II PÓŹNE DZIECIŃSTWO.rtf

(14 KB) Pobierz

PÓŹNE DZIECIŃSTWO

WG ERIKSONA JEST TO ETAP IV. Wiek szkolny (6– 12 r. ż.)


OKRES TEN TO PODWALINY PRZYSZŁEJ KREATYWNOŚCI

PORA NAUCZYĆ SIĘ, JAK DOBRZE FUNKCJONOWAĆ
I ROZWIJAĆ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI

 

NA ETAPIE IV dziecko odnajduje się w pracy i w nauce. Trzeba mu dostarczyć radości z zadań, doświadczeń sukcesu osobistego i uznania dla postępów.

 

MOTORYKA

n                    Doskonalenie koordynacji, upłynnianie ruchu: gry ruchowe, pływanie, skoki wzwyż, w dal, jazda na łyżwach, wrotkach, nartach, taniec itp.

 

MANIPULACJA

n                    nauka pisania, łączenie liter, trzymanie się linii, początki automatyzacji pisania;

n                    czynności samoobsługowe: krojenie, smarowanie chleba,  pranie ręczne drobnych rzeczy, krojenie warzyw,  sprzątanie w domu,

n                    gra w karty (rozdawanie, trzymanie);

n                    10 - 11 latek powinien:- pisać w zeszycie
w 1 linię, pomagać w czynnościach  domowych, majsterkować, celnie rzucać
i łapać piłkę.

 

UWAGA

n                    zaczyna się względna równowaga między uwagą mimowolną a dowolną. Wzrost natężenia (koncentracji) do 45-60 min.

 

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA

n                    7- 8 lat - różnicuje wszystkie litery i cyfry, znaki: > <, położenie i wielkość liter.     

n                    9 -10 lat - różnicuje kąty ostre, proste, rozwarte, analizuje i syntetyzuje podobne figury geometryczne i ich podział, analizuje i syntetyzuje położenie miejscowości na mapie.   

n                    10 -11 (12) lat - rozpoznaje litery i cyfry mimo różnych czcionek, polepsza się orientacja na mapie, zaczyna się rozumienie perspektywy geometrycznej. 

 

ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA

n                     7-8 lat - odtwarza dość skomplikowane, zmienne rytmy, analizuje dłuższe wyrazy (bez zmiękczeń), analizuje zdania z przyimkami (w, na, za),

n                     9-11 lat - czyta wyrazami, odtwarza zależności czasowe między dźwiękami (intonacja przy  czytaniu, recytowanie poezji),

n                     pow. 11 lat - czyta dobrze zdaniami, rozumie tekst. Pełna dojrzałość analizatora słuchowego mowy ludzkiej. W pełni opanowane pisanie, czytanie i rozumienie.

 

MYŚLENIE

n                    rozwój myślenia konkretno – wyobrażeniowego,  operacyjnego na konkretach,

n                    kształtowanie pojęć konkretnych,

n                    kształtowanie odwracalności myślenia,

n                    kształtowanie rozumienia przekształceń

n                    wzrost krytycyzmu myślenia

 

EMOCJE

n                    rozwój emocji i uczuć społecznych,  konformizm jako źródło bezpieczeństwa.

n                    Powstawanie emocji i nastawień związanych z wynikami w nauce.

n                    Szukanie źródeł emocji w książkach, filmach, muzyce, sporcie itp.

n                    Pierwsze nerwice szkolne.

n                    Względna równowaga emocjonalna.  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin