A. Konarzewska, Grupy bojowe Unii Europejskiej.pdf

(413 KB) Pobierz
240943252 UNPDF
RAPORT
gRUPy BOJOWE UE.
zaCząTEk EUROaRmii?
Anna
Konarzewska
Od POnad dWóCh LaT Unia EUROPEJSka ROzWiJa
kOnCEPCJę WySPECJaLizOWanyCh naROdOWyCh
i WiELOnaROdOWyCh gRUP BOJOWyCh, kTóRyCh CELEm
ma Być SzyBkiE REagOWaniE na kRyzySy POJaWiaJąCE
Się W RóżnyCh CzęśCiaCh śWiaTa. TWORzEniE
UniJnyCh gRUP BOJOWyCh WPiSUJE Się W ROzWóJ
EUROPEJSkiEJ POLiTyki BEzPiECzEńSTWa i OBROny,
a TakżE ma zaPEWnić Unii zWiękSzEniE zdOLnOśCi
WOJSkOWyCh, dzięki CzEmU ORganizaCJa STaniE Się
POWażnym gRaCzEm międzynaROdOWym i BędziE miała
znaCząCy WPłyW na ROzWóJ SyTUaCJi W śWiECiE.
Pomysł stworzenia europejskich grup bojowych po
raz pierwszy zaprezentowali premier Wielkiej Brytanii,
Tony Blair, i prezydent Francji, Jacques Chirac, na
dwustronnym spotkaniu w Le Toquet w lutym 2003 r.
Rozpoczęto wówczas przygotowania do realizacji tej
koncepcji, a ostateczną decyzję w tej sprawie, o nazwie
Cel Operacyjny 2010 ( Headline Goal 2010 ), podjęto
w czerwcu 2004 r. Stanowi ona uzupełnienie i uaktu-
alnienie wcześniejszego programu pt. Europejski Cel
Operacyjny ( Helsinki European Headline Goal ), przy-
jętego w 1999 r., którego głównym celem było utwo-
rzenie Europejskich Sił Szybkiego Reagowania i wy-
posażenie ich w niezbędne do skutecznego działania
wojskowe zdolności operacyjne i planistyczne 1 .
154
BEzPiECzEńSTWO naROdOWE
i-ii - 2007 /3-4
240943252.008.png
 
POWOdy UTWORzEnia gRUP BOJOWyCh UE
można wymienić cztery główne przyczyny podjęcia przez Unię dzia-
łań na rzecz budowy i rozwoju europejskich sił szybkiego reagowania.
Po pierwsze, brak odpowiednich zdolności wojskowych Unii Europejskiej
do zapobieżenia i skrócenia czasu trwania wojen bałkańskich w latach 90.
Po drugie, nierozerwalnie związana z tym konieczność zwiększenia możli-
wości reagowania kryzysowego ze względu na nowe zagrożenia i wyzwania
dla bezpieczeństwa międzynarodowego. Po trzecie, Unia powinna osiągnąć
pełną zdolność w tej dziedzinie, aby móc odpowiedzieć na apele ze strony
Onz o zorganizowanie i przeprowadzenie operacji zgodnie z rozdziałem
Vi i Vii karty narodów zjednoczonych 2 . konsekwencją rozpoczęcia prac
nad stworzeniem grup bojowych były również negocjacje nad projektem
traktatu konstytucyjnego, gdzie znalazły się zapisy dotyczące zwiększenia
pozycji i roli Unii w stosunkach międzynarodowych i nadania możliwości
reagowania na kryzysy w różnych częściach świata 3 . Wreszcie, po czwarte,
państwa członkowskie Unii wyciągnęły pozytywne wnioski z faktu braku
wewnątrzunijnej debaty na temat wyposażenia organizacji w zdolności do
reagowania kryzysowego, w tym wypracowania mechanizmów konsultacji,
planowania i podejmowania decyzji na rzecz odpowiedniego reagowania
w sytuacjach kryzysowych. Stąd, koncepcja grup bojowych jest wstępem do
rozwoju wojskowych zdolności do reagowania kryzysowego Wspólnoty 4 .
1) zasady funkcjonowania Europejskich Sił Szybkiego Reagowania uzgodniono
w listopadzie 2003 r., a od początku 2004 r. Unia dysponuje armią liczącą 60 tys.
żołnierzy, gotowych do prowadzenia operacji wojskowych w ciągu 60 dni, których
mandat może trwać do 1 roku. Więcej zob. J.J. andersson, Armed and Ready?
The EU Battlegroup Concept and the nordic Battlegroup, Swedish institute for
European Policy Studies, 2006:2, s. 13.
2) Przykładem może być wezwanie Onz do państw europejskich o zorganizowanie
operacji pokojowej w Bunii (kongo) w 2003 r. i operacji zabezpieczenia wyborów
parlamentarnych i prezydenckich w kongo w czerwcu 2006 r.
3) O ile traktat konstytucyjny UE nie ma mocy formalno-prawnej, należy oczekiwać,
że niektóre państwa członkowskie UE będą dążyć do implementacji części jego
zapisów, głównie w zakresie bezpieczeństwa i obrony.
4) m. kerttunen, T. koivula, T. Jeppsson, EU Battlegroups. Theory and Development in
the Light of Finnish-Swedish Co-operation , Series 2, Research Reports nr 30, department
of Strategic and defence Studies, national defence College, helsinki 2005, s. 21-22.
155
PROgRam CEL OPERaCyJny 2010
W programie zatytułowanym Cel Operacyjny 2010 państwa członkowskie
Unii zobowiązały się do osiągnięcia pełnej zdolności do prowadzenia opera-
cji z dziedziny zarządzania kryzysowego, wymienionych w Traktacie o Unii
Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem misji humanitarnych i ratow-
niczych, operacji utrzymywania pokoju, zadań oddziałów wojskowych w ope-
racjach zarządzania kryzysowego, w tym przywracania pokoju i stabilizacji
sytuacji po konliktach (tzw. misje petersberskie). Podejmowane operacje
mogą także objąć zawarte w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa wspól-
ne działania rozbrojeniowe, misje wsparcia wojskowego dla państw trzecich
w walce z terroryzmem międzynarodowym oraz programy reformowania
sektora obronnego w państwach trzecich. 5 Celem Wspólnoty jest uzyskanie
zdolności do jednoczesnego prowadzenia wielu operacji o różnym stopniu
zaangażowania i poziomie intensywności. Ważne będzie również uzyskanie
zdolności do podejmowania szeroko zakrojonych działań prewencyjnych, za-
pobiegających ewentualnemu wybuchowi kryzysu na danym obszarze.
Celem programu Headline Goal 2010 jest uzyskanie przez UE zdolności
do rozmieszczenia niewielkich, wysoko wyspecjalizowanych i mobilnych sił
wojskowych, pozostających w ciągłej gotowości bojowej, w celu reagowania
na kryzysy pojawiające się w różnych regionach świata. Powstanie sił woj-
skowych tego typu prawdopodobnie oprze się na koncepcji tzw. grup bojo-
wych ( battle groups ), które będą stanowiły trzon europejskich sił szybkiego
reagowania. Powinny być one zdolne do działania w punktach zapalnych,
obejmujących głównie państwa upadłe lub w stanie upadku , w większości
w afryce, oraz posiadać możliwość walki w warunkach ekstremalnych (pu-
stynia, dżungla, tereny wysokogórskie, etc.). zakres terytorialny interwencji
grup bojowych został określony do 6000 km od Brukseli. mają one prowadzić
samodzielne operacje lub być częścią większej operacji wojskowej, podejmo-
wanej przez organizacje międzynarodowe, głównie Onz w oparciu o rozdział
Vii karty narodów zjednoczonych. W zależności od rodzaju misji, mogłyby
korzystać z zasobów operacyjnych i zdolności wojskowych naTO 6 .
haRmOnOgRam działań
Proces powstawania europejskich grup bojowych został podzielony
na trzy fazy. W pierwszej fazie, która miała trwać do czerwca 2005 r.,
156
BEzPiECzEńSTWO naROdOWE
i-ii - 2007 /3-4
240943252.009.png
konieczne było opracowanie katalogu wymogów, gdzie określono cele ope-
racyjne europejskich grup bojowych. W fazie tej opracowano 5 scenariuszy
potencjalnych rodzajów interwencji, w których mogłyby być wykorzystywa-
ne unijne grupy bojowe.
W trwającej do końca 2005 r. drugiej fazie opracowano katalog sił,
czyli dokonano zgłoszeń narodowych kontyngentów przy pomocy kwe-
stionariusza celu operacyjnego na wzór dokumentu naTO (decydujące
znaczenie miało kryterium jakościowe – interoperacyjność, mobilność,
zdolności – a nie ilościowe). W trzeciej fazie podstawowym zadaniem było
opracowanie katalogu postępu, czyli dokonanie oceny zgłoszonych od-
działów wojskowych, w tym określenie braków i niedoborów oraz przed-
stawienie możliwości realizacji przyjętych założeń. zgłoszone oddziały
wojskowe będą skatalogowane na podstawie ich skuteczności bojowej
i gotowości operacyjnej do realizacji odpowiednich działań. mają one
podlegać wspólnym szkoleniom i odbywać wspólne ćwiczenia w formule
jedno- i wielostronnej. Opracowane zostaną też wspólne europejskie dok-
tryny operacyjne i procedury prowadzenia działań na podstawie Planu
Europejskich zdolności Wojskowych ( European Capability Action Plan ,
ECaP) oraz we współpracy z naTO.
5) Europejską Strategię Bezpieczeństwa przyjęto w grudniu 2003 r. Jej celem jest
wzmocnienie roli Unii jako globalnego aktora odgrywającego znaczącą rolę na
arenie międzynarodowej oraz wsparcie porządku międzynarodowego opartego na
efektywnym multilateralizmie we współpracy z Onz. dlatego niezbędne stało się
sformułowanie nowego programu działania w dziedzinie podniesienia zdolności
wojskowych, umożliwiającego Wspólnocie realizowanie wyznaczonych celów
i sprostanie pojawiającym się wyzwaniom dla bezpieczeństwa międzynarodowego.
6) dodatkowo, w programie Headline Goal 2010 zobowiązano się do ustanowienia
niewielkiej komórki planowania operacyjnego UE przy ShaPE, nadania pełnej
zdolności operacyjnej Europejskiej Agencji Obronnej , wprowadzenia programu
Koordynacji Wspólnych Działań Strategicznych w powietrzu, na lądzie i morzu,
rozwoju europejskich zdolności w działaniach powietrznych, w tym utworzenia
Europejskiego Dowództwa Powietrznego , podniesienie skuteczności funkcjonowania
narzędzi logistycznych i telekomunikacyjnych przez rozwój zgodnych połączeń
sieciowych zarówno naziemnych, jak w przestrzeni kosmicznej, a także opracowania
pełnej listy zobowiązań ilościowych zadeklarowanych przez poszczególne państwa
członkowskie w ramach Celu Operacyjnego.
157
Scenariusze działania grup bojowych Unii Europejskiej
Scenariusz 1
Scenariusz 2
Scenariusz 3
Scenariusz 4
Scenariusz 5
Rozdzielanie walczą-
cych stron
(przy użyciu siły)
Stabilizacja,
rekonstrukcja
zapobieganie kon-
liktom
Operacje ewakuacyj-
ne w niebezpiecznym
środowisku
Wsparcie dla opera-
cji humanitarnych
• zadania w dziedzinie
zarządzania kryzysowego
• tradycyjne operacje
utrzymywania pokoju
• zaangażowanie
prewencyjne, w tym
prewencyjne roz-
mieszczenie oddziałów
wojskowych
• operacje ewakuacyjne
z obszarów objętych
konliktem (ewakuacja
personelu cywilnego)
• zapobieganie masowym
zbrodniom przeciw
ludzkości
• zaprowadzanie pokoju
• zapewnianie pokoju
i bezpieczeństwa
(m.in. nadzór nad
zawieszeniem broni
i wycofaniem sił)
• udzielanie pomocy
pracownikom organi-
zacji humanitarnych
• zabezpieczanie linii
komunikacyjnych i in-
nych obiektów narodowej
infrastruktury krytycznej
• wspólne operacje
rozbrojeniowe
• nadzorowanie wyborów
• wprowadzanie w życie
postanowień o nałoże-
niu embarga na broń
• pomoc w budowie
instytucji demokratycz-
nych
• przeciwdziałanie
proliferacji sprzętu
wojskowego
• reforma sektora wymiaru
sprawiedliwości
J.J. Andersson, Armed and Ready? The EU Battlegroup Concept and the Nordic Battlegroup, Swedish Institute for European Policy Studies,
2006:2, s. 34-35.
240943252.010.png 240943252.001.png 240943252.002.png 240943252.003.png 240943252.004.png 240943252.005.png 240943252.006.png 240943252.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin