Kto mieszka na łące?
EDUKACJA UMYSŁOWA:
§ Słuchanie opowiadania pacynką „Przebudzenie żabek” – poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące; zapoznanie z ich sposobem życia, pożytecznością; zwrócenie uwagi na znaczenie wykonywania dobrych uczynków, niesienia pomocy innym.
§ Słuchanie wiersza J.Brzechwy „Żuk i biedronka” – przypomnienie nazw owadów najczęściej spotykanych na wiosennej łące; kształtowanie pozytywnego stosunku do nich.
§ Teatrzyk cieni do opowiadania I. Salach „Ucieczka” – ukazanie skutków niewłaściwej zabawy - męczenia zwierząt; przypomnienie ochronnej funkcji ubarwienia skrzydeł motyla; próba udzielenia odpowiedzi na pytanie problemowe „skąd się bierze motyl?”.
§ Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „O świerszczyku, co przepiłował skrzypce” – poznanie i rozróżnianie świerszcza jako mieszkańca łąki. Przedstawienie jego trybu życia, zapoznanie z ulubionym pokarmem. Ukazanie funkcji ubarwienia ciała (ochrona).
§ Ćwiczenie słuchowe „Co słyszysz?” – rozpoznawanie głosów z łąki nagranych na płytę CD i prawidłowe nazywanie zwierząt, które je wydają.
§ Utrwalenie liczenia w zakresie czterech elementów (dz. zdolne w dostępnym im zakresie) oraz utrwalenie kolorów na podstawie opowiadania W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” – przypomnienie cyfr od 1 do 4; zwrócenie uwagi dzieciom na zjawisko przystosowywania się zwierząt do warunków w przyrodzie.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 (wł.) (powt.) Przybory : obręcze, linka, woreczki.
Metoda : stacyjna. Doskonalenie umiejętności przechodzenia przez laskę krokiem mierniczym stopa za stopą.
§ Zabawy ruchowe: - orientacyjno – porządkowa „Motyle i dzieci”
- z elem. równowagi „Spacer z biedronką”
- ruchowo – artykulacyjna „Zwierzęta na łące” – naśladowanie poruszania się i głosu owadów.
§ Spacer na pobliską łąkę w celu zapoznania z wyglądem środowiska przyrodniczego. Ukazanie bogactwa roślin i zwierząt (trawa, kwiaty, żaby, biedronki, motyle itp.) oraz sposobu wykorzystania łąki przez człowieka np. wypas krów, koszenie traw.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowa reakcja na zmianę tempa i dynamiki; sprawne ustawienie się w dwóch kołach na sygnał muzyczny.
§ Zabawa ruchowo - naśladowcza „Taniec motyli” ćwicząca orientację przestrzenną dzieci oraz prawą i lewą stronę ciała - wykorzystanie do zabawy małych motyli dla każdego dziecka; prawidłowe reagowanie na podawane wskazówki nauczyciela.
§ Utrwalenie dźwięków niskich i wysokich w zabawie ruchowej pt. „Motyle i pszczoły” - na dźwięki niskie poruszają się pszczółki, na wysokie lekko fruwają motyle; słuchanie piosenki „Motyle na łące”.
§ Opowieść ruchowa pt. „Na łące” – improwizacja ruchowa polegająca na swobodnym naśladowaniu różnych czynności i ruchów związanych z obserwacją otoczenia. Sprawne ustawianie się w rzędzie lub szeregu na sygnał muzyczny.
§ Słuchanie zjawisk akustycznych – zabawy „Nakręcany bąk”, „Dźwięki”. Spostrzeganie słuchem kierunku i barwy dźwięków. Wyrabianie takich dyspozycji jak: wrażliwość słuchowa, orientacja.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Zabawy „Symetryczne bazgranie” – rysowanie na szarym papierze z nauczycielką kolorową kredą symetrycznego motyla.
§ Origami płaskie z koła – biedronka, żuczek. Ćwiczenia w składaniu papieru – zasada jednego zgięcia. Doskonalenie chwytności dłoni.
§ Karta pracy - obrysowanie po śladzie drugiej połowy motyla, pokolorowanie według własnego pomysłu.
§ Ćwiczenie kinezjologiczne „Panorama łąki” – praca na 3 etapy:
- I etap „Niebo” - rytmiczne malowanie plamek,
- II etap „Trawa” – naprzemienne malowanie długich kresek
- III etap „Kwiaty” – swobodne wyrzucanie kresek z kółka na zewnątrz.
Wyrazy do globalnego czytania – konik polny, żuk, biedronka, mrówka, motyl, łąka, kwiaty, ślimak, żaba.
diran