zproblematyki.pdf

(351 KB) Pobierz
motorycznych, percepcyjnych,
pamięciowych, informacyjnych i innych.
Wiedza o diagnozowaniu mózgu
powstawała następująco, u niektórych
osób po uszkodzeniach mózgu stwierdzono
niedowłady połowicze, zmiany zachowania
czy inne objawy. W części tych
przypadków analizowano badania
anatomopatologiczne, mechanizm
uszkodzenia mózgu i sprawdzano, która
okolica została uszkodzona. RozwaŜano
brak specyficzności lub specyficzność
danego objawu. Obserwowano czy dany
objaw ma charakter zmienny,
krótkotrwały, jednodniowy czy teŜ jest
stały (por. Gamska, Maruszewski 1973).
Zastanawiano się czy jest właściwy dla
uszkodzenia konkretnej okolicy mózgowej
czy teŜ jest ogólnomózgowy
neurodynamiczny, czy ma charakter
podstawowy czy teŜ jest objawem
wtórnym, reaktywnym a moŜe i
psychogennym (por. Łuria 1976;
DobrzańskaSocha 1977; Klimkowski,
SobolewskaBogacz 1987).
Badacze interesujący się psychicznymi
wykładnikami uszkodzenia mózgu
opisywali i analizowali
współwystępujące objawy uszkodzenia
róŜnych okolic mózgu, łączyli je ze
sobą, rozwaŜali teŜ czy u ich podstawy
leŜy jeden osiowy objaw. Tą drogą
wyróŜniono zespoły: czołowe, skroniowe,
ciemieniowe, potyliczne, prawo,
lewopółkulowe itp. a przy bardziej
drobiazgowej analizie wypukłoczołowe,
podstawnoczołowe, przyśrodkowoczołowe
itd. (por. McFarland 1983; McCarthy,
Warrington 1990). W oparciu o taki tok
postępowania wykazano, iŜ zaburzenia
rozumienia i wypowiadania słów są
sygnałem uszkodzenia lewej półkuli
mózgu, upośledzenie praktycznego
aspektu mowy objawem uszkodzenia prawej
Studia z psychologii w KUL. Tom 9
red.: P. Francuz, P. Oleś, W.
Otrębski Lublin: RW KUL 1998 s.
397424
Michał Steuden
Katedra Psychologii Klinicznej i
Osobowości Instytut Psychologii KUL
Z PROBLEMATYKI DIAGNOZY
NEUROPSYCHOLOGICZNEJ
Wprowadzenie
Współczesna diagnostyka uszkodzeń
mózgu bazuje na badaniu
neuropsychologicznym, instrumentalnym i
neurologicznym. W miarę upływu lat
zmienia się uŜyteczność poszczególnych
typów diagnozy co zainspirowało ten
artykuł. Przedmiotem niniejszych
rozwaŜań są teŜ zalety, ograniczenia i
wady diagnozy.
Diagnostyka neuropsychologiczna
syndromologiczna
Diagnostyka zespołów
neuropsychologicznych bazuje na
doświadczeniu codziennym, na
oczywistości niektórych zjawisk, a wiec
na tym, iŜ pewne objawy, nie są moŜliwe
u osób zdrowych. Jest to, więc typowa
diagnostyką jakościową — sprowadza się
do poszukiwania u badanych specyficznych
objawów z zakresu mowy, procesów
804951491.009.png 804951491.010.png 804951491.011.png 804951491.012.png
okolicy skroniowej, charakterystyczne
dla uszkodzenia okolicy ciemieniowej są
zaburzenia przestrzenne, zaburzenia
planowania wskazują na uszkodzenie
okolic czołowych itp. (Bradshaw,
Mattingley 1995). Zwrócono teŜ uwagę na
to, iŜ generatory funkcji są uzaleŜnione
od wielu okolic mózgowych. Pasywne
słuchanie dźwięków środowiskowych
aktywuje prawą korę słuchową, obszar
tylnego wzgórza, dolny obszar
ciemieniowy, przedni obszar wyspy i wie
czko czołowe. Proces kategoryzacji
dźwięków natomiast wiąŜe się z aktywacją
lewostronnych obszarów czołowych,
środkowoskroniowych i dolno ciemienio
wych (Engelien, Silbersweig, Stern i
inni 1995). Dane te zdają się sugerować
słuszność poglądów, w myśl, których,
zlokalizowanie obszaru uszkodzenia i po
twierdzenie łączącego się z nim
zaburzenia lub braku danej funkcji, nie
oznacza jednoznacznego zlokalizowania
generatora funkcji a więc obszaru jej
tworzenia się.
Inny nurt badawczy zmierzał ku
analizie przypadków osób mających zabu
rzenie wybranego aspektu rozwaŜanej
funkcji mózgowej, uzyskiwane dane
porównywano ze sobą, i tworzono
modele poszczególnych funkcji. Dzięki
takiemu postępowaniu moŜna było
utworzyć hipotetyczne modele: pamięci,
procesów informacyjnych czy innych.
Udało się takŜe przyporządkowywać
niektóre elementy modeli do określonych
okolic mózgowych. W dziedzinie analizy
funkcji mózgowych notowano spore
sukcesy przy opisywaniu funkcji
zaburzeń mowy (por, Łuria 1976;
PrzesmyckaKamińska 1980; Kądzielawa
1983, 1996), pamięci (por. Łuria 1976;
Łuczywek 1991), zespołów lekcewaŜenia,
pomijania stronnego (por. Łuria 1976;
Steuden 1994b; Domańska 1996, Herzyk
1996) itp.
804951491.001.png 804951491.002.png
centralnych i głębokich (Benson 1985).
Zaburzenie pisma zaleŜnie od ich cha
rakteru mogą wskazywać na uszkodzenie
okolicy czołowej, obszaru ciemieniowego
lub skroniowego (Benson 1984). Jeśli
wskazówką lokalizacyjną u badanego
chorego jest zaburzenie rozpoznawania
przez niego twarzy (agnozja twarzy) to
moŜemy przypuszczać, iŜ ognisko
chorobowe połoŜone jest gdzieś
obszarze tylnobrzusznoprzyśrodkowym
prawej półkuli mózgu (Sergent, Ohta,
MacDonald 1992). Pojawienie się
zespołu Fregoliego, lub Capgras moŜe
się wiązać z uszkodzeniem fragmentu
mózgu połoŜonego w prawej okolicy
potylicznej, lewej okolicy
potylicznej, struktur płatów
czołowych, lub moŜe w wszystkich tych
obszarach (Steuden 1992a). Podawany w
większości podręczników opis typowego
dla uszkodzenia lewej okolicy
ciemieniowej zespołu Gerstmanna.
okazał się małowartościowym, ujawnia się
rzadko i wydaje się on być wyrazem sumy
róŜnych zaburzeń (Heimburger, Demeyer,
Reitan 1964; Varney 1984; Mazzoni,
Pardossi, Cantini i inni 1990), moŜe
się pojawić takŜe po uszkodzeniu prawej
półkuli mózgu (Moore, Saver, Johnson i
inni 1991). Utrata zdolności do
kierowania samym sobą zespół utraty
autonomii i pojawienie się zaleŜności
środowiskowej uznane za objaw
uszkodzenia płatów czołowych
(Lhermitte 1983; 1986), mogą się takŜe
uwidocznić przy uszkodzeniu wzgórza
wzrokowego i okolicy ciemieniowo
skroniowej (Eslinger, Warner, Lynn i
inni 1991; Shallice, Burgess, Schon i
inni 1989).
W oparciu o te rozwaŜania moŜna
wnioskować, iŜ wartość lokalizacyjna
niektórych
Krytyczna
ocena
diagnostyki
syndromologicznej
Zwrócono uwagę na zawodność niektórych
pewników neuropsychologicznych.
Stwierdzono brak dokładnych relacji
pomiędzy rodzajami afazji a uszkodzeniem
zwykłe odpowiedzialnych za ich
pojawienie się pól mózgowych (Bogen,
Bogen 1976; Murdoch 1988). Opisano
pojawianie się afazji Broca po
uszkodzeniu pola typowego dla
wystąpienia afazji Wernickego (Daffner,
Schomer, Cosgrove i inni 1991).
Udowodniono, iŜ posługując się objawem
afazji Broca lub Wernickego (jako
wskaźnikiem uszkodzenia mózgu powinno
się rozwaŜać obszar 4x5 cm połoŜony w
płacie czołowym, skroniowym lub ciemie
niowym, który moŜe być połoŜony korowo
lub w głębokich strukturach podkorowych,
co do którego nie moŜna być w pełni
przekonanym czy jest połoŜony w lewej
czy w prawej półkuli (Bogen, Bogen
1976; Murdoch 1988; Daffner, Schomer,
Cosgrove i inni 1991). Afazja całkowita
moŜe pojawić się po uszkodzeniu róŜnych
okolic kory czołowoskroniowo
ciemieniowej (Vingolo, Frediani,
Boccardi i inni 1986), uszkodzeniu
róŜnych struktur podkorowych (Okuda,
Tanaka, Tachibana i inni 1994). Afazja
dynamiczna Łurii, której obecność wiąŜe
się zwykle z uszkodzeniem okolicy
czołowej lewej moŜe pojawić się przy
uszkodzeniu prawej półkuli móŜdŜku
(Marien, Saerens, Nanhoe i inni 1996).
Upośledzenie umiejętności czytania
nawet po szczegółowej analizie rodzaju
deficytu u chorego moŜe dać
niejednoznaczne wskazówki lokalizacyjne,
rozwaŜać bowiem naleŜy uszkodzenie w
obszarach przednich mózgu, tylnych,
objawów
804951491.003.png 804951491.004.png
neuropsychologicznych, czy teŜ swoistość
lokalizacyjna objawów i syndromów
neuropsychologicznych jest nikła. Błąd
diagnostyczny moŜe być równy odległości
płatów czołowych od potylicznych (1416
cm) bądź odległości pomiędzy strukturami
lewo i prawopółkulowymi (561014 cm).
Pomimo wysiłków i istniejących juŜ
moŜliwości technicznych, nie udało się
ustalić dokładnej relacji pomiędzy
strukturami mózgowymi a funkcjami
neuropsychologicznymi (Hopkins, Gale,
Johnson i inni 1995). Nie udało się teŜ
dokonać współczesnej weryfikacji teorii
neuropsychologicznych Lashley'a,
Goldsteina, Kleista, Łurii czy innych
autorów. Czyli jak dotąd nie ustalono
rozmiarów takiego minimalnego
uszkodzenia tkanki mózgowej, które
powodować moŜe powstawanie objawów
afatycznych, zaburzenia pisma, myślenia,
pamięci, intelektu itp. Nie udało się
teŜ ustalić dokładnej lokalizacji
obszarów krytycznych tzn. takich,
których uszkodzenie musi spowodować
ich wystąpienie.
dostępne były jedynie dane uzyskiwane
z operacji neurochirurgicznych i
pośmiertne badania chorych. Testy
neuropsychologiczne sprowadzają się do
tego, iŜ badany ma coś powiedzieć,
narysować," spostrzec, coś zrobić a
więc wykonać jakieś działanie stąd mogą
one słuŜyć jedynie do ujawniania
efektywność pracy_ mózgu. Walorem badań
testowych ma być analizowanie w katego
riach ilościowych jakościowych objawów
uszkodzenia mózgu.
Uznanie wartości wyników testowych
dla lokalizowania uszkodzeń mózgu było
prostą konsekwencją prymatu teorii
ścisłej lokalizacji funkcji mózgowych
Kleista (1934, za: Łuria 1976) i
Nielsena (1946) wśród neurologów i
neuropsychologów. Teorii, wzbogaconej z
czasem wnioskami wynikłymi z konstruktu
teoretycznego funkcji elementarnych
Łurii (1976), koncepcji modularnej
(Fodor 1983) i teorii telefonicznej
organizacji funkcji mózgowych
(Konorski 1969). Z poglądów tych
wynikało to, iŜ róŜne uszkodzenia mózgu
mogą dać odmienne objawy
neuropsychologiczne. Pojawienie się
jakiegoś pojedynczego objawu nie
Diagnostyka neuropsychologiczna
oparta o testy
Dla celów diagnostycznych tworzono
eksperymenty, próby a ostatecznie
testy, których celem było stwierdzenie
czy u badanego istnieją „cechy uszkodze
nia mózgu i jakie jest ich znaczenie
dla funkcjonowania jednostki, a takŜe
celem rozróŜnienie czy są to objawy
pierwotne czy wtórne reaktywne. Zapo
trzebowanie na tego typu instrumenty
było na początku stulecia ogromne, gdyŜ
neurologia dysponowała tylko niewieloma
metodami weryfikacyjnymi, praktycznie
804951491.005.png 804951491.006.png
oznacza konieczności pojawienia się
innego objawu, a takŜe i tego, iŜ w
jakiś sposób do danego objawu moŜna
przypisać określone miejsce uszkodzenia
mózgu.
Testy przeznaczone do diagnostyki
uszkodzeń układu nerwowego zwykle dzieli
się na testy przesiewowe, testy
przeznaczone do wykrywania
specyficznych rodzajów deficytów oraz
baterie testowe, "Istotą testów
przesiewowych jest to, iŜ przy nieduŜym
wysiłku, w relatywnie krótkim okresie
czasu moŜna uzyskać wyniki świadczące o
istnieniu organicznego uszkodzenia
układu nerwowego. Do testów
przesiewowych zalicza się: Test Pamięci
Wzrokowej Bentona (1955), Test Pamięci
Figur Geometrycznych Graham i Kendall
(1960), Test Lauretty Bender (1938, por.
Stanik 1977), oraz stanowiące część
Baterii Testowej Halsteada: Test
Rysowania Drogi (Reitan 1958) i Test
Przesiewowy HalsteadaWepmana dla
Diagnozy Afazji (Kądzielawa, Bolewska,
Mroziak i inni 1987).
Wyniki testów przesiewowych mogą
ukierunkować postępowanie w kierunku
diagnostyki zaburzeń intelektu,
osobowości, pamięci, uwagi, zaburzeń
świadomości itp.
Wśród dostępnych na terenie Polski
relatywnie prostych i krótkich testów
często uŜywane są następujące: Test
Tworzenia Opowiadania (Pontius 1984),
Testy Płynności Słownej wymienianie
rzeczowników na daną literę (Kolb,
Whishaw 1983), Test Płynności Rysunkowej
tworzenie rysunków nierealnych (Jones
Gotman 1991), Test Hermanna Rorschacha
(por. ChojnackaSzawłowka 1993), Test
Labiryntów (Porteus 1951; Elithorn
1955), Test Zamku Hanoi (Rezai,
Andreasen, Allingeri inni 1993), Test
Klocków Grassiego (Grassi 1950), Test
Sortowania Przedmiotów (Goldstein,
Scheerer 1941, s. 81), Test Sortowania
Kolorowych Form (Goldstein, Scheerer
1941, s. 110), Test Sortowania Kart
Wisconsin (Berg 1948, Steuden 1992b),
Testy Wielokrotnego Odejmowania cyfr
(Rylander 1949), Test Kolorowych Słów
Stroopa (Koss, Ober, Delis 1984),
Testy Łurii (Łuria 1976), Test Figury
ReyÓsterrieth złoŜona figura geomet
ryczna (Taylor 1969), Testy do Badania
Przestrzeni Osobistej nazywanie
części ciała ludzkiego na schemacie
(Semmes, Weinstein i inni 1963), Test
MMPI (Black, Black 1982).
W celu umoŜliwienia sprawdzenia
szerokiego spektrum jakiś wybranych
funkcji, moŜliwych objawów, bądź
udzielenia odpowiedzi na pytanie czy u
badanego występują, czy teŜ nie
występują, objawy charakterystyczne dla
uszkodzenia mózgu tworzono zestawy
prostych testów, z czasem dopracowywano
wartość diagnostyczną takiego złoŜenia.
W ten sposób powstawały baterie testo
we. Grupę baterii testowych uŜywanych
w neuropsychologii tworzą m inn. Testy
Afazji Minnesota Test for Differential
Diagnosis of Aphasia (Schuell 1973),
Krakowska Neurolingwistyczna Bateria
(Pąchalska, Kaczmarek, Knapik 1995),
Bateria Testowa Warda Halsteada,
Bateria Testowa LuriaNebraska Testy
Inteligencji Wechslera (Wechsler
1958). Największe zainteresowanie wśród
neuropsychologów budzi obecnie Bateria
Halsteada, testy Wechslera oraz
Bateria LuriaNebraska Ward Halstead
(1947) spośród znanych mu
diagnostycznych testów po szczegółowej
analizie wybrał dziesięć. Wybrane
testy stosował łącznie do kaŜdego z
chorych gdyŜ uwaŜał, iŜ w ten sposób
804951491.007.png 804951491.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin