesane włosy, wreszcie wyprostowaną sylwetkę i wzorową postawę uczniowską! Nie muszę chyba dodawać, że typ ten objęty jest całkowitą ochroną, a jego uszkodzenie podlega surowej karze.
Chłopiec bardzo porządnie ubrany, włosy gładko zaczesane, wypastowane buty.
- Czy myślicie, że to już cały atlas grzybów, przepraszam - uczniów? Na pewno nie. Niektóre typy nie doczekały się jeszcze naukowego omówienia. Wystarczy wspomnieć chociażby o UPIORKU NAUCZYCIELSKIM, ZIEWACZU PRZECIĄGŁYM, BEKSIE UTRAPIONEJ, CHICHOTKU DWULICOWYM...itd. Ale to już osobny temat na całą encyklopedię typów uczniowskich. Ja sam nadal będę prowadził badania, a ich rezultaty poznacie niebawem….może w przyszłym roku!
Narrator Tym optymistycznym akcentem kończymy nasz program.Naszym nauczycielom życzymy, by nie poddawali się i ciągle mieli zapał do pracy…
A wyrazem naszej wdzięczności niech będą te symboliczne kwiaty
Wręczenie kwiatów nauczycielom przez chłopców
kasiapani