Chemia - Chlorofil.pdf
(
214 KB
)
Pobierz
chemia k.qxd
chemia praktyczna
byłoby za życie.
Bez chlorofilu mogą wege-
tować tylko niektóre bakterie,
które czerpią energię z rozkła-
du siarkowodoru – H
2
S albo
amoniaku – NH
3
aq. Bo cały
tlen zawarty w naszej atmos-
ferze pochodzi z reakcji foto-
syntezy, w której udział chlo-
rofilu jest konieczny.
Bez chlorofilu nie tylko
udusilibyśmy się, ale i zmarli
z głodu. Jarzyny, zboża, owo-
Z zawodu chemik. Z pasji – po-
pularyzator nauki. Z charakteru
nieugięty bojownik o prawdę.
Żołnierz AK, powstaniec war-
szawski. W czasie czynnego ży-
cia zawodowego kierownik Pra-
cowni Badań Jakości Powłok w
Instytucie Mechaniki Precyzyjnej.
Autor wielu prac naukowych i po-
nad 50 książek popularnonauko-
wych. Na tych publikacjach wy-
chowały się już dwa pokolenia
chemików. Już od 1952 roku pi-
sze do „Młodego Technika”.
Stefan Sękowski
A gdyby tak
życie bez chlorofilu?
zaledwie 0,09% skorupy naszej Ziemi. Tak, ale w na-
szym organizmie jest go aż 20%.
Wobec tego, gdzie i w jakiej postaci gromadzi
się węgiel w skorupie ziemskiej, w atmosferze, w hy-
drosferze? Szacunkowo przedstawia się to tak, jak wi-
dać na rysunku . Pomiędzy węglem w CO
2
, a więc
2
Stefan Sę kowski
z powietrza, a węglem pochodzenia roślinnego zacho-
dzi wymiana, którą określa się na 40 miliardów ton
rocznie.
Dzięki fotosyntezie – z wody i z CO
2
z powietrza
– powstaje rocznie na Ziemi około 100 miliardów ton
związków organicznych. Na lasy i puszcze przypada
z tej „produkcji” aż 60%. A najważniejsze to to, że
pochłanianie przez rośliny CO
2
z powietrza bilansuje
się jak 1:1 z wydzielaniem do atmosfery tlenu.
Fotosynteza nie tylko reguluje cykl krążenia
węgla na Ziemi, ale i szeregu innych pierwiastków
skorupy ziemskiej, takich jak tlenu, azotu i potasu.
Ustalono, że tlen atmos-
fery naszej Ziemi jest
pochodzenia fotosynte-
tycznego. Oszacowana
wydajność fotosyntezy
ce, rośliny okopowe, wszystkie one rozwijają się dzię-
ki fotosyntezie. Nie zapomnijmy w tym miejscu i o ry-
bach żywiących się planktonem, o jakimkolwiek mię-
sie zwierzęcym i oczywiście o jajkach, mleku i jego
przetworach.
Jakie pierwiastki chemiczne dominują w skoru-
pie ziemskiej i w organizmie człowieka? Czy wszędo-
bylski węgiel należy do tej czołówki?
Okazuje się, że zdecydowanie nie. Węgiel led-
wo mieści się w pierwszej dziesiątce, bo zajmuje 9.
miejsce . Dziwna niespodzianka, prawda? Pierwia-
stek, bez którego nie byłoby życia na Ziemi, stanowi
1
Gdzie, w jakiej postaci i ilości
(w miliardach ton) występuje
węgiel
1. jako węglany w skorupie
ziemskiej – litosfera,
2. jako węglany w ropie naf-
towej i gazie ziemnym –
litosfera,
3. jako kwaśne węglany
w oceanach – hydrosfera,
4. jako CO
2
– atmosfera,
5. jako związki organiczne
w organizmach żywych –
rośliny, zwierzęta
Pierwia-
Zawartość %
1
2
w skorupie w organizmie
ziemskiej
stek
człowieka
tlen
50
63
1
krzem
28
–
glin
9
–
żelazo
5
0,004
wapń 3,6
1,5
potas
2,6
0,25
magnez
2,1
0,04
wodór
0,9
10
węgiel
0,09
20
fosfor
0,08
1,0
2
3
4
5
siarka
0,05
0,2
azot
0,03
3,0
54
Procentowa zawartość 12 pierwias-
tków chemicznych.
25 000 000
80 000
36 000
700
130
T
ak, może istnieje, ale co to
A
B
3
5
na całej kuli ziemskiej wynosi około 2·10
11
ton związanego węgla rocznie, z tym że
około 80% tej ilości przypada na fotosyntezę
fitoplanktonu mórz i oceanów. Rośliny przy-
swajają węgiel w postaci CO
2
i wydzielają
O
2
. Jednocześnie energię światła prze-
kształcają w energię chemiczną powstają-
cych związków organicznych.
Na tym koniec dużych liczb. Ta daw-
ka statystyki nie była chęcią przemiany
„Chemii praktycznej” w „Chemię statys-
tyczną”, ale tylko zasygnalizowała skalę
problemu, który zaraz będziemy omawiać.
Pierwszym trwałym związkiem orga-
nicznym, występującym w procesie przys-
wajania węgla, jest glikoza i powstająca
z niej skrobia. Z tego związku poprzez sze-
reg przekształceń tworzą się inne substan-
cje organiczne. Tę reakcję możemy w skró-
cie przedstawić w taki sposób:
6CO
2
+ 6H
2
O –—
>
C
6
H
12
O
6
+ 6O
2
glukoza
Właśnie o takim sumarycznym przebiegu reak-
cji możemy się doświadczalnie przekonać, jeśli zmie-
rzymy ilość pobranego CO
2
i wydzielonego O
2
. Stosu-
nek pobranego CO
2
do wydzielonego O
2
jest równy 1.
Ta reakcja jest zdecydowanie endotermiczna, czyli
energochłonna.
Do wytworzenia 1 cząsteczki glikozy potrzeba
aż 677 000 cal. Tak, przyswajanie węgla jest związa-
ne z doprowadzaniem wprost olbrzymich ilości ener-
gii. A skąd? – a ze Słońca, konkretnie z jego promie-
niowania.
a)
II
I
III
b)
1
3
2
4
Chloroplasty
– struktura chloroplastu: a – przekrój, b – widok na wprost
I – grana, II – stroma, III – skrobia
– różne formy chloroplastów w komórkach:
1. byliny wodnej – moczarki kanadyjskiej,
2. glonu gwiazdnicy,
3. glonu skrętnicy,
4. i 5. – glonu uwikło.
B
Wszyscy ci gracze, z kapitanami włącznie,
ustawieni są odpowiednio na mikroskopowym boisku.
To boisko jest wyjątkowo skomplikowaną przetwór-
nią fizykochemiczną i nazywa się chloroplastem .
Chloroplasty większości roślin naziemnych ma-
ją kształt soczewkowaty. Inaczej rzecz wygląda u glo-
nów i wodorostów. Te mają różne kształty. Średnica
chloroplastu wynosi około 5
μ
m. Składnik chloroplastu
o nazwie grana (I na rys.
)
tworzy ruloniki w kształ-
cie dysków i to właśnie w nich zlokalizowane są
cząstki chlorofilu. Ruloniki grana są otoczone bezbar-
wną cieczą. Tę nazywamy stroma (II na rys.
)
.
Bardzo ważne miejsce w strukturze chloroplas-
tów zajmują duże, jak na mikroskalę, skupiska skrobi
(III na rys.
)
. Zajrzyjmy do wnętrza chloroplastów.
Wiemy już z czego składają się chloroplasty
i wiemy małe co nieco o ich strukturach, kształtach
i o zawartych w nich związkach. Teraz nadeszła pora,
żeby powiedzieć o tym, co się w nich dzieje. To waż-
ne pytanie, ale jednocześnie trudne.
Gdy maluch pyta tatę, skąd się biorą dzieci, to
zaskoczony rodzic bąka coś w rodzaju „przestań dłu-
bać w nosie”.
My też możemy wykręcić się sianem i odesłać
Czytelnika do odpowiedniej encyklopedii . Spróbuj-
my jednak tu pójść na kompromis. Polegać on będzie
na wypośrodkowaniu rzetelnej wiedzy z dostępnością
pojęć.
3
3
3
CHLOROFIL I JEGO DRUŻYNA
3
Powszechnie panuje przekonanie, że to chlorofil
umożliwia roślinom fotosyntezę, czyli budowanie
zCO
2
iH
2
O wielkiej gamy związków organicznych.
Przy okazji do atmosfery wydzielany jest tlen.
A tymczasem w rzeczywistości sprawa nie jest
aż tak prosta. Bo sam chlorofil, bez swojej drużyny,
jest zupełnie bezradny. Zawartość chlorofilu w rośli-
nach wynosi średnio 1% suchej masy. I, co ważniej-
sze, sam czysty chlorofil nie może dokonać reakcji fo-
tosyntezy. Tę reakcję przeprowadza dopiero cała dru-
żyna związków pod wodzą braci bliźniaków chlorofi-
lu. Nasi kapitanowie należą do rodziny barwników.
Pierwszy bliźniak to chlorofil
α
, który w stanie su-
chym tworzy ciemnoniebieskie kryształy o temperatu-
rze topnienia 150°C, i drugi bliźniak – chlorofil
β
. Ten
w stanie suchym tworzy ciemnozielone kryształy
o temperaturze topnienia 183°C.
Dalej w skład drużyny fotosyntezujących wcho-
dzą barwniki karotenowe o kolorze żółtym albo poma-
rańczowym (obecne w soku marchwi), dalej ksantofi-
le, pochodne karotenu i chlorofilu
α
i różne inne białka
i lipidy.
4
W chloroplastach panuje pełna harmonia po-
między fizyką, również kwantową, a biochemią i en-
zymami. Polega ona na pobieraniu energii i zasilaniu
nią reakcji chemicznych silnie endotermicznych. Zacz-
nijmy od fizyki.
Podstawą procesów fotochemicznych jest ab-
sorpcja, czyli pochłanianie światła. Światło – jak wie-
my – to strumień cząstek zwanych fotonami niosą-
cych energię, która jest zależna od długości fali. Z od-
powiedniego wzoru obliczono, że im większa jest dłu-
CHLOROPLASTY
to ciałka zieleni występujące w komórkach roślinnych, zawierające około 4,7% chlorofilu. W większości
roślin chloroplasty mają kształt soczewkowaty, a ich średnica wynosi około 5
μ
m.
Chloroplasty występują woświetlonych, zielonych częściach roślin, np. w miękiszu zieleniowym liścia, w łodydze roślin zie-
lonych, w niedojrzałych owocach. W jednej komórce miękiszu zieleniowego znajduje się kilkanaście do kilkudziesięciu chlo-
roplastów. Na przykład w roślinie o nazwie rącznik na 1 mm
2
liścia przypada około 400 000 chloroplastów. Do ich rozwoju
potrzebne jest światło, warunkują one zjawisko fotosyntezy. Na świetle zachodzi w nich asymilacja CO
2
i synteza węglowo-
danów, które później zostają włączone w procesy przemiany materii organizmu roślinnego.
55
A
chemia praktyczna
a)
światło
tylakoidy gran
Encyklopedyczny schemat procesu fotosyntezy
Fotosynteza:
a)
schemat fotosyntezy u roślin (typu C-3) wiążących
CO
2
wg cyklu Calvina–Bensona;
b)
schemat fotosyntezy u roślin (typu C-4) wiążących
CO
2
wg cyklu Hatcha, Slacka, Kortschaka;
ATP – kwas adenozynotrifosforowy,
NADPH – zredukowana forma fosforanu dinukleotydu
nikotynamidoadeninowego,
PGA – kwas 3-fosfoglicerynowy,
GAP – aldehyd 3-fosfoglicerynowy,
RuP – rybulozo-1,5-bifosforan,
OAA – szczawiooctan,
Py – pirygronian.
4
chloroplast
H
2
O
2
NADPH
ATP
PGA
GAP
RuBP
pula
CO
2
stroma
ATP
RuP
produkty fotosyntezy
b)
światło
tylakoidy gran
światło
tylakoidy stromy
(bezgranowe)
chloroplast
chloroplast
H
2
O
2
NADPH
ATP
NADPH
ATP
kwas
jabłkowy
e
–
PGA
CO
2
OAA
skrobia
cykl
Calvina–
Bensona
GAP
GAP
PEP
RuBP
Py
CO
2
pula
stroma
stroma
stroma
pula
ATP
ATP
RuP
mezofil
sacharoza
pochwa okołowiązkowa
gość fali świetlnej, tym mniejszą energię niesie jej
kwant. I odwrotnie. Kwanty fal krótszych niosą więcej
energii.
Komórki chloroplastów zawdzięczają swą zielo-
ną barwę chlorofilowi i to dzięki niemu mogą pochła-
niać czerwone długofalowe promieniowanie świetlne.
A jak radzą sobie glony i wodorosty w głębi-
nach mórz? Matka natura i to przewidziała. Na głębo-
kość 15–20 metrów docierają tylko kwanty światła
o barwie niebieskiej. W komórkach chloroplastów glo-
nów i wodorostów obecne są czerwone i żółte bar-
wniki karoteinowe, które doskonale pochłaniają
kwanty światła niebieskiego.
Zacznijmy od pochłaniania energii. Na rys.
mamy uproszczony model etapu fotosyntezy, czyli po-
bierania energii. Na cząsteczki chlorofilu padają foto-
ny światła hv. Energia pochłonięta przez cząsteczki
przekazywana jest do centrum reakcji RC. Tu nastę-
puje zsumowanie energii i przekazywanie jej dalszym
fragmentom chloroplastu w postaci elektronów
–
.
Na rysunku widzimy uproszczony model
przenoszenia energii pomiędzy cząsteczkami chlorofi-
lu po pochłonięciu fotonu.
w procesie fotosyntezy rolę fotosensibilizatora, to zna-
czy substancji mogącej pochłonąć i zużytkowywać
promienie świetlne do reakcji fotochemicznych, które
nie zajdą przy jego braku. Chlorofil, gdy pochłania
promienie świetlne, ulega pewnym zmianom che-
micznym, a oddając energię reagującym związkom,
powraca do normalnego stanu.
Żeby zredukować CO
2
, do O
2
konieczny jest
wodór i to wodór atomowy, a nie cząsteczkowy. Ten
ostatni powstaje w chloroplastach w wyniku reakcji
fotolizy zgodnie z równaniem:
H
2
O + energia świetlna –—> H+ OH
5
fotony
5
6
centrum reakcyjne,
czyli barwnik zdolny
do przejmowania
energii
cząsteczki
chlorofilu
e
–
e
–
PRÓBA PODSUMOWANIA
RC
56
Rośliny mają zdolność wykorzystywania energii
świetlnej do budowy związków organicznych z wody
iCO
2
dzięki obecności chlorofilu. Chlorofil odgrywa
Model fotosyntezy.
6
4
stan pobudzony
3
foton
2
elektrony
stan podstawowy
1
Przenoszenie energii między cząsteczkami chlorofilu
po działaniu fotonu.
0
CO
2
Wydajność procesu fotosyntezy w igłach sosny w zależ-
ności od stężenia CO
2
w powietrzu.
0,03 0,06 0,09 0,12 0,15 0,18 0,21 0,24 0,28%
Zawartość
w powietrzu
W tym momencie mogą powstać wątpliwości,
a mianowicie jak z grup OH może powstać tlen cząs-
teczkowy O
2
. W takim razie zacznijmy od wyjaśnienia
tego procesu od samego początku.
Pobrany z powietrza CO
2
w chloroplastach zo-
staje związany z ciałami zieleni. Ta reakcja nie wyma-
ga dopływu energii. Do redukcji CO
2
użyty jest wodór
powstały z rozkładu wody. Niezbędnym warunkiem
rozszczepienia wody (i ten proces jest bardzo endo-
termiczny) jest obecność światła i chlorofilu. Powsta-
jący wodór zostaje zużyty do redukcji CO
2
, a grupy
OH (przez stadium tworzenia H
2
O
2
) zamieniane są na
H
2
O i tlen cząsteczkowy, który zostaje wydalony. I tak
tlen wydalany w wyniku fotosyntezy nie pochodzi
zCO
2
, ale z wody.
Pierwszym uchwytnym produktem pośrednim
powstałym z redukcji wodorem związanego CO
2
jest
kwas fosforoglicerynowy, które potem będzie zredu-
kowany do fosfotriozy. Jeszcze „tylko” kilka reakcji
enzymatycznych i jako produkt końcowy powstają
cząsteczki skrobi. I to właśnie ta skrobia, powstająca
w czasie naświetlania w liściach, przenoszona jest do
innych części roślin i przetwarzana w pochodne skro-
bi, takie jak celuloza, lignina czy cukry.
Dla roślin cieniolubnych (rosnących w cieniu)
maksimum przyswajania wynosi 10% pełnego natęże-
nia światła. Drugim czynnikiem wpływającym na wy-
dajność procesu fotosyntezy jest stężenie CO
2
wpo-
wietrzu .
Trzeci czynnik to temperatura . I tu dziwna
niespodzianka.
8
9
40
1,22% CO
2
30
20
10
0
OD CZEGO ZALEŻY
WYDAJNOŚĆ FOTOSYNTEZY?
9°
10° 15° 20° 25° 30° 35° 40° 45° 50° 55°
Temperatura °C
9
Ilość dwutlenku węgla związanego w jednostce
czasu przez określoną powierzchnię liścia jest miarą
intensywności procesu przyswajania. Ta ilość zależy
od wielu czynników zewnętrznych. Jednym z nich
jest intensywność naświetlania. Przyswajanie węgla
występuje już wyraźnie, gdy natężenie światła pada-
jącego na roślinę wynosi 2% natężenia światła w let-
nie południe. W miarę wzrostu natężenia światła
wzrasta przyswajanie węgla, osiągając maksimum
dla roślin światłolubnych przy natężeniu ok. 30% mak-
simum natężenia światła naturalnego .
Wydajność procesu fotosyntezy w różnych roślinach
w zależności od temperatury.
7
Zgodnie z prawem Yan’t-Hoffa, szybkość reakcji
chemicznych wzrasta 2–3-krotnie na każde podniesie-
nie temperatury o 10°C. Rośliny akceptują to prawo,
ale tylko w zakresie temperatur 0–35°C. Powyżej tej
temperatury zachodzi gwałtowny spadek reakcji foto-
syntezy. Ten hamulec ma chyba ograniczyć nadmier-
ny rozwój roślin w klimacie tropikalnym.
Proste związki organiczne wytworzone w chlo-
roplastach transportowane są kanalikami kapilarnymi
do dalszych części rośliny i tam już bez pobierania
energii cieplnej ze Słońca przetwarzane są na ligninę,
celulozę, cukry, a przede wszystkim – skrobię. Cieka-
we, że kształt makrocząsteczki skrobi jest wyjątkowo
zróżnicowany. Warto jeszcze dodać, że energochłonny
proces fotosyntezy, czyli otrzymanie O
2
z dwóch cząs-
teczek produktu pośredniego (
–
NADPH), to jest
zredukowanego fosforanu i cząstki bogatego w ener-
gię produktu pośredniego ( – ATP), czyli odmiany
kwasu fosforowego, trwa zaledwie setną część se-
kundy.
Następnym razem zajmiemy się doświadczenia-
mi z tej właśnie dziedziny.
z
6
5
4
3
2
1
0
Oxalis
(roślina cieniolubna)
4
1/30
1/10
1/6
1/4
1/3
4
7
Natężenie światła
Wydajność procesu fotosyntezy w zależności od inten-
sywności światła.
57
8
Plik z chomika:
ZULUS555
Inne pliki z tego folderu:
Lockheed SR 71 Blackbird.zip
(11665 KB)
Najwiekszy most swiata.pdf
(1254 KB)
Aktualności - mt_6_08.pdf
(275 KB)
Atlantyckie wyzwanie, czyli Marconi triumfujący.pdf
(324 KB)
Bariera przeciwpowodziowa na Tamizie.pdf
(655 KB)
Inne foldery tego chomika:
- █▬█ █ ▀█▀ █▬█ █ ▀█▀ Wojskowa Mapa Polski Sztabowa 3 CD ( PL ) 2013
! Autor Nieznany
! Encyklopedie, słowniki, atlasy
@ Programy do czytania E-booków
▲▬▬▬▲▬▬▬▲ PRZEWODNIKI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin