sarna_i_ryby_PL.pdf

(983 KB) Pobierz
10821824 UNPDF
FOTOMONTAŻ
poziom trudności:
·
5 120 Min Photoshop CS
28
maj/czerwiec 2007 www.psdmag.org
10821824.050.png 10821824.061.png 10821824.066.png
FOTOMONTAŻ
znaki Zodiaku
o autorze
– Ryby
ćwiczenie z warstwami i maskami
Tomasz Sarna
Pracownik jednej z krakowskich agencji reklamowych
na stanowisku graik/operator DTP. Jako fotograf uży-
wa Photoshopa przede wszystkim do retuszu zdjęć, ja-
ko graik do fotomontaży i tworzenia ilustracji. W wolnych
chwilach zajmuje się rzeźbą. Portfolio: www.sarna.pl
Artykułem tym chciałbym zapoczątkować omówienie proscesu powstawania całej serii grafik, z których docelowo moż-
na będzie złożyć kalendarz ze znakami zodiaku. Postaram się pokazać, że bardzo łatwo można, z pozornie różnych
zdjęć, stworzyć grafikę, która w żaden sposób nie odpowiada materiałom, z których powstała. Do wykonania poszcze-
gólnych grafik wykorzystam zdjęcia, które już mam w swoim archiwum oraz takie, które powstaną specjalnie dla da-
nego materiału. Obecnie dostęp do fotografii cyfrowej jest tak powszechny, że tworzenie tego rodzaju grafik jest łatwe
i jak zawsze, to nie narzędzia, ale warsztat tworzącego daje szerokie pole możliwości.
głowa
Cały projekt oparty jest na kształcie skrzydlicy. Korzystając z narzę-
dzia Shape [ P ], rysujemy obrys głowy. Następnie przenosimy zdję-
cie rdzy, które grupujemy z nowo powstałym kształtem. Używając bardzo
Miękkiego pędzla [ B ], tworzymy cienie, Tryb mieszania warstw z cienia-
mi zmieniamy na Mnożenie ( Multiply ). Używając Ścieżek, dodajemy cha-
rakterystyczne paski, jakimi jest pokryta skrzydlica. Zmieniamy Rodzaj
przenikania na Nakładka ( Overaly ) i dodajemy efekt Blasku wewnętrzne-
go ( Inner glow ). Całość przenosimy do nowej grupy Head .
skrzela
Obrysowujemy fragment helikoptera i przenosimy do nowej grupy Bran-
chia . Za pomocą Swobodnego przekształcenia dopasowujemy kształt,
włączając Wypaczenie . Używając warstwy korekcyjnej Balans kolorów ,
zmieniamy barwę elementu. Przyciemniamy boki, używając warstwy Krzy-
we. Na masce warstwy wybieramy Pędzlem [ B ] elementy, które powinny
być zaciemnione. Środek skrzeli kolorujemy za pomocą warstwy Krzywe na
zielono. Dodajemy cień, tworząc nową warstwę pod spodem oraz selekcję
z kształtu skrzeli, a następnie wypełniamy ją czarnym kolorem. Zmieniamy
tryb na Mnożenie oraz rozmywamy filtrem Rozmycie gaussowskie .
oko i pysk
Korzystając z Zaznaczania eliptycznego ( Eliptical Marquee Tool ) [ M ],
wycinamy oko ze zdjęcia kota i przenosimy je do grupy Head . Następ-
nie, za pomocą miękkiego Pędzla [ B ], dodajemy cienie wokół oka oraz na
jego górnej i dolnej powiece. Ten zabieg spowodujebardziej realistyczny
efekt. Teraz rysujemy dwa kształty, które utworzą pysk ryby. Do każde-
go grupujemy warstwę rdzy miękkim Pędzlem [ B ] rysujemy cienie, ana-
logicznie jak w przypadku całej głowy. Na koniec całą maskę głównego
kształtu głowy obrysowujemy delikatnie bardzo poszarpanym pędzlem.
lampa
Wycinamy lampę ze zdjęcia i przenosimy do nowej grupy lamp . Zmie-
niamy rozmiar tak, aby pasował do całości [ Ctrl ]+[ T ]. Dodajemy war-
stwę Krzywe ( Curves ) i zmieniamy całość kolorystyki na zielono. Następ-
nie na masce malujemy pędzlem [ B ] w ten sposób, żeby zmienić kolor
tylko na części metalowej. Teraz, by odrobinę urozmaicić wygląd lampy,
dodajemy nową warstwę korekcyjną Krzywe ( Curves ) i tworzymy zie-
lony odcień oraz podobnie, jak poprzednio – wybieramy na masce tyl-
ko fragmenty lampy.
www.psdmag.org maj/czerwiec 2007 29
0 1
0 3
0 2
0 4
10821824.067.png 10821824.001.png 10821824.002.png 10821824.003.png 10821824.004.png 10821824.005.png 10821824.006.png 10821824.007.png 10821824.008.png 10821824.009.png 10821824.010.png 10821824.011.png 10821824.012.png 10821824.013.png 10821824.014.png 10821824.015.png
FOTOMONTAŻ
0 5
skrzydła
Kształty skrzydeł wykonujemy za pomocą ścieżek. Robimy to etapa-
mi po dwie lub trzy odnogi. Do każdego kształtu grupujemy warstwę
z rdzą, a brakujące wypełnienia klonujemy narzędziem Stempel [ S ]. Mięk-
kim pędzlem rysujemy cienie na brzegach, a następnie cienie, które będą
się tworzyć na pogrubieniach skrzydeł. Cieniami operujemy w trybie Mno-
żenie . Dodajemy charakterystyczne paski, malując grubym pędzlem. Tryb
mieszania zmieniamy na Nakładka z Kryciem ok. 60-70%. Aby zwiększyć
widoczność uwypukleń, dodajemy jasne światła obok cieni za pomocą
miękkiego pędzla, zmieniamy tryb na Nakładka . Czasem należy zdupliko-
wać warstwę, a rodzaj trybu przełączyć na Łagodne światło .
dom – kolory
Dodajemy warstwę korekcyjną Curves , za pomocą której podciąga-
my kontrast całości. Bardziej wyrazisty kolor zieleni trawy na dachu
uzyskamy za pomocą warstwy korekcyjnej Kolor selektywny ( Selective
Colour ). Podobnie, jak poprzednio, zmieniamy kolor ścian na intensyw-
niejszy żółty, warstwą korekcyjną Krzywe . Oczywiście wszystkie ko-
rekty dokonywane za pomocą tych warstw są selektywne tzn., że prawie
każda z nich łaczy się z maską, określającą obszar działania zmian.
0 6
skrzydła – wykończenie
Na końcu obcinamy krawędzie malując po masce Pędzlem [ B ] o bar-
dzo poszarpanej końcówce. Gdzieniegdzie możemy tym samym
pędzlem zrobić przepalenia w środku skrzydeł. W taki sam sposób two-
rzymy pozostałe części skrzydeł. Aby całość pliku była przejrzysta,
a praca nie sprawiała trudności, poszczególne części wkładamy do od-
dzielnych grup.
ogon
Ogon ryb tworzymy analogicznie jak skrzydła ryby, czyli wycina-
my kształty ze zdjęcia z rdzą, a następnie podmalowujemy pędzlem
grupujemy w osobny zestaw warstw.
0 7
dom
Kolejny etap to tworzenie tułowia ryby. Do tego celu wykorzystamy
zdjęcie przedstawiające dworek w Kozłówce. Dowolną techniką wy-
cinamy budynek z tła. Następnie przenosimy do naszego dokumentu
i umieszczamy w nowej grupie House . Podobnie, jak w przypadku two-
rzenia skrzeli, modyfikujemy geometrię tak, by stworzyć ciekawą formę
grzbietu ryby. Potem wycinamy fragment trawy i korzystając z narzędzia
Stempel ( Clone Stamp Tool ), klonujemy tak, aby pokryć całą powierzchnię
dachu. Warstwy z trawą grupujemy wraz z warstwami z domem. Usuwamy
wystające fragmenty, malując po maskach poszczególnych warstw trawy.
końcowy dokument
Zakończyliśmy właśnie pracę nad głównym motywem. Teraz wyko-
namy pozostałą część grafiki. Aby praca nad całością była wygod-
niejsza, po uprzednim zapisaniu pliku, łączymy wszystkie widoczne war-
stwy do jednej Warstwa>Złącz widoczne ( Layer>Merge Visible ). Dzięki
takiemu rozwiązaniu możliwe będzie łatwiejsze poruszanie się po no-
wym pliku. Tworzymy nowy dokument i przenosimy do niego naszą ry-
bę, już jako jedną warstwę.
30
maj/czerwiec 2007 www.psdmag.org
0 8
0 9
1 0
10821824.016.png 10821824.017.png 10821824.018.png 10821824.019.png 10821824.020.png 10821824.021.png 10821824.022.png 10821824.023.png 10821824.024.png 10821824.025.png 10821824.026.png 10821824.027.png 10821824.028.png 10821824.029.png 10821824.030.png 10821824.031.png 10821824.032.png 10821824.033.png 10821824.034.png 10821824.035.png 10821824.036.png 10821824.037.png 10821824.038.png 10821824.039.png
znaki Zodiaku – Ryby
ćwiczenie z warstwami i maskami
tło
Tłem do naszej ilustracji jest podrdzewiały fragment poszycia sta-
rego parowozu. Niestety nie wystarczy tego zdjęcia na całość doku-
mentu, dlatego korzystając z narzędzia Stempel (Clone Stamp Tool ), klo-
nujemy tak, aby wypełnić większą część projektu. Górną część możemy
skopiować gdzieś ze środka. Teraz zmieniamy kolorystykę, korzystając
z warstw korekcyjnych Krzywe ( Curves ).
znak zodiaku
Znak zodiaku wykonujemy korzystając z Kształtów . Rysujemy grube
czarne koło. Rasteryzujemy warstwę Wartwa>Razteryzuj>Wartswa .
Tworzymy prostokątną maskę tak, aby odciąć dokładnie połowę okręgu. Du-
plikujemy tę połówkę i przesuwamy w lewo, by powstała kolejna selekcja z
nowej warstwy. Dzięki temu półokrąg będzie miał zwężone brzegi. Dodaje-
my do warstwy maskę, na której bardzo postrzępionym pędzlem szarpiemy
brzegi. Półokrąg duplikujemy [ Ctrl ]+[ J ], tworzymy lustrzane odbicie Edytu-
j>Przekształć>Obróć poziomo i odsuwamy. Z tego samego elementu wyko-
nujemy mniejszą pionową belkę. Wszystkie warstwy mają efekt cienia. Ca-
łość umieszczamy w jednej grupie z trybem mieszania Nakładka .
główny motyw
Teraz ustawiamy naszą rybę na miejscu, a następnie duplikuje-
my warstwę [ Ctrl ]+[ J ] i zmniejszamy ją. Tworzymy lustrzane odbi-
cie mniejszej ryby przy pomocy Edytuj>Przekształć>Odwróć poziomo
( Edit>Transform>Flip Horizontal ). Okazuje się, że w końcowym stanie do-
kumentu należy zmienić jeszcze odrobinę kolorystykę oraz kontrast ryb.
Wykorzystamy do tego celu, podobnie jak poprzednio, warstwy korek-
cyjne Krzywe . Jeszcze dodatkowo obie warstwy z rybami zaopatrzymy
w cień, najprościej – używając styli warstwy Cień ( Drop Shadow ).
teksty
Oznaczenie dat tworzymy, używając fontów oraz zdjęć dat z kalenda-
rza. Tryb mieszania warstwy zdjęcia z nr 21 zmieniamy na Mnożenie
( Multiply ), a widoczne brzegi wymazujemy na masce miękkim Pędzlem
[ B ]. Podobnie robimy z nr 20, przy czym tym razem, zmieniamy rodzaj
przenikania na Nakładka ( Overlay ), a widoczne tło usuwamy za pomocą
funkcji Mieszaj gdy ( Blend if ). Wszystkie teksty piszemy czcionką Adobe
Garamond . Na koniec dodajemy warstwę z drobnym tekstem, przenika-
nie zmieniamy na Nakładka ( Overlay ), a niepotrzebne fragmenty usuwa-
my na masce, korzystając z bardzo miękkiego pędzla.
małe rybki – symbol
Na dole grafiki dodajemy dwa małe kształty ryb. Wykonamy je z głów-
nego elementu. Duplikujemy warstwę z mniejszą rybą, wyłączamy
efekt, a następne przytrzymując [ Ctrl ], tworzymy selekcję, którą wypeł-
niamy czarnym kolorem. Przygotowany element duplikujemy [ Ctrl ]+[ J ].
Tworzymy lustrzane odbicie używając Edytuj>Przekształć>Obróć pozio-
mo ( Edit>Transform>Flip Horizontal ) . Ustawiamy oba kształty naprze-
ciwko, zmniejszamy do odpowiednich rozmiarów [ Ctrl ]+[ T ] i umieszcza-
my na środku. Obie warstwy możemy sprasować do jednej [ Ctrl ]+[ E ].
zakończenie
Na koniec dorysowujemy czarną ramkę. Wokół całej grafiki two-
rzymy prostokątną selekcję [ M ], następnie modyfikujemy ją
Zaznacz>Zmień>Brzeg ( Select>Modify>Border ) i wielkość ustawia-
my na ok. 200 px. Teraz rozmywamy, korzystając z Zaznacz>Wtapianie
( Select>Feather ) , a wartość ustawiamy na 250px. Selekcja ta posłuży ja-
ko maska do ostatniej warstwy korekcyjnej Curves , którą zaciemnimy
brzegi grafiki.
www.psdmag.org maj/czerwiec 2007 31
1 1
1 4
1 2
1 5
1 3
1 6
 
10821824.040.png 10821824.041.png 10821824.042.png 10821824.043.png 10821824.044.png 10821824.045.png 10821824.046.png 10821824.047.png 10821824.048.png 10821824.049.png 10821824.051.png 10821824.052.png 10821824.053.png 10821824.054.png 10821824.055.png 10821824.056.png 10821824.057.png 10821824.058.png 10821824.059.png 10821824.060.png 10821824.062.png 10821824.063.png 10821824.064.png 10821824.065.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin