test(4).pdf

(825 KB) Pobierz
271183952 UNPDF
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Tales z Miletu
271183952.017.png 271183952.018.png 271183952.019.png 271183952.020.png
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Tales z Miletu
Tekst do zadań 1.-4.
W VII wieku p.n.e. nad brzegami Anatolii w mieście Sardes będącym stolicą
Królestwa Lidii obejmuje władzę syn króla Gugu. W sąsiedniej Jonii – zachodniej części
wybrzeża Azji Mniejszej w Milecie, nie ma władcy, jest to jedno z pierwszych
miast-państw, prawdziwe wolne miasto. I tam właśnie około 620 roku p.n.e. urodził się
Tales – jeden z siedmiu mędrców antycznej Grecji i pierwszy, który ogłosił ogólne wyniki
dotyczące obiektów matematycznych (zmarł w 540 r. p.n.e.). Talesa interesowały przede
wszystkim igury geometryczne, koła, proste i trójkąty. To właśnie on dowiódł, że kąty
wierzchołkowe, utworzone przez dwie przecinające się proste mają zawsze równą miarę.
Interesował się także zależnościami pomiędzy prostą i okręgiem oraz wymyślił sposób
na skonstruowanie okręgu opisanego na trójkącie.
Na podstawie: www.wikipedia.org
1. Kąty wierzchołkowe zaznaczone na rysunku to
A. kąt 1 i 4 oraz 2 i 3.
B. kąt 1 i 3 oraz 2 i 4.
C. kąt 1 i 2 oraz 3 i 4.
D. kąt 2 i 3.
2. Odszukaj na osi liczbowej datę urodzin Talesa. Jest to liczba oznaczona literą:
A. a
B. b
C. c
D. d
3. W którym wieku zmarł Tales z Miletu? Pamiętaj, że lata przed naszą erą liczymy
inaczej niż lata naszej ery.
A. VII wieku p.n.e.
B. VI wieku p.n.e.
C. VI wieku n.e.
D. VII wieku n.e.
2
271183952.001.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Tales z Miletu
4. Korzystając z danych zawartych w tekście oraz posługując się osią liczbową
z zadania 2, oblicz, ile lat żył Tales z Miletu.
A. 20 lat
B. 180 lat
C. 80 lat
D. 60 lat
Tekst do zadań 5.-4.
Tales był podróżnikiem i odkrywcą, wiedział, że w Egipcie znajduje się budowla, olbrzymia
piramida Cheopsa, której wysokości nikt ze współczesnych nie potraił zmierzyć. Od dwóch
tysięcy lat budowla wzniesiona rękami ludzi, najbardziej widoczna konstrukcja świata
była jedyną, której nie dało się zmierzyć. Tales postanowił podjąć wyzwanie. Wymagało
to odbycia przez niego długiej podróży. Wyruszył z ziemi jońskiej z miasta Milet i popłynął
statkiem do Egiptu. Statek wyposażony w ogromne żagle i gnany wiatrami dotarł wreszcie
do egipskich brzegów i wpłynął na jezioro Mariotis. W porcie Tales przesiadł się na felukę
płynącą w górę Nilu. Po kilku dniach podróży wreszcie dotarł do celu. Wysiadł na brzeg
i pośrodku rozległego płaskowyżu ujrzał piramidę Cheopsa. Było to niesamowite przeżycie
Tales nigdy nie widział tak ogromnej budowli. W dali widać było także dwie inne piramidy:
Chefrena i Menkaure. Rozmiary budowli były tak duże, że zrozumiał, dlaczego nikt nie
potraił dotąd zmierzyć jej wysokości. Opuścił pokład feluki i pieszo udał się w kierunku
piramidy. U jej stóp zmęczony usnął, rankiem podniósł się, spojrzał na własny cień, który
przesuwał się powoli na zachód. Pomyślał, że wszystko jedno, jak mały będzie przedmiot,
zawsze w odpowiednim oświetleniu może wydawać się większy. Jego cień zmieniał się
w ciągu dnia. Tales doszedł do wniosku, że w chwili, kiedy jego cień będzie równy jego
wysokości, cień piramidy będzie równy jej wysokości. Teraz musiał przeprowadzić tylko
potrzebne pomiary. Kiedy obliczył długość cienia, poznał wysokość piramidy. Następnego
dnia wsiadł do feluki i wrócił do domu. Był bardzo dumny z siebie, bo chociaż nie mógł
zmierzyć wysokości piramidy, to zmierzył jej cień leżący na ziemi. Zmierzył duże - małym,
odległe - bliskim, niedostępne - dostępnym.
Na podstawie: www.wikipedia.org
5. Powyższy tekst jest
A. notatką.
B. baśnią.
C. opowiadaniem.
D. sprawozdaniem.
6. Kolejne etapy podróży Talesa to:
A. Sardes – Lidia – Jonia – Milet – piramida Cheopsa.
B. Egipt – Nil – Piramida Cheopsa.
C. Milet – Egipt – Mariotis – Nil – piramida Cheopsa.
D. Jonia – Egipt – Nil – piramida Cheopsa.
3
271183952.002.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Tales z Miletu
7. Jaką obserwację przyrodniczą wykorzystał Tales do zmierzenia wysokości
piramidy?
A. Zależność pomiędzy temperatura a porą dnia.
B. Różnicę temperatur w ciągu dnia.
C. Różnicę pomiędzy wysokością człowieka i długością jego cienia.
D. Zmianę długości cienia w ciągu dnia.
8. Ostatnie zdanie w tekście „Zmierzył duże - małym, odległe - bliskim, niedostępne
– dostępnym” zawiera
A. wyrazy bliskoznaczne.
B. wyrazy przeciwstawne.
B. wyrazy podobne.
C. wyrazy pochodne.
9. Piramida egipska ma kształt ostrosłupa o podstawie kwadratu. Który rysunek
przedstawia taką igurę?
A. B.
C. D.
4
271183952.003.png
 
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Tales z Miletu
Tabela do zadań 10. i 11.
Nazwisko uczonego Data urodzenia
Kopernik
1473 rok n.e.
Pitagoras
572 p.n.e.
Euklides
300 p.n.e.
Pascal
1623 rok n.e.
Ptolemeusz Klaudiusz
ok. 100 roku n.e.
Chajjam
1048 rok n.e.
Euler
1707 rok n.e.
Tales
620 p.n.e.
Kartezjusz
1596 rok n.e.
Archimedes
287 p.n.e.
10. Korzystając z danych zawartych w tabeli ustal na podstawie daty urodzin,
których uczonych można zaliczyć do starożytnych matematyków greckich.
(Starożytność –to okres dziejów najstarszych cywilizacji Europy i Bliskiego
Wschodu od ok. 4000 roku p.n.e. do IV–V wieku n.e.).
A. Pascal, Kartezjusz, Kopernik, Euler.
B. Archimedes, Tales, Pitagoras, Euklides, Ptolemeusz Klaudiusz.
C. Ptolemeusz Klaudiusz, Chajjam, Kartezjusz.
D. Archimedes, Tales, Pitagoras, Euklides.
11. Ile lat minęło od narodzin wielkiego polskiego uczonego Mikołaja Kopernika
do narodzin Kartezjusza?
A. 123 lata.
B. 23 lata.
C. 223 lata.
D. 100 lat.
12. Mikołaj Kopernik zasłynął nowatorskim odkryciem, że to Ziemia obraca się
,dookoła Słońca, a nie odwrotnie, jak uważano wcześniej. Przedmiotem jego
badań, które opisał w dziele O obrotach sfer niebieskich , była
A. astronomia.
B. archeologia.
C. architektura.
D. algebra.
5
271183952.004.png 271183952.005.png 271183952.006.png 271183952.007.png 271183952.008.png 271183952.009.png 271183952.010.png 271183952.011.png 271183952.012.png 271183952.013.png 271183952.014.png 271183952.015.png 271183952.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin