proces decyzyjny w UE.doc

(60 KB) Pobierz
Metoda wspólnotowa

METODA WSPÓLNOTOWA

RADA

Decyduje

 

KOMISJA EUROPEJSKA                                                                                    PARLAMENT EUROPEJSKI

Inicjatywa legislacyjna                                                                                    Opiniuje, współdecyduje

 

 

 

 

PROCEDURY LEGISLACYJNE

1.              PROCEDURA KONSULTACJI

2.              PROCEDURA WSPÓŁPRACY

3.              PROCEDURA WSPÓŁDECYDOWANIA

 

 

 

PROCEDURA KONSULTACJI:

 

Ø      stosuje się ją od 1958 roku we wszystkich przypadkach nie podlegających procedurze współpracy lub współdecydowania

 

Obszary zastosowania:

         Zwalczanie dyskryminacji (płciowej, rasowej, narodowościowej, religijnej, odnoszącej się do przekonań, zdrowia, wieku, orientacji seksualnej) Uzupełnianie praw związanych z obywatelstwem UE -

         Wspólna polityka rolna (CAP)

         Liberalizacja niektórych usług

         Polityka wizowa, azylowa i imigracyjna (w okresie przejściowym)

         Polityka konkurencji

         Polityka w dziedzinie podatków

         Zakres zagranicznej polityki handlowej

         Ochrona socjalna i warunki zatrudnienia

         Wspólne przedsięwzięcia badawcze i rozwoju technologicznego

         Niektóre kwestie dot. środowiska naturalnego

 

 

1.      KE opracowuje projekt uchwały (na tym etapie często dochodzi do konsultacji z ekspertami państwowymi)

2.      projekt zatwierdzany jest zwykłą większością głosów Komisarzy i przekazywany RUE

3.      RUE w politycznie ważnych sprawach zobowiązana jest do konsultacji i zasięgnięcia opinii z innymi instytucjami (przede wszystkim PE, a także KES, KEF, KNT, KR, EBC). Praktycznie konsultacje następują często też w innych obszarach. RUE nie ma obowiązku zastosowania się do opinii, nie są one wiążące

4.      projekt wraz z opiniami wraca do KE, która przedstawia RUE drugą propozycję, która może być zmodyfikowana zgodnie z opiniami

5.      w RUE badana jest ona przez Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper – organ pomocniczy RUE). Projekty decyzji w ramach Corepermożna podzielić na 2 grupy (listy) – A i B

         lista A obejmuje projekty decyzji, co do których istnieje zgoda i są w praktyce przed Radę aprobowane bez dodatkowych dyskusji

         lista B zawiera propozycje decyzji, co do których nie uzyskano porozumienia i wymagają dyskusji na forum RUE

6.      Rada podejmuje ostateczną decyzję niezależnie od konsensusu w Coreper (choć w przypadku listy A aprobuje bez zmian) w zależności od rodzaju sprawy większością głosów kwalifikowaną lub bezwzględną

 

 

 

 

 

 

PROCEDURA WSPÓŁPRACY

 

         Podobna jest do procedury konsultacji, ale wzmacnia wpływ Parlamentu Europejskiego.

         Przyspiesza procedurę legislacyjną.

         Stosuje się wyłącznie do spraw unii gospodarczo-walutowej

 

1.      KE przekazuje projekt RUE, która po uzyskaniu opinii PE uchwala wspólne stanowisko większością kwalifikowaną. (Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów też mogą być proszone o opinię)

2.      wspólne stanowisko RUE przekazywane jest PE, który ma 3 miesiące na ustosunkowanie się do niego; PE może:

a) przyjąć wspólne stanowisko RUE bezwzględną większością głosów lub nie wydać opinii

b) odrzucić stanowisko RUE bezwzględną większością głosów,

c) wprowadzić poprawki do stanowiska RUE

 

Ad a) PE przyjmuje wspólnego stanowiska RUE lub brak opinii PE → Rada uchwala ostatecznie niezmienione wspólne stanowisko

 

Ad b) PE odrzucił stanowisko RUE Rada może ponownie uchwalić wspólne stanowisko tylko jednogłośnie. (Ponieważ w praktyce trudno uchwalić stanowisko jednogłośnie, negatywna opinia PE zwykle blokuje proces legislacyjny. Dlatego PE rzadko stosuje tę ścieżkę)

 

Ad c) PE wprowadził poprawki do stanowiska RUE stanowisko wraz z poprawkami wraca do Komisji, która w ciągu 1 miesiąca:

o       przyjmuje poprawki Parlamentu Rada w ciągu 3 miesięcy może:

Ø      kwalifikowaną większością głosów zatwierdzić ostateczną wersję uwzględniając poprawki

Ø      jednomyślnie odrzucić te poprawki i uchwalić ostateczną wersję

o       odrzuca poprawki Parlamentu → Rada w ciągu 3 miesięcy może:

Ø     kwalifikowaną większością głosów zatwierdzić ostateczną wersję bez poprawek

Ø     jednomyślnie przyjąć jednak te poprawki i uchwalić ostateczną wersję

 

Jeśli RUE w ciągu tych 3 miesięcy nie ustosunkowała się do propozycji KE, to wniosek KE uważa się za nieprzyjęty.

 

 

 

 

 

 

 

 

PROCEDURA WSPÓŁDECYDOWANIA

 

         Rozwinięcie procedury współpracy - wzmocnione kompetencje Parlamentu, którego negatywna opinia nie może zostać odrzucona, nawet jednomyślnie (weto PE)

         Stała się w praktyce najważniejszą procedurą legislacyjną

         Stosowana w sprawach związanych ze swobodą przesiedlania się, poszukiwania pracy, swobodą funkcjonowania rynku wewnętrznego

 

I FAZA

1.     Komisja przekazuje jednocześnie projekt RUE i PE (Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów mogą być proszone o opinię)

2.     RUE, po uzyskaniu opinii PE lub także innych organów

3.     Rada uchwala kwalifikowaną większością głosów „wspólne stanowisko” po uzyskaniu opinii Parlamentu i ewentualnie innych instytucji

4.     po przyjęciu przez RUE wspólnego stanowiska propozycja przekazywana jest na drugie czytanie do PE

Jeżeli Parlament nie wnosi poprawek lub jeśli Rada przyjmuje wszystkie poprawki, może ona uchwalić akt już w pierwszym czytaniu.

 

 

Drugie czytanie

 

W ciągu 3 miesięcy Parlament może:

a)              przyjąć stanowisko Rady („wspólne stanowisko”) absolutną większością głosów lub nie wydać opinii,

b)              odrzucić stanowisko Rady absolutną większością głosów,

c)              wprowadzić poprawki do stanowiska Rady

 

 

Drugie czytanie

 

a)              Przyjęcie stanowiska Rady przez Parlament lub brak opinii Parlamentu - Rada uchwala ostatecznie niezmienione „wspólne stanowisko”

 

 

Drugie czytanie

 

b)              Odrzucenie stanowiska Rady przez Parlament absolutną większością głosów - Projekt przepada, procedura legislacyjna jest zamknięta.

 

 

Drugie czytanie

 

c)              Wprowadzenie przez Parlament poprawek do stanowiska Rady - stanowisko wraz z poprawkami wraca do Komisji, która

I. przyjmuje poprawki Parlamentu - Rada zatwierdza ostateczną wersję normy kwalifikowaną większością głosów, lub jednogłośnie odrzuca propozycję z poprawkami

albo...

 

Drugie czytanie

 

c)              Wprowadzenie przez Parlament poprawek do stanowiska Rady - stanowisko wraz z poprawkami wraca do Komisji, która

II. odrzuca poprawki Parlamentu - Rada może ostatecznie uchwalić propozycję z poprawkami jedynie jednogłośnie.

                                                           albo...

 

 

Drugie czytanie

 

c)              Wprowadzenie przez Parlament poprawek do stanowiska Rady - stanowisko wraz z poprawkami wraca do Komisji, która

III. odrzuca lub akceptuje poprawki Parlamentu - jeżeli Rada odrzuca niektóre poprawki lub jeśli nie osiągnie wymaganej większości dla ich uchwalenia, przewodniczący Rady zwołuje w okresie 6 tygodni

 

 

Drugie czytanie

 

Komitet Pojednawczy (Rady i Parlamentu)

         Składa się z 15 przedstawicieli Rady i 15 przedstawicieli Parlamentu.

         Celem jego działania jest stworzenie kolejnej wersji projektu, która będzie zaakceptowana przez wymaganą większość zarówno w Parlamencie, jak i w Radzie

 

 

Trzecie czytanie

 

Jeżeli Komitet Pojednawczy zatwierdza projekt, Parlament i Rada mają 6 tygodni na uchwalenie.

Parlament - większością absolutną,

Rada - kwalifikowaną, niezależnie od opinii Komisji.

 

 

Trzecie czytanie

 

Jeżeli Komitet Pojednawczy nie zdoła stworzyć kompromisowego projektu, następuje zamknięcie procedury.

 

Rada nie ma możliwości samodzielnego uchwalenia wspólnego stanowiska.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin