Scenariusz apelu z okazji Dni Promocji Zdrowia
Dzieci stoją na środku. Czworo z nich trzyma tabliczki z napisami: "Dbajmy o czystość", "Źródła zdrowia", "Przyroda i my", "Ruch to zdrowie".
Akt I"Dbajmy o czystość" Uczeń I - Piosenka MyszotkiRzecz to znana jest na świecie, Że porządek musi byćI wy sami dobrze wiecie, Trudno w bałaganie żyć.
Teraz na bok wszystkie psoty, Trzeba wszędzie zetrzeć kurz. Bierzmy się więc do roboty, Nie zwlekajmy dłużej już.
Dalej miotły, odkurzaczeI chemiczne wywabiacze, Kokosale i Ludwiki, Płyny, pasty i czyściki,
Ostre szczotki i drucianki, Do dywanów różne piankiI z drogerii proszek Omo, Co najlepiej pierze pono.
Pasta Jawox, proszek Ixi, Który wszystko sam wyczyści, Riwan, Pixan i RondelekOraz mydeł różnych wiele.
Lawendowe i dziegciowe, Z lanoliną i ziołowe, Z lanoliną i ziołowe Do kąpieli szkolnych dzieci.
Uczeń II - Każdy uczeń... Każdy uczeń mały, dużyWie, do czego mydło służy. Płynie woda, plusk w łazienceI już czyste uszy, ręce. Każdy uczeń mały, dużyWie, do czego gąbka służy. Gąbka, pasta, kubek, szczotkaI czyściejszy jest od kotka. Każdy uczeń, proszę pana,Chętnie zęby myje z rana. Patrzy w lustro roześmianyBo ma białe wąsy z piany.
Uczeń III - Jak o zęby dbać? Koleżanko i Kolego, Pamiętajcie słowa te: Zdrowe zęby to podstawa, Trzeba pielęgnować je! Tylne ząbki jako pierwsze, By bakterie zniszczyć złe, Szczotkujemy z boków, z góryKażdy ząbek chwile dwie.
Potem czas na przednie ząbki, Te, co się kochają śmiać. Bo codziennie o swój uśmiech, Moi drodzy, trzeba dbać.
I tak zawsze 2 minutkiZąbki szczotkować należy. Wtedy zawsze są szczęśliweI próchnica ich nie bierze!
Uczeń IV i V - Zmartwienie Grzesia- Grzesiu, umyj buzie i szyję. - Nie umyję. - Grzesiu, opłucz się dla ochłody. - Nie lubię wody. - Grzesiu, jakie ty masz ręce! Umyj, bo wstyd. - Aż tak się nie poświęcę! - powiedział i znikł.
Ale wraca z podwórka Grześ. Rozmazując brudne smugi łezI szlochając woła z daleka: - Mamo, powiedz, dlaczegoNie mam wcale kolegów?!
Uczeń VI - Fraszki - CzyścioszkiKąpiel w ciepłej wodzie co dzieńSprzyja zdrowiu i urodzie. Kto chętnie, często myje, Mało cierpi, długo żyje. Mamo, twoja córkaMa zęby jak wiewiórka! - Tak, córeczko, bo dbasz o nie. Myjesz rano i wieczorem.
Uczeń VII - Kiedy ktoś ma brudne ręceI rękami tymi je, Czy powiecie, że to zdrowoMoi drodzy? Bo ja - nie.
Kiedy ktoś nie myje zębówSzczotki, proszku ani tknie. Potem biega do dentysty. Czy wam żal go? Bo mnie - nie.
Gdy ktoś przed grzebieniem zmykaPłacząc, że mu włosy rwie. Czy go za to pochwalicie, Moi drodzy? Bo ja nie.
Komu woda, mydło, szczotkaNiepotrzebne i nie w smak, Czy nazwiecie go brudasem, Moi drodzy? Bo ja tak.
Inscenizacja: Wojna z mikrobami4 mikroby, 4 dzieci. Bakterie i wirusy są przebrane na czarno i mają przypięte napisy z nazwami poszczególnych chorób zakaźnych (żółtaczka, dur brzuszny, grypa, świerzb). Na scenę wchodzą Mikroby marszowym krokiem, deklamując.
Mikroby (chórem) - My jesteśmy mikroby, Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie, Czyhamy na życie. (całość 2 razy)
WirusGdzie Pani lubi mieszkać, Pani Bakterio?
BakteriaZa brudnym paznokciem, W niewypranych kocach, W kurzu na podłodze, W nieumytych owocach, W pierwszych lepszych brudach. Wszędzie, gdzie się uda. A Pan, Panie Wirusie?
WirusNa brudnym obrusieW nieumytych rękach, Z daleka od wody. Woda to udręka!
BakteriaZwłaszcza, jeśli z mydłem!
WirusAch mydło obrzydłe! Na myśl samą słabnę z trwogi...
BakteriaNie przesadzaj tak, mój drogi,Szczęściem dla nas wielu ludziZbytnio myciem się nie trudzi, Więc choroby kwitną zdrowo...
Mikroby (chórem, maszerują i recytują) Do ataku, marsz, bojowo! My jesteśmy mikroby, Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie, Czyhamy na życie!
(Wchodzą dzieci. Mikroby rozbiegają się i chowają po bokach sceny.)
Dziecko IJak tu duszno!
Dziecko IIIle kurzu! Dziecko IIIWpuśćmy tutaj trochę słonka. Otwierają okna. Niech świeci we wszystkich kątkach!
Dziecko IPrzynieś prędko wiadro z wodą, Daj mi szczotkę, te ryżową, A sam zetrzyj wszędzie kurz.
WszyscyDo roboty! Ale już!
Dzieci sprzątają, wypędzając z kątów mikroby, które oślepione słońcem, uciekają zakrywając twarze. W trakcie sprzątania dzieci deklamują chórem:
Już kończymy sprzątanie, Myjemy się starannie, Bo gdy czystość w koło świeci, Starsi zdrowi, zdrowe dzieci!
Zza sceny wyglądają mikroby, dzieci przepędzają je chlapiąc wodą i wymiatając. Biegną za nimi i opuszczają scenę.
Akt II "Źródła zdrowia" Uczeń VIII - UcieczkaUciekło ode mnie zdrowie. Dokąd poszło? Kto mi powie? Tam go poszukaj, gdzie jabłka i jarzyny, bo zdrowie ponad wszystko lubi witaminy.
Uczeń IX - Dobra radaJedz owoce i jarzyny. W nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy, musi chodzić do lekarzy.
Uczeń X - Smutna pietruszkaJestem takie rumiane, soczyste i winne, przez wszystkich pożądane, smaczniejsze niż inne -tak się jabłko chwaliło na drzewie. Lubią mnie chrupać zające i dzieci, Jestem słodka, czerwona, najsmaczniejsza w świecie -tak się marchew chwaliła na grzędzie.
Zielona pietruszka tuż pod ścianą domuani słodka, ani rumiana rosła bardzo smutna, wzgardzona i niechciana, niepotrzebna nikomu. Przyszła mama do ogródka, mówi do Hanuszki: Marchew jeszcze za młodziutka, Jabłka jeszcze niedojrzałe, do obiadu trzeba nam pietruszki. W jej zielonych listkach rosną witaminy, A najwięcej C, dobrze mieć w ogrodziePietruszkę na co dzień, bo do zupy jej dołożyć każdy chce.
Uczeń XI - Najzdrowsze pod słońcemPodejrzała Anka Janka, jak pił mleko prosto z dzbanka, i teraz co rano robi tak samo. mleko zimne czy gorące,byle gotowane, najzdrowsze pod słońcem, dla wszystkich wskazane: dla dużych i małych, dla starszych i dzieci... Więc pij tyle mleka, ile tylko zmieścisz.
Akt III "Przyroda i my" Uczeń XII - Sposób na chorobyNa groźne choroby są różne sposoby, Lecz wśród innych jeden znam, którego przestrzegam sam. Kiedy znajdę się w łazience: najpierw siusiu, potem ręce. Uczeń XIII - Ochrona środowiskaSłyszałem takie słowa: "ochrona środowiska". To jakaś sprawa nowa, co to znaczy? Powiedz. Jak by ci to wytłumaczyć?... Gdy w lesie nie rzucasz śmieci, I nie krzyczysz, strasząc zwierzęta, Gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz, Gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci, Kiedy okno otwierasz na noc, Po dobranocce mówisz: "dobranoc", Nie marudząc do północy, kiedy sam się co dzień kąpiesz, A na półce z książkami często ścierasz kurz... Myślę, że wystarczy już. Jeśli postępujesz tak, doskonały dajesz znak, Że bardzo ci jest bliska ochrona środowiska.
Uczeń XIV - Ważna sprawaPamięta Anetka o tej ważnej sprawie, Żeby umyć ręce po każdej zabawie. Po zabawie człowiek głodny - chętnie je kanapki, Więc koniecznie przedtem trzeba umyć brudne łapki.
Akt IV "Ruch to zdrowie" Chłopcy z klasy V wykonują ćwiczenia gimnastyczne w rytm piosenki "Mydełko Fa" odtwarzanej z taśmy magnetofonowej. ZakończenieUczeń XV - Życzenia dla Pracowników Służby ZdrowiaSerca nasze małe radośnie dziś biją, Niech nam Pracownicy Służby Zdrowia żyją! Każda pielęgniarka co zastrzyki daje, Waży, mierzy, szczepi i rady podaje. Lekarz pediatra, który okresowo badaLeczy chorych oraz recepty układa. Stomatolog, co nam chore zęby rwieA te które trzeba - plombuje. Chcąc im podziękować składamy życzenia: Zdrowia, szczęścia i marzeń spełnienia. Skutecznej profilaktyki i leczeniaA ze szkolnych dzieci zadowolenia.
Teresa Zielonka
Literatura: E. Burakowska: Co kto lubi?, OSWG, Warszawa 1986
Katrina26