Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji.pdf

(1443 KB) Pobierz
803517486.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Psychologia wywierania wpływu i
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Andrzej Stefańczyk, rok 2008
Autor: Andrzej Stefańczyk
Tytuł: Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji
Data: 26.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1 . ...............................................................................7
Poznajemy siebie i innych . .........................................................7
..................................................................7
.....................................................................10
Typ osobowości . ................................................................11
Ogólna charakterystyka typów . ..............................................19
Temperament . .................................................................22
Inteligencja . ....................................................................29
Potrzeby . ........................................................................30
........................................32
Identyfikacja . ...................................................................33
Wypieranie . .....................................................................36
Projekcja . .......................................................................38
Tworzenie objawów . ..........................................................40
Przeniesienie . ..................................................................42
Sublimacja . .....................................................................44
Reakcje upozorowane . ........................................................45
Unikanie . ........................................................................46
Racjonalizacja . .................................................................49
Znieczulanie . ...................................................................50
Odgradzanie się . ...............................................................51
Ucieczka w bezsilność . ........................................................53
Kreowanie ról . ..................................................................54
Opancerzanie uczuć . ..........................................................56
....................................................................57
ROZDZIAŁ 2 ..............................................................................60
Wśród innych ludzi .................................................................60
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
......................................60
2. Mowa ciała
.....................................................................63
Twarz ............................................................................65
Oczy ..............................................................................67
Uśmiech .........................................................................67
Gesty i ich znaczenie ..........................................................70
3. Style komunikacji
.............................................................77
4. Strefy komunikacji
............................................................80
ROZDZIAŁ 3 ..............................................................................84
Wpływ społeczny ....................................................................84
1. Reguły społeczne – narzędzie wpływu społecznego
......................84
2. Reguła maksymalizacji korzyści
.............................................85
3. Reguła uproszczonej oceny szans
...........................................86
4. Zasada kontrastu
..............................................................86
5. Reguła wzajemności
..........................................................88
6. Reguła konsekwencji
.........................................................91
7. Reguła lubienia
................................................................94
8. Reguła niedostępności
........................................................98
9. Reguła autorytetu
...........................................................100
10. Społeczny dowód słuszności
..............................................102
ROZDZIAŁ 4 .............................................................................105
Perswazja, czyli kilka słów o skutecznym przekonywaniu ...............105
1. Czym jest perswazja?
.......................................................105
2. Rozgryźć rozmówcę
.........................................................106
3. Język perswazji
..............................................................114
„Pozorny wybór” .............................................................114
Słowa kierunkujące ...........................................................115
„Nie” czasami znaczy „tak” ................................................116
Nie warto próbować ..........................................................118
„Masz rację, ale...” ..........................................................119
Właściwe pytania .............................................................120
Rola pytań .....................................................................122
Mów i daj mówić ..............................................................125
Zakazane słowa i zwroty ....................................................126
Nie sposób pominąć doświadczenia ........................................128
Kto słucha wie o co chodzi ..................................................129
Głos jak dzwon ................................................................134
Ciało nie kłamie ...............................................................136
Człowiek zadbany jest szanowany .........................................137
Siła skojarzeń .................................................................138
Emocje kontra rozum ........................................................139
Moc entuzjazmu ..............................................................142
Warunki konieczne ...........................................................144
4. Fazy procesu perswazyjnego
...............................................146
ROZDZIAŁ 5 .............................................................................149
Psychomanipulacja ................................................................149
1. Co to jest psychomanipulacja?
............................................149
2. Podatność na psychomanipulację
.........................................150
................................................152
Dezinformacja ................................................................153
Propaganda ....................................................................158
Cenzura ........................................................................168
Przekaz podprogowy .........................................................173
Programowanie neurolingwistyczne .......................................174
Hipnoza ........................................................................178
Indoktrynacja .................................................................182
„Pranie mózgu” ...............................................................185
Kontrola umysłu ...............................................................189
BIBLIOGRAFIA ..........................................................................194
3. Techniki psychomanipulacji
PSYCHOLOGIA.. – darmowy fragment – Złote Myśli
Andrzej Stefańczyk
str. 5
Wstęp
Świat rozwija się zaskakująco szybko, idzie naprzód nie bacząc na nic,
życie nabiera tempa. Każdy chce coś osiągnąć, do czegoś dojść,
zapewnić sobie bezpieczną przyszłość. Aby jednak do czegoś dojść
trzeba stale działać, być aktywnym, atrakcyjnym, przekonującym. Stale
rosnąca konkurencja i nasilające się współzawodnictwo, powoduje, że
wiele osób zaczyna uciekać się do stosowania różnych tricków
wpływających na emocje i zachowanie innych. Nie warto zostawać
w tyle, trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i działać, aby osiągnąć
sukces. Warto przy tym pamiętać, aby przy osiąganiu swoich własnych
celów nie zapomnieć o innych. Nie wolno traktować ludzi przedmiotowo
niczym „pionki” we własnej grze, bowiem prędzej czy później to się
zemści. Lepiej przekonać ich do wspólnego działania, bowiem w grupie
znacznie łatwiej osiągnąć założony cel, niż w pojedynkę.
Książka została napisana z myślą o ludziach zainteresowanych tematyką
wywierania wpływu, perswazji i psychomanipulacji. Zawiera ona wiele
istotnych informacji dotyczących wpływania na ludzi oraz informacji
dotyczących obrony przed negatywnym oddziaływaniem z ich strony.
Książka została podzielona na pięć rozdziałów, które grupują
i porządkują zagadnienia w sposób, który uznałem za logiczny. Pierwszy
rozdział skupia się na człowieku jako jednostce, na charakterystyce jego
psychiki i tym co na nią oddziałuje. Rozdział drugi przedstawia
człowieka w grupie ludzi, oraz sposób w jaki się komunikuje z innymi.
Rozdział trzeci omawia zagadnienia wpływu społecznego poprzez
charakterystykę reguł społecznych. Rozdział czwarty omawia temat
perswazji przedstawiając skuteczne sposoby przekonywania innych.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Stefańczyk
803517486.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin