Windows Movie Maker
Programu Windows Movie Maker można użyć do przechwytywania audio i wideo na komputer z kamery wideo, kamery internetowej lub innego źródła wideo, a następnie użycia przechwyconej zawartości w filmach. Można również importować istniejące audio, wideo i zdjęcia do programu Windows Movie Maker w celu użycia w tworzonych filmach. Po edycji zawartości audio i wideo w programie Windows Movie Maker, która może obejmować dodawanie tytułów, przejść wideo lub efektów, można zapisać gotowy film i dzielić się nim z przyjaciółmi i rodziną.
Tworzone filmy można zapisać na komputerze lub na zapisywalnych dyskach CD (CD-R) lub na dyskach CD z możliwością wielokrotnego nagrywania (CD-RW) – w zależności od nagrywarki CD. Można również wybrać dzielenie się nimi z innymi poprzez wysłanie filmu jako załącznika w wiadomości e-mail lub poprzez wysłanie ich do sieci Web. Jeśli do komputera podłączona jest cyfrowa kamera wideo (DV), można również wybrać nagranie filmu na taśmę w kamerze DV, a następnie odtworzenie go w kamerze DV lub na telewizorze.
Kolekcja
Kolekcja zawiera klipy audio, klipy wideo lub obrazy, które zostały zaimportowane lub przechwycone w programie Windows Movie Maker. Kolekcja funkcjonuje jako pojemnik na klipy, które są mniejszymi segmentami audio oraz wideo, i pomaga zorganizować zaimportowaną lub przechwyconą zawartość. Kolekcje są wyświetlane w okienku Kolekcje programu Windows Movie Maker.
Projekt
Projekt zawiera układ i informacje o czasie klipów audio i wideo, przejścia wideo, efekty wideo oraz tytuły dodane do serii ujęć/osi czasu. Zapisany plik projektu w programie Windows Movie Maker ma rozszerzenie nazwy pliku .mswmm. Po zapisaniu projektu można później otworzyć plik projektu i zacząć jego edycję w programie Windows Movie Maker od miejsca, w którym go wcześniej zapisano.
Film
Film jest końcowym projektem zapisanym przy pomocy Kreatora zapisywania filmu. Film można zapisać na komputerze lub na zapisywalnym dysku CD, wysłać go w postaci załącznika w wiadomości e-mail lub zapisać i wysłać do sieci Web.
Zapisany film można oglądać w odtwarzaczu multimedialnym, jak Microsoft Windows Media® Player, lub w przeglądarce sieci Web. Jeśli do komputera jest podłączona kamera DV, można także nagrać film na taśmę. Użytkownik i inne osoby będą mogli oglądać film na kamerze DV lub w telewizorze.
Po zakończeniu edycji projektu w programie Windows Movie Maker można zapisać projekt jako film. Można udostępnić swój film innym osobom, zapisując go na zapisywalnym dysku CD, wysyłając go jako załącznik w wiadomości e-mail, przesyłając go do dostawcy usług hosta wideo w sieci Web lub nagrywając go na taśmie w kamerze DV.
Zapisany film zawiera wszystkie pliki multimediów cyfrowych, które zostały dodane do serii ujęć/osi czasu, czyli: pliki audio, pliki wideo, obrazki, przejścia wideo, efekty wideo lub audio oraz wszystkie tytuły i napisy końcowe.
Informacje o plikach źródłowych
Pliki źródłowe są plikami multimediów cyfrowych (na przykład pliki audio i wideo) lub obrazami importowanymi do bieżącego projektu.
Podczas importowania pliku wideo, audio lub obrazu, plik pozostaje w oryginalnej lokalizacji, z której był importowany. Wynikowy klip wyświetlany w programie Windows Movie Maker jest reprezentacją oryginalnego pliku źródłowego; nie jest to kopia pliku źródłowego. Innymi słowy, jeśli plik źródłowy będzie edytowany w innym programie po zaimportowaniu do programu Windows Movie Maker, dokonane w pliku zmiany automatycznie pojawią się w programie Windows Movie Maker i w innych projektach programu Windows Movie Maker zawierających edytowany klip. A jeśli miniatura lub klip pliku w programie Windows Movie Maker zostanie usunięty, plik źródłowy pozostanie niezmieniony w oryginalnej lokalizacji. Aby mieć pewność, że można kontynuować pracę z projektem, należy unikać zmieniania nazwy, usuwania lub przenoszenia oryginalnych plików źródłowych.
Wymagania systemowe
Program Windows Movie Maker wymaga następującej minimalnej konfiguracji sprzętowej:
· System Microsoft Windows XP Home Edition lub Windows XP Professional
· Procesor o szybkości 600 megaherców (MHz), taki jak Intel Pentium III, Advanced Micro Devices (AMD) Athlon lub odpowiadający
· 128 megabajtów (MB) pamięci RAM
· 2 gigabajty (GB) wolnego miejsca na dysku
· Urządzenie przechwytywania audio (do przechwytywania audio ze źródeł zewnętrznych)
· Urządzenie przechwytywania wideo DV lub analogowe (do przechwytywania wideo ze źródeł zewnętrznych)
· Połączenie z siecią Internet (do zapisywania i wysyłania filmów do sieci Web lub do wysyłania filmów jako załączników w wiadomościach e-mail)
Aby zoptymalizować wydajność programu Windows Movie Maker, zalecane są następujące składniki systemu:
· Procesor o szybkości 1,5 gigaherca (GHz), taki jak Intel Pentium 4, AMD Athlon XP 1500+ lub odpowiadający
· 256 megabajtów (MB) pamięci RAM
Do odtwarzania filmów wymagane jest następujące oprogramowanie:
· Microsoft Windows 98 lub nowszy, lub Windows NT® 4.0 lub nowszy
· Oprogramowanie mogące odtwarzać pliki Windows Media Video (WMV), jak Microsoft Windows Media Player 7.0 lub nowszy (w celu optymalizacji odtwarzania filmów zalecany jest program Windows Media Player Seria 9)
Obsługiwane typy plików
Do projektu programu Windows Movie Maker można dodawać zawartość, zarówno przechwytując zawartość bezpośrednio w programie Windows Movie Maker, jak również importując istniejące cyfrowe pliki multimedialne. Zawartość przechwycona w programie Windows Movie Maker jest zapisywana w formacie Windows Media. Jednak można też importować istniejącą zawartość opartą o format Windows Media lub w innych typowych formatach plików.
Do użycia w projektach programu Windows Movie Maker można importować pliki w następujących formatach:
· Pliki audio: .aif, .aifc, .aiff .asf, .au, .mp2, .mp3, .mpa, .snd, .wav i .wma
· Pliki obrazów: .bmp, .dib, .emf, .gif, .jfif, .jpe, .jpeg, .jpg, .png, .tif, .tiff i .wmf
· Pliki wideo: .asf, .avi, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm i .wmv
Skróty klawiaturowe
Dla wielu poleceń w programie Windows Movie Maker dostępne są skróty klawiaturowe. Używając skrótów klawiaturowych można szybko wykonać najczęstsze zadania.
Poniższa tabela zawiera przegląd zadań, które można wykonać za pomocą skrótów klawiaturowych.
Zadanie
Skrót klawiaturowy
Tworzenie nowego projektu
CTRL+N
Otwieranie istniejącego projektu
CTRL+O
Zapisywanie projektu
CTRL+S
Zapisywanie projektu pod nową nazwą
F12
Zapisywanie filmu
CTRL+P
Przechwytywanie wideo
CTRL+R
Importowanie istniejącego pliku multimediów cyfrowych
CTRL+I
Cofanie ostatnio wykonanej czynności
CTRL+Z
Ponowne wykonanie ostatnio cofniętej czynności
CTRL+Y
Wycinanie
CTRL+X
Kopiowanie
CTRL+C
Wklejanie
CTRL+V
Usuwanie
DELETE
Zaznaczanie wszystkich klipów
CTRL+A
Zmienianie nazwy kolekcji klipów
F2
Czyszczenie serii ujęć/osi czasu
CTRL+DELETE
Pokazanie lub ukrycie serii ujęć/osi czasu
CTRL+T
Powiększanie osi czasu
PAGE DOWN
Pomniejszanie osi czasu
PAGE UP
Dodawanie wybranych klipów do serii ujęć/osi czasu
CTRL+D
Odtwarzanie wideo na pełnym ekranie
ALT+ENTER
Ustawianie początkowego punktu przycięcia
CTRL+SHIFT+I
Ustawianie końcowego punktu przycięcia
CTRL+SHIFT+O
Czyszczenie punktów przycięcia
CTRL+SHIFT+DELETE
Dzielenie klipu
CTRL+L
Łączenie klipów sąsiadujących
CTRL+M
Posuwanie klipu w lewo
CTRL+SHIFT+B
Posuwanie klipu w prawo
CTRL+SHIFT+N
Odtwarzanie lub wstrzymywanie klipu
SPACJA
Zatrzymywanie odtwarzania w serii ujęć/na osi czasu
CTRL+K
Odtwarzanie zawartości w serii ujęć/na osi czasu
CTRL+W
Przewijanie zawartości do tyłu w serii ujęć/na osi czasu
CTRL+Q
Wstecz
CTRL+ALT+STRZAŁKA W LEWO
Do przodu
CTRL+ALT+STRZAŁKA W PRAWO
Poprzednia klatka
ALT+STRZAŁKA W LEWO
Następna klatka
ALT+STRZAŁKA W PRAWO
Wyświetlanie tematów Pomocy
F1
Wybranie poprzedniej pozycji (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
STRZAŁKA W LEWO
Wybranie kolejnej pozycji (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
STRZAŁKA W PRAWO
Wybranie pozycji powyżej (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
STRZAŁKA W GÓRĘ
Wybranie pozycji poniżej (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
STRZAŁKA W DÓŁ
Przejście do pierwszej pozycji (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
HOME
Przejście do ostatniej pozycji (na ścieżce osi czasu, w serii ujęć lub w panelu Zawartość)
END
Do wykonywania zadań w programie Windows Movie Maker można używać poleceń na pasku menu. Procedury wykonywania zadań z wykorzystaniem poleceń menu są opisane w Pomocy.
Pasek narzędzi stanowi alternatywny sposób wykonywania poleceń w menu. Paska narzędzi można używać do szybkiego wykonywania częstych zadań.
Aby wyświetlić lub ukryć pasek narzędzi, w menu Widok należy kliknąć polecenie Pasek narzędzi. Obok polecenia Pasek narzędzi...
A-n-i-t-a