Wybrane elementy budowy samochodu.
1. Zespoły funkcjonalne samochodu (schemat blokowy).
2. Elemnty nadwozia samochodu - klasyfikacja smochodów ze względu na rodzaj nadwozia...
3. Elementy podwozia samochodu.
Zawieszeniem - nazywamy układ elementów łączących konstrukcję nośną (ramę lub nadwozie samonośne) z kołami pojazdu. Zadaniem zawieszenia jest łagodzenie przenoszonych na nadwozie samochodu wstrząsów, które są wzbudzane toczeniem się kół po nierównościach drogi. Zawieszenie oddziela koła od nadwozia pojazdu.
Zawieszenie niezależne - koła samochodu zawieszone są niezależnie, a więc mogą niezależnie od siebie zmieniać swoje położenie. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uzyskać odpowiednie warunki współpracy opony z jezdnią, zmniejszenie sztywności zawieszenia i tym samym osiągnięcie wyższego komfortu jazdy.
Zawieszenie zależne - prawe i lewe koła jednej osi osadzone są na wspólnej osi lub moście napędowym. Jeżeli jedno z kół zm ienia swoje położenie, automatycznie wymusza zmianę położenia drugiego koła. Rozwiązanie to charakteryzuje się dużą masą elementów zawieszenia, dużą sztywnością układu ale jednocześnie prostą konstrukcją i dużą wytrzymałością. Zawieszenie zależne stosuje się najczęściej w samochodach terenowych i ciężarowych.
Zawieszenie sprzężone - jest swego rodzaju połaczeniem zawieszenia zależnego i niezależnego. Stosowane jest jako zawieszenie tylne w pojazdach z napędem na koła przednie. Składa się z dwóch wahaczy wzdłużnych, które zostały połączone poprzeczną belką. Belka ta znajduje się między osią kół pojazdu a osią obrotu wahaczy. Musi ona być podatna na skręcanie ze względu na przemieszczanie się wahaczy.
Tu przeczytasz o najnowszych osiągnięciach technologicznych w budowie mortyzatorów.
Skrzynia biegów jest mechanizmem układu napędowego, służącym do uzyskania zmiany wielkości momentu obrotowego, wytwarzanego przez silnik, w celu uzyskania na kołach napędowych siły potrzebnej do pokonania oporów jazdy poruszającego się pojazdu. Skrzynia biegów umożliwia więc:zmianę momentu obrotowego, otrzymanie odpowiedniej prędkości wału napędowego, odwrócenie kierunku obrotów wału napędowego lub półosi napędowych i ruch samochodu do tyłu, odłączenie silnika od wału napędowego samochodu.
Gaźnik należy do układu zasilania silnika. Jego zadaniem jest wytworzenie mieszanki paliwa z powietrzem oraz regulowanie jej ilości i składu w zależności od warunków pracy silnika. Niezbędne do wytworzenia mieszanki powietrze zasysane jest przez szczelinę, jaka powstaje w wyniku drgania przepustnicy powietrza, między tą przepustnica a ściankami kanału wlotowego.
Dyferencjał to inaczej mechanizm różnicowy. Jest to układ przekładni planetarnych pozwalający na rozdzielenie napędu na dwie osie. Dzięki temu podczas skrętu koła zewnętrzne obracają się szybciej, a wewnętrzne wolniej.
Hamulce dzielimy na: bębnowe - prosta i tania konstrukcja, wystarczajace parametry dla małych motocykli i skuterów;tarczowe- prosta wymiana klocków ciernych i stosunkowo niewielkie wymagania odnosnie obsługi, lepsze odprowadzenie ciepła wydzielanego podczas hamowania. Najwiekszym wrogiem uruchomionego hamulca jest gwałtowny wzrost temperatury, powodowany tarciem okładziny klocka bądź szczeki o powierzchnię roboczą tarczy lub bębna. Temperatura rośnie w kwadracie predkości, a wiec drukrotny wzrost szybkości jazdy powoduje aż czterokrotny wzrost temperatury elementów hamulca.
Przykładowe dane techniczne współczesnego skutera.
MALAGUTI F15 FIREFOXDane techniczne: Silnik: jednocylindrowy dwusuwowy chłodzony cieczą Pojemność: 49 ccm Moc: 3,8 KM Masa: 96 kg Koła: 12-cali Hamulce: 2 x tarcza Zbiornik: 7 l paliwo, 3 l rezerwa Wysokość siedzenia: 920 mm Wymiary: dług.-1780, szer.-695, wys.-1170 [mm]Dane techniczne i ilustracja pochodzą ze strony www.skutery.net!
Jeżeli interesują Cię skutery to odwiedź www.skutery.net
Bpd_6