full-version-kto-jest-kim-typy-osobowosci-dla-menedzerow_ktokim.pdf

(7754 KB) Pobierz
665935629 UNPDF
Kto jest kim. Typy
osobowoľci dla menedŃerw
Autor: Michal Ĝakrt
TĀumaczenie: Ewa ārajerov
ISBN: 83-246-0008-6
TytuĀ oryginaĀu: Kdo jsem j, kdo jste vy?:
Format: A5, stron: 392
Typy osobowoľci MBTI§ Ð czyli jak klonowaě najlepszych ludzi w firmie
¤ Ustalanie precyzyjnych kryteriw rekrutacji
¤ Nagradzanie i dyscyplinowanie ludzi o rŃnych typach osobowoľci
¤ Ankieta: badanie typw osobowoľci MBTI§
Gdyby tylko pracowaĀo u nas wiķcej takich osb, jak DawidÈ
Gdyby wszyscy ludzie myľleli i dziaĀali podobnie, praca kierownikw byĀaby prostsza.
WystarczyĀby jeden uniwersalny system motywacyjny: te same kary i nagrody dla
wszystkich. Problem w tym, Ńe rŃni ludzie rŃnie reagujĴ na te same bodłce.
Racjonalny ekstrawertyk bķdzie pracowaě chķtniej, gdy nakreľlisz mu realnĴ
i obiecujĴcĴ ľcieŃkķ kariery. Lecz gdy masz do czynienia z emocjonalnym
introwertykiem, lepiej siķgnij po inne argumenty. To samo dotyczy dyscyplinowania:
ostra reprymenda jednych przywoĀuje do porzĴdku, innym odbiera chķě do pracy.
Poznaj koncepcjķ MBTI§, a osiĴgniesz wyŃszy poziom percepcji. Zaczniesz dostrzegaě
subtelne rŃnice miķdzy ludłmi, z ktrymi pracujesz. Wyrobisz w sobie szsty zmysĀ,
ktry pozwala lepiej przewidywaě zachowania wspĀpracownikw.
Jak dziaĀa MBTI§?
MBTI§ to system okreľlania osobowoľci, stosowany przez kadrowcw i menedŃerw
wielu duŃych organizacji, takich jak Ernst & Young czy Whirlpool, zgodnie z ktrym
psychikķ ludzkĴ moŃna rozpatrywaě w 4 wymiarach:
ekstrawertycy (E) Ï introwertycy (I) percepcjoniľci (P) Ï intuicjoniľci (N)
myľliciele (T) Ï uczuciowcy (F) sķdziowie (S) Ï obserwatorzy (O)
Te wymiary, naĀoŃone na siebie, tworzĴ 16 typw osobowoľci. I tak na przykĀad INTP
jest kodem myľlenia i zachowania teoretykw, ktrzy potrafiĴ skutecznie interpretowaě
rzeczywistoľě i dostrzegaě w niej schematy oraz niespjnoľci. Ludzie z tym kodem
sprawnie rozwiĴzujĴ problemy techniczne i pracujĴ na oglnych modelach. SĴ dobrymi
analitykami i lubiĴ wyjaľniaě innym, jak dziaĀa ľwiat.
MBTI§ w obecnej postaci jest owocem wieloletnich badaĺ psychologw z caĀego
ľwiata. To klucz, ktrym menedŃerowie otwierajĴ umysĀy wspĀpracownikw.
665935629.005.png 665935629.006.png 665935629.007.png 665935629.008.png 665935629.001.png 665935629.002.png
Podziękowania ........................................................................... 9
Rozdział 1. Wstęp .................................................................... 11
Rozdział 2. Różnice indywidualne: nieco historii ................. 17
Rozdział 3. Wykorzystywanie typologii MBTI
a teoria osobowości ................................................................. 27
3.1. Pojęcie osobowości .................................................... 29
3.2. Przyczyny różnic osobowościowych ......................... 34
3.3. Jak powstała typologia MBTI? ................................... 40
Rozdział 4. Ankieta do diagnozy osobowości ........................ 45
Rozdział 5. Pary preferencji postaw
i funkcji psychologicznych w typologii osobowości .............. 59
5.1. Intuicja kontra doznania, N kontra S ........................ 63
5.2. Myślenie kontra uczucia, T kontra F ......................... 77
5.3. Ekstrawertyzm kontra introwertyzm, E kontra I ....... 89
5.4. Ocenianie kontra obserwowanie, J kontra P ........... 101
5.5. Kto jest lepszy? ......................................................... 109
665935629.003.png
6 _____________ K TO JEST KIM . T YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
Rozdział 6. Styl kognitywny ................................................. 115
6.1. Sposoby podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów ................................... 116
6.2. Wzajemna użyteczność poszczególnych typów ..... 129
Rozdział 7. Cztery rodzaje temperamentów ..................................... 135
7.1. Temperament Dionizosa ....................................................137
7.2. Temperament Epimeteusza ...............................................153
7.3. Temperament Prometeusza ...............................................167
7.4. Temperament Apollina ......................................................185
Rozdział 8. Rodzaj temperamentu a praca menedżera .................... 203
Rozdział 9. Szesnaście typów osobowości ....................................... 249
9.1. ETJ — Typ ekstrawertywny z przewagą myślenia ............257
ESTJ ....................................................................................258
ENTJ ....................................................................................263
9.2. EFJ — Typ ekstrawertywny z przewagą uczuć ...................271
ESFJ .....................................................................................273
ENFJ ....................................................................................278
9.3. ENP — Typ ekstrawertywny z przewagą intuicji .............285
ENTP ...................................................................................287
ENFP ...................................................................................291
9.4. ESP — Typ ekstrawertywny
z postrzeganiem zmysłowym .............................................298
ESTP ...................................................................................301
ESFP ....................................................................................306
9.5. ITP — Typ introwertywny z przewagą myślenia ..............312
ISTP ....................................................................................314
INTP ....................................................................................322
9.6. INJ — Typ introwertywny z przewagą intuicji .................330
INTJ .....................................................................................332
INFJ .....................................................................................340
S PIS TREŚCI __________________________________________________ 7
9.7. IFP — Typ introwertywny z przewagą uczuć .................. 349
ISFP .................................................................................... 352
INFP ................................................................................... 358
9.8. ISJ — Typ introwertywny z przewagą zmysłów .............. 365
ISTJ ..................................................................................... 367
ISFJ ..................................................................................... 372
Rozdział 10. Zakończenie .................................................................379
Załącznik
— Kombinacje preferencji osobowościowych .................. 384
ROZDZIAŁ 3.
Jak wspomniano wcześniej, typologia MBTI opiera się na
koncepcji osobowości Junga. Podstawowe pojęcia (parametry)
to pary: ekstrawersja introwersja oznaczane literami E i I,
myślenie uczucia , dla których wprowadzono skróty T i F,
oraz intuicja doznania oznaczone symbolami N i S. Ame-
rykańskie badaczki wprowadziły jedną nową parę, a miano-
wicie ocenianie obserwowanie oznaczane jako J i P. Tak
więc typologia Myers i Briggs przedstawia kombinację czte-
rech — jakże by inaczej — dymensji (par przeciwstawnych)
i wyróżnia szesnaście typów osobowościowych. Osiągnęła
ona niewiarygodną wprost popularność sięgającą bezkry-
tycznego zachwytu, który w efekcie raczej przyniósł więcej
szkody niż pożytku. Specjaliści z dziedziny personalistyki,
łowcy głów, osoby zajmujące się teoriami zasobów ludz-
kich i różnymi innymi odmianami zarządzania ludźmi rzu-
cili się na tę koncepcję jak drapieżne zwierzęta i zaczęli ją
wykorzystywać na bardzo szeroką skalę. Formularze MBTI
musieli wypełniać pracownicy takich znanych firm jak
Apple Computer, Exxon, AT&T, CityCorp, General Elec-
tric, Honeywell, McDonald’s lub 3M. Szacuje się, że tylko
665935629.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin