na miesiąc
dla grupy 5-6-latków
Opracowała :
Rodzi się wiosna pełna barw.
· Stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym
· Uczestniczy w zajęciach ruchowych, grach i zabawach na placu przedszkolnym,
· W skupieniu słucha muzyki poważnej, tworzy akompaniament do słuchanych utworów korzystając z instrumentów perkusyjnych,
· Wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,
· Dostrzega bogactwo barw i odcieni w przyrodzie. Tworzy barwy pochodne przez łączenie kolorów.
Zabawy i ćwiczenia
kompensacyjno- stymulacyjne
Zabawy ruchowe:
· Złap motyla – bieżna
· Każdy Tomek ma swój domek – orient-porządkowa
· Jaskółki – równoważna
· Poszukaj swojego koloru – orient- porząd.
1. Zestaw zabaw ruchowych w ogrodzie prowadzonych metodą zabawową „ Boćki i żaby”
- naśladuje ruchy żaby i bociana,
- potrafi wykonywać wysokie skoki obunóż w różnych kierunkach.
- potrafi stać jednonóż w utrudnionych warunkach,
- pokonuje naturalne przeszkody
2. Zestaw zabaw ruchowych nr 16 wg K. Wlaźnik (ks.biała s.239) metodą zadaniową z przyborem niekonwencjonalnym – pudełka od zapałek w 4 kolorach
- potrafi prawidłowo rzucać, podrzucać i chwytać,
- ćw. wyprostne i przeciw płaskostopiu
3. Słuchanie bajki pt: „Kto wymyślił kolory?” zb. własny
- uważnie słucha i zapamiętuje imiona bohaterów bajki, pyta o niezrozumiałe fakty,
- samodzielnie dopowiada własną wersję fragmentu bajki o wybranym kolorze,
- nadaje imiona czarodziejom
4. Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda ptaszków”
- dostrzega zmienność w przyrodzie w różnych porach roku, powroty ptaków zakładanie gniazd, składanie jaj
-rozpoznaje i nazywa ptaki powracające z ciepłych krajów
5. Słuchanie opowiadania n-ki pt: „Cztery motylki”
- wie w jakim środowisku żyją owady i ptaki i jakie znaczenie mają barwy ochronne w życiu zwierząt,
- wymienia rośliny i owady żyjące na łące
6. Wycieczka do wiosennego parku nad strumykiem
- bezpośrednio obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną w parku,
- wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i roślin,
- wie w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w czasie wycieczki,
7. Zabawa dydaktyczna „Na zielonej łące” w oparciu o wiersz E. Skorek
- przelicza we własnym zakresie liczebnikami głównymi
- tworzy zbiory różno i równoliczne, rozumie że liczba ostatniego elementu jest liczebnością całego zbioru,
8. Zabawa dydaktyczna „ Co tak pachnie i smakuje?”
- rozpoznaje owoce i warzywa po dotyku, zapachu i smaku, nazywa je
9. Słuchanie piosenki pt: „Na zielonej łące” śpiewanej przez n-kę
- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki
- zabawa inscenizowana do piosenki
10. Zabawa taneczna do piosenki pt: „Na zielonej łące”
- zna kroki i figury zabawy,
- potrafi szybko zmienić ustawienie i dobrać się parami
11. Instrumentalizacja perkusyjna do utworu Marsz Radetzkiego J. Straussa
- poznaje utwory muzyki klasycznej
- samodzielnie wybiera instrumenty perkusyjne
- uważnie reaguje na sygnały dyrygenta
12. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki pt: „Na zielonej łące”
- pokonuje własny lęk przed indywidualnym występem, nabiera pewności siebie
13. Malowanie farbami akwarelowymi nt: „Zabawa z kolorem – tęcza”- technika mokre w mokrym
-poznaje nowa technikę plastyczną
- poznaje barwy pochodne i wie jak je uzyskiwać- żółty+niebieski=zielony, czerwony+ żółty=pomarańczowy,
czerwony +niebieski=fioletowy itp.
- prawidłowo płucze pędzel i dozuje farbę,
14. „Kolorowe motyle” - praca przestrzenna z wykorzystaniem nieużytków, kolorowego papieru
- potrafi samodzielnie odrysować, wyciąć i ozdobić kontur skrzydeł,
- łączy elementy w całość
- dba o estetykę pracy,
15. Malowanie farbami plakatowymi na materiale bawełnianym palcami, dłońmi –koszulki.
- wyraża własne emocje w różnych technikach plastycznych i kolorach
- tworzy proste kompozycje wzorów i obrazów
16. Rysowanie kolorową kredą na betonie nt: „ Wiosna pełna barw”
- wykorzystuje kilka kolorów, łączy kolory
- wykorzystuje do pracy tylko wskazany teren, nie maluje po ścianach przedszkola,
· Oglądanie ilustracji w gazetach i albumach związanych z wiosną
- dostrzega piękno, rozpoznaje i nazywa znane miejsca.( park, las, łąka itp.)
· Zabawa dydaktyczna „Co do czego, pasuje?”,
- przyporządkowuje dwa przedmioty występujące przeważnie łącznie np filiżanka – talerzyk, garnek- pokrywka.
· Zabawa dyd. „Gdzie jest żabka?”
- określa miejsce położenia maskotki
· Zabawa dydaktyczna „ Graj w kolory” – dobiera karty kolorami na zasadzie gry w Piotrusia
· Ćw. gramatyczne „Wiosna” – wypowiada się zdaniami złożonymi, poprawnie pod względem gramatycznym i logicznym
· Ćw. gramatyczne pt: o którym obrazku mówię?” – potrafi posługiwać się spójnikami, przyimkami, zaimkami w trakcie swoich złożonych wypowiedzi, uważnie słucha kolegów
· Zabawy prowadzone met. P. Dennisona „Gimnastyka mózgu”
- ziewanie energetyczne – utrzymanie równowagi ciala
- słoń sowa – słuchanie ze zrozumieniem
· Zabawy integracyjne z wykorzystaniem chusty KLANZA w sali i na placu zabaw.
· Przygotowanie programu artystycznego i udział dzieci w przedstawieniu „Mały Art – Na łące” z okazji 35-lecia przedszkola
· Zabawy plastyczne :
- lepienie z plasteliny na dowolny temat,
- stemplowanie i wypełnianie konturów,
- „Dokończ obrazek” – dorysowuje brakujące elementy
- wydzieranki z kolorowego papieru nt: wiosna
- eksperymentowanie z farbą plakatową i akwarelą na temat dowolny
· Słuchanie opowiadania pt:
„W kolorkowie” – wie w jaki sposób powstają barwy pochodne
· Zagadki słuchowe- rozpoznaje i nazywa odgłosy przyrody,
odgłosy dochodzące z otoczenia,
odgłosy różnych przedmiotów,
· Zagadki melodyczne „Jaka to melodia?”,
- rozpoznaje treść i melodię piosenek nuconych przez n-kę, śpiewa z jednoczesną instrumentalizacją na kołatce lub grzechotce.
· Zabawa „Lustro”- potrafi odzwierciedlić ruchy kolegi, orientuje się w schemacie własnego ciała i osoby stojącej naprzeciw, określa prawą i lewą stronę ciała.
· Rozmowa połączona z działaniem – wykonanie albumu pt: „Wiosna”- potrafi segregować ilustracje, odziela rosliny od ptaków, nazywa ilustracje, wycina i przykleja na kartce, wie co to jest album
· Zabawy ruchowe ze śpiewem: „ Julijanka”, „rolnik”, „mam chusteczkę”. „łabędzie”
· Ćw. oddechowe pt: „ Wiosenny wiatr” –rozwija pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na „ chmurki i kwiatki”
· Rozwiązywanie zagadek wiosennych:
- uściśla i klasyfikuje zdobyte wiadomości
· Czynności samoobsługowe – mycie zębów po każdym posiłku, potrafi prawidłowo szczotkować zęby, dba o swój wygląd zewnętrzny,
· Pełnienie dyżurów w łazience i przy stolikach
- potrafi nakrywać do stołu i sprzątać po sobie
· „Wiosenne kanapki”- samodzielne wykonywanie kanapek z kolorowych nowalijek,
- zachowuje bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożem (smarowanie masła plastikowym nożem)
- spożywanie kanapek,
- wie jakie znaczenie ma spożywanie świeżych warzyw dla zdrowia
· Spacer w okolicy przedszkola,
- zwraca uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie i w pogodzie.
· Zabawy na placu zabaw – reagowanie na umówione sygnały, przestrzeganie zasad zgodnej zabawy, bezpiecznie korzysta z urządzeń terenowych,
· Dziecko wie jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, w Europie
· Zna godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Plska należy do Unii Europejskiej
· Słucha opowiadań i legend, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje wypowiedzi poprawnie pod względem gramatycznym
· Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych, Rozwija własną inwencję twórczą, wykonuje prace inspirowane własnymi przeżyciami, przyrodą.
Zabawy i ćwiczenia kompensacyjno- stymulacyjne
zabawa ruchowa „Przylot kukułek”,
zabawa ruchowa „Jaskółki”
zabawa ruchowa „Po wąskiej kładce”
1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową z wykorzystaniem skakanek,
prawidłowo przyjmuje pozycje wyjściowe, podskakuje obunóż,
utrzymuje równowagę w staniu obunóż.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na powietrzu z przyborem piłki,
potrafi rzucać i łapać piłkę oburącz,
toczy piłkę do wyznaczonego celu,
biega w różnych kierunkach bez potrąceń.
3. Słuchanie legendy Cz. Janczarskiego o powstaniu państwa polskiego „O Lechu, Rusie i Czechu”,
- rozumie pojęcia: Polak, Polska, język polski,
- rozpoznaje godło i flagę Polski,...
Monika201286