Analiza transakcyjna.rtf
(
34 KB
)
Pobierz
ANALIZA TRANSAKCYJNA
Eric Berne
ANALIZA TRANSAKCYJNA
Emocjonująca metoda rozumienia siebie i innych w celu polepszenia stosunków interpersonalnych
Założenia
•
Transakcja
to moment, w którym jeden człowiek zauważa drugiego człowieka i daje mu to do zrozumienia.
•
W języku analizy transakcyjnej mówi się wówczas, że pojawiły się
znaki rozpoznania
istnienia i wartości drugiej osoby (wzmocnienia).
•
Wyróżnia się znaki pozytywne, zwane
głaskami,
i znaki negatywne, zwane
kopniakami
lub kolczatkami.
POTRZEBA G
Ł
ASKÓW
•
Każdy z nas potrzebuje kontaktów z drugim człowiekiem, zarówno
fizycznych, jak i psychicznych
.
•
Jeżeli dostajemy dużo dobrych bodźców rozwijamy się prawidłowo, jeżeli zostaniemy ich pozbawieni – nie.
•
W przypadku małych dzieci pozbawienie bodźców – deprywacja sensoryczna – może doprowadzić nawet do śmierci.
Bodziec pozytywny jest dowolnym rodzajem czyjegoś działania, które odczuwamy jako przyjemne .
BODŻCE NEGATYWNE (NIEPRZYJEMNE
)
STANY JA
•
"Ja" to spójny system uczuć i doświadczeń powiązanych z odpowiadającym im zbiorem zachowań.
•
Każda osoba przejawia trzy stany "JA": ja"rodzic, "ja" dziecko, "ja" dorosły.
JA
•
Ja
jest spójnym zbiorem uczuć, emocji , doświadczeń i zachowań,
•
Człowiek komunikuje się poprzez jeden z własnych stanów
JA
, wysyłając sygnał do któregoś ze stanów
Ja
drugiej osoby.
"
JA" RODZIC
•
zawiera postawy i zachowania pochodzące ze źródeł zewnętrznych, zazwyczaj od rodziców.
•
mówi, co robić, jak i kiedy to robić.
•
Jego obecność przejawia się w formie przesądów, zachowań krytycznych i ochraniających.
RODZIC OPIEKUŃCZY
•
służy pomocą,
•
kocha i opiekuje się dzieckiem’
•
karmi je, pomaga mu,
•
daje mu różne rzeczy,
•
wyraża aprobatę, wspiera, zachęca.
RODZIC KARCĄCY
•
daje nam znać, że robimy coś nie tak, jak należy,
•
mówi nam, jak i kiedy robić rzeczy „właściwe",
•
kiedy powiedzieć „proszę", „dziękuję",
•
kiedy podzielić się czymś z innymi,
•
jak używać widelca i noża we właściwy sposób.
•
może również grozić lub spuścić lanie, aby pomóc dziecku „robić to, co właściwe".
TO BRZYDKO OPYCHAĆ SIĘ CIASTKAMI!!!!!
NO JEDZ KOCHANIE. TO CI DOBRZE ZROBI!
"JA" DZIECKO
•
obejmuje popędy naturalne,
•
to cząstka, która czuje,
•
zawiera zapisy doświadczeń z okresu bardzo wczesnego dzieciństwa, dziecięce reakcje i postawy,
•
to bardzo silna część "ja„,
•
lubi się bawić, potrzebuje miłości, przeżywa mnóstwo uczuć.
•
Dziecko naturalne (wolne, swobodne) i dziecko przystosowane (reaguje na innych ludzi)
DZIECKO NATURALNE
DZIECKO MAŁY PROFESOR
DZIECKO ZBUNTOWANE
DZIECKO LIZUS (POSŁUSZNE)
DZIECKO NADĄSANE
ZGADNIJ!!!!!!
•
Jeżeli ktoś zawsze robi to, o co się go poprosi, aby się przypodobać, to jest dzieckiem……
•
Jeżeli ma bujną wyobraźnię, wymyśla różne rzeczy i bywa przemądrzały to jest dzieckiem …..
•
Jeżeli śmieje się i płacze, jest zagniewane lub szczęśliwe, wyraża wszystkie stany uczuć, to jest dzieckiem..
•
Jeżeli ciągle mówi „nie” to jest dzieckiem….
"Ja" dorosły
•
jest ukierunkowany na realną teraźniejszość i obiektywne zbierania informacji,
•
jest elastyczny, inteligentny, bezstronny,
•
jest tą częścią "ja", która myśli, uczy się i rozumie.
Czasami stany Ja
•
zachodzą na siebie,
•
granice są zbyt sztywne,
•
płynne,
•
uszkodzone.
ROZWÓJ TO INTEGROWANIE
DOROSŁEGO
PRZEZ ROZWÓJ PODSTRUKTUR:
•
ETHOS
( RODZIC DOROSŁEGO).
•
PATHOS
( DZIECKO DOROSŁEGO).
•
KOMPUTER
(DOROSŁY DOROSŁEGO).
Jak się dowiedzieć, kto nami kieruje:
Rodzic, Dorosły czy Dziecko?
POZYCJE PSYCHOLOGICZNE
•
I. Ja jestem OK. Ty jesteś OK.
•
II. Ja jestem OK. Ty nie jesteś OK.
•
III. Ja nie jestem OK. Ty jesteś OK.
•
IV. Ja nie jestem OK. Ty nie jesteś OK.
Jak poczuć, że nie jest się OK?
Konsekwencją przyjętych pozycji są
skrypty
,
czyli plany życiowe przypominające scenariusze sztuk i wyznaczające człowiekowi rolę do odegrania.
Dążenie do
autonomii
:
•
świadomość
•
spontaniczność
•
intymność
Wygrać to
reagować autentycznie, to być sobą, umieć wyrażać niepowtarzalny charakter własnej osobowości, a jednocześnie akceptować innych, to być odpowiedzialnym za własne życie.
Wygrać to
wiedzieć, że : jest czas na agresywność i czas na bierność, jest czas na bycie razem i na samotność, jest czas walki i czas miłości, pracy i zabawy, czas płaczu i radości, czas słów i czas milczenia.
za: MURIEL JAMES, DOROTHY JONGERWARD
Narodzić się, by wygrać
...
Plik z chomika:
makaronowo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alice Miller
Anatomia, monotonia
Andrzej Batko
angielski
Angielski specjalistyczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin