SCENARIUSZ ZAJĘĆ:
Miejsce: sala gimnastyczna.
Cykl tematyczny: Poznajemy nowe zabawy, uczymy się i doskonalimy swoje umiejętności w minigrach sportowych.
Temat zajęć: Poznajemy nową grę „Piłka do kapitana”.
Prowadzący:
Cel ogólny:
– nauczenie gry “Piłka do kapitana”
Cele szczegółowe:
– opanowanie podań i chwytów piłki,
– kształtowanie celności i zręczności,
– doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– kształtowanie orientacji przestrzennej,
– dziecko: zna przepisy i reguły gry,
– uczy się zmiany tempa biegu,
– uczy się kontroli wysiłku,
– współpracuje w grupie.
Klasa: III
Liczba uczniów: 20
Metody:
– zabawowo-naśladowcza
– problemowa
– zadaniowo-ścisła
Formy:
-zastępy zmienne
2. wg ustawienia:
- frontalna
- pary,
- grupy, drużyny
3. wg prowadzenia:
– praca w obwodzie ćwiczebnym
– zbiorowa
– indywidualna
Środki dydaktyczne: piłki dla każdego ucznia, szarfy w 2 kolorach, obręcz, piłka lekarska.
TOK LEKCJI:
ZADANIA:
LEKCJA 2:
LEKCJA 3:
I
1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć.
1. Zbiórka w dwuszeregu.
2. Powitanie.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
1..................................
2..................................
3..................................
1...................................
2. Motywacja do zajęć.
1. Podanie tematu i zadań zajęć.
2. Przekazanie informacji o cechach wartości kultury fizycznej.
3. Wywołanie pogodnego nastroju.
3. Rozgrzanie organizmu.
1. Zabawy i gry ruchowe: “Małe i duże piłeczki”.Niskie i wysokie podskoki na palcach naśladujące odbijanie się małych i dużych piłek.
Zabawa „Berek”.
Zabawa „Wyścig piłek w dwuszeregu”. 2 zespoły rywalizują ze sobą. Zawodnicy stoją w rozkroku, jeden za drugim, podają sobie piłkę między kolanami, zaczynają od ostatniego zawodnika tak, aby piłka jak najszybciej dotarła do przodu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy przekaże piłkę do 1 zawodnika.
2. Ćwiczenia:
- krążenia ramionami, trzymając piłkę oburącz,
- przekładanie piłki z ręki do ręki dookoła tułowia,
- wznoszenie i opuszczanie ramion w górę i w dół trzymając piłkę,
- w marszu podrzucanie piłki w górę i chwyt piłki,
- w marszu podrzucanie piłki i chwyt piłki od osoby, która idzie przed nami.
3. Poruszanie się w dwójkach przez długość sali i podawanie sobie piłki dowolnym sposobem i w dowolnym tempie.
Zabawa “Celowanie do dużej piłki” Boisko na sali jest ograniczone szarfami. Na środku leży piłka lekarska 2kg. Dzieci z obydwu drużyn znajdują się po przeciwnych stronach za ławeczkami. Każde dziecko ma piłkę. Na sygnał drużyny starają się trafić w piłkę lekarską tak, aby potoczyła się i dotknęła szarfy przeciwników, którzy starają się zatrzymać ją własnymi rzutami. Wygrywa zespół, który w ciągu 5 min więcej razy “zagoni” piłkę do szaf przeciwników.
- marsz w wysokim unoszeniem kolan i przekładanie piłki z ręki do ręki pod kolanami,
- toczenie piłki głową na czworakach po sali,
- w rozkroku- skłony w dół z piłką trzymaną w wyciągniętych rękach
- podawanie piłki w dwójkach do połowy sali, od połowy szybki bieg do końca sali.
1…................................
Zabawa „Zbijanie chorągiewek”. 2 rywalizujące zespoły. 1 zespół ustawia się na linii równoległej do rzędu chorągiewek. Każdy zawodnik trzyma w ręku piłkę jego zadaniem jest zbicie chorągiewki. Zespół 2 obserwuje i liczy ilość zbitych chorągiewek, później następuje zmiana. Wygrywa zespół, który zbije więcej chorągiewek.
2...............................
- w leżeniu tyłem z piłką trzymaną między stopami unoszenie nóg do pionu i powolne opuszczanie,
- w leżeniu przodem z ramionami w bok- przetaczanie piłki pod klatką piersiową z jednej ręki do drugiej,
- w staniu przeskoki obunóż nad piłką we wszystkie strony.
.
- drużynowo: podawanie piłki w dwójkach do połowy sali, od połowy szybki bieg do końca sali, wygrywa drużyna, która wykona to szybciej.
II
4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności i zdolności twórczych.
1. Ustawienie obwodu ćwiczebnego składającego się z 2 sektorów i podział zespołu na 2 zastępy.
2. Doskonalenie podań i przyjęć piłki.
Ćwiczenia:
- rzuty piłki o ścianę i chwyty,
- w dwójkach podania i przyjęcia piłek w 2 rzędach stojących naprzeciwko siebie,
- rzuty jednorącz, oburącz
- w dwójkach podania i przyjęcia piłek w 2 rzędach stojących naprzeciwko siebie, po rzucie bieg na koniec rzędu.
3. Kształtowanie zręczności i celności.
- rzut piłki do celu
- rzut piłki do celu z biegu
- rzut piłki do celu ruchomego (obręcz)
4. Podział grupy na 2 zespoły, rozdanie szarf,
podawanie piłki w dwójkach do połowy sali, od połowy szybki bieg do końca sali, wygrywa drużyna, która wykona to szybciej.
5. Gra "Piłka do kapitana ".W grze uczestniczą dwie drużyny po 8- 10 osób. Po obu końcach boiska od koszykówki dorysowuje się strefę w odległości 2 m od linii końcowej boiska. Zadaniem grających jest skierowanie piłki do strefy, w której znajduje się kapitan. Za podanie wykonane bezpośrednio sprzed linii do kapitana zalicza się 2 punkty, za podanie do kapitana przez całe boisko 1 punkt.
2...................................
- podania i przyjęcia piłek w trójkach, po podaniu bieg na miejsce przyjmującego piłkę.
3...…............................
- rzut piłki z miejsca do ruchomego celu.
4...................................
5...................................
3…................................
- rzut piłki z biegu do ruchomego celu.
...
Ironowa