Umysł Lidera.pdf

(1124 KB) Pobierz
801269171.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Umysł Lidera"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Iwona Majewska-Opiełka, rok 2007
Autor: Iwona Majewska-Opiełka
Tytuł: Umysł Lidera
Data: 21.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
WSTĘP ...............................................................................................6
CZĘŚĆ PIERWSZA ...........................................................................10
LIDER ...............................................................................................11
Sylwetka lidera ...................................................................................................11
Funkcje lidera ................................................................................................12
Kształtowanie liderów ...................................................................................18
Cechy lidera ...................................................................................................20
Poczucie własnej wartości .........................................................................21
Proaktywność ............................................................................................26
Samodzielność ..........................................................................................33
Pozytywne myślenie ..................................................................................37
Współzależność .........................................................................................43
Spójność wewnętrzna ...............................................................................48
Poczucie obfitości .....................................................................................52
Umiejętność tworzenia wizji .....................................................................57
Zdolność i wola ciągłego uczenia się ........................................................61
Intuicja ......................................................................................................67
A co z kompetencjami zawodowymi? .......................................................71
Prawa półkula menedżera .............................................................................76
Różnice w działaniu lewej i prawej półkuli mózgu ..................................76
Inteligencja emocjonalna ..........................................................................77
Początek trzeciego tysiąclecia ...................................................................81
Potrzeba twórczego myślenia ...................................................................83
Rozwijanie prawej półkuli .................................................................................84
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie ....89
KONTEKST LIDERA ........................................................................90
Czynniki wpływające na ludzi sprawujących funkcje kierownicze ...................91
Czynniki fizyczne i biologiczne .....................................................................92
Czynniki psychologiczne ...............................................................................97
Czynniki społeczne i polityczne ..................................................................100
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie
KIEROWANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM . ...........................................4
Kierowanie a zarządzanie . ...................................................................................5
Nauka kierowania . .........................................................................................10
Kierowanie zgodnie z wartościami . ...................................................................13
Kultura przedsiębiorstwa . .............................................................................14
Misja przedsiębiorstwa . .................................................................................15
Tworzenie misji przedsiębiorstwa . ...........................................................18
Błędy racjonalnego zarządzania . ..................................................................24
Czynniki zapewniające sukces przedsiębiorstwa . ........................................25
Kultura przedsiębiorstwa w Polsce . .............................................................28
Zmiany . ..............................................................................................................30
Czynniki powodujące lęk przed zmianami . ..................................................31
Rola lidera w stymulowaniu zmian . .............................................................33
...
Etapy przeprowadzania zmian . .....................................................................37
Praktyka wprowadzania zmian . ........................................................................40
CZĘŚĆ DRUGA . ................................................................................45
CZŁOWIEK I PRACA . .......................................................................46
Od zarządzania naukowego do
..........................46
Zarządzanie naukowe . ...................................................................................47
Zarządzanie z udziałem psychologii . ............................................................49
Proca Hertzberga . .....................................................................................50
Teoria X . ....................................................................................................51
Teoria Y . ....................................................................................................52
Współczesna wiedza o człowieku i
zarządzania w
nowym wieku
................53
Teoria Z . .........................................................................................................56
O potrzebie działania w
jej
wpływ na teorie zarządzania
..........................................58
ZNAJOMOŚĆ LUDZI .......................................................................161
To, co nas łączy ................................................................................................162
Te same potrzeby, różne wartości ...................................................................165
Skąd się bierze wiedza o ludziach . ...................................................................167
Samopoznanie .............................................................................................168
Studiowanie przedmiotu .............................................................................169
Słuchanie i obserwowanie ...........................................................................170
Słuchanie empatyczne .............................................................................171
Jak rozmawiać .........................................................................................173
Pomoc w zdobywaniu wiedzy o ludziach ....................................................177
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie ...184
REKRUTACJA PRACOWNIKÓW ....................................................186
Curriculum vitae i wstępna rozmowa ..............................................................191
Warunki i technika wstępnej rozmowy ......................................................195
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie ...197
TWORZENIE WŁAŚCIWEJ ATMOSFERY
myśl
spójnej
koncepcji
..........................199
Informacja w miejscu pracy ............................................................................204
Narada – szczególna forma komunikacji ...................................................210
Garść wiadomości przydatnych przy
PRACY
narad ............................................................................................................212
Czas trwania ............................................................................................213
Pora dnia .................................................................................................213
Plan ..........................................................................................................213
Uczestnicy ................................................................................................213
Prowadzenie ............................................................................................216
Najczęstsze przyczyny złej komunikacji .....................................................220
Brak odpowiednich fizycznych warunków do
przygotowywaniu i prowadzeniu
porozumiewania się ................................................................................221
Brak potrzeby komunikacji ....................................................................224
Nastawienie na przekazywanie, a
skutecznego
.....227
Przekazywanie sprzecznych informacji .................................................228
nie
na
przyjmowanie informacji
801269171.002.png
 
Tylko wygrana-wygrana ..................................................................................231
Poczucie bezpieczeństwa .................................................................................235
Poczucie bezpieczeństwa .................................................................................239
Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana .....................................................243
Warunki pracy .................................................................................................244
Motywowanie do pracy i współpracy ..............................................................247
Poczucie sukcesu .........................................................................................248
Poczucie znaczenia i uznania ......................................................................252
Praca mająca znaczenie ..............................................................................256
Powierzanie odpowiedzialności ..................................................................261
Gratyfikacyjna rola pieniędzy .....................................................................264
Wzbudzanie entuzjazmu .............................................................................268
Związki zawodowe ...........................................................................................272
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie ..278
LIDER W DZIAŁANIU ...................................................................280
Przesunięcie paradygmatu ..............................................................................281
Nowy stosunek do pracy i działania ...............................................................284
Pracę trzeba lubić ........................................................................................287
Odmitologizowany Zachód .........................................................................291
A właśnie, że można ....................................................................................295
Podświadomość – partner w biznesie .............................................................297
Świadome wykorzystywanie podświadomości ..........................................300
Burza mózgów .........................................................................................301
Wizualizacja ............................................................................................302
Uczenie przyspieszone ...........................................................................303
Rozwijanie intuicji ......................................................................................305
Programowanie siebie i innych ..................................................................308
Zarządzanie sobą w czasie ...............................................................................315
Nie ile, ale co ................................................................................................316
Ważne czy pilne ...........................................................................................319
Życie zawodowe i prywatne ........................................................................322
Powierzanie pracy innym ...........................................................................324
Praca w kręgu wpływu ................................................................................326
Całościowa troska o swoje istnienie ...........................................................329
Tworzenie biologicznych podstaw skutecznego działania .........................333
Wykorzystywanie potencjału intelektualnego .......................................336
Troska o życie emocjonalne ...................................................................340
Coś dla duszy ..........................................................................................343
Kartka z terminarza .....................................................................................347
ZAKOŃCZENIE ..............................................................................355
Zgłoś jeśli naruszono regulamin