Zadania edukacyjne UNESCO.doc

(77 KB) Pobierz
WSTĘP

 

 

ZADANIA EDUKACYJNE UNESCO

 

WSTĘP

 

      Nieodzownym  elementem  każdej  demokracji  są   prawa  człowieka.  Powstanie  nowożytnych  ustrojów  demokratycznych  poprzedził  rozwój  idei,   a  następnie  normatywizacja  praw  człowieka.  I  odwrotnie  zagrożenia  dla  demokracji,  jej  ograniczenia,  były  równoznaczne  z  zamachem   na  fundamentalne  prawa  człowieka  i  swobody  obywatelskie.  Dyktatury  zaczynają  się   od  ograniczania  i  dławienia  praw  człowieka.  Wolność,  równość  wobec  prawa,  swoboda  manifestowania,  prawo  do  stowarzyszania  się,  udział  w  życiu  publicznym  państwa,  prawo  do  wolnych  wyborów  mają  podstawowe  znaczenie  i  są  podstawowymi  instytucjami  ustroju  demokratycznego. Każdy  człowiek powinien  mieć  zagwarantowane  prawa  i  swobody   obywatelskie  a  ich  realizacja  i  ochrona  należą  do  najważniejszych  problemów  współczesnego  świata . Każdy  człowiek  ma  również  prawo  do  poznania  swoich  praw  oraz    do  działania  w  oparciu  o  nie . Każdy  ma  także  prawo  do  dochodzenia  swych  roszczeń  w  wypadku  naruszenia  jego  praw nawet  na  arenie  międzynarodowej. Obowiązkiem  każdego  państwa  jest  zapewnienie  przestrzegania  praw  człowieka  oraz  udostępniania  i  rozpowszechniania  wiedzy  na  ten temat  poprzez  system  edukacji .

 

 

 

 

 

 

MIĘDZYNARODOWE  UWARUNKOWANIA  PRAWNE  DOTYCZĄCE  PRAW  CZŁOWIEKA  I  EDUKACJI .

 

      II  wojna  światowa  była  okresem  największego  w  historii  ludzkości  pogwałcenia  praw  człowieka.  Zanim  doszło  do  jej  wybuchu,  reżimy  totalitarne  wypowiedziały  wojnę  człowiekowi,  jego  prawom,  jego  edukacji,  zwłaszcza  tam  gdzie  zdołały  uzyskać  kontrolę  nad  społeczeństwem,  m.in.  w  Niemczech  hitlerowskich,  częściowo  we  Włoszech  i  w  Związku  Radzieckim.  Dramatyczne  doświadczenie  tamtej  epoki  dowiodło  ponadto  istnienia  bezpośredniej  zależności  zachodzącej  między  respektowaniem  elementarnych  praw  człowieka  a  utrzymaniem  pokoju  na  świecie  i  przyjaznych  stosunków  między  narodami. 

              Pierwsze  międzynarodowe  porozumienia  miały  miejsce  tuż  po  II  wojnie  światowej . W  1945 r. przyjęta  została  Karta  Narodów  Zjednoczonych . W  grudniu  1948 r. Zgromadzenie  Ogólne  ONZ  uchwaliło  Powszechną  Deklarację  Praw  Człowieka .  Dotyczyła  ona  podstawowych  praw  człowieka;  człowiek  rodzi  się  wolny  i  równy,  ma  prawo  do  życia, wolności, pracy i wypoczynku, wolności wyznania; charakter prawnie  wiążący  nadały zasadom Deklaracji Praw  Człowieka  Pakty  Praw  Człowieka z 1966. Był  to  pierwszy  międzynarodowy  zbiór  praw  jednostki  ludzkiej.  Deklaracja  ta  nie  posiada  takiej  mocy  prawnej , jaką  posiadają  traktaty  międzynarodowe , jak  Konwencja  o  Ochronie  Praw  Człowieka  i  Podstawowych  Wolności , ponieważ  została  ogłoszona  w  postaci  rezolucji .W  następnych  latach  wypracowane  zostały  jednak  szczegółowe  pakty  gwarantujące  prawa  człowieka,  które  umożliwiają  skargi  obywatelom  tych  państw , które  je  ratyfikowały . Skargi  można  wnosić  do  Komitetu  Praw  Człowieka  w  Genewie . Jest  to  organ  powołany  do  sprawowania  kontroli  przestrzegania  przez  poszczególne  państwa  zobowiązań  wynikających  z  przystąpienia  do  Międzynarodowego  Paktu  Praw  Obywatelskich  i  Politycznych .

16 grudnia  1966 r. Zgromadzenie  Ogólne   Narodów  Zjednoczonych  uchwaliło   dwa  pakiety  praw . Były  to : Międzynarodowy  Pakt  Praw  Obywatelskich  i  Politycznych  oraz  Międzynarodowy  Pakt  Praw  Gospodarczych , Socjalnych  i  Kulturalnych . Polska  ratyfikowała  oba  pakiety   14  października  1991 r. więc  od  stycznia  1992 r. każdy  obywatel , który  uważa , że  jego  prawa  zostały  pogwałcone  ma  prawo  do  indywidualnej  skargi  na  własne  państwo  za  pośrednictwem  Centrum  Praw  Człowieka  ONZ .

              W  listopadzie  1950 r. podpisano  w  Rzymie  Konwencję  o  Ochronie  Praw  Człowieka  i  Podstawowych  Swobód  Obywatelskich . Po  ratyfikowaniu  jej  przez  wymienione  wcześniej  państwa  weszła  w  życie  we  wrześniu  1953 r. W  Konwencji  zawarte  jest  zobowiązanie  państw  do  przestrzegania  następujących  praw :

n            prawa  do  życia ,

n            wolności  od  tortur  i  innego  nieludzkiego  traktowania  lub   karania ,

n            wolności  od  niewolnictwa  oraz  pracy  przymusowej  lub  obowiązkowej ,

n            prawa  do  wolności  i  bezpieczeństwa  osobistego ,

n            prawa  do  rzetelnego  procesu  sądowego  w  rozsądnym  terminie  w  sprawach  karnych  i  cywilnych ,

n            prawa  do  prywatności  oraz  tajemnicy  mieszkania  i  korespondencji ,

n            wolności  myśli , sumienia  i  wyznania ,

n            swobody  wypowiedzi  i  wolności  w  dostępie  do  otrzymywania  i  przekazywania  informacji ,

n            wolności  spokojnego  zgromadzania  się  i  stowarzyszania ,                    włącznie  z  prawem  tworzenia  i  przystępowania  do  związków  zawodowych ,

n            prawa  do  małżeństwa  i  zawierania  rodziny .

              W  kolejnych  latach  Konwencja  została  uzupełniona  o  dziesięć  Protokołów  dodatkowych , które  poszerzają  lub  uszczegóławiają  katalog  praw  osobistych  człowieka  lub  wprowadzają  nowe  gwarancje . Jednym  z  nowych  praw  jest  prawo  do  nauki  oraz  prawo  rodziców  do  decydowania  o  jej  rodzaju  i  wartościach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYSTEM  EDUKACYJNY  W  POLSCE

 

      We  wrześniu  1991  roku  Sejm  Rzeczpospolitej  Polskiej  uchwalił  ustawę  o  systemie  oświaty.  Zgodnie  z  nią :  „oświata  w  Rzeczpospolitej  stanowi  wspólne  dobro  całego  społeczeństwa;  kierując  się  zasadami  zawartymi  w  Konstytucji  Rzeczpospolitej  Polskiej,  a  także  wskazaniami  zawartymi  w  Powszechnej  Deklaracji  Praw  Człowieka,  Międzynarodowym  Pakcie  Praw  Obywatelskich  i  Politycznych  oraz  Międzynarodowej  Konwencji  o  Prawach  Dziecka.

      System  oświaty  zapewnia  (rozdz. 1  art. 1):

1.)                     realizację  prawa  każdego  obywatela  RP  do  kształcenia  się  oraz  wychowywania  dzieci  i  młodzieży  do  wychowania  i  opieki,  odpowiednio  do  wieku  i  osiągniętego  rozwoju,

2.)                     wspomaganie  przez  szkołę  wychowawczej  roli  rodziny,

3.)                     możliwość  zakładania  i  prowadzenia  szkół  i  placówek   przez  różne  podmioty,

4.)                     dostosowanie  treści,  metod  i  organizacji  nauczania  do  możliwości  psychofizycznych  uczniów,  a  także  możliwość  korzystania  z  opieki  psychologicznej  i  specjalnych  form  pracy  dydaktycznej,

5.)                     możliwość  pobierania  nauki  we  wszystkich  typach  szkół  przez  dzieci  i  młodzież  niepełnosprawną  oraz  niedostosowaną  społecznie,  zgodnie  z  indywidualnymi  potrzebami  rozwojowymi  i  edukacyjnymi  oraz  predyspozycjami,

6.)                     opiekę  nad  uczniami  szczególnie  uzdolnionymi  poprzez  umożliwienie  realizowania  indywidualnych  programów  nauczania  oraz  ukończenia  szkoły  każdego  typu    w  skróconym  czasie,

7.)                     upowszechnienie  dostępu    do  szkół  średnich,  których  ukończenie  umożliwia  dalsze  kształcenie  w  szkołach  wyższych

8.)                     możliwość  uzupełnienia  przez  osoby  dorosłe  wykształcenia  ogólnego  i  zdobywania  lub  zmiany  kwalifikacji  zawodowych  i  specjalistycznych,

9.)                     zmniejszenie  różnic  w  warunkach  kształcenia,  wychowania  i  opieki  między  poszczególnymi  regionami  kraju,  a  zwłaszcza  ośrodkami  wielkomiejskimi  i  wiejskimi,

10.)                 utrzymanie  pro  zwrotnych  warunków  życia  i  pracy  ucznia  i  nauczyciela  w  szkole  i  placówce,

11.)                 upowszechnienie  wiedzy  ekologicznej  wśród  dzieci  i  młodzieży  oraz  kształtowanie  postaw  wobec  problemów  ochrony  środowiska”[1] 

 

      Rok  wcześniej  bo  12  września  1990 r.  weszła  w  życie  Ustawa  o  szkolnictwie  wyższym  która  m.in.  mówi:

         3.1.  Uczelnie  są  częścią  systemu  nauki  polskiej  i  systemu                        

                  edukacji  narodowej.

2.        Podstawowymi  zadaniami  uczelni  są :

·  kształcenie  studentów  w  zakresie  danej  gałęzi  wiedzy  oraz  ich  przygotowanie  do  wykonywania  określonych  zawodów,

·  prowadzenie  badań  naukowych  lub  twórczej  pracy  artystycznej,

·  przygotowywanie  kandydatów  do  samodzielnej  pracy  naukowej,  dydaktycznej  lub  działalności  artystycznej,

·  kształcenie  w  celu  uzupełnienia  wiedzy  ogólnej  i  specjalistycznej  osób,  które  posiadają  tytuły  zawodowe  i  wykonują  zawody  praktyczne,

·  rozwijanie  i  upowszechnianie  kultury  narodowej  oraz  postępu  technicznego,  a  także  współdziałanie  w  szerzeniu  wiedzy  w  społeczeństwie  oraz  dbanie  o  zdrowie  i  rozwój  fizyczny  studentów,

 

      Ponadto  do  zadań  uczelni  wyższej  należy :

n                     wychowanie  studentów  w  duchu  poszanowania  praw  człowieka,  patriotyzmu,  demokracji  i  odpowiedzialności  za  losy  społeczeństwa  i  państwa,

n                     podejmowanie  starań,  aby  w  środowisku  akademickim  panował  kult  prawdy  i  sumienia  pracy  oraz  atmosfery  wzajemnej  życzliwości,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIAŁALNOŚĆ  I  ZADANIA  EDUKACYJNE UNICEF

 

      W  grudniu  1946 r.  Zgromadzenie  Ogólne  Narodów  Zjednoczonych  powołało  do  życia  UNICEF  z  zadaniem  udzielania  pomocy  dzieciom  w  krajach  dotkniętych   wojną,  bez  dyskryminacji  z  powodu  rasy,  wyznania,  narodowości,  statusu  społecznego  i  przekonań  religijnych,  czy  też  politycznych,  ale  w  późniejszym  czasie  skierowała  swą  działalność  na  sprawy  zdrowia  i  wyżywienia  dzieci  w  krajach  rozwijających  się. Nieco  wcześniej  bo  w  listopadzie  1946 r. rozpoczęła  swoją  działalność  UNESCO . Celem  działania  tej  organizacji  jest  wspomaganie  oświaty , szkolnictwa  zawodowego  w  duchu  współpracy  pokojowej  i  zwalczania  wszelkiego  rodzaju  dyskryminacji .

              W  1953  r.  przekształcono  UNICEF  w  agencję  ONZ  do  spraw  dzieci . Zmieniono nazwę  na  Fundusz  Narodów  Zjednoczonych  na  rzecz  dzieci  przy  zachowaniu  pierwotnego  skrótu  UNICEF. Zasługą  UNICEF  jest  ochrona  praw  edukacyjnych  dzieci .Jednym  z  celów  działalności  ochronnej  Organizacji  jest  prawo  dziecka  do  nauki  i  obowiązek  państwa  w  zabezpieczeniu  podstawowych  usług  oświatowych . Prawidłowa  działalność  edukacyjna  stwarza  perspektywy  coraz  pełniejszych  działań  opiekuńczych , pomagając  uaktywnić  jednostki  w  przezwyciężaniu  sytuacji  zagrożenia .W  początkach  lat siedemdziesiątych  UNICEF  podjęła  się  zadania              zabezpieczenia  praw  dziecka  do  nauki. W  1971 r. zespół  Philip’a  Coombs  ICED  podjął  pracę  nad  poszukiwaniem  rozwiązań  oświatowych  w  celu  ochrony  dzieci  i  młodzieży  oraz  dorosłych , którzy  byli  analfabetami  lub  półanalfabetami .ICED  skupił  swe  badania  przede  wszystkim  na  rejonach  wiejskich  przedstawiając  dwa  raporty 

w  1973 r. i  w  1974 r. Pierwszy  z  nich  diagnozował  sytuację  oświatową  potwierdzając  wyniki  zaniedbań  w  tej  sferze . Kolejny raport  określił  ogólne  ramy  programów  związanych  z  szerzeniem  edukacji  formalnej  i  nieformalnej  na  lata  siedemdziesiąte , akcentując  jej  związki  z  rozwojem  ogólnospołecznym .Edukacja  nieformalna  powinna  być  organizowana  przez  instytucje  poza  szkolne , organizacje ,stowarzyszenia  i  specjalne  służby  społeczne . Powinna  ona  polegać  na :

              „ - szerzeniu  wiedzy  i  umiejętności  niezbędnych  dla  optymalizacji                     usług  i  warunków  życia  poprzez  naukę ;

              -  wychowaniu  społeczeństw  do  kontrolowania  i  kierowania                    swoim  rozwojem ;

              -  przygotowaniu  kadr  usług  socjalnych ;

              - przygotowaniu  planistów , kierowników  i  specjalistów  z  różnych  dziedzin  życia  społecznego ”.[2]

              UNICEF  może  podejmować  także  konkretne  akcje  tam , gdzie  system  szkolny  jest  słabo  rozwinięty . Mogą  to  być  następujące  działania :

              „- opieka  wychowawcza  ( kształcenie  nieformalne ) nad            absolwentami  szkół  w  celu  lepszego  przygotowania  do  pracy  zawodowej  i  życia  w  rodzinie ;

              - uwzględnienie  w  programach  wychowawczych  preorientacji   zawodowej ;

              - organizacja  opieki  wychowawczej  nad  dziećmi  w  wieku  przedszkolnym ;

              - pomoc  w  modernizacji  systemów  oświatowych ( merytoryczna i  finansowa ) ;

              - rozwinięcie  systemu  kontroli  realizacji  działalności  wychowawczej  w  poszczególnych  krajach ;

              - ułatwienie  wymiany  doświadczeń  i  informacji  oświatowej  między  krajami ;

              - wzmacnianie  kooperacji  w  tym  zakresie  między  innymi  agendami  ONZ ”.[3]

              Akceptacja  tych  założeń  polityki  edukacyjnej  przez  UNICEF  oraz  współpraca  i  pomoc  w  tym  zakresie  przyczyniły  się  do  zwiększenia  liczby  dzieci  i  młodzieży  uczęszczających do szkół .Przyjęta  w  1959 r. Deklaracja  Praw  Dziecka  rozszerzała  prawa  dziecka - przyjęte  w  Deklaracji  Praw  Człowieka - na  dzieci  ułomne , umysłowo  chore , nieprzystosowane  społecznie , sieroty  oraz  zrównała 

w  prawach  dzieci  pozamałżeńskie .

              W  1989 r. na  Zgromadzeniu  Ogólnym  NZ  uchwalono  Konwencję  Praw  Dziecka . Konwencja  ta  przyznaje  dzieciom  szereg  praw  cywilnych , socjalnych , kulturalnych  i  politycznych . Dzieciom  nie  przyznano  tylko  praw  ekonomicznych .Wiele  zagadnień  zawartych  w  Konwencji  odnosi  się  do  nauczania  i  obejmuje  oprócz  dostępu  do  oświaty  także  równe  szanse  tego  dostępu  oraz  wytycza  cele  edukacji . Edukacja  ma  zapewnić  wszechstronny  rozwój  osobowości  dziecka  tzn. , że  ma  „ kształtować   jednostki  aktywne  intelektualnie ”[4]Konwencja  nakłada  na  państwo  obowiązek  rozwijania  systemu  szkolnego  dostępnego  na  zasadzie  równych  szans , ale  tylko  szkolnictwo  na  poziomie  podstawowym  jest  obowiązkowe  i  bezpłatne .

              Wszystkie  kraje , które  ratyfikowały  konwencję , są co  rok  zobowiązane  do  składania  sprawozdań  Komitetowi  Ochrony  Praw  Dziecka .

              W  aktach  prawnych , które  zostały  ustanowione  przez  Unię  Europejską  nie  ma  postanowień , które  odnosiłyby  się  bezpośrednio  do  edukacji . Problemy  edukacyjne  pojawiają  się  przy  okazji  innych  spraw  i  są  zawarte  w  różnych  dokumentach . Uprawnienia  w  zakresie  szkolnictwa  dotyczące  imigracji  i  swobodnego  przemieszczania  się  pracowników  na  obszarze  wspólnotowym  znajdują  się  w  art.48 traktatu  EWG . Art. 52 Traktatu  EWG  stwarza  możliwości  zakładania  szkół  na  terytorium  innego  państwa  członkowskiego . Zgodnie  z  art. 48 i 59 tegoż  traktatu  możliwe  jest  także  wykonywanie  tam  zawodu  nauczyciela .

              Zmianami   w  Traktacie  EWG  zajęto  się  w  Masstricht . Wprowadzono  tam  zmiany  traktatu  dotyczące  wzmocnienia  europejskiego  wymiaru  edukacji . Każdy  kraj  prowadzi  całkowicie  niezależną  politykę  edukacyjną . EWG  może  tylko  proponować  środki  dydaktyczne  i  programy  wspólnotowe . Zgodnie  z  art . 127  nowego  traktatu  możliwe  jest  wspólne  realizowanie  polityki  kształcenia  zawodowego .

              W  grudniu  1976 r. Rada  Ministrów  edukacji  przyjęła  program  działań , który  obejmował  następujące  zagadnienia :

          - lepsze  wzajemne  poznanie  europejskich  systemów  edukacyjnych,

          - stworzenie  dogodniejszych  warunków  dla  kształcenia  ogólnego  i  zawodowego  pracowników - imigrantów  i  ich dzieci - gromadzenie  podstawowej  dokumentacji  i  statystyki ,

          - współprace  w  dziedzinie  szkolnictwa  wyższego ,

          - rozwój  nauczania  języków  obcych ,

          - równość  szans  w  zakresie  dostępu  do ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin