Analiza transakcyjna.rtf

(34 KB) Pobierz

ANALIZA TRANSAKCYJNA

Eric Berne

ANALIZA TRANSAKCYJNA

Emocjonująca metoda rozumienia siebie i innych w celu polepszenia stosunków interpersonalnych

Założenia

                     Transakcja to moment, w którym jeden człowiek zauważa drugiego człowieka i daje mu to do zrozumienia.

                     W języku analizy transakcyjnej mówi się wówczas, że pojawiły się znaki rozpoznania istnienia i wartości drugiej osoby (wzmocnienia).

                     Wyróżnia się znaki pozytywne, zwane głaskami, i znaki negatywne, zwane kopniakami lub kolczatkami.

POTRZEBA GŁASKÓW

                     Każdy z nas potrzebuje kontaktów z drugim człowiekiem, zarówno fizycznych, jak i psychicznych.

                     Jeżeli dostajemy dużo dobrych bodźców rozwijamy się prawidłowo, jeżeli zostaniemy ich pozbawieni – nie.

                     W przypadku małych dzieci pozbawienie bodźców – deprywacja sensoryczna – może doprowadzić nawet do śmierci.

Bodziec pozytywny jest dowolnym rodzajem czyjegoś działania, które odczuwamy jako przyjemne .

BODŻCE NEGATYWNE (NIEPRZYJEMNE)

STANY JA

                     "Ja" to spójny system uczuć i doświadczeń powiązanych z odpowiadającym im zbiorem zachowań.

                     Każda osoba przejawia trzy stany "JA": ja"rodzic, "ja" dziecko, "ja" dorosły.

JA

                     Ja jest spójnym zbiorem uczuć, emocji , doświadczeń i zachowań,

                     Człowiek komunikuje się poprzez jeden z własnych stanów  JA, wysyłając sygnał do któregoś ze stanów Ja drugiej osoby.

"JA" RODZIC

                     zawiera postawy i zachowania pochodzące ze źródeł zewnętrznych, zazwyczaj od rodziców.

                     mówi, co robić, jak i kiedy to robić.

                     Jego obecność przejawia się w formie przesądów, zachowań krytycznych i ochraniających.

RODZIC OPIEKUŃCZY

                     służy pomocą,

                     kocha i opiekuje się dzieckiem’

                     karmi je, pomaga mu,

                     daje mu różne rzeczy,

                     wyraża aprobatę, wspiera, zachęca.

RODZIC KARCĄCY

                     daje nam znać, że robimy coś nie tak, jak należy,

                     mówi nam, jak i kiedy robić rzeczy „właściwe",

                     kiedy powiedzieć „proszę", „dziękuję",

                     kiedy podzielić się czymś z innymi,

                     jak używać widelca i noża we właściwy sposób.

                     może również grozić lub spuścić lanie, aby pomóc dziecku „robić to, co właściwe".
 

TO BRZYDKO OPYCHAĆ SIĘ CIASTKAMI!!!!!

NO JEDZ KOCHANIE. TO CI DOBRZE ZROBI!

"JA" DZIECKO

                     obejmuje popędy naturalne,

                     to cząstka, która czuje, 

                     zawiera zapisy doświadczeń z okresu bardzo wczesnego dzieciństwa, dziecięce reakcje i postawy,

                     to bardzo silna część "ja„,

                     lubi się bawić, potrzebuje miłości, przeżywa mnóstwo uczuć.

                     Dziecko naturalne (wolne, swobodne) i dziecko przystosowane (reaguje na innych ludzi)

DZIECKO NATURALNE

DZIECKO MAŁY PROFESOR

DZIECKO ZBUNTOWANE

DZIECKO LIZUS (POSŁUSZNE)

DZIECKO NADĄSANE

ZGADNIJ!!!!!!

                     Jeżeli ktoś zawsze robi to, o co się go poprosi, aby się przypodobać, to jest dzieckiem……

                     Jeżeli ma bujną wyobraźnię, wymyśla różne rzeczy i bywa przemądrzały to jest dzieckiem …..

                     Jeżeli śmieje się i płacze, jest zagniewane lub szczęśliwe, wyraża wszystkie stany uczuć, to jest dzieckiem..

                     Jeżeli ciągle mówi „nie” to jest dzieckiem…. 

"Ja" dorosły

                     jest ukierunkowany na realną teraźniejszość i obiektywne zbierania informacji,

                     jest elastyczny, inteligentny, bezstronny,

                     jest tą częścią "ja", która myśli, uczy się i rozumie.

 

Czasami stany Ja

                     zachodzą na siebie,

                     granice są zbyt sztywne,

                     płynne,

                     uszkodzone.

 

ROZWÓJ TO INTEGROWANIE DOROSŁEGO PRZEZ ROZWÓJ PODSTRUKTUR:

                     ETHOS ( RODZIC DOROSŁEGO).

                     PATHOS ( DZIECKO DOROSŁEGO).

                     KOMPUTER (DOROSŁY DOROSŁEGO).

Jak się dowiedzieć, kto nami kieruje:
Rodzic, Dorosły czy Dziecko?

 

POZYCJE PSYCHOLOGICZNE

                     I. Ja jestem OK. Ty jesteś OK.

 

                     II. Ja jestem OK. Ty nie jesteś OK.

 

                     III. Ja nie jestem OK. Ty jesteś OK.

 

                     IV. Ja nie jestem OK. Ty nie jesteś   OK.

 

Jak poczuć, że nie jest się OK?

Konsekwencją przyjętych pozycji są skrypty,

czyli plany życiowe przypominające scenariusze sztuk i wyznaczające człowiekowi rolę do odegrania.

 

Dążenie do autonomii:
 

                     świadomość

                     spontaniczność

                     intymność

Wygrać to

reagować autentycznie, to być sobą, umieć wyrażać niepowtarzalny charakter własnej osobowości, a jednocześnie akceptować innych,  to być odpowiedzialnym za własne życie.

 

Wygrać to

wiedzieć, że : jest czas na agresywność i czas na bierność, jest czas na bycie razem i na samotność, jest czas walki i czas miłości, pracy i zabawy, czas płaczu i radości, czas słów i czas milczenia.

 

za: MURIEL JAMES, DOROTHY JONGERWARD
Narodzić się, by wygrać

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin