Zacinająca się stacyjka – (konserwacja, wymiana) OPEL ASTRA 2[G].doc

(427 KB) Pobierz

Zacinająca się stacyjka (konserwacja, wymiana) OPEL ASTRA 2[G]

 

 

 

 

 

 

W związku z powtarzającym się problemem zacinającej się stacyjki w naszych Astrach postanowiłem zamieścić opis rozwiązujący ten problem. Z moich obserwacji wynika, że w momencie zablokowania stacyjki, smarowanie i psikanie WD40 do jej środka nic nie pomaga. Jeżeli kluczyk nie chce drgnąć, proponuję dorobić zapasowy, aby nie zniszczyć oryginalnego i siłą przy pomocy jakiegoś narzędzia obrócić nim.

Aby w przyszłości uniknąć blokowania się stacyjki przystępujemy do następujących czynności.

W pierwszej kolejności odkręcamy kilka śrub, aby ściągnąć obudowę kolumny kierownicy.

Opis: Naprawa stacyjki 

 


Po odkręceniu ostatniej śruby znajdującej się w dolnej części obudowy, mamy dostęp do stacyjki. Przekręcamy kluczyk do pozycji I i w miejsce oznaczone czerwoną strzałką wkładamy jakiś drut lub coś podobnego i stacyjka prawie sama nam wyskoczy.

Opis: Naprawa stacyjki

 


Używając np. smaru grafitowego smarujemy wkład stacyjki w miejscach oznaczonych strzałkami.

Opis: Naprawa stacyjki

Opis: Naprawa stacyjki


Przy wkładaniu nasmarowanego wkładu, pamiętajcie o tym, że kluczyk musi być w pozycji I, a blokada kierownicy musi być w pozycji dolnej, czyli tak

Opis: Naprawa stacyjki

 

 

 

 

 

  

 

 

Uwaga!!!

1.     Konieczne jest wypięcie/wysunięcie przełącznika wycieraczek, bo inaczej nie dostaniemy się do dziurki, w której trzeba wcisnąć "pipka”, aby wyskoczył wkład stacyjki.

2.     Jak już wkład wyskoczy, to również przesuną się DO GÓRY widoczne na fotkach, zapadki od blokady kierownicy-Trzeba wcisnąć je wkrętakiem  (tą z lewej strony patrząc w dziurę) do dołu. Wciskają się bezproblemowo i praktycznie bez żadnego oporu. Jak tego nie zrobimy, to wkład nie da się wsunąć do końca.

Ja osobiście napaćkałem smaru, włożyłem wkład, pokręciłem kluczykiem, wyjąłem wkład i tak trzy razy - nie zaszkodzi, bo po pierwszym smarowaniu i wyjęciu ponownie wkładu smaru prawie nie było - rozszedł się po zakamarkach - tak było sucho.

- po wyjęciu stacyjki warto wrzucić ją do słoika z benzyną i dobrze postrząsać, aby benzyna wlała się do środka i rozpuściła zużyty smar, można przy tym kręcić kluczykiem w bębenku - pomaga to wypłukać zanieczyszczenia i produkty ścierania. Operacja ta usunie również zanieczyszczenia z miejsc, gdzie wchodzi kluczyk

- po wypłukaniu w benzynie stacyjkę dokładnie przedmuchać wewnątrz i wysuszyć z zewnątrz

- obrócić bębenek tak, aby można było wyjąć poprzeczny trzpień, odpowiedzialny za wysuwanie się bębenka po wyjęciu klucza - po wyjęciu trzpienia, wyjąć mosiężną sprężynkę i ocenić jej stan - moim zdaniem uszkodzenie tej sprężynki blokuje stacyjkę na skutek przypadkowego wpadnięcia za głęboko poprzecznego trzpienia! Otwór po trzpieniu przeczyścić, włożyć na miejsce sprężynkę i trzpień. Po wyjęciu trzpienia nie wyciągać klucza i uważać, aby bębenek nie wypadł z obudowy - byłaby to chyba katastrofa....

- Nasmarować odpowiednie powierzchnie smarem stałym, te opisane powyżej też, ale ważniejsze są bieżnie, po których przesuwa się ww. poprzeczny trzpień oraz prostokątne okienko w bębenku, widoczne przy pewnym ustawieniu go względem tulei, z którego wydobywający się podczas pracy smar pokrywa niedostępną z zewnątrz powierzchnię styku bębenka z tuleją.

PS. benzyna po wymyciu wstępnie oczyszczonej szmatką stacyjki zmieniła kolor na... Czarno-brunatny. Po odstaniu, na dnie słoika zebrał się czarny szlam, podejrzewam, że to mieszanina pyłu, produktów ścierania oraz spracowanego smaru.

 

Na zakończenie, po wyschnięciu wszystkiego zastosowałbym pył grafitowy lub ostatecznie suchy smar. 

Opis: Naprawa stacyjki

 

 


Ja korzystając dzisiaj z chwili wolnego czasu też zabrałem się za przesmarowanie stacyjki, bo od pewnego czasu się przycinała. Też mam u siebie immobilajzer, ale nie trzeba go demontować żeby wyjąć wkładkę. Otworek znajduje się za obudową immobilajzera, ja u siebie go tylko rozwierciłem trochę śrubokrętem i wkładka wyskoczyła bez problemu. Poniżej trochę zdjęć z operacji.

 

Opis: Stacyjka - konserwacjaOpis: Stacyjka - konserwacja

Opis: Stacyjka - konserwacjaOpis: Stacyjka - konserwacja

Opis: Stacyjka - konserwacja

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin