KONTROLA STANU TECHNICZNEGO URZĄDZEŃ.pdf

(813 KB) Pobierz
Dr inż. Edward Musiał
Edward MUSIAŁ
Oddział Gdański SEP
KONTROLA STANU TECHNICZNEGO URZĄDZEŃ
OCHRONY ODGROMOWEJ I PRZECIWPRZEPIĘCIOWEJ
W artykule przedstawiono zasady kontroli stanu technicznego urządzeń ochrony odgromowej
i ochrony przeciwprzepięciowej, zarówno badań odbiorczych, jak i badań okresowych. Nowa Norma Euro-
pejska PN-EN 62305-3:2006 (U) wprowadza w tym zakresie postanowienia surowsze i bardziej szczegółowe
niż dotychczasowe uregulowania. Porównano dawniejsze i aktualne wymagania odnośnie do częstości kon-
troli okresowej. Zwrócono uwagę na typowe błędy spotykane podczas badań okresowych, wynikające z zuży-
cia elementów oraz niefachowych ingerencji w trakcie eksploatacji. Podkreślono, że w ostatnich latach na-
stąpiła zasadnicza zmiana podejścia do projektowania ochrony odgromowej, w tym do pojmowania roli
rezystancji uziemienia urządzenia piorunochronnego i roli zacisków probierczych. Ma to duże znaczenie dla
osób przeprowadzających kontrolę, zwłaszcza badania odbiorcze, bo powinny się one zaczynać od spraw-
dzenia prawidłowości podstawowych rozwiązań projektowych. Coraz powszechniej występują obiekty, np.
budynki wysokościowe, elektrownie wiatrowe, instalacje fotowoltaiczne, w przypadku których kontrola stanu
technicznego urządzeń ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej wymaga zaawansowanego przygotowa-
nia zawodowego.
1. W s t ę p
Jeżeli w określonym obiekcie budowlanym występują urządzenia ochrony odgromowej (ze-
wnętrznej i wewnętrznej) i/lub urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej od przepięć pochodzenia
pozapiorunowego, to podlegają one kontroli stanu technicznego na ogólnych zasadach. Co więcej,
elektryk dokonujący kontroli stanu technicznego ogółu instalacji i urządzeń elektrycznych obiektu,
ma prawo i obowiązek zwrócić uwagę na ewentualny brak urządzeń ochrony odgromowej i/lub
ochrony przeciwprzepięciowej, jeśli okoliczności wskazują na ich nieodzowność. Anormalna jest
sytuacja, kiedy zarządca obiektu ma aktualne i na pozór kompletne protokoły kontroli stanu tech-
nicznego urządzeń elektrycznych, nie wykazujące żadnych istotnych usterek i nie zawierające żad-
nej wzmianki o ochronie odgromowej, bo jej nie ma, chociaż być powinna. W razie wystąpienia
szkód piorunowych i/lub ofiar wśród ludzi, zarządca obiektu wyjaśni przed sądem, że nie jest elek-
trykiem, nie zna się na rzeczy i ufał elektrykowi dokonującemu kontroli i przedstawiającemu wykaz
usterek, które skrupulatnie usuwano. Nie przyzna, że nalegał, aby elektryk nie wspominał o pioru-
nochronach, jeśli nawet tak było. Sąd uzna winę elektryka. Za kompetencjami, dyplomami i upraw-
nieniami idą nie tylko korzyści majątkowe, ale i większe ryzyko zawodowe, większa odpowiedzial-
ność.
Urządzenia ochrony odgromowej zapobiegają szkodom materialnym , uszkodzeniu bądź
zniszczeniu mienia, wskutek efektów cieplnych (pożary budowli, pożary oraz eksplozje aparatów i
urządzeń elektrycznych), wskutek narażeń napięciowych przenoszonych galwanicznie (przebicia
izolacji, uszkodzenia od łuku elektrycznego) oraz narażeń prądowych i napięciowych generowa-
nych przez piorunowy impuls elektromagnetyczny (LEMP). Mają też na celu bezpieczeństwo ludzi
i zwierząt , ochronę ich życia i zdrowia. Istotom żywym zagrażają bezpośrednio porażenia prądem
udarowym i oparzenia łukiem elektrycznym, a pośrednio – skutki pożaru lub wybuchu wywołanego
przez wyładowanie piorunowe.
Wymagania stawiane ochronie odgromowej i przeciwprzepięciowej oraz stosowane rozwią-
zania techniczne opierają się na analizie ryzyka , wchodzą w zakres problematyki zarządzania ry-
zykiem: czy warto inwestować w ochronę, aby zapobiec szkodom o określonym prawdopodobień-
stwie wystąpienia, czy warto się ubezpieczyć od tych szkód na warunkach proponowanych przez
ubezpieczyciela. To problem czysto biznesowy, dopóki nie wchodzi w grę zagrożenie życia i zdro-
1
wia ludzi, zagrożenie środowiska naturalnego bądź zagrożenie innego dobra publicznego. Dla
ograniczenia takich zagrożeń do akceptowalnego poziomu, władze publiczne ustalają wymagane
standardy bezpieczeństwa w przepisach prawa powszechnego, czyli standardy, których przestrze-
ganie jest obowiązkowe. Dotyczą one projektowania, wykonania, eksploatacji, nadzoru i kontroli
wszelkich systemów bezpieczeństwa.
2. Dopuszczalność zasady ochrony zastanej
Zasada ochrony zastanej [5] przestaje obowiązywać w odniesieniu do określonego obiektu
budowlanego z chwilą, kiedy wprowadza się w nim zmiany zasadnicze , poprzez rozbudowę, prze-
budowę albo zmianę sposobu użytkowania, w sposób rzutujący na bezpieczeństwo. W przypadku
urządzenia piorunochronnego (LPS) można wskazać tytułem przykładu następujące zmiany zasad-
nicze znoszące zasadę ochrony zastanej [9]:
do obiektu wprowadzono nową linię elektroenergetyczną lub linię telekomunikacyjną albo linię
przesyłu danych,
na dachu budynku postawiono nowe konstrukcje, jak nadbudówki, urządzenia klimatyzacyjne,
syreny lub anteny,
w obiekcie zmieniono kwalifikację stref zagrożenia wybuchem.
Niektóre z tych robót nie wymagają pozwolenia na budowę ani nawet zgłoszenia, ale wyma-
gają wnikliwego projektu budowlanego, wymagają rozważenia wpływu zamierzonych robót na
kompleksowo rozumiane bezpieczeństwo obiektu i podjęcia odpowiednich środków zaradczych.
W europejskich gremiach normalizacyjnych przeważa pogląd, że kontrola powinna odbywać
się w oparciu o wymagania podane w najnowszej edycji normy [23], jeśli chodzi o zakres kontroli,
jak i stawiane wymagania. Jeśli do kontrolowanego obiektu odnosi się zasada ochrony zastanej, to
tylko odchylenia od przepisów i norm z okresu budowy uznaje się za usterki. Tym niemniej w pro-
tokole osobno odnotowuje się również odchylenia od aktualnych przepisów i norm jako wskazówki
dla zarządcy budynku. Uzasadnienie takiego postępowania jest zrozumiałe. Zarządca budowli na
ogół nie ma rozeznania w tajnikach ochrony odgromowej. Powinien jednak wiedzieć, czy jego bu-
dowla ma ochronę odgromową i przeciwprzepięciową, odpowiadającą aktualnemu stanowi wiedzy i
czy mógłby – być może niewielkim kosztem – wprowadzić znaczące ulepszenia.
Spełnienie warunków ochrony zastanej nie daje listu żelaznego zwalniającego od jakiegokol-
wiek dostosowania do zgodności z aktualnym stanem wiedzy [9]. Sam kontrolujący, specjalista w
zakresie ochrony odgromowej, musi rozstrzygnąć, czy stwierdzone odstępstwa od aktualnych norm
są do zaakceptowania z punktu widzenia dzisiejszych standardów bezpieczeństwa. W razie odpo-
wiedzi przeczącej powinien podać stosowne zalecenia. Ze względu na bezpieczeństwo publiczne
lub inny ważny interes społeczny zasadę ochrony zastanej może [5] uchylić w części lub w całości:
w skali kraju – akt prawa powszechnego,
w odniesieniu do konkretnego obiektu – decyzja organu uprawnionego (np. nadzoru budow-
lanego, straży pożarnej lub inspekcji pracy),
wymagając doprowadzenia określonych urządzeń ważnych dla bezpieczeństwa, np. urządzenia pio-
runochronnego hali widowiskowej, do stanu zgodności z aktualnymi przepisami i normami.
3. Cel i zakres badań odbiorczych
Badania odbiorcze mają sprawdzić poprawność rozwiązań projektowych i wykonania urzą-
dzeń ochrony odgromowej. Nie oznacza to, że kontrolujący ma powtórzyć pracę wykonaną przez
projektanta ani nawet, że ma projekt sprawdzić w całości.
Projektant gromadzi założenia projektowe, zbiera liczne informacje i dokonuje uzgodnień,
rozważa różne warianty rozwiązania zadania projektowego, decyduje się na jedno z możliwych
rozwiązań, i tę decyzję w postaci umownej (protokołów dokonanych uzgodnień, opisu techniczne-
go, obliczeń, schematów i planów instalacji, rysunków wykonawczych, zestawienia materiałów
itp.) przekazuje wykonawcy.
Zadaniem specjalisty dokonującego badań odbiorczych urządzenia piorunochronnego bądź
2
innej instalacji jest sprawdzenie, czy to jedno jedyne rozwiązanie, wybrane przez projektanta, speł-
nia wymagania stawiane przez normy oraz przepisy i czy wykonanie jest zgodne z projektem. Za-
cząć powinien od sprawdzenia, czy poziom ochrony został trafnie wybrany. Z tych powodów spe-
cjalista dokonujący badań odbiorczych powinien otrzymać pełną dokumentację projektową bada-
nych urządzeń i inne niezbędne dokumenty, np. protokoły odbiorów częściowych oraz zestaw DTR
zainstalowanych aparatów i urządzeń.
Badania odbiorcze powinny rozpocząć się w trakcie budowy obiektu, kiedy jest jeszcze moż-
liwość kontroli jakości wykonania robót zanikowych , podlegających odbiorowi częściowemu:
wykonania uziomu fundamentowego i ewentualnych innych uziomów, połączenia i przyłączenia
stalowych konstrukcji i/lub elementów zbrojeniowych budowli wykorzystywanych jako naturalne
zwody i przewody odprowadzające, a także jako elementy siatki ekranującej strefy ochrony odgro-
mowej kategorii LPZ1 lub wyższej [16, 20, 21].
Do zakresu badań odbiorczych wchodzą ponadto niemal wszystkie czynności należące do
zakresu badań okresowych (rozdz. 5).
4. Cel i częstość przeprowadzania badań okresowych
Jak wszelkie obiekty techniczne, zwłaszcza systemy służące bezpieczeństwu, urządzenia
ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej podlegają kontroli okresowej mającej sprawdzić, czy
od czasu poprzedniej kontroli nie wystąpiły uszkodzenia bądź nie nastąpiło niedopuszczalne nad-
werężenie ich elementów składowych [1, 2, 3, 6÷15, 23, 24, 26, 27]. Przyczyny takich zdarzeń i
procesów są różnorodne:
cieplne i elektrodynamiczne oddziaływanie prądów piorunowych, zwłaszcza prądów o parame-
trach rekordowych, przekraczających założenia projektowe,
narażenia środowiskowe (tzw. wpływy zewnętrzne) o szczególnym natężeniu, zwłaszcza wy-
ziewy chemiczne i kwaśne deszcze,
wadliwe wykonanie, np. umożliwiające zbieranie się wody opadowej z zanieczyszczeniami w
szczelinach i wnękach połączeń zwodów i przewodów odprowadzających bądź miejsc ich mo-
cowania,
wyrywanie, w miejscach ogólnie dostępnych, przewodów odprowadzających i niszczenie zaci-
sków probierczych przez znudzonych półgłówków albo bezmyślnych złodziei „złomu”,
uszkodzenia zwodów, w tym wygięcie ich wsporników, przy niechlujnie wykonywanych robo-
tach dachowych,
pokrycie płytami styropianowymi przewodów odprowadzających i ich połączeń, nawet zacisków
probierczych, przy robotach termoizolacyjnych.
Specjaliści są zgodni, że częstość kontroli okresowej urządzeń ochrony odgromowej powin-
na być ustalana z uwzględnieniem wybranego poziomu ochrony odgromowej (klasyfikacji obiektu i
poziomu keraunicznego), natężenia narażeń środowiskowych (zwłaszcza stopnia narażenia LPS na
korozję) oraz jakości zastosowanych materiałów i elementów łączeniowych. Z tych zgodnych zało-
żeń wywodzi się kilkadziesiąt wersji wymagań bądź zaleceń w normach i przepisach różnych kra-
jów i różnych firm ubezpieczeniowych.
Od lutego 2006 roku są w tej mierze zalecenia w Normie Europejskiej EN 62305-3:2006-02,
która w sierpniu 2006 roku została metodą uznaniową wprowadzona w Polsce [23]. Postanowienia
te (tabl. 1) automatycznie przejmują kraje Unii, członkowie CENELEC, ale niewątpliwie nie pozo-
staną one bez echa w innych krajach europejskich.
Terminy kontroli podane w tablicy 1 dotyczą przeciętnych warunków środowiskowych. Nor-
ma podkreśla, że urządzenie piorunochronne powinno być ponadto kontrolowane po dokonaniu
zmian zasadniczych w obiekcie budowlanym, po jego remoncie i po każdym wiadomym uderzeniu
pioruna (kontrola doraźna). W rejonach, w których występują gwałtowne zmiany pogody, czego
bliżej nie zdefiniowano, urządzenie piorunochronne powinno być poddawane częstszym oględzi-
nom.
3
Tablica 1. Największy okres między kontrolami urządzenia piorunochronnego w latach (Tablica E.2 w za-
łączniku E normy [23])
Pełna kontrola ochrony
systemów krytycznych
[a]
I oraz II 1 2 1
III oraz IV 2 4 1
UWAGA: Urządzenia piorunochronne obiektów zagrożonych wybuchem zaleca się poddawać oględzinom
co 6 miesięcy, a pełnej kontroli co roku.
Możliwym do zaakceptowania odstępstwem od harmonogramu badań w odstępach rocznych są badania
w cyklu co 14 do 15 miesięcy, dające tę korzyść, że ewentualne pomiary rezystancji uziemienia byłyby
wykonywane w różnych porach roku i pozwalałyby ocenić rozpiętość zmian sezonowych.
Poziom ochrony
Oględziny
[a]
Pełna kontrola
[a]
Wątpliwości interpretacyjne może budzić ostatnia kolumna tablicy 1 dotycząca tzw. syste-
mów krytycznych. Systemem krytycznym (ang. critical system ) jest system (układ elektryczny,
zespół urządzeń technicznych), którego wadliwe działanie może wywołać:
a) zagrożenie życia i/lub zdrowia ludzi (ang. life-critical system, safety-critical system ),
b) duże szkody w środowisku (ang. environmental-critical system ),
c) uszkodzenie lub utratę dóbr kulturalnych o dużej wartości,
d) znaczne straty materialne (ang. business-critical system ).
Pod pojęciem systemu krytycznego w tablicy 1 niewątpliwie należy rozumieć przypadki a)
oraz b), a w określonych sytuacjach również przypadek c). Wątpliwości mogą dotyczyć przypadku
d), kwalifikującego się raczej do zwykłej, biznesowej kalkulacji ryzyka i decyzji właściciela,
uzgodnionej z ubezpieczycielem.
Wątpliwości budzi też zalecenie przeprowadzania kontroli doraźnej po każdym wiadomym
uderzeniu pioruna. Po pierwsze, norma nie precyzuje, o jaką kontrolę chodzi; należy domniemy-
wać, że tylko o oględziny, chyba że ich wynik skłaniałby do przeprowadzenia pomiarów. Po drugie,
nie sposób tego zalecenia traktować dosłownie w przypadku obiektów wysokościowych w rejonach
o wysokim poziomie keraunicznym, sięgającym nawet 150÷220 dni burzowych rocznie, czyli pra-
wie 10-krotnie większym niż w Polsce. Piorunochron trzeba tam zwymiarować na ponadnorma-
tywne parametry prądu piorunowego, a nie spędzać cały rok na dachu i na linach wspinaczkowych
przy ścianach.
Postanowienia Normy Europejskiej PN-EN 62305-3:2006 (U) są niewątpliwie dość surowe.
Wystarczy je porównać z dotychczasowymi wymaganiami normalizacji niemieckiej (tabl. 2), która
przecież nie uchodzi za pobłażliwą, wręcz przeciwnie. W porównaniu z dotychczasową normą nie-
miecką (tabl. 2) norma europejska [23] pozostawia bez zmiany zalecenia dla poziomu ochrony od-
gromowej I, a podwyższa je o jeden stopień w przypadku wszystkich pozostałych poziomów
ochrony. Nowością są osobne postanowienia dla ochrony systemów krytycznych.
Tablica 2. Największy okres między kontrolami LPS w latach według DIN V VDE V 0185-3:2002-11
Poziom ochrony odgromowej
Oględziny
[a]
Pełna kontrola
[a]
I
1
2
II
2
4
III, IV
3
6
W tychże Niemczech firmy ubezpieczeniowe stawiają własne wymagania odnośnie do czę-
stości pełnej kontroli LPS i to niejednakowe w różnych krajach związkowych. Na przykład
w Bawarii (częstość doziemnych wyładowań 2÷4,5 1/km 2 ⋅a) obowiązują następujące okresy:
4
169540952.003.png 169540952.004.png 169540952.005.png 169540952.006.png 169540952.001.png 169540952.002.png
1 rok – wytwórnie i magazyny materiałów wybuchowych, elektrownie, budynki z siecią kompu-
terową o sumie ubezpieczenia przekraczającej 500 000 €, budynki gromadzące publiczność w
liczbie większej niż 200 osób,
2 lata – budynki gromadzące publiczność w liczbie do 200 osób, hale sportowe, obiekty handlo-
we o powierzchni przekraczającej 2000 m 2 , szpitale, szkoły, wysokie kominy, wieże widokowe,
kolejki linowe osobowe, wyciągi narciarskie wysokie, budynki wysokie,
3 lata – magazyny cieczy palnych, obiekty zagrożone wybuchem, dworce kolejowe i lotnicze,
przedszkola, domy seniora, kościoły, zabytki kultury, budynki z cennymi zbiorami, np. muzea i
archiwa,
5 lat – obiekty niebezpieczne pod względem pożarowym, obiekty rolnicze,
6 lat – budynki mieszkalne i biurowe.
Norma PN/E-05003 [12, 13, 14], częściowo nadal aktualna, stanowiła dla pełnych badań
okresowych okres 6 lat w przypadku ochrony podstawowej oraz ochrony specjalnej i 1 rok
w przypadku ochrony obostrzonej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin