sarna_i_ryby_PL.pdf
(
983 KB
)
Pobierz
10821824 UNPDF
FOTOMONTAŻ
poziom trudności:
·
5
120 Min Photoshop CS
28
maj/czerwiec 2007 www.psdmag.org
FOTOMONTAŻ
znaki Zodiaku
o autorze
– Ryby
ćwiczenie z warstwami i maskami
Tomasz Sarna
Pracownik jednej z krakowskich agencji reklamowych
na stanowisku graik/operator DTP. Jako fotograf uży-
wa Photoshopa przede wszystkim do retuszu zdjęć, ja-
ko graik do fotomontaży i tworzenia ilustracji. W wolnych
chwilach zajmuje się rzeźbą. Portfolio:
www.sarna.pl
Artykułem tym chciałbym zapoczątkować omówienie proscesu powstawania całej serii grafik, z których docelowo moż-
na będzie złożyć kalendarz ze znakami zodiaku. Postaram się pokazać, że bardzo łatwo można, z pozornie różnych
zdjęć, stworzyć grafikę, która w żaden sposób nie odpowiada materiałom, z których powstała. Do wykonania poszcze-
gólnych grafik wykorzystam zdjęcia, które już mam w swoim archiwum oraz takie, które powstaną specjalnie dla da-
nego materiału. Obecnie dostęp do fotografii cyfrowej jest tak powszechny, że tworzenie tego rodzaju grafik jest łatwe
i jak zawsze, to nie narzędzia, ale warsztat tworzącego daje szerokie pole możliwości.
głowa
Cały projekt oparty jest na kształcie skrzydlicy. Korzystając z narzę-
dzia
Shape
[
P
], rysujemy obrys głowy. Następnie przenosimy zdję-
cie rdzy, które grupujemy z nowo powstałym kształtem. Używając bardzo
Miękkiego pędzla
[
B
], tworzymy cienie,
Tryb mieszania warstw z cienia-
mi
zmieniamy na
Mnożenie
(
Multiply
). Używając
Ścieżek,
dodajemy cha-
rakterystyczne paski, jakimi jest pokryta skrzydlica. Zmieniamy
Rodzaj
przenikania
na
Nakładka
(
Overaly
)
i dodajemy efekt
Blasku wewnętrzne-
go
(
Inner glow
). Całość przenosimy do nowej grupy
Head
.
skrzela
Obrysowujemy fragment helikoptera i przenosimy do nowej grupy
Bran-
chia
. Za pomocą
Swobodnego przekształcenia
dopasowujemy kształt,
włączając
Wypaczenie
. Używając warstwy korekcyjnej
Balans kolorów
,
zmieniamy barwę elementu. Przyciemniamy boki, używając warstwy
Krzy-
we.
Na masce warstwy wybieramy
Pędzlem
[
B
] elementy, które powinny
być zaciemnione. Środek skrzeli kolorujemy za pomocą warstwy
Krzywe
na
zielono. Dodajemy cień, tworząc nową warstwę pod spodem oraz selekcję
z kształtu skrzeli, a następnie wypełniamy ją czarnym kolorem. Zmieniamy
tryb na
Mnożenie
oraz rozmywamy filtrem
Rozmycie gaussowskie
.
oko i pysk
Korzystając z
Zaznaczania eliptycznego
(
Eliptical Marquee Tool
) [
M
],
wycinamy oko ze zdjęcia kota i przenosimy je do grupy
Head
. Następ-
nie, za pomocą miękkiego
Pędzla
[
B
], dodajemy cienie wokół oka oraz na
jego górnej i dolnej powiece. Ten zabieg spowodujebardziej realistyczny
efekt. Teraz rysujemy dwa kształty, które utworzą pysk ryby. Do każde-
go grupujemy warstwę rdzy miękkim
Pędzlem
[
B
] rysujemy cienie, ana-
logicznie jak w przypadku całej głowy. Na koniec całą maskę głównego
kształtu głowy obrysowujemy delikatnie bardzo poszarpanym pędzlem.
lampa
Wycinamy lampę ze zdjęcia i przenosimy do nowej grupy
lamp
. Zmie-
niamy rozmiar tak, aby pasował do całości [
Ctrl
]+[
T
]. Dodajemy war-
stwę
Krzywe
(
Curves
) i zmieniamy całość kolorystyki na zielono. Następ-
nie na masce malujemy pędzlem [
B
] w ten sposób, żeby zmienić kolor
tylko na części metalowej. Teraz, by odrobinę urozmaicić wygląd lampy,
dodajemy nową warstwę korekcyjną
Krzywe
(
Curves
) i tworzymy zie-
lony odcień oraz podobnie, jak poprzednio – wybieramy na masce tyl-
ko fragmenty lampy.
www.psdmag.org maj/czerwiec 2007 29
0
1
0
3
0
2
0
4
FOTOMONTAŻ
0
5
skrzydła
Kształty
skrzydeł
wykonujemy za pomocą ścieżek. Robimy to etapa-
mi
–
po dwie lub trzy odnogi. Do każdego kształtu grupujemy warstwę
z rdzą, a brakujące wypełnienia klonujemy narzędziem
Stempel
[
S
]. Mięk-
kim pędzlem rysujemy cienie na brzegach, a następnie cienie, które będą
się tworzyć na pogrubieniach skrzydeł. Cieniami operujemy w trybie
Mno-
żenie
. Dodajemy charakterystyczne paski, malując grubym pędzlem.
Tryb
mieszania
zmieniamy na
Nakładka
z
Kryciem
ok. 60-70%. Aby zwiększyć
widoczność uwypukleń, dodajemy jasne światła obok cieni za pomocą
miękkiego pędzla, zmieniamy tryb na
Nakładka
. Czasem należy zdupliko-
wać warstwę, a rodzaj trybu przełączyć na
Łagodne światło
.
dom – kolory
Dodajemy warstwę korekcyjną
Curves
, za pomocą której
podciąga-
my
kontrast całości. Bardziej wyrazisty kolor zieleni trawy na dachu
uzyskamy za pomocą warstwy korekcyjnej
Kolor selektywny
(
Selective
Colour
). Podobnie, jak poprzednio, zmieniamy kolor ścian na intensyw-
niejszy żółty, warstwą korekcyjną
Krzywe
. Oczywiście wszystkie ko-
rekty dokonywane za pomocą tych warstw są selektywne tzn., że prawie
każda z nich łaczy się z maską, określającą obszar działania zmian.
0
6
skrzydła – wykończenie
Na końcu
obcinamy
krawędzie malując po masce
Pędzlem
[
B
] o bar-
dzo poszarpanej końcówce. Gdzieniegdzie możemy tym samym
pędzlem zrobić
przepalenia
w środku skrzydeł. W taki sam sposób two-
rzymy pozostałe części skrzydeł. Aby całość pliku była przejrzysta,
a praca nie sprawiała trudności, poszczególne części wkładamy do od-
dzielnych grup.
ogon
Ogon ryb tworzymy analogicznie jak skrzydła ryby, czyli wycina-
my kształty ze zdjęcia z rdzą, a następnie podmalowujemy pędzlem
grupujemy w osobny zestaw warstw.
0
7
dom
Kolejny etap to tworzenie tułowia ryby. Do tego celu wykorzystamy
zdjęcie przedstawiające dworek w Kozłówce. Dowolną techniką wy-
cinamy budynek z tła. Następnie przenosimy do naszego dokumentu
i umieszczamy w nowej grupie
House
. Podobnie, jak w przypadku two-
rzenia skrzeli, modyfikujemy geometrię tak, by stworzyć ciekawą formę
grzbietu ryby. Potem wycinamy fragment trawy i korzystając z narzędzia
Stempel
(
Clone Stamp Tool
), klonujemy tak, aby pokryć całą powierzchnię
dachu. Warstwy z trawą grupujemy wraz z warstwami z domem. Usuwamy
wystające fragmenty, malując po maskach poszczególnych warstw trawy.
końcowy dokument
Zakończyliśmy właśnie pracę nad głównym motywem. Teraz wyko-
namy pozostałą część grafiki. Aby praca nad całością była wygod-
niejsza, po uprzednim zapisaniu pliku, łączymy wszystkie widoczne war-
stwy do jednej
Warstwa>Złącz widoczne
(
Layer>Merge Visible
). Dzięki
takiemu rozwiązaniu możliwe będzie łatwiejsze poruszanie się po no-
wym pliku. Tworzymy nowy dokument i przenosimy do niego naszą ry-
bę, już jako jedną warstwę.
30
maj/czerwiec 2007 www.psdmag.org
0
8
0
9
1
0
znaki Zodiaku – Ryby
ćwiczenie z warstwami i maskami
tło
Tłem do naszej ilustracji jest podrdzewiały fragment poszycia sta-
rego parowozu. Niestety nie wystarczy tego zdjęcia na całość doku-
mentu, dlatego korzystając z
narzędzia
Stempel (Clone Stamp Tool
), klo-
nujemy tak, aby wypełnić większą część projektu. Górną część możemy
skopiować gdzieś ze środka. Teraz zmieniamy kolorystykę, korzystając
z warstw korekcyjnych
Krzywe
(
Curves
).
znak zodiaku
Znak zodiaku wykonujemy korzystając z
Kształtów
. Rysujemy grube
czarne koło. Rasteryzujemy warstwę
Wartwa>Razteryzuj>Wartswa
.
Tworzymy prostokątną maskę tak, aby odciąć dokładnie połowę okręgu. Du-
plikujemy tę połówkę i przesuwamy w lewo, by powstała kolejna selekcja z
nowej warstwy. Dzięki temu półokrąg będzie miał zwężone brzegi. Dodaje-
my do warstwy maskę, na której bardzo postrzępionym pędzlem
szarpiemy
brzegi. Półokrąg duplikujemy [
Ctrl
]+[
J
], tworzymy lustrzane odbicie
Edytu-
j>Przekształć>Obróć poziomo
i odsuwamy. Z tego samego elementu wyko-
nujemy mniejszą pionową belkę. Wszystkie warstwy mają efekt cienia. Ca-
łość umieszczamy w jednej grupie z trybem mieszania
Nakładka
.
główny motyw
Teraz ustawiamy naszą rybę na miejscu, a następnie duplikuje-
my warstwę [
Ctrl
]+[
J
] i zmniejszamy ją. Tworzymy lustrzane odbi-
cie mniejszej ryby przy pomocy
Edytuj>Przekształć>Odwróć poziomo
(
Edit>Transform>Flip Horizontal
). Okazuje się, że w końcowym stanie do-
kumentu należy zmienić jeszcze odrobinę kolorystykę oraz kontrast ryb.
Wykorzystamy do tego celu, podobnie jak poprzednio, warstwy korek-
cyjne
Krzywe
. Jeszcze dodatkowo obie warstwy z rybami zaopatrzymy
w cień, najprościej – używając styli warstwy
Cień
(
Drop Shadow
).
teksty
Oznaczenie dat tworzymy, używając fontów oraz zdjęć dat z kalenda-
rza. Tryb mieszania warstwy zdjęcia z nr 21 zmieniamy na
Mnożenie
(
Multiply
), a widoczne brzegi wymazujemy na masce miękkim
Pędzlem
[
B
]. Podobnie robimy z nr 20, przy czym tym razem, zmieniamy rodzaj
przenikania na
Nakładka
(
Overlay
), a widoczne tło usuwamy za pomocą
funkcji
Mieszaj gdy
(
Blend if
). Wszystkie teksty piszemy czcionką
Adobe
Garamond
. Na koniec dodajemy warstwę z drobnym tekstem, przenika-
nie zmieniamy na
Nakładka
(
Overlay
), a niepotrzebne fragmenty usuwa-
my na masce, korzystając z bardzo miękkiego pędzla.
małe rybki – symbol
Na dole grafiki dodajemy dwa małe kształty ryb. Wykonamy je z głów-
nego elementu. Duplikujemy warstwę z mniejszą rybą, wyłączamy
efekt, a następne przytrzymując [
Ctrl
], tworzymy selekcję, którą wypeł-
niamy czarnym kolorem. Przygotowany element duplikujemy [
Ctrl
]+[
J
].
Tworzymy lustrzane odbicie używając
Edytuj>Przekształć>Obróć pozio-
mo
(
Edit>Transform>Flip Horizontal
)
.
Ustawiamy oba kształty naprze-
ciwko, zmniejszamy do odpowiednich rozmiarów [
Ctrl
]+[
T
] i umieszcza-
my na środku. Obie warstwy możemy sprasować do jednej [
Ctrl
]+[
E
].
zakończenie
Na koniec dorysowujemy czarną ramkę. Wokół całej grafiki two-
rzymy prostokątną selekcję [
M
], następnie modyfikujemy ją
Zaznacz>Zmień>Brzeg
(
Select>Modify>Border
) i wielkość ustawia-
my na ok. 200 px. Teraz rozmywamy, korzystając z
Zaznacz>Wtapianie
(
Select>Feather
)
,
a wartość ustawiamy na 250px. Selekcja ta posłuży ja-
ko maska do ostatniej warstwy korekcyjnej
Curves
, którą zaciemnimy
brzegi grafiki.
www.psdmag.org maj/czerwiec 2007 31
1
1
1
4
1
2
1
5
1
3
1
6
Plik z chomika:
farral
Inne pliki z tego folderu:
Fotogea01_2012.pdf
(23682 KB)
Digital Photographer's Handbook Special Effects, Retouching, and Restoration.pdf
(14315 KB)
Do It Yuself Wedding Photography.Complete Course (2004) - Booth J.pdf
(4999 KB)
For Wedding Photographers.doc
(4816 KB)
How to Take Great Family Portraits.pdf
(13513 KB)
Inne foldery tego chomika:
Photography
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin