RERANIE – nieprawidłowa realizacja głoski R- głoska R zastępowana głoską JCel – usprawnianie mowy, wywołanie głoski RKOREKTAI ĆWICZENIA ODDECHOWECel - pobudzenie przepony,pogłębienie oddechu,wydłużenie fazy oddechowej.1. „Napełnianie balonika w brzuchu”, ćwiczenia wykonywane na leżąco.2. „Wąchanie zapachu pieczonego ciasta” – wciąganie powietrza i zatrzymywanie.3. „Dmuchanie baniek mydlanych.”4. „Chłodzenie gorącego ciastka na talerzu.”5. „Sprawdzanie ciasta w piekarniku” - głęboki wdech, przy skłonie wydech, przy prostowaniu wydech.6. „Sprzątanie po robieniu ciasta” – zdmuchiwanie mąki (drobnych papierków) z blatu długo i równomiernie, oraz szybko.II ĆWICZENIA WARGCel - usprawnienie wargKażde z tych ćwiczeń musi być wykonywane przed lustremWizyta w Gabinecie Śmiesznych Min.1.Zaciskamy naprzemiennie górną wargą, wargę dolną i wargą dolną wargę górną.2.Naprzemiennie – wysuwanie warg jak do głoski U i rozciąganie jak przy głosce E.3.Wysuwanie złączonych warg do przodu i przesuwanie ich to w prawo, to w lewo.4.„Małe dziecko bez ząbków” – zasłaniamy wargami zęby otwieramy i zamykamy buzię.5.Ściągamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny raz w jedną raz w drugą stronę.6.„Posyłanie całusków” – wargi jak do głoski U.7.„Odchudzamy buzię” – wargi jak do głoski U i wciągamy policzki.8.Tak jak powyżej i do tego cmokamy.III ĆWICZENIA JĘZYKACel - usprawnienie pracy języka Każde z tych ćwiczeń musi być wykonywane przed lustrem, wargi, zęby i szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach, buzia szeroko otwarta.1.„Sprawdzamy czy pada deszczyk” – wysuwanie ostrego języka przy otwartej buzi.2.„Rozpychamy kąciki ust” – dotykamy ostrym językiem kącików ust.3.„Łyżeczka” – tworzymy z języka łyżeczkę i dotykamy górnych zębów.4.„Czyścimy ząbki” – język czyści po kolei każdy ząb.5.„Masaż podniebienia” – masujemy językiem podniebienie.6.„Język szuka brody i noska” – wysuwamy język w kierunku raz brody, raz nosa.7.„Rysowanie” – język rysuje na policzkach – wypychanie językiem policzków.8.„Rurka” – zwijamy język w rurkę i dmuchamy.9.„Lody” – oblizujemy wargi raz w jedną, raz w drugą stronę.10.„Konik – czubek języka wkładamy między wargi i parskamy.11.Unosimy język do górnych zębów i wypychamy powietrze.12.Buzia otwarta, język unosimy ku górze i staramy się wypowiedzieć głoskę T , potem D , następnie TD na przemian i TDN .IV ĆWICZENIA PODNIEBIENIACel – usprawnienie narządu artykulacyjnego.Ćwiczenia również wykonywane są przed lustrem.1.Pobudka – ziewamy, obserwacja jak unosi się i opada podniebienie miękkie.2.„Rybka” – szeroko otwarta buzia, wdech przez nos, wydech przez usta.3.Buzia otwarta, czubek języka leży na dole, energicznie wymawiamy dźwięk K , potem UK , a następnie H i UH.4.„Gąska” – buzia otwarta, język na dole, naśladujemy gęganie gąski.5.„Chora foczka” – kaszlemy – otwarta buzia, język leży; chrząkamy – otwarta buzia, język leży, płukanie gardła – buzia otwarta, język leży.6.Czarodziej – przenoszenie kawałków papieru za pomocą słomki.V ĆWICZENIA SŁUCHU FONETYCZNEGOCel - kształcenie zdolności precyzyjnego słyszenia,- kształcenie zdolności różnicowania dźwięków mowy.1.Rozpoznawanie różnych dźwięków ( brzęczenie kluczy, darcie papieru, pukanie w okno) potem dziecko rozpoznaje dźwięki z zakrytymi oczami.2.Rekwizyty : groch, cukier, kamyki, monety, pojemniki. Rozpoznajemy dźwięki przedmiotów umieszczonych w pojemnikach, potem dziecko rozpoznaje te dźwięki z zasłoniętymi oczami i w różnej kolejności.3.Rekwizyty – tamburyno. Określanie skąd dochodzi dźwięk.4.Rekwizyt – cymbałki. Uderzamy szybko lub wolno. Dziecko rozpoznaje kiedy uderzamy szybko a kiedy wolno.5.Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia – szczekanie psa, przejeżdżający samochód, śpiew ptaków. Ćwiczenie uczy koncentracji uwagi i wyczula słuch.VI WYWOŁYWANIE GŁOSKI RCo to jest? Pieczemy go na urodzinki dla chłopczyka i dziewczynki - (TORT)•Co słyszysz na początku wyrazu tort?•Wymawiamy głoskę T, potem coraz szybciej.•Na urodzinowy tort przyszła Danusia. Jaką literkę słyszysz na początku imienia Danusi?•Powtarzamy głoskę D coraz szybciej.•Łączymy głoskę TD i wymawiamy coraz szybciej.•Łączymy głoski TDN naśladujemy pociąg.•Łączymy głoski T i D z samogłoskami:tada, tado, tadu, tady, tade, tadi,todo, toda, todu tody, tode, todi, tudu,tuda, tudo, tudy, tude, tudi,tydy, tyda, tydo, tydu, tude, tudi,tede, teda, tedo, tedu, tedy, tedi, tidi, tida, tido, tidu, tidy, tide.•Wymawiamy głoskę R•Łączymy głoskę R z samogłoskami: ra, ro, re, wu, ry, ri, rą, rę, ar, or, er, ur, yr, ir.•Rozpoznawanie i wymawianie R w nagłosie np.: rak, rap, raz, rok, ryk, ren, rów, ruch, ryż, ryś; rana, ropa, róża, ręka, rama, radio, rower;rakieta recepta, rumianek, rysunek, robotnik, robota.•R w śródgłosie np.:brat, grad, zryw, krab, ara, kran, mrok, krowa, grabie, próba, koral, torba, barka, cytryna, żyrafa, czerwony, ogrodnik, borówka.•Zagadki np.: - wisi w łazience, wycierasz nim ręce (RĘCZNIK),- rudą kitką się chlubi, orzeszki bardzo lubi (WIEWIÓRKA),- latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku jest kiszony (OGÓREK),- elegancki pan zawsze nosi go na szyi ( KRAWAT).•Rozsypanka obrazkowa – dziecko wybiera obrazki, w których jest głoska R.•Rebusy.
mjaskul