Język niemiecki rozszerzony - klucz.pdf

(201 KB) Pobierz
Microsoft Word - niemiecki_A1_PR_model
Centralna Komisja Egzaminacyjna
BADANIE DIAGNOSTYCZNE
W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
JĘZYK NIEMIECKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ ODPOWIEDZI I PUNKTOWANIA ZADAŃ
GRUDZIEŃ 2011
740574408.024.png 740574408.025.png 740574408.026.png 740574408.027.png 740574408.001.png 740574408.002.png 740574408.003.png 740574408.004.png 740574408.005.png 740574408.006.png 740574408.007.png 740574408.008.png 740574408.009.png 740574408.010.png 740574408.011.png 740574408.012.png 740574408.013.png 740574408.014.png 740574408.015.png 740574408.016.png 740574408.017.png 740574408.018.png
Rozumienie ze słuchu
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
1.1.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
C
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie
proste, krótkie
wypowiedzi ustne
artykułowane
wyraźnie,
w standardowej
odmianie języka […].
1.2.
C
1.3.
2.5) Uczeń określa kontekst wypowiedzi.
A
1.4.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
A
1.5.
C
1.6.
2.2) Uczeń określa główną myśl tekstu.
B
2.1.
A
2.2.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
E
2.3.
B
2.4.
D
Rozumienie tekstów pisanych
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
3.1.
3.2) Uczeń określa główną myśl poszczególnych
części tekstu.
A
3.2.
B
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie […]
proste wypowiedzi
pisemne […].
3.3.
C
4.1.
C
3.6) Uczeń rozpoznaje związki pomiędzy
poszczególnymi częściami tekstu.
4.2.
B
4.3.
A
4.4.
E
5.1.
3.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
C
5.2.
B
5.3.
A
Strona 2 z 9
740574408.019.png 740574408.020.png
Znajomość środków językowych
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania
szczegółowe
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Niepoprawne
odpowiedzi
(przykłady)
(0 pkt)
6.1.
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
Jahre
Jahren
(błąd gramatyczny)
I. Znajomość
środków
językowych.
Uczeń posługuje się
podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych) […].
6.2.
einen
ein
(błąd gramatyczny)
6.3.
finanzielle
finanziele
(błąd ortograficzny)
6.4.
gebracht
gebringt
(błąd gramatyczny)
6.5.
Personen
Personnen
(błąd ortograficzny)
7.1.
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
zu gehen
gehen
(błąd gramatyczny)
7.2.
in der Bibliothek
in die Bibliothek
(błąd gramatyczny)
7.3.
mir ein Buch
mich Buch
(błąd gramatyczny)
am besten Schüler
(błąd gramatyczny)
7.4.
der beste Schüler
7.5.
Wohin fährst du
Wo fährst du
(błąd gramatyczny)
Wypowiedź pisemna
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu elementów z polecenia uczeń się
odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych elementów rozwinął w zadowalającym
stopniu. Wypowiedź kwalifikuje się do jednego z pięciu poziomów od P0 do P4, zgodnie
z poniższą tabelą.
Do ilu elementów
uczeń się odniósł?
Ile elementów rozwinął?
3
2
1
0
3
P4
P3
P2
P1
2
P2
P1
P1
1
P1
P0
0
P0
Na przykład wypowiedź ucznia, który odniósł się do 2 elementów i oba rozwinął, zostanie
zakwalifikowana do poziomu P2.
Spójność i logika wypowiedzi
W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu tekst funkcjonuje jako całość
dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz między
zdaniami/akapitami tekstu. W ocenie logiki wypowiedzi bierze się pod uwagę, czy i w jakim
Strona 3 z 9
740574408.021.png 740574408.022.png
stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie zbiorem przypadkowo zebranych
myśli).
P2 wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna i logiczna zarówno
na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu
P1 wypowiedź zawiera usterki w spójności/logice na poziomie poszczególnych zdań
oraz/lub całego tekstu
P0 wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna/nielogiczna; zbudowana jest z trudnych
do powiązania w całość fragmentów
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie struktur
leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
P2 zadowalający zakres środków językowych; oprócz środków językowych o wysokim
stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań
P1 ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są głównie środki
językowe o wysokim stopniu pospolitości
P0 bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu
uniemożliwiający realizację polecenia
Pod pojęciem „precyzyjne sformułowania” rozumiemy wyrażanie myśli z wykorzystaniem
słownictwa swoistego dla tematu i unikanie słów oraz struktur o wysokim stopniu
pospolitości, takich jak miły, interesujący, fajny , np. Kino mi się podoba, ponieważ w salach
wygodne fotele i duży ekran . zamiast Kino mi się podoba, ponieważ jest duże i fajne .
W precyzji wyrażania myśli mieści się również charakterystyczny dla danego języka sposób
wyrażania znaczeń, np. Im Kino gibt es vier Säle. zamiast Das Kino hat vier Säle.
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne,
leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi.
P2 brakbłędów lub nieliczne błędy niezakłócające komunikacji / sporadycznie zakłócające
komunikację
P1 licznebłędy niezakłócające komunikacji lub czasami zakłócające komunikację
P0 bardzo liczne błędy w znacznym stopniu zakłócające komunikację
Uwaga: Poziom odpowiada liczbie punktów. Jeżeli wypowiedź ucznia została
zakwalifikowana do poziomu P2 w którymkolwiek z kryteriów, uczeń uzyskuje 2 punkty
w tym kryterium.
Uszczegółowienie kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść
1. W ocenie treści kierujemy się:
a. nadrzędnymi ustaleniami dotyczącymi sposobu oceniania wypowiedzi podanymi
w punktach 2–8 poniżej oraz przyjętymi dla konkretnego zadania
b. w przypadku wątpliwości, rozważeniem następujących kwestii:
w jakim stopniu jako czytelnik czuję się poinformowany w zakresie kluczowego
elementu podpunktu z polecenia?
w jaki sposób uczeń realizuje dany podpunkt?, np. za pomocą ilu zdań i jakich?,
za pomocą ilu czasowników / określników?, jak złożona jest wypowiedź?, jak wiele
szczegółów przekazuje? itp.
Strona 4 z 9
740574408.023.png
2. Jako podpunkt nieujęty należy uznać wypowiedź ucznia, która (a) nie realizuje tego
podpunktu lub (b) realizuje go w sposób całkowicie niekomunikatywny.
Przykład w języku niemieckim:
przedstaw swoją reakcję na wiadomość, że zająłeś/zajęłaś pierwsze miejsce – Das Publikum war
zufrieden.
3. Jako podpunkt, do którego uczeń odniósł się w pracy (= podpunkt wspomniany ), należy
przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia, która w minimalnym stopniu odnosi się
do jednego z trzech podpunktów treści polecenia.
Poprzez „minimalny stopień” rozumiemy jedno odniesienie się do elementu z polecenia, np. Ładnie
śpiewałem.
Przykład w języku niemieckim:
opisz swój występ - Ich habe schön gesungen.
4. Jako podpunkt rozwinięty w pracy należy przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia,
która odnosi się do jednego z trzech podpunktów treści polecenia w sposób bardziej
szczegółowy.
Poprzez „bardziej szczegółowy sposób” rozumiemy wypowiedź zawierającą (a) dwa odniesienia się
do danego podpunktu, np. Śpiewałam piosenkę i grałam na gitarze. lub (b) jedno rozbudowane odniesienie
się do danego podpunktu z polecenia, jeden aspekt opisany bardziej szczegółowo, np. Zaśpiewałam
najnowszą piosenkę zespołu „Tokio Hotel” o przyjaźni.
Przykład w języku niemieckim:
opisz swój występ – Ich habe mit meinem Schulfreund Flamenco getanzt.
5. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń synonimicznych (np.
Byłem szczęśliwy i zadowolony. ) lub przy pomocy dwóch równorzędnych wyrażeń
odnoszących się do jednego aspektu (np. Miałam na sobie czerwoną i białą sukienkę. )
traktujemy jako podpunkt wspomniany.
Przykład w języku niemieckim:
przedstaw swoją reakcję na wiadomość, że zająłeś/zajęłaś pierwsze miejsce – Ich war zufrieden und
glücklich.
6. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń odnoszących
się do różnych aspektów (np. Byłem zachwycony i zaskoczony. ) traktujemy jako podpunkt
rozwinięty.
Przykład w języku niemieckim:
przedstaw swoją reakcję na wiadomość, że zająłeś/zajęłaś pierwsze miejsce – Ich war überrascht und
sehr zufrieden.
7. Realizację poszczególnych podpunktów z polecenia należy oceniać w całej wypowiedzi;
odniesienia do tego samego podpunktu z polecenia mogą wystąpić w różnych częściach
pracy.
8. Jeżeli zdający realizuje podpunkt z polecenia, ale komunikacja jest znacznie zaburzona
na skutek użycia niewłaściwej struktury leksykalno-gramatycznej, podpunkt rozwinięty
traktujemy jako wspomniany, a podpunkt wspomniany jako nieujęty.
Strona 5 z 9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin