Praktyczny Kurs Pisarstwa.pdf
(
591 KB
)
Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Praktyczny Kurs Pisarstwa"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Katarzyna Krzan, rok 2009
Autor: Katarzyna Krzan
Tytuł: Praktyczny Kurs Pisarstwa
Data: 24.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
są
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P
owe
r
ed
by
TCPDF
(
www
.t
cpd
f.
o
r
g
)
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU
.........................................................5
O czym pisać?
................................................................................................................9
Jak pisać?
....................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ
.....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika”
...................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego
..................................................................................22
Cechy dobrego stylu
....................................................................................................23
Pierwsze zdania
......................................................................................................24
Ćwiczenia
...............................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI
.....................................................................28
Typy narracji
...............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy
.........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy
.............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń
................................................................................................38
Ćwiczenia
...............................................................................................................39
POSTACI
.
.........................................................................................40
Imię dla bohatera
.
.......................................................................................................43
Charakterystyka
.
.........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty
.
...................................................................44
Dwa typy charakterystyk
.
.......................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci
.
.........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej
.
..................................................................45
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................46
DIALOGI
.
.........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych
.
......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów
.
..................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów
.
.................................................................................52
Ćwiczenia
.
...............................................................................................................52
BUDOWA SCEN
...............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny
......................................................................................56
Chwyty
....................................................................................................................59
Ćwiczenia
...............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI
..............................................................64
Kompozycja wątków
...............................................................................................65
Kompozycja
.................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej
.........................................................................70
Ćwiczenie
................................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY
.........................................................................74
Konstrukcja fabularna
................................................................................................76
Wzorce strukturalne
...............................................................................................79
Chwyty
....................................................................................................................79
Ćwiczenia
...............................................................................................................80
STEREOTYPY
..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów
..................................................................87
Typy stereotypów
........................................................................................................87
Romans
.......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna
.....................................................................................................92
Powieść kryminalna
....................................................................................................93
Odmiany kryminału
...............................................................................................94
Powieść science
...............................................................................................95
Horror
.........................................................................................................................96
Powieść fantasy
...........................................................................................................97
Ćwiczenia
................................................................................................................97
-
fiction
PRZESTRZEŃ FABULARNA
...........................................................101
Ćwiczenia
..............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE
........................................................105
Dwa rodzaje zakończeń
.............................................................................................107
Ćwiczenia
.............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE
.........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
Złote Myśli
Katarzyna Krzan
●
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI
– muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Katarzyna Krzan
Plik z chomika:
SwiatKsiazki
Inne pliki z tego folderu:
Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową.pdf
(2577 KB)
Praktyczny Kurs Pisarstwa.pdf
(591 KB)
Będę pisarzem.pdf
(2078 KB)
Zacznij Pisać.pdf
(2203 KB)
Mistrzologia.pdf
(1009 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!Złote Myśli PEŁNE WERSJE!!!
18+
Dla rodziców
E-biznes
Finanse osobiste
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin