CARL R. ROGERS - „UCZYĆ SIĘ, JAK BYĆ WOLNYM”
Uczyć się jak być wolnym:
· stawanie się jednostką
· prawo do wolności
· odwaga istnienia
· „Uczenie się jak być wolnym” stanowi centralny aspekt psychoterapii
· Jest to stawanie się człowiekiem bardziej autonomicznym, spontanicznym, polegającym na samym sobie.
· Doświadczenie swobody, aby być samym sobą.
· Człowiek przestaje być tworem kształtowanym przez oczekiwania i wymagania innych, przestaje być wytworem kultury oraz nieuświadomionych sił płynących z niego samego.
· Człowiek tworzy sam siebie – stając się wolnym staje się indywidualnością, może świadomie dokonywać wyboru własnego „ja”, akceptując swoje wady i zalety.
· Pacjent obawia się swoich uczuć, broni się przed nimi, jednocześnie pozwalając im być.
· Akceptuje te elementy jako część siebie pozwalając się im rozwijać.
· Zdobywa zdolność porozumienia się ze stanami własnego „ja”.
· Zyskuje świadomość samego siebie
· Z pozycji człowieka sterowanego wartościami narzuconymi z zewnątrz, dąży do pozycji człowieka odrywającego wartości w sobie.
· Nie żyje już po to aby zaspokoić oczekiwania innych, lecz dla wartości, celów, racji, uczuć i idei znajdujących się w nim samym.
· Człowiek determinuje własne wybory
· Decyduje o własnych poczynaniach i wyborach i bierze za nie odpowiedzialność.
· Człowiek wolny ufa swoim spontanicznym reakcjom – swoim przeżyciom i swojemu organizmowi.
· Ambiwalencja1 i bojaźliwość towarzyszą przyjmowaniu swojej wolności i odpowiedzialności.
· Domeną wolnego człowieka jest dokonywanie świadomych wyborów przyjmując jednocześnie towarzyszące im konsekwencje.
Pacjenci pozostający w dobrym związku emocjonalnym z terapeutą, w pewnym momencie sami podejmują proces uczenia się.
Uczenie się bycia wolnym oznacza odchodzenie od czegoś, a także podążanie w pewnym kierunku.
Według obecnie panującego poglądu na wolność człowieka:
· człowiek jest tworem kultury
· jest zdeterminowany przez otoczenie
· jest istotą kierującą się określonymi opiniami i przekonaniami, z góry zaplanowanymi przez obce siły
· jest produktem swojej klasy
· człowiek jest zdeterminowany przez geny (inteligencja, osobowość)
· jest rezultatem przypadkowej gry sił kształtujących jego zachowanie
· Technologia kontrolowania zachowań jednostki - proces kształtowania zachowań ludzi powinien być zaplanowany
· Jednostka nie jest tylko ogniwem w łańcuchu przyczynowo-skutkowym
· Pogląd „naukowy” - najbardziej nieadekwatny i degradujący pogląd na człowieka
· Wolność – coś co istnieje wewnątrz żyjącego człowieka, całkowicie niezależnie od wszelkich zewnętrznych wyborów lub alternatyw.
· Człowiekowi można odebrać wszystko poza prawem wyboru swojego własnego stosunku do spraw.
· Wybór poglądu na rzecz jest właśnie tą wewnętrzną, subiektywną, egzystencjalną wolnością człowieka.
· Wolność jest czymś fenomenologicznym, nie obiektywnym.
· Wolność jest uzupełnieniem psychologicznego determinizmu.
· Wolność jest to stawanie się jednostką ludzką, pozostającą w więzi z innymi.
Warunki, które przyśpieszają proces „uczenia się jak być wolnym” w psychoterapii:
· Bliski, ciepły, pełen zrozumienia emocjonalny związek z terapeutą.
· Związek wolny od poczucia zagrożenia, pozostawiający swobodę podejmowania decyzji i wyboru sposobu bycia.
3 istotne jakości:
a) AUTENTYCZNOŚĆ
· Terapeuta powinien być prawdziwy, pozbawiony maski, fasadowości, otwarcie demonstrujący uczucia i postawy.
· Terapeuta świadomy swoich uczuć,
· „Człowiek z krwi i kości”
b) BEZWARUNKOWA AKCEPTACJA
· ciepła, pozytywna i akceptująca postawa terapeuty wobec pacjenta
· Terapeuta troszczy się o pacjenta, nie próbując nim zawładnąć,
· Akceptacja pacjenta – nie stawianie mu warunków, nieocenianie, ciągłość pozytywnych uczuć do pacjenta.
c) EMPATIA
· zdolność wczuwania się w uczucia pacjenta, bez analizowania i osądzania,
· wchodzenie w położenie pacjenta i zrozumienie go,
· możliwość zakomunikowania pacjentowi jak terapeuta odczuwa to co dzieje się w pacjencie.
· Pacjent musi odbierać empatię bez odczuwania utraty swojej autonomii lub tożsamości.
* Najważniejsze przyczyny determinujące sukces terapeutyczny wiążą się raczej z postawami
(a, b, c) niż z doświadczeniem i techniką terapeuty.
1Ambiwalencja (intencjonalność dwuwartościowa) - postawa, charakteryzująca się jednoczesnym występowaniem pozytywnego jak i negatywnego nastawienia do obiektu
Panna_AS