Anioly i demony w islamie.doc

(45 KB) Pobierz
ANIOŁY I DEMONY W ISLAMIE

ANIOŁY I DEMONY W ISLAMIE

 

I. DANECKI:

 

ANIOŁY

-          po arabsku anioł=malak, termin wspólny dla wszystkich języków semickich

-          wiara w nie jest przepisana w Koranie i sunnie proroka

-          jako zbiorowość nazywa się ich „” najwyższa radą, najw. dostojnikami

-          w Koranie anioły to słudzy Boga, mają różne funkcje na niebie i ziemi –

-          w niebie: głoszą chwałę Boga, ochraniają mury nieba przed podsłuchującymi szatanami i dżinnami, podczas sądu Ostatecznego będą otwierać księgi z uczynkami, podtrzymywać tron Boga, niektórzy są posłańcami do ludzi, ludzie wolą ich jako posłańców niż innych ludzi

-          na ziemi ochraniają ludzi (znajdują się z przodu, boku lub z tyłu człowieka), wspierają w trudnych sytuacjach, pilnują – dlatego nazywa się ich strażnikami, spisują uczynki, ale w innym miejscu jest napisane, że to Bóg je spisuje – ważne, że są zanotowane

-          są istotami rozumnymi, jak ludzie, ale stworzeni nie z gliny, ale z światła, są bezcieleśni, czasem dżinny uważa się za podgrupę aniołów, są one zrobione z ognia

-          może mają płeć, Koran mówi o nich jako o istotach żeńskich, ale w innych miejscu znowu mówi się, że jest odwrotnie

-          w Koranie wymieniani często, ale niewielu z imienia, maja zróżnicowane funkcje, ale w rozważaniach o aniołach natury teologicznej - w muzułmańskiej angelologii wymienia się ich wielu, mówi się o nich jako o substancjach świetlistych

-          ich systematyka jest trudna, bo rozważania muzułmańskich teologów zostały poszerzona o wierzenia ludowe, a tam wiara w anioły jest szeroka

-          jest ich kilka grup:

 

1.      najbliżsi Bogu – stale głoszą Jego chwałę, maja specjalne funkcje zlecone przez Boga:

- Gibril – (Gabriel) – posłaniec Boga do Jego wysłanników, zwany „wiernym duchem”, przynosi Mahometowi jego objawienie, oraz „naszym duchem” – on to przybywa od Boga do Maryam -  przeniesienie chrześcijańskiej koncepcji Ducha Świętego na Gibrila, również zwany „duchem świętości”

- Izrail (Azrael) – anioł śmierci, w Koranie nei wymieniany z imienia

- Mikail (lub Mikal) – równy Gibrilowi, strażnik sił przyrody

- Israfil – nie ma go w Koranie, będzie dął w trąbę w dniu Sądu Ostatecznego

2.      Strażnicy piekła, jest ich 19, są okrutne, na ich czele stoi Malik

3.      Dwaj aniołowie stróże Nakir i Munkar, przychodzą po pogrzebie do zmarłych, sprawdzają ich wiarę – jeśli człowiek jest niewierzący, to grób jest dla niego prowizorycznym piekłem, jeśli człowiek jest wierzący, to jest dla niego ogniem oczyszczającym, a jeśli człowiek jest święty, to grób może być dla niego od razu rajem

4.      Dwaj aniołowie: Harut i Marut – jako ostrzeżenie przed pokusą  - wysłannicy Boga, by nauczać ludzi, uwiedli kobietę i zabili jej męża, za karę pozostali na ziemi w Babilonie, tam nauczali ludzi czarów i magii – źródłem tych opowieści może być midrasz

 

DEMONY(DŻINNY), IBLIS, SZATAN:

-          stosunek aniołów, dżinnów, demonów jest w Koranie przedstawiony dość niejasno, objaśnienia różnic między nimi to dzieło muzułmańskich teologów

-          arabska nazwa ginn w tradycji muzułmańskiej pochodzi z wyrazu ignitan – zasłonięcie, albo od wyrazu genius

-          może różnica między nimi wynika z substancji, z jakiej powstali (anioły – światło, dżinny – ogień, człowiek - glina)

-          dżinny są rozumne, mogą wykonywać ciężką pracę, przyjmować różne formy cielesne

-          w życiu pustynnym – ucieleśnienie wrogich człowiekowi sił przyrody

-          ich dzieje: zamieszkiwali ziemię, ale były między nimi konflikty, które doprowadziły do przelewu krwi, więc Bóg wysłał do nich anioły pod wodza młodego Iblisa, miał on je rozsądzić i on przyprowadził je  z powrotem do nieba.

-          Iblisa nazywa się wrogiem Boga, zalicza się go w Koranie i do dżinnów, i  do aniołów – stąd różne problemy interpretacyjne 

-          Bo zbuntował się przeciw Bogu – nie oddał czci człowiekowi , gdy został on stworzony, bo miał go za kogoś gorszego – więc Bóg go przeklął i przegnał

-          W dodatku to on kusił Ewę pod drzewem (tu nazywany jest saytan), zjawił się pod postacią węża, albo schowany w jego brzuchu – lub tez między zębami, Bóg wypędzając Adama i Ewę, wygnał również Iblisa, stąd Iblis wciąż czyha na ludzi, wodząc ich na pokuszenie

-          W muzułmańskiej literaturze ludowej szatany są brzydkie, obojga płci, mogą pojawiać się pod postacią ludzką

-          Przebywają w miejscach nieczystych – jak łaźnie, śmietniki, cmentarze, w walce posługują się chorobami, zarazami

-          W czasie ramadany są spętane i nie mogą kusić ludzi

-          Najpotężniejsze są szatany z Syrii i Indii

-          Ochrona przeciw szatanom są koguty ;-)

-          W końcu Iblis będzie wtrącony do piekła z przeklętymi ludźmi

-          Saytan – tak zwany jest Iblis podczas kuszenia Ewy, ale również uważany za dżinna, który opanowuje poetów, poszeptuje im słowa poezji, więc może mieć pozytywny wpływ na twórców, jest ich duchem ochronnym , decyduje o talencie – tacy szatani mają często imiona własne – poeta ma własnego szatana

-          A więc saytanowie są rodzaje dżinnów

-          Metodą ochrony są egzorcyzmy – jednym z najlepiej znanych jest zar, popularny w wierzeniach ludowych

 

 

II. ANDRZEJ SARWA

-          W czasie Sądu osądzeni zostaną również dżinny, jak ludzie

-          Anioł dosłownie oznacza posłańca

-          Przychodzi po człowieka w chwili śmierci, anioły witają u bram raju lub piekła

-          Stworzeni przed Adamem, Allah wezwał ich do oddania Adamowi pokłonu, bo chciał go postawić wyżej w hierarchii

-          Bezpłciowi, mogą przybierać widzialna postać

-          Niosą tron Allaha, adorują Go, wstawiają się za ludźmi, służą Bogu bez znużenia

-          Nie maja boskich atrybutów, nie wolno oddawać im boskiej czci – Mahomet tego zabronił

-          Wg literatury muzułmańskiej jest kilka rodzajów aniołów (patrz wyżej, oraz:)

-          Aniołowie wyznaczający dzieciom życie w łonie matki, ich działalność

-          Spisujący nasze uczynki, Mahomet miał powiedzieć, że spisują imiona wchodzących do meczetu w piątki, a potem przysłuchują się modlitwie

-          Pytający zmarłych po śmierci ich Boga, religię...

 

 

-          dżinny nie są tylko złe, ale różne – jak ludzie, są dobre i są grzeszne

-          one nas widza, ale my nie możemy ich widzieć, jak nie można widzieć prądu i fal ultrafioletowych

-          stworzone przed człowiekiem 

-          dostały to samo posłanie co Mahomet

-          nie mają wstępu do nieba, bo odgradza je od nich mur z ognia

-          ich wiedza i zdolności umysłowe są ograniczone jak u ludzi – oddawanie im czci i przypisywanie wiedzy o skrytym świecie było zwyczajem pogan

-          część dżinnów poszła za Iblisem, są zwane szatanami, chcą szkodzić ludziom

 

 

III. RYSZARD PIWIŃSKI – MITY I LEGENDY W KRAINIE PROROKA – ANIOŁY I DEMONY A TRADYCJI LUDOWEJ;

 

STWORZENIE NIEBIOS I ANIOŁÓW;

-          po stworzeniu ziemi, gór, morza, z morskich oparów w ciągu 2 dni stworzył niebo, rozdzielił je na 7 niebios, każde o innej nazwie i kolorze, zamieszkane przez inne anioły

-          w przedostatnim dniu stworzenia uformował ze światła aniołów

-          ponad niebiosami są tajemne zasłony, one oddzielają tron Allacha od niebios, w nich niezliczona ilość aniołów, tak dużo że aż się nie znają nawzajem;-)

-          ponad zasłonami są jeszcze inne anioły, wielkość jednego równa się 500 latom marszy

-          najwyższy ranga jest Gibril – ma 4 skrzydła, a każde z nich 100 innych

-          po stworzeniu nieba i aniołów Allach stworzył słońce – z blasku swego tronu i księżyc – ze światła swego turbanu, potem dla każde stworzył rydwan – do tych granic sięga wiedza wtajemniczonych

 

POCHODZENIE DEMONÓW:

- różne wersje mitu, sprzeczności, niekonsekwencje - z czystego ognia Allach uformował Dżanna i jego żonę, mieli syna, Dżinna, potomstwo

Dżanna i Dżinna łączyło się ze sobą, aż powstało 70 tys plemion, czasem zamiast Dżanna – jest Iblis

- Allach stworzył tez 2 przybytki, niebo dla wyznawców Allacha i piekło dla tych, co zaprzeczają, że Allach jest tylko 1!!!   (str 62)

-          Allach chciał stworzyć człowieka, wysłał na ziemię Gibrila, żeby wziął garść z nizin i gór, ze wschodu i zachodu, ale Iblis przybył na ziemię pierwszy i ostrzegł ją, żeby nie oddawała ziemi, bo to stworzenie będzie nieposłuszne Bogu, Gibril wrócił więc bez niczego, ale Allach wysłał potem Azraila, który mu te ziemie przyniósł i w nagrodę to on ma mieć władze nad człowiekiem i to on zabiera jego duszę, Allach zaś przeznaczył połowę ziemi dla raju, a połowę dla piekieł

-          Opis dżinna str 65

-          zalicza się do nich również ghule i ifrity

-          ghule – w postaci strasznych wiedźm, pożerały podróżnych albo żywiły się trupami w cmentarzy – powstały one z upadłych aniołów, które spadły i zamieniły się w krokodyle, część się po drodze spaliła

-          ifrity to dusze pomordowanych i nie pochowanych, domagają się one krwi swoich zabójców

 

-          ochrona przed nimi to recytowanie Koranu, zwłaszcza „wersetu tronu”

-          do ochrony służy też żelazo, pierścienie ze stopu złota i stali, oraz amulety jak wilcze kły, kawałki pergaminu z zaklęciem lub cytatem z Koranu, zapisane zielonym lub czerwonym atramentem, owijane w skórę, chowane do pudełeczka i wieszane na szyi

 

-          są również dżinny pomocne, trzeba im jednak złożyć krwawa ofiarę z czarnego zwierzęcia lub ptaka – gdy są już ujarzmione służą w sposób fantastyczny, budują wielkie pałace, dają bogactwo, przenoszą człowieka w mgnieniu oka

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin