1.Zagadnienie efektów zewnętrznych zostało metodycznie zapoczątkowane w teorii ekonomii przez:
A- Smitha
B- Marshalla(+?)
C- Keynesa
D- Bouldinga
E- Galbraitha
2. Hipoteza Portera stwierdza, że zaangażowanie w przedsięwzięcia ochrony środowiska idące dalej niż obowiązujące regulacje
A- stwarza zagrożenie wysoką inflacją
B- pozwala na osiągnięcie w krótkim okresie znacznych korzyści
C- w długim okresie może stworzyć komparatywna przewagę na rynku(+)
D- w długim okresie musi negatywnie wpłynąć na wyniki ekonomiczne
E- jest drogą prowadzącą do nikąd
3. Amerykański „Clean Air Act” otworzył drogę do szerokiego stosowania, w Stanach Zjednoczonych w polityce ochrony powietrza:
A- zbywalnych pozwoleń na emisję zanieczyszczeń (+)
B- zbywalnych pozwoleń na tworzenie nowych źródeł emisji
C- podatki od zanieczyszczeń
D- opłat za emisję zanieczyszczeń
E- zbywalnych pozwoleń na ograniczenie zanieczyszczeń
4.Przykładem protekcjonizmu w handlu zagranicznym związanego z problematyką ochrony środowiska jest:
A- obniżenie krajowych standardów środowiskowych
B- importowanie tanich urządzeń ochrony środowiska
C- wprowadzenie kontyngentowych ograniczeń eksportowych (ok.)
D- stwarzanie ułatwień dla inwestorów sprowadzających czyste technologie
E- zaostrzenie krajowych standardów środowiskowych
5.Najbardziej kosztowne dla Polski dyrektywy unijne w dziedzinie ochrony środowiska, to dyrektywy dotyczące:
A- ochrony wód i różnorodności biologicznej (ok.)
B- ścieków kanalizacyjnych i zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom
C- odpadów opakowaniowych
D- ochrony przed promieniowaniem radioaktywnym
E- jakości wody pitnej
6. Z teoretycznego porównania opłat emisyjnych i pozwoleń zbywalnych z regulacją bezpośrednią w zakresie stymulacji podmiotów gospodarczych do korzystnego dla środowiska postępu technicznego wynika, że:
A- oba instrumenty są tak samo dobre (tu strzelałem)
B- nie jest możliwe ich porównanie
C- opłaty są bardziej korzystne
D- instrumenty ekonomiczne nie są lepsze od regulacji bezpośredniej
E- pozwolenia są bardziej korzystne
7. Krzywa Kuznetsa pokazuje relację między:
A- produkcją a konsumpcją
B- presją na środowisko a jego degradacją
C- rozwojem gospodarczym a presją na środowisko (ok.)
D- podażą a popytem na dobra środowiskowe
E- stopą opodatkowania a przychodami podatkowymi
8.Nadwyżkę konsumenta, dla określonej jednostki dobra wyznacza:
A- różnica między ceną dobra a gotowością do zakupu
B- różnica między gotowością do zapłaty a ceną dobra (chyba ok.)
C- iloraz ceny dobra i gotowości do zakupu
D- różnice między rekompensatą za rezygnację z dobra a jego ceną
E- iloraz gotowości do zakupu i ceny dobra
9. Tak zwane „efekty zewnętrzne” mogą być ilustrowane przez:
A- zjawiska degradacji środowiska przyrodniczego (ok.)
B- przyspieszenie postępu naukowo-technicznego
C- pozytywne skutki stosowania najnowszych technologii
D- niekorzystne transakcje dokonywane na rynku
E- zmiany pozycji na rynku spowodowane reklamą lub marketingiem
10. W wyniku występowania w gospodarce pozytywnych efektów zewnętrznych w porównaniu z sytuacją optymalną, na rynek trafi:
A- za dużo dóbr po zawyżonej cenie
B- za dużo dóbr po zaniżonej cenie
C- za mało dóbr po cenie równej optymalnej
D- za mało dóbr po zawyżonej cenie (ok.)
E- za mało dóbr po zaniżonej cenie
11. Powszechne w Unii Europejskiej normy technologiczne należą do narzędzi:
A- edukacyjnych
B- negocjacyjnych
C- regulacji podatkowej
D- regulacji mieszanej podatkowo-ilościowej (moim zdaniem tylko ilościowej?)
E- regulacji ilościowej
12. niżej wymienione syntetyczne (zagregowane) mierniki trwałego rozwoju wyliczane są w jednostkach fizycznych:
A- EF i ISEW
B- EF i GS
C- ISEW i GS (chyba EF i TMR-spytaj się tu Oli bo ona mi o tym mówiła)
D- EF TMR jeśli mierniki niepieniężne to syntetyczne to to jest dobre J
E- TMR i ISEW
13.Jednym z dwóch, głównych założeń prawa Coase’a jest
A- Wysoki poziom kosztów transakcyjnych
B- Brak ustaleń prawnych co do użytkowania zasobów
C- zerowy poziom kosztów transakcyjnych (ok.)
D- wielkość podmiotów podejmujących ze sobą negocjacje
E- zaangażowanie w sprawę organów administracji państwowej
14. Tak zwany „dumping ekologiczny” występuje wówczas, gdy kraj eksportujący:
A- należy do organizacji tworzącej wspólny rynek dóbr i usług
B- zaniżą koszty związane z ochroną i użytkowaniem zasobów naturalnych
C- nie chroni krajowych producentów przed zagraniczną konkurencją
D- zawyża koszty związane z ochroną i użytkowaniem zasobów naturalnych. (zaniża koszty związane z ochroną i użytkownikiem zasobów naturalnych-to też tłumaczyła mi Ola, więc możesz się jej spytać by się upewnić)
E- przoduje w dziedzinie ochrony środowiska
15.Krytycy stosowanej obecnie metodologii liczenia PKB wskazują, że tak zwane „wydatki ochronne” w istocie:
A- nie zwiększają poziomu dobrobytu (ok.)
B- zwiększają poziom bezpieczeństwa narodowego
C- zawsze były znaczącą pozycją rachunków narodowych
D- powinny być uwzględniane w rachunkach narodowych
E- są najważniejsze dla osiągnięcia zadowolenia społecznego
16. Wprowadzenie do modelu Faustmanna podatku leśnego , jako dodatkowego kosztu spowodowałoby w efekcie:
A- skrócenie okresu rotacji (ok.)
B- zainteresowanie ochroną różnorodności biologicznej
C- wydłużenie okresu rotacji
D- zmniejszenie inwestycji w gospodarkę leśną
17. Takie składowe wartości ekonomicznej dobra, jak wartość opcji, dziedziczenia i egzystencji tworzą razem:
A- wartość użytkową związaną z pośrednim użytkowaniem
B- wartość użytkową związaną z bezpośrednim użytkowaniem
C- wartość wymienną
D- wartość przyrodniczą
E- wartość pozaużytkową (ok.)
18..... wykluczalność członków, .....
odpowiedź - cechy dobra klubowego (chyba tak)
wp-pl