II PÓŹNE DZIECIŃSTWO.rtf
(
14 KB
)
Pobierz
PÓŹNE DZIECIŃSTWO
WG ERIKSONA JEST TO ETAP IV
.
Wiek szkolny (6– 12 r. ż.)
OKRES
TEN
TO PODWALINY PRZYSZŁEJ KREATYWNOŚCI
PORA NAUCZYĆ SIĘ, JAK DOBRZE FUNKCJONOWAĆ
I ROZWIJAĆ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI
NA ETAPIE IV
dziecko odnajduje się w pracy i w nauce. Trzeba mu dostarczyć radości z zadań, doświadczeń sukcesu osobistego i uznania dla postępów.
MOTORYKA
n
Doskonalenie koordynacji, upłynnianie ruchu: gry ruchowe, pływanie, skoki wzwyż, w dal, jazda na łyżwach, wrotkach, nartach, taniec itp.
MANIPULACJA
n
nauka pisania, łączenie liter, trzymanie się linii, początki automatyzacji pisania;
n
czynności samoobsługowe: krojenie, smarowanie chleba, pranie ręczne drobnych rzeczy, krojenie warzyw, sprzątanie w domu,
n
gra w karty (rozdawanie, trzymanie);
n
10 - 11 latek powinien
:- pisać w zeszycie
w 1 linię, pomagać w czynnościach domowych, majsterkować, celnie rzucać
i łapać piłkę.
UWAGA
n
zaczyna się względna równowaga między uwagą mimowolną a dowolną. Wzrost natężenia (koncentracji) do 45-60 min.
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA
n
7- 8 lat - różnicuje wszystkie litery i cyfry, znaki: > <, położenie i wielkość liter.
n
9 -10 lat - różnicuje kąty ostre, proste, rozwarte, analizuje i syntetyzuje podobne figury geometryczne i ich podział, analizuje i syntetyzuje położenie miejscowości na mapie.
n
10 -11 (12) lat - rozpoznaje litery i cyfry mimo różnych czcionek, polepsza się orientacja na mapie, zaczyna się rozumienie perspektywy geometrycznej.
ANALIZA I SYNTEZA S
Ł
UCHOWA
n
7-8 lat - odtwarza dość skomplikowane, zmienne rytmy, analizuje dłuższe wyrazy (bez zmiękczeń), analizuje zdania z przyimkami (w, na, za),
n
9-11 lat - czyta wyrazami, odtwarza zależności czasowe między dźwiękami (intonacja przy czytaniu, recytowanie poezji),
n
pow. 11 lat - czyta dobrze zdaniami, rozumie tekst. Pełna dojrzałość analizatora słuchowego mowy ludzkiej. W pełni opanowane pisanie, czytanie i rozumienie.
MYŚLENIE
n
rozwój myślenia konkretno – wyobrażeniowego, operacyjnego na konkretach,
n
kształtowanie pojęć konkretnych,
n
kształtowanie odwracalności myślenia,
n
kształtowanie rozumienia przekształceń
n
wzrost krytycyzmu myślenia
EMOCJE
n
rozwój emocji i uczuć społecznych, konformizm jako źródło bezpieczeństwa.
n
Powstawanie emocji i nastawień związanych z wynikami w nauce.
n
Szukanie źródeł emocji w książkach, filmach, muzyce, sporcie itp.
n
Pierwsze nerwice szkolne.
n
Względna równowaga emocjonalna.
...
Plik z chomika:
makaronowo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia_rozwoju_egzamin.pdf
(154 KB)
RYSUNEK RODZINY.rtf
(17 KB)
Wczesne dzieciństwo. Niemowlak .rtf
(21 KB)
TERATOGENY.rtf
(29 KB)
ROZWÓJ ZABAWY.rtf
(10 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alice Miller
Anatomia, monotonia
Andrzej Batko
angielski
Angielski specjalistyczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin