Historia literatury polskiej.pdf

(112 KB) Pobierz
412470695 UNPDF
Historia literatury polskiej:
SREDNIOWIECZE
966-poczatki cultury literackiej w Polsce. Chrzest Polski Mieszka 1.
Jezyk-lacina.
Jakub Parkoszowicz -rektor Uniwersytetu Krakowskiego , 1-szy ktory sprobowal nadac
forme graficzna jezyka „wulgarnego” tj.polskiego.
Przelomowym momentem dla kultury polskiego sredniowiecza bylo zalozenie
uniwersytetu w Krakowie w 1364. Uczelnia powstala dzieki staraniom krola Kazimierza
Wielkiego. Najwybitniejszym wychowankiem Akademii Krakowskiej byl Mikolaj
Kopernik .
Pod koniec 13 stulecia pojawiaja sie piewsze teksty w jezyku polskim.
Wazna role w rozwoju pismiennictwa polskiego odegraly postanowienia Kosciola
polskiego. W roku 1285 na synodzie-tj. na zebraniu duchowienstwa calego kraju
w Leczycy zwolanym przez arcybiskupa Jakuba Swinke zadecydowano, ze
duchowni maja odmawiac po polsku modlitwy i wyglaszac kazania.Chodzilo o obrone
polskosci ponoewz wiekszosc kleru w polskich miastach skladala sie z Niemcow . Od
tego momentu jednak nastapil rozwoj jezyka i literatury polskiej.
„ B OGURODZICA
- 1270 rok. Pochodzi z niej 1 polskie zdanie. „Daj ut(ac) ja
pobrusza, a ty pocziwaj”
„L AMENT S WIETOKRZYSKI
- jeden z pierwszych utworow polskich.
Jest to liryczny monolog Marii stojacej pod krzyzem. Przedstawia cierpienie matki
oplakujacej smierc syna.
Autorstwo anonimowe.
W epoce sredniowiecza wazny byl motyw smierci. Literackim
odpowiednikiem „Tanca smierci „- „Dance Makabre” jest wierszowana
„R OZMOWA MISTRZA P OLIKARPA ZE SMIERCIA
pochodzaca z 15 wieku. Autor anonimowy.
W Polsce w 15 wieku nastepuje rozwoj zywotopisartwa -dzialy pismiennictwa
pouczajacego obejmujace zywoty, legendy i opowiesci o zyciu Swietych. Jedna z nich
jest „L EGENDA O S WIETYM A LEKSIE ”,
poniewaz jezyk polski ksztaltowal sie
przedewszystkin na przekladach. Byly to tlumaczenia religijnych piesni albo tez
fragmentow Pisma Swietego
„K RONIKA
G ALLA A NONIMA -spisal dzieje piastowskiej dynastii. Napisany jest po lacinie
,opowiada jednak dzieje polskich wladcow. Dzielo to nalezy do najwybitniejszych kronik
sredniowiecznej Europy
Ukoronowanien sredniowiecznego kronikarstwa sa „R
J ANA D LUGOSZA . 12 ksiag.
Na relacji Jana Dlugosza oparl sie Henryk Sienkiewicz przedstawiajac w
„Krzyzakach” bitwe pod Grunwaldem ( w bitwie tej odznaczyl sie szczegolnym
mestwem ojciec Jana Dlugosza
RENESANS
Do Polski idee renesansu docieraly juz w 15 wieku. Na pierwszy plan zaczela sie
wysuwac szlachta.
„ W O
CZNIKI
J AN O STROROG polityk i dyplomata wyksztalcony w Boloni
przedstawia nowa wizje-panstwa niazaleznego od Kosciola.
1
- najstarszy polski tekst literacki powstaly najprawdopodobniej w 13
wieku..Autorstwo anonomowe. w sredniowieczu i renesansie spelniala funkcje hymnu
narodowego. Spiewali ja rowniez zolnierze przystepujac do walki pod Grunwaldem ( co
wiadomo dzieki „Rocznikom” Jana Dlugosza )
Modlitwa zaczyna sie prosba do Matki Bozej o posrednictwo pomiedzy jej synem
Jezusem a ludzmi.
W drugiej strofie jest prosba bezposrednio zwrocona do Jezusa aby za posrednictwem
Jana Chrzciciela dal ludziom szczesliwe zycie na Ziemi a potem wieczne bytowanie w
raju.
Obie strofy koncza sie refrenem „Kyrie Elejson”-Panie , zmiluj sie nad nami.
Bogurodzica nalezy do Piesni Maryjnych tzn.zwiazanych z kultem Matki Bozej
K SIEGA H ENRYKOWSKA
O
DNOWIE R ZECZYPOSPOLITEJ
ideal renesansowego humanisty.
Wiersze kallimacha z pewnoscia wplynely na pierwsze pokolenie polskich poetow
renesansowych.
Role inspiratora odegral rowniez Konrad Celtis -przybysz z Niemiec. Nie byl
uciekinierem, lecz ciekawy swiata humanista-skuszony slawa krakowskiej akdemii. Byl
zalozycielem pierwszego humanistycznego stowarzyszenia w Polsce-NADWISLANSKIE
TOWARZYSTWO LITERACKIE.
Swoje krakowskie czasy opisal w wierszach poswieconych pieknej Hasilinie.
Z Niemiec pochodzili pierwsi w Polsce drukarze.
Wsrod szlachty rozszerzyl sie kalwinizm tj. antytrinitarze-poniewaz nie uznawali trojcy
Swietej.
W 1573 roku zostala uchwalona konfederacja warszawska-ktora gwarantowala
wszystkim roznowiercom pokoj religijny, rownouprawnienie i opieke Panstwa.
pierwsze pokolenie humanistow pisalo po lacinie-wlaczali sie w ten sposob w ruch
humanistyczny miedzynarodowy. Lacina byla podstawowym jezykiem edukacji, dlatego
utwory pisane po polsku byly dla niewyksztalconych.
Andrzej Krzycki -prawdziwy czlowiek renesansu. Na jego tworczosc skladaja sie
zarowno utwory religijne jak i odwazne erotyki. W jego utworach mozna odnalezc chec
zademonstrowania wlasnych pogladow i zapisanie wlasnych doswiadczen.
u czynil z niego
Mikolaj Hussowski -wywodzacy sie z ubogiej szlacheckiej rodziny rowniez wyrazal w
swoich utworach wlasne poglady. Sprzeciw w nim budzi przedewszystkim swiat
podzielony na biednych i bogatych.
Najslynniejszym dzielem Mikolaja jest „P IESN O ZUBRZE
napisana dla Papieza Leona X.
) Jest to rodzaj autobiografii
w ktorej to opowiada o sobie i o chorobie a takze o zblizajacej sie smierci. Jego poezja
jest wzruszajacym zapisem krotkiego lecz niezwyklego zycia.
Przed Kochanowskim Janicki jest najwybitniejszym polskim poeta.
k tora skaldala sie z 5 ksiag. Dzielo to
zostalo ocenzurowane, poniewaz pisarz glosil idee sprzeczne z polityka Kosciola.
Frycz marzy o Panstwie surowym,rzadzonym przaz Filosofow. W ktorym ceni nauke a
nie rozrywke.Pisal lacina.
Piotr Skarga -pisarz , ksiadz i jezuita. Wyrazil swoja wizje Panstwa w „K AZANIACH
Wizja ta opierala sie na idei silnej monarchi poslusznej Kosciolowi.
Na poczatku 16 wieku z krakowskick drukarni zaczely wychodzic polskie ksiazki.
Za pierwsze z nich uznaje sie przeklad lacinskiego modlitewnika
zatytuowanego „Raj duszny”. Jego autorem byl Biernat z Lublina-
wyksztalcony ksiadz.
W lacinskich listach Biernat glosil wolnosc ludzkiego umyslu. Te same mysli znajduja
sie w jego najwazniejszej pracy literackiej „Zywot Ezopa Fryga”. Do „Zywota”
2
Za czasow Jagiellonow nastepuje ozywienie kontaktow z Wlochami. Slub Zygmunta
Starego z wloska ksiezniczka Bona otwiera polske dla licznych przybyszow z Wloch.
Liczni Polacy wybieraja sie na studia do Wloch.
Gdy cala Europa pograza sie w nietolerancji Polska staje sie oaza spokoju. Jednym z
przybyszow jest F ILIP B UONACCORSI - K ALLIMACH (przyjal imie antyczne), ktory musial
uciec z kraju za udzial w spisku przeciwko Papiezowi. Znalazl schronienie na dworze
biskupa lwowskiego: Grzegorz z Sanoka. Kallimach zrewanzowal sie swojemu
opiekunowi piekna biografia „Z YCIE I OBYCZAJE G RZEGORZA Z S ANOKA ”-
Klemens Janicki -podopieczny Andrzeja Krzyckiego-skromny chlopski syn. Wiersze
Janickiego przepelnione sa lagodnym smutkiem ( „S MUTKI
Renesans-okres w ktorym ksztaltuje sie nowy model panstwa.
Jednym z pisarzy, ktory wyrazal swoje poglady na ksztalt i organizacje nowego
Panstwa byl Andrzej Frycz Modrzewski w swoim obszernym traktacie
zatytuowanym : „O POPRAWIE R ZECZYPOSPOLITEJ ”.
S EJMOWYCH ”.
 
dolaczone sa pierwsze w jezyku polskim bajki, ktorych wynalazca jest wlasnie Ezop.-
byly to krotkie opowiesci o ludziach ,zwierzetach czasem roslinach.
W 16 wieku powstalo w Polsce kilka swietnych tlumaczen Starego i Nowego
Testamentu. Naleza do nich:
-kalwinska Biblia brzeska
-katolickie Pismo Swiete w przekladzie ksiedza jezuity Jakuba Wujka,ktore dopiwero w
20 wieku zastapiono biblia Tysiaclecia.
W 1543 roku wyszedl :traktat Mikolaja Kopernika „O obrotach sferniebieskich”,
- traktat Mikolaja Kopernika „O obrotach sferniebieskich” oraz
-dialog Mikolaja Reja „Krotka rozprawa miedzy 3 osobami: Panem, Wojtem a
Plebanem”
Jednym z utworow Mikolaja Reja jest rowniez „Wizerunek wlasny zywota czlowika
poczciwego”-w ktorym to przedstawia swoj wizerunek spokojnego uczciwego zycia.
Utwor ten jak i inne tegoz pisarza zaliczany jest do do nurtu literatury parenetycznej-
czyli pouczajacej.
Jednym z najwybitniejszych polskich poetow renesansu jest J AN K OCHANOWSKI
. Urodzony
w 1530 roku . Student Akademi Krakowskiej. W latach 50-ych wyrusza do Wloch gdzie
poznaje jezyk i kulture wloska. Na uniwersytecie w Padwie nabywa gruntowne
humanistyczne wyksztalcenie. Do kraju powraca na stale w 1559 roku. Okolo 1571
roku osiedla sie na stale w odziedziczonym po ojcu Czarnolesie.Wkrotce zeni sie z
Dorota Podlodowska. Zmarl 22 sierpnia 1584 roku w Lublinie.
Autor licznych fraszek, trenow i piesni.
BAROK
W 1577 roku kosciol polski przyjal uchwaly soboru trydenckiego. Wkrotce potem na
tronie zasiadl zdecydowany przeciwnik nowinek religinych Z YGMUNT III W AZA
-
otaczajacy sie chetnie Jezuitami.Jego spowiednimiem byl Piotr Skarga . P IERWSZE
KOLEGIUM JEZUICKIE POWSTALO W P OLSCE W 1564 ROKU . Program szkol jezuickich
podporzdkowany byl trescia religijnym. Gdy na arenie politycznej zaczeli nominowac
wychowankowie szkol jezuickich-Polska wkroczyla w okres kontrreformacji . skonczyly
sie czasy renesansowych polemik religijnych. Pod koniec 16 wieku przez Polske
przeszla ogromna fala nawrocen.
Kontrreformacja oddzrzucila idee tolerancji religijnej. Wydano rowniez w 1658 roku
traktat o wyrzuceniu Arian z Polski. Dostep do najwyzszych urzedow w panstwie mieli
przedewszystkim Katolicy.
Tymczasem Panstwo przezywalo ogromny kryzys . Zygmunt III Waza zastal Polske
Wielkim mocarstwem a zostawil ( 1632 )lPanstwo oslabione uwiklane w rozne wojny z
sasiadami. Od roku 1648 ( powstanie kozackie pod wodza Chmielnickiego ) zaczal sie
gwaltowny upadek szlacheckiej Rzeczypospolitej, ktora byla juz o wiele mniejsza i
bardzo wyludniona.
Pierwsze obrazy kryzysu widac jaz w trenach Jana Kochanowskiego, ktore przynosza
niepokojace zmiany w pogladach poety na Boga, czlowika i zycie.W tym czasie
pojawial sie w Polasce poezja metafizyczna.
B UNT METAFIZYCZNY
- protest przeciwko swiatu, przeciwko swemu losowi i calej otaczajacej
go rzeczywistosci
M IKOLAJ S EP S ZARZYNSKI
jest jednym z przedstawicieli metafizyki w Polsce. Jego jedyna
ksiazke „Rytmy abo wiersze polskie” wypelnia poezja religijna. Majestatyczny porzadek
kosmosu przeradza sie w chaos gwaltownych obrotow rozpedzonego nieba.
„R YTMY ” M IKOLAJA S EPA S ZARZYNSKIEGO
„-Milosc do rzeczy materialnych jest
przemijajaca.Milosc ta nie przynosi czlowiekowi szczescia. Trzeba bowiem kochac
3
Boga-prawdziwy cel ludzkiej milosci.. W „Rytmach” Szarzynski zada wyboru: albo bog
albo swiat. Sep nie wierzy juz-jak w renesansie-w sile czlowieka. Bez Bozej pomocy
bohater skazany jest na kleske.
- autor wydanego w 1590 roku „Setnika
rymow duchownych” Poeta jednak, w przeciwienstwie do Szarzynskiego dostrzegal
sprzecznosci swiata, leczufal zarazem w milosierdzie boze. nie wyrzekal sie wiec
rozkoszy zycia.
wedlug niego dobry chrzescijanin powinien wciaz rozmyslac o smierci poniewaz przez
nia wiedzie droga do zucia wiecznego.
- w lego poezji widac wyraznie 17-wieczny kryzys kultury polskiej. Byl
najbarzdiej uczonym sposrod wszystkich tworcow tej epoki. Nie òpublikowal w ogole
swoich utworow. Przetrwaly one w postaci rekopisow. nieborowski zna niedostatki
ludzkiej natury .W „Na krotkosc zywota” przywoluje barokowa metaforyke ulotnosci
ludzkiego istnienia. Jako wyznawcw kalwinizmu nie wierzy Naborowski by czlowiek
mogl zyc bez grzechu. Zbawienie nie zalezy bowiem od dobrych uczynkow, ale od
niepojetej laski bozej, ktora jednych przeznacza do zbawienia innych di potepienia.
naborowski nie rozumie swiata i nie ma zadnej recepty na istnienie. Najlepiej wiec zyc
w biernym oczekiwaniu na Boska pomoc.
- byl najwybitniejszym przedstawicielem marinizmu w poezji
polskiej. Duza czesc jego otworowto przeklady tekstow Giambatista Marina-nie
nasladowal go .lecz przyswoil sobie jego metody tworcze. Jego wiersze sa pelne
odwolan do tekstow innych tworcow.
Jest to swiat pozbawiony wartosci moralnych-ich miejsce zajmuja wartosci estetyczne:
piekno i brzydota.To co jest piekne jest dobra , to co jest brzydkie jest zle.W cztycznym
swiecie kultury jedynym autentycznym uczuciem jest milosc, pozbawione jednak
filozoficznej glebi jaka nadawal jej renesans. Tej milosci poswieca Morsztyn dwa
poswiecone w rekopisie zbiory wierzsy: „Kanikule” i „Lutnie”
Milosne wiersze Andrzeja Morsztyna sa chlodne. ( „O swej Pannie” „Do tejze” ). Brak
spontanicznosci uczuc. Wszystko jest wyrezyserowane.
Poeta bardzo czesto kojarzy milosc ze smiercia i cierpieniem ( „Do trupa” )
H IERONIM M ORSZTYN -
ORSZTYN
W poemacie „Swiatowa rozkosz” przedstawia niezliczone
bogactwa przyjemnosci, ktore oferuje nam doczesne zycie i w ostatnich wersach zada
od czytelnika wyrzeczenia sie tych rozkoszy.Poeta maluje wizje rozkladajacego sie po
smierci ludzkiego ciala, ktore jest symbolem wszystkich przemijajacych dobr-
W poemacie „O swietnym swiecie” –wszystkie rozkosze sa pozorne. Morsztyn wierzy,
ze czlowiek moze odrzucic ta iluzje bytu i zyc w pokoju oraz milosci Bozej.
Z BIGNIEW M ORSZTYN
- poeta arianski, opisuje w swoich wierszach swoj udzial w wojnach.
przedstawia wojne jakom problem moralny. skupia sie przedewszystkim na codziennej
mece zolnierskiej i nie opisuje heroicznych rycerskich czynow.
Dla Morsztyna rzeczywistosc byla migotliwa i zmienna-przypominala mu kaprtsny sen.
To poczucie iluzorycznosci swiata-bylo charakterystyczne dla
calej epoki Baroku!!!!!!!!!!!!!
Zbior wierszy Zbigniewa Morsztyna zatytulowany „Emblemat”-to opisy przemian duszy
ludzkiej (forma bardzo modna w literaturze 17 wieku jako polaczenie slowa i obrazu.
Skladaly sie nan 3 elementy:
-alegoryczny obrazek
-napis, tj. motto
-i komentarz w postaci wiersza)
4
Podobnie jak Sep Szarzynski slabosc i grzesznosc czlowieka widzial w swoich
religijnych wierszach S EBASTIAN G RABOWIECKI
D ANIEL N ABOROWSKI
J AN A NDRZEJ M
 
W swoich „Emblematach”-uzywajac metaforyke „Piesni nad Piesniami” opisuje milosc
duszy do boga. Miesza sfery doswiadczenia erotycznego i religijnego.
Barokowa poezja milosci chciala zastapic milosc swiatowa
miloscia do Boga, a erotyzm-religijnym uniesieniem.
Sarmantyzm -kultura szlachty polskiej od schylku 16 wieku i do polowy 18 wieku.
( nazwa wywodzi sie z mitem utrwalonym przez historykow renesansu, ze polski stan
rycerski wywodzil sie od starozytnego plemienia Sarmatow- jezdzcow, ktorzy w
tamtych czasach podbili ziemie nad Wisla )
W wieku 17 sarmatyzm stal sie podstawa szlacheckiego swiatopogladu, ideologia.
Sarmatyzm charakteryzowal sie:
-przekonaniem o absolutnej wyzszosci polskiego modelu politycznego
-wyzszosci sposobu zycia, obyczaju a nawet stroju.
Jednym slowem: wiara we wlasna doskonalosc.
Prowadzilo to nie raz do koncepcji dziwnych i smiesznych: np. jeden z pisarzy 17
wieku-przekonany o wyzszosci jezyka polskiego-udowadnial, ze Bog mowil w raju do
Adama i Ewy po polsku.
Sarmacki kult tradycji rodzinnych wplynal na wielki rozkwit pamietnikarstwa w 17-
wiecznej Polsce.
Najswietniejszym pamietnikiem barokowym jest dzielo Jana Chryzontoma Paska-w
ktorym ukazuje poglady i przekonania przecietnego szlachcica tej epoki.
Pasek prezentuje sie jako wierny obronca szlacheckich swobod, dzielny choc czasem
okrutny i chciwy lupu zolnierz, lecz dobry maz i gospodarz.. Jest przekonany, ze to co
jest dobre dla niego jest rowniez dobre dla Rzeczypospolitej-
Pamietniki Jana Chryzontoma Paska wywarly ogromny wplyw na pozniejsza literature
polska. M.in. staly sie jednym z najwazniejszych zrodel dla Henryka Sienkiewicza przy
pracy nad „Trylogia”.
- rowniez w jego tworczosci poetyckiej znajdujemy swiat wartosci
sarmackich. Jest zolnierzem i czlowiekiem bardzo religijnym.
W jego zbiorze wierszy „Nieproznujace proznowanie” zawierajace liczne fraszki , piesni
i utwory nagrobne walcza 2 koncepcje zycia:
-heroiczna i – ziemianska
Wszedzie dopatruje sie sladow bozej reki. Dla niego rzeczywistosc jest wyrokiem bozej
opatrznosci.. Sarmaci wedlug poety sa nowym narodem wybranym.
W roku 1695 ukazala sie „Psalmodia polska”-36 psalmow napisanych poetycka proza,
nasladujaca styl Biblii. Przedstawia los jednostki uwiklany w dzieje narodu i niepojete
Boze plany. Narod sarmacki-wedlug poety odgrywa w tych planach role szczegolna
( szlachta ).Polska walczaca z Turcja ochrania bowiem cala Europe i jest przedmurzem
chrzescijanstwa. Triumf w bitwie pod Wiedniem byl dla Kochowskiego znakiem
nieustajacej opieki Stworcy nad swoim narodem wybranym. Kroò Jan III sobieski zostal
zas przedstawiony jako prawdziwy maz opatrznosciowy-Sarmata idealny.
- jego poezje charakteryzuje ogromny krytycyzm wobec szlacheckiego
spoleczenstwa 17 wiecznejuj Polski. Nas jego pogladach zawazyly z pewnoscia ciezkie
zyciowe doswiadczenia. Potocki widzi roznice pomiedzy idealami sarmackimi a
sarmacka rzeczywistoscia. Prawdziwy Sarmata jest wedlug niego przedewszystkim
obywatelem,ktory zawsze kieruje sie dobrem panstwa. Uwazal, ze przynaleznosc do
stanu szlacheckiego jest w rownym stopniu przywilejem co obowiazkiem. Potocki
wymagal od szlachty madrosci, dzielnosci i poswiecenia.. Dostrzegal jednak wokols
siebie: ciemnote, fanatyzm religijny i nietolerancje..
Byl moralista, nie wierzyl jednak, ze jego wiersze moga zmienic swiat-wplynac na
ludzkie sumienie.
5
W ESPAZJAN K OCHOWSKI
W ACLAW P OTOCKI
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin