PLAN KWIECIEŃ 5-6-LATKI.doc

(586 KB) Pobierz

PLAN PRACY

        dydaktyczno- wychowawczej

na miesiąc

KWIECIEŃ

dla grupy 5-6-latków

 

C:\Users\Krystian\Desktop\212.gif

 

Opracowała :

 

Rodzi się wiosna pełna barw.

 

 

·       Stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym

·       Uczestniczy w zajęciach ruchowych, grach i zabawach na placu przedszkolnym,

·       W skupieniu słucha muzyki poważnej, tworzy akompaniament do słuchanych utworów korzystając z instrumentów perkusyjnych,

·       Wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,

·       Dostrzega bogactwo barw i odcieni w przyrodzie. Tworzy barwy pochodne przez łączenie kolorów.

 

 

 

 

 

 

 

Sytuacje edukacyjne
- formy i metody

Zabawy i ćwiczenia

kompensacyjno- stymulacyjne

Zabawy ruchowe:

·         Złap motyla – bieżna

·         Każdy Tomek ma swój domek – orient-porządkowa

·         Jaskółki – równoważna

·         Poszukaj swojego koloru – orient- porząd.

 

1.      Zestaw zabaw ruchowych w ogrodzie prowadzonych metodą zabawową       „ Boćki i żaby”

- naśladuje ruchy żaby i bociana,

- potrafi wykonywać wysokie skoki obunóż  w różnych kierunkach.

- potrafi stać jednonóż w utrudnionych warunkach,

- pokonuje naturalne przeszkody

2.      Zestaw zabaw ruchowych nr 16 wg K. Wlaźnik (ks.biała s.239) metodą zadaniową z przyborem niekonwencjonalnym – pudełka od zapałek w 4 kolorach

- potrafi prawidłowo rzucać, podrzucać i chwytać,

- ćw. wyprostne i przeciw płaskostopiu

3.      Słuchanie bajki pt: „Kto wymyślił kolory?” zb. własny

- uważnie słucha i zapamiętuje imiona bohaterów bajki, pyta o niezrozumiałe fakty,

- samodzielnie dopowiada własną wersję fragmentu bajki o wybranym kolorze,

- nadaje imiona czarodziejom

4.      Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda ptaszków”

- dostrzega zmienność w przyrodzie w różnych porach roku, powroty ptaków zakładanie gniazd, składanie jaj

-rozpoznaje i  nazywa ptaki powracające z ciepłych krajów

5.      Słuchanie opowiadania n-ki pt: „Cztery motylki”

     - wie w jakim środowisku żyją owady i   ptaki i jakie znaczenie mają barwy ochronne w życiu zwierząt,

    - wymienia rośliny i owady żyjące na łące

6.      Wycieczka do wiosennego parku nad strumykiem

- bezpośrednio obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną w parku,

- wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i roślin,

- wie w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w czasie wycieczki,

7.      Zabawa dydaktyczna „Na zielonej łące” w oparciu o wiersz E. Skorek

- przelicza we własnym zakresie liczebnikami głównymi

- tworzy zbiory różno i równoliczne, rozumie że liczba ostatniego elementu jest liczebnością całego zbioru,

8.      Zabawa dydaktyczna „ Co tak pachnie i smakuje?”

- rozpoznaje owoce i warzywa po dotyku, zapachu i smaku, nazywa je

9.      Słuchanie piosenki pt: „Na zielonej łące” śpiewanej przez n-kę

       - zapoznanie ze słowami i melodią   piosenki

        - zabawa  inscenizowana do piosenki

10.  Zabawa taneczna do piosenki pt: „Na zielonej łące

- zna kroki i figury zabawy,

- potrafi szybko zmienić ustawienie i dobrać się parami

11.  Instrumentalizacja perkusyjna do utworu Marsz Radetzkiego J. Straussa

- poznaje utwory muzyki klasycznej

- samodzielnie wybiera instrumenty perkusyjne

- uważnie reaguje na sygnały dyrygenta

12.  Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki pt: „Na zielonej łące

- pokonuje własny lęk przed indywidualnym występem, nabiera pewności siebie

13.  Malowanie farbami akwarelowymi nt: „Zabawa z kolorem – tęcza”- technika mokre w mokrym

-poznaje nowa technikę plastyczną

- poznaje barwy pochodne i wie jak je uzyskiwać- żółty+niebieski=zielony, czerwony+ żółty=pomarańczowy,

czerwony +niebieski=fioletowy itp.

- prawidłowo płucze pędzel i dozuje farbę,

14.  „Kolorowe motyle” - praca przestrzenna z wykorzystaniem nieużytków, kolorowego papieru

- potrafi samodzielnie odrysować, wyciąć i ozdobić kontur skrzydeł,

- łączy elementy w całość

- dba o estetykę pracy,

15.  Malowanie farbami plakatowymi na materiale bawełnianym palcami, dłońmi –koszulki.

- wyraża własne emocje w różnych technikach plastycznych i kolorach

- tworzy proste kompozycje wzorów i obrazów

16.  Rysowanie kolorową kredą na betonie nt: „ Wiosna pełna barw”

- wykorzystuje kilka kolorów, łączy kolory

- wykorzystuje do pracy tylko wskazany teren, nie maluje po ścianach przedszkola,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Oglądanie ilustracji w gazetach i albumach związanych z wiosną

- dostrzega piękno, rozpoznaje i nazywa znane miejsca.( park, las, łąka itp.)

·         Zabawa dydaktyczna „Co do czego, pasuje?”,

- przyporządkowuje dwa przedmioty występujące przeważnie łącznie np filiżanka – talerzyk, garnek- pokrywka.

·         Zabawa dyd. „Gdzie jest żabka?”

- określa miejsce położenia maskotki

·         Zabawa dydaktyczna „ Graj w kolory” dobiera karty kolorami na zasadzie gry w Piotrusia

·         Ćw. gramatyczne „Wiosna” – wypowiada się zdaniami złożonymi, poprawnie pod względem gramatycznym i logicznym

·         Ćw. gramatyczne pt: o którym obrazku mówię?” – potrafi posługiwać się spójnikami, przyimkami, zaimkami w trakcie swoich złożonych wypowiedzi, uważnie słucha kolegów

·         Zabawy prowadzone met. P. Dennisona „Gimnastyka mózgu”

- ziewanie energetyczne – utrzymanie równowagi ciala

- słoń sowa – słuchanie ze zrozumieniem

·         Zabawy integracyjne z wykorzystaniem chusty KLANZA w sali i na placu zabaw.

·         Przygotowanie programu artystycznego i udział dzieci w przedstawieniu „Mały Art – Na łące” z okazji 35-lecia przedszkola

·         Zabawy plastyczne :

- lepienie z plasteliny na dowolny temat,

- stemplowanie i wypełnianie konturów,

- „Dokończ obrazek” – dorysowuje brakujące elementy

- wydzieranki z kolorowego papieru nt: wiosna

- eksperymentowanie z farbą plakatową i akwarelą na temat dowolny

·         Słuchanie opowiadania pt:

„W kolorkowie” – wie w jaki sposób powstają barwy pochodne

 

·         Zagadki słuchowe- rozpoznaje i nazywa odgłosy przyrody,

odgłosy dochodzące z otoczenia,

odgłosy różnych przedmiotów,

·         Zagadki melodyczne „Jaka to melodia?”,

- rozpoznaje treść i melodię piosenek nuconych przez n-kę, śpiewa z jednoczesną instrumentalizacją na kołatce lub grzechotce.

·         Zabawa „Lustro”- potrafi odzwierciedlić ruchy kolegi, orientuje się  w schemacie własnego ciała i osoby stojącej naprzeciw, określa prawą i lewą stronę ciała.

·         Rozmowa połączona z działaniem – wykonanie albumu pt: „Wiosna”- potrafi segregować ilustracje, odziela rosliny od ptaków, nazywa ilustracje, wycina i przykleja na kartce, wie co to jest album

·         Zabawy ruchowe ze śpiewem: „ Julijanka”, „rolnik”, „mam chusteczkę”. „łabędzie”

·         Ćw. oddechowe pt: „ Wiosenny wiatr” –rozwija pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na „ chmurki i kwiatki”

·         Rozwiązywanie zagadek wiosennych:

- uściśla i klasyfikuje zdobyte wiadomości

·         Czynności samoobsługowe – mycie zębów po każdym posiłku, potrafi prawidłowo szczotkować by, dba o swój wygląd zewnętrzny,

·         Pełnienie dyżurów w łazience i przy stolikach

- potrafi nakrywać do stołu i sprzątać po sobie

·         „Wiosenne kanapki”- samodzielne wykonywanie kanapek z kolorowych nowalijek,

- zachowuje bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożem (smarowanie masła plastikowym nożem)

- spożywanie kanapek,

- wie jakie znaczenie ma spożywanie świeżych warzyw dla zdrowia

·         Spacer w okolicy przedszkola,  

- zwraca uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie i w pogodzie.

·         Zabawy na placu zabaw – reagowanie na umówione sygnały, przestrzeganie zasad zgodnej zabawy, bezpiecznie korzysta z urządzeń terenowych,

 

 

Mieszkam w Głogowie, w Polsce, w Europie

 

Zadania:

 

·       Dziecko wie jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, w Europie

·       Zna godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Plska należy do Unii Europejskiej

·       Słucha opowiadań i legend, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje wypowiedzi poprawnie pod względem gramatycznym

·       Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych, Rozwija własną inwencję twórczą, wykonuje prace inspirowane własnymi przeżyciami, przyrodą.

 

 

Sytuacje edukacyjne- formy i metody

Zabawy i ćwiczenia kompensacyjno- stymulacyjne

Zabawy ruchowe:

zabawa ruchowa „Przylot kukułek”,

zabawa ruchowa „Jaskółki”

zabawa ruchowa „Po wąskiej kładce” 

1.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową z wykorzystaniem skakanek,

prawidłowo przyjmuje pozycje wyjściowe, podskakuje obunóż,

utrzymuje równowagę w staniu obunóż.

2.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na powietrzu z przyborem piłki,

potrafi rzucać i łapać piłkę oburącz,

toczy piłkę do wyznaczonego celu,

biega w różnych kierunkach bez potrąceń.

3.      Słuchanie legendy Cz. Janczarskiego o powstaniu państwa polskiego „O Lechu, Rusie i Czechu”,

- rozumie pojęcia: Polak, Polska, język polski,

- rozpoznaje godło i flagę Polski,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin