dyrektor_nauczyc_1.pdf

(6160 KB) Pobierz
ENU1_popr.indd
128469174.045.png 128469174.046.png 128469174.047.png 128469174.048.png 128469174.001.png 128469174.002.png
128469174.003.png 128469174.004.png 128469174.005.png 128469174.006.png 128469174.007.png 128469174.008.png
Szanowni Państwo!
Przekazujemy Wam
pierwszy numer kwartal-
nika. Jest on zapowiedzią
cyklicznego biuletynu in-
formacyjnego o sprawach
dla Was ważnych, bo do-
tyczących egzaminów ze-
wnętrznych, przez które
będą przechodzić ucznio-
wie Waszych szkół po
zakończeniu kolejnych
etapów edukacji szkolnej.
Zdajemy sobie sprawę,
w jak znacznym stopniu
jakość kształcenia i sukces uczniów
zależy od dyrektorów szkół i na-
uczycieli kierujących uczeniem się
uczniów. Coraz lepsza Wasza wie-
dza o egzaminach i ich powiązaniu
z dydaktyką, to gwarancja lepszego
planowania przez Was procesu na-
uczania. To gwarancja coraz lepszej
współpracy między systemem egza-
minacyjnym a szkołami.
Wiemy wszyscy, że to nie wynik
egzaminu jest celem kształcenia, edu-
kacja ma znacznie szersze i bardziej
dalekosiężne zadania. Ale to wła-
śnie wynik egzaminu jest najbardziej
obiektywną informacją o efektywno-
ści Waszej pracy. Może być dla Was
wartościową informacją zwrotną, bez
której zrozumienia trudno byłoby do-
brze planować pracę pedagogiczną.
Informacją, która nabie-
ra znaczenia treściowego
dzięki współpracy z syste-
mem egzaminacyjnym.
Podniesienie poziomu
tej współpracy i jej rozwi-
janie to intencja wydaw-
cy tego kwartalnika. Tylko
bowiem ścisła współpraca
wszystkich podmiotów za-
angażowanych w edukację
młodego pokolenia może
zapewnić coraz lepsze wy-
kształcenie młodego poko-
lenia. Dlatego analogiczne czasopi-
sma kierujemy także do uczniów i do
nauczycieli.
Zatem życzę Wam powodzenia
w Waszej pracy, której niejako uko-
ronowaniem są egzaminy.
MIROSŁAW SAWICKI
dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Droga Czytelniczko! Drogi Czytelniku!
Trzymasz w ręku pierwszy numer kwartalnika po-
święconego egzaminom zewnętrznym. Wydawcą tego pi-
sma jest Centralna Komisja Egzaminacyjna, a czasopismo
powstało w ramach projektu Specjalistyczne publikacje
dotyczące egzaminów zewnętrznych współfinansowanego
przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego.
Projektodawcom tego przedsięwzięcia chodzi o to, żeby
młody jeszcze w Polsce system egzaminów był wszech-
stronnie wspierany, by coraz lepiej działał jako miernik
efektów edukacji młodego pokolenia. Nauczyciele i dy-
rektorzy szkół, którzy kierują edukacją młodego pokolenia
i którym ma on zapewnić obiektywną informację o tym,
czego się uczniowie nauczyli, muszą dobrze rozumieć
działanie tego systemu. Wtedy wyniki ich pracy będą lep-
sze, a żadne umiejętności, które posiadają uczniowie, nie
zagubią się na „egzaminacyjnej drodze”. Po to jest właśnie
kwartalnik „Egzaminy Naszych Uczniów”.
Krąg odbiorców tego czasopisma to przede wszyst-
kim dyrektorzy i nauczyciele liceów, szkół zawodowych
i gimnazjów, przygotowujący uczniów do zdawania egza-
minów zewnętrznych. Podstawowym źródłem informacji
o egzaminach są dla nich informatory CKE oraz spotkania
i szkolenia organizowane przez okręgowe komisje egza-
minacyjne. Informatory zawierają treściowy zakres wyma-
gań, na szkoleniach poruszane są problemy organizacyjne
dotyczące przebiegu egzaminów oraz omawiane sposoby
analizowania wyników. Jest jednak jeszcze szeroki krąg
zagadnień, którego poznanie może wspomóc Waszą pracę
nad przygotowaniem uczniów do egzaminów.
W kwartalniku „Egzaminy Naszych Uczniów” chce-
my nie tylko pogłębić Waszą wiedzę o organizacji egzami-
nu zewnętrznego, ale także dać wskazówki, jak skutecznie
prowadzić kształcenie, aby egzamin przynosił Wam uży-
teczne dla dalszych działań informacje, a uczniom – sukce-
sy. Egzaminy są bowiem ważnym (nie jedynym i zapewne
nie najważniejszym – pamiętajmy o tym!) źródłem infor-
macji o efektywności pracy szkoły. Dobre zrozumienie
ich wyników może skutkować podejmowaniem działań
polepszających dydaktykę i organizację pracy szkoły,
a tym samym podnieść prestiż szkoły w środowisku.
Wasze oczekiwania pod adresem tego kwartalnika nie
są nam jednak, co oczywiste, w pełni wiadome. Dlatego
przy nazwiskach autorów tekstów podajemy adresy elek-
troniczne. Każdy może napisać nie tylko o tym, co powin-
niśmy zamieszczać, ale także o tym, co mu się najbardziej
albo najmniej w piśmie podoba. A także zaproponować
własny tekst.
KLEMENS STRÓŻYŃSKI
koordynator projektu
Specjalistyczne publikacje dotyczące egzaminów zewnętrznych
realizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
klemens@kk-net.pl
128469174.009.png 128469174.010.png
ROMAN DOLATA
Szacowanie wskaźnika
edukacyjnej wartości
dodanej (EWD)
W latach 2007-2013 w ramach działania 3.2.
Tworzenie i testowanie
Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych
priorytetu Wysoka jakość edukacji programu
operacyjnego Kapitał ludzki realizowany jest projekt, który
ma się przyczynić do rozwijania metod wykorzystywania
wyników egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności
nauczania.
Głównym bieżącym działaniem
grupy EWD jest tworzenie i testowa-
nie modeli szacowania jej dla gim-
nazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Poza modelem tzw. „jednorocznym”
sprawdzany jest model „trzyletni”
(a w zasadzie „trzyrocznikowy” –
obejmujący trzy kolejne roczniki ab-
solwentów). W pracach nad polskim
modelem EWD, wymagających za-
stosowania bardzo zaawansowanej
wiedzy z zakresu statystyki, wyko-
rzystywane są doświadczenia krajów
przodujących w stosowaniu nowego
narzędzia polityki oświatowej: Wiel-
kiej Brytanii i USA.
W polskim szkolnictwie od 2002
roku funkcjonuje system egzaminów
zewnętrznych – potencjalnie potężne
narzędzie polityki oświatowej. Jed-
nak pełne wykorzystanie tego narzę-
dzia wymaga – poza doskonaleniem
metod pomiaru osiągnięć szkolnych
– bardziej złożonych i bardziej ade-
kwatnych sposobów przetwarzania
i wykorzystywania danych egzami-
nacyjnych. Jeżeli chcemy wyniki
egzaminów zewnętrznych używać
jako miary efektywności naucza-
nia, to musimy kontrolować wpływ
czynników niezależnych od szko-
ły, a wpływających na wyniki egza-
minów. Odpowiednim narzędziem
do tego celu jest metoda edukacyj-
nej wartości dodanej (EWD). Mó-
wiąc ogólnie – metoda edukacyjnej
wartości dodanej to instrument poli-
tyki oświatowej, pozwalający lepiej
wykorzystać dane egzaminacyjne do
ewaluacji nauczania.
W latach 2005-2007 przy Central-
nej Komisji Egzaminacyjnej praco-
wał zespół metodologiczny, którego
zadaniem było przetestowanie meto-
dy EWD w realiach polskiego syste-
mu oświaty. W wyniku prac zespołu:
• powstał pierwszy model szacowa-
nia EWD dla gimnazjów: model
został doprowadzony do fazy pi-
lotażu, przeszkolono duże grupy
potencjalnych użytkowników;
• zaproponowano alternatywne mo-
dele szacowania EWD dla szkół
maturalnych: prace doprowadzono
do fazy symulacyjnego testowania
i badania trafności metody;
• przeanalizowano możliwości sza-
cowania EWD dla szkół podsta-
wowych.
Działania badawcze
Warunkiem trafnego i rzetelnego
szacowania EWD jest głębsze zro-
zumienie procesu rozwoju edukacyj-
nego uczniów. W tym celu zostaną
przeprowadzone wieloletnie bada-
nia podłużne dynamiki i uwarunko-
wań osiągnięć szkolnych. Badania
dostarczą danych do budowy modeli
opisujących i wyjaśniających trajek-
torie edukacyjne uczniów, uwzględ-
niających czynniki indywidualne,
rodzinne i szkolne. Pozwoli to niear-
bitralnie proponować różne metody
szacowania EWD.
Doświadczenia tamtego okre-
su pokazały, że zewnętrznym, a nie-
zwykle ważnym wobec projektu wa-
runkiem rozwoju metody EWD, jest
doskonalenie technik pomiaru osią-
gnięć szkolnych, stosowanych na eg-
zaminach zewnętrznych. Podwyż-
szenie trafności i rzetelności testów
egzaminacyjnych jest niezbędne dla
stosowania metody EWD do oceny
efektywności nauczania.
Monitorowanie funkcji
Podstawowe zadania zespołu pra-
cującego obecnie w ramach opisywa-
nego projektu są następujące:
Wprowadzanie EWD jako mia-
ry efektywności nauczania należy
dokończenie na str. 6
2
EGZAMINY NASZYCH UCZNIÓW nr 1/sierpień 2008
128469174.011.png 128469174.012.png 128469174.013.png 128469174.014.png 128469174.015.png 128469174.016.png 128469174.017.png 128469174.018.png 128469174.019.png 128469174.020.png 128469174.021.png 128469174.022.png 128469174.023.png 128469174.024.png 128469174.025.png 128469174.026.png 128469174.027.png 128469174.028.png 128469174.029.png
 
JERZY JANOWICZ
Przygotowywanie uczniów
do egzaminów zewnętrznych
Spore grono nauczycieli, wśród
nich również uczący przedmio-
tów „egzaminacyjnych”, nie potra-
fi do końca jednoznacznie określić
roli, jaką spełnia ten system w pro-
cesie edukacji. Stąd też pozorne (jak
to zaraz będzie wyjaśnione) dylema-
ty typu: uczyć według programu czy
„pod egzamin lub sprawdzian?” albo
jedynie powierzchowne korzystanie
z wyników – bardziej nawet w celu
zaspokojenia własnej ciekawości
(rankingi!) niż ku pożytkowi kolej-
nych roczników? Warto więc, dzieląc
się doświadczeniami i refleksją, spró-
bować odpowiedzieć na kilka kwestii
kluczowych dla praktyki szkolnej.
okrągłej, dziesięcioletniej rocznicy swego istnienia.
Dawno przestał już być dla nauczycieli terra
incognita , ale w dalszym ciągu swobodne korzystanie
z wszelkich jego walorów nie jest domeną wszystkich
bez wyjątku pedagogów.
• usprawnić procedurę przechodze-
nia do szkoły realizującej kolejny
etap edukacyjny,
• dostarczyć organom prowadzą-
cym i organom nadzoru pedago-
gicznego informację pozwalającą
odpowiednio kształtować politykę
oświatową na danym terenie.
– standardach niższego lub wyższego
etapu kształcenia,
– potrzebach przygotowania do funk-
cjonowania w społeczeństwie,
– badaniach edukacyjnych, np. pro-
gram PISA,
– polityce oświatowej w Polsce,
a także w Unii Europejskiej (Stra-
tegia Lizbońska).
Z tak umocowanych standardów
wynika zakres badań objętych spraw-
dzianem lub egzaminami, a także
poziom trudności zadań zawartych
w arkuszach diagnostycznych.
Standardy, wbrew pozorom, nie
są tworem, który ożywa i funkcjo-
nuje jedynie w okresie bezpośred-
niego sąsiedztwa egzaminów lub
ogłoszenia ich wyników. Ich rola
jest bardziej uniwersalna. Ponieważ
wyrosły m.in. z ogólnych zadań i ce-
lów szkoły, więc stanowią kwinte-
sencję, są wektorem wypadkowym
dla podejmowanych działań eduka-
cyjnych. Ich wpływ powinien być
zauważalny w podstawowych do-
kumentach regulujących pracę
szkoły, czyli w programie szkoły,
rocznych planach dydaktyczno-
Skąd się wzięły i po co są
standardy wymagań
egzaminacyjnych?
Po to, aby zapewnić powszechną
porównywalność egzaminów, usta-
lono standardy wymagań jednakowe
dla wszystkich szkół danego etapu
edukacyjnego. Na przykład na po-
ziomie gimnazjum podzielone zosta-
ły one na dwa bloki: humanistyczny
i matematyczno-przyrodniczy (nie-
bawem dojdzie trzeci – języków ob-
cych). W każdym bloku standardy
zgrupowano w pewne obszary, wy-
różniając w ten sposób kluczowe
umiejętności ponadprzedmiotowe,
jakie uczeń powinien posiąść. Wy-
magania ujęte w standardach mają
swoje źródła w:
– celach edukacyjnych i zadaniach
ogólnych szkoły,
– treściach nauczania (podstawa pro-
gramowa),
Wszystko zaczęło się wraz z re-
formą systemu oświaty. Wprowadza-
jąc nowe, rewolucyjne niemal roz-
wiązania dotyczące autonomii szkół,
takie jak możliwość wyboru progra-
mu nauczania lub nawet tworzenie
autorskich opracowań, czy scedowa-
nie na organy szkoły tworzenie sys-
temu oceniania – utworzono również
system zewnętrznych egzaminów.
Dlaczego? Otóż dlatego, aby:
• dać szkołom punkt odniesienia,
umożliwiający ocenę trafności
podjętych uregulowań,
• dać uczniom i ich rodzicom infor-
mację o poziomie przyswojenia
wiadomości i umiejętności po ko-
lejnych trzyletnich okresach nauki,
EGZAMINY NASZYCH UCZNIÓW nr 1/sierpień 2008
3
S ystem egzaminów zewnętrznych zbliża się do
128469174.030.png 128469174.031.png 128469174.032.png 128469174.033.png 128469174.034.png 128469174.035.png 128469174.036.png 128469174.037.png 128469174.038.png 128469174.039.png 128469174.040.png 128469174.041.png 128469174.042.png 128469174.043.png 128469174.044.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin