Callan Book 5 [Stage 9 & 10].pdf

(1107 KB) Pobierz
WPROWADZENIE
Celem tej książki jest, niemal wyłącznie, wzbogacenie słownictwa studenta w sposób
szybki i efektywny.
Prawdopodobnie właśnie teraz student będzie odczuwał, że zaczyna umieć język
angielski. W tym momencie istnieje niebezpieczeństwo, że zechce on zacząć używać
go w bardziej naturalny, swobodny sposób. Może się zdarzyć, iż zniecierpliwiony
uporządkowanym funkcjonowaniem Metody, opartej na pytaniach i odpowiedziach,
student będzie chciał prowadzić bardziej swobodne rozmowy i czytać ciekawe
książki na lekcji. Jest on jak atleta, który chce opuścić trening przed czasem i
przystąpić do zawodów. Jedynie bardzo zły trener mógłby na to pozwolić.
W tym momencie nauki student nie posiada jeszcze wystarczającego zasobu słów i
płynności w użyciu przyswojonego materiału, aby móc sobie pozwolić na
prowadzenie swobodnych rozmów w klasie. Przy pierwszej próbie takiej rozmowy
student sam zorientowałby się, że jąka się i w desperacji szuka odpowiednich
wyrazów niezbędnych do wyrażenia myśli. W ten sposób znudziłby resztę klasy.
Oczywiście jest w stanie przeprowadzić prostą rozmowę i może to czynić poza
lekcjami, jeżeli ma taką możliwość; jednakże w takiej rozmowie znudzi tylko jedną
osobę a nie całą klasę. Wymaga to dużego egoizmu i braku wrażliwości, aby
zanudzać ludzi i narzucać się im ze swym jąkaniem. Jest to tak, jak w przypadku
muzyka, czy aktora, który wychodzi na scenę bez wystarczającego przygotowania -
może to okazać się bardzo krępujące.
Są różne sposoby poszerzania zasobu słownictwa. Student może, na przykład,
utworzyć listę 1000-ca słów w tej książce i uczyć się systematycznie, na pamięć 10-
ciu słów dziennie, przez okres trzech miesięcy. Musiałby on oczywiście powtarzać
każdą grupę 10-ciu słów co najmniej dwa razy. Na przykład, student mógłby nauczyć
się 10-ciu słów w poniedziałek, powtórzyć je we wtorek i ponownie w środę, a
potem jeszcze raz pod koniec danego miesiąca. Nie jest to oczywiście bardzo
interesujący sposób nauki, nie jest też wcale bardzo szybki. Innym sposobem
wzbogacenia słownictwa jest prowadzenie swobodnych rozmów i dyskusji, jak
również czytanie interesującej książki na lekcji. Jednak podczas prowadzenia
swobodnych rozmów może pojawić się znudzenie, o którym już wcześniej
wspomniano. Dodatkowo każde nowe słowo, użyte w rozmowie lub w książce, musi
być objaśnione przez nauczyciela (oznacza to, iż nauczyciel będzie mówił zbyt
wiele). Tak, jak w każdym innym systemie, słownictwo nadal musi być powtarzane
systematycznie, następnego dnia i później kolejnego, a także jeszcze raz na końcu
miesiąca. Jeżeli studenci tego nie uczynią, to po upływie dwóch miesięcy nie tylko
nie będą mogli przypomnieć sobie znaczenia tych słów, ale również wielu z nich nie
będzie pamiętało, że kiedykolwiek w swoim życiu widzieli je bądź słyszeli. Z
doświadczeń Metody Callana wynika, że prawidłowość taka ma miejsce.
813930838.006.png
Jakikolwiek system poszerzania słownictwa zostanie zastosowany, nie będzie w nim
ucieczki od powtórek. Oczywiście są studenci, którym zapamiętywanie słów
przychodzi z łatwością. „Chwytają" oni również słówka w miarę wydłużania się
okresu obcowania z językiem angielskim. Jednakże tacy studenci zdarzają się
rzadko. Dla zdecydowanej większości zapamiętywanie słownictwa stanowi dużą
trudność. Gdyby tak nie było wszyscy bylibyśmy poliglotami. Czasami
nauczycielom języka angielskiego trudno jest to zrozumieć. Dla nich samych
nauczenie się języka było proste i z reguły nie rozumieją oni, jak trudne może to być
dla przeciętnego studenta. Tak czy inaczej, nawet studenci posiadający dobrą pamięć,
muszą powtarzać. W posługiwaniu się językiem nie wystarcza zapamiętanie słowa,
konieczne jest przypomnienie go sobie i użycie natychmiast w danym momencie bez
wahania; nie tylko przez okres następnych paru miesięcy, ale przez całe życie. Dobra
pamięć niekoniecznie musi być długa. Doświadczenia Metody Callana wskazują, iż
najszybszym, najłatwiejszym i najbardziej efektywnym sposobem poszerzania
zasobu słów, jest systematyczne powtarzanie, jak również technika szybkich pytań i
odpowiedzi stosowana w całej Metodzie. Technika ta rozwija szybki refleks u
studenta i zapewnia możliwość natychmiastowego przypomnienia sobie danego
wyrazu. Jest to również najmniej nudne podejście. Przyswajane słownictwo i
zdolność użycia go poprzez swobodne rozmowy może zająć przeciętnemu
studentowi lata.
Po omówieniu wszystkich pięciu książek Metody Callana, student nie będzie miał
żadnych trudności w rozmowie czy dyskusji na jakikolwiek temat. Nie potrzebuje on
żadnych specjalnych lekcji konwersacji. Cała Metoda Callana składa się właśnie z
rozmowy, począwszy od pierwszej lekcji - rozmowy kontrolowanej i efektywnej.
Ostatnim problemem swobodnej rozmowy, abstrahując od faktu, iż jest ona trudna
do prowadzenia w dużym gronie osób, jest to, że w takiej rozmowie przewagę będą
miały osoby najbardziej rozmowne i komunikatywne. Natomiast reszta klasy będzie
siedziała w milczeniu. Nawet jeżeli studenci rozumieją, iż swobodna rozmowa nie
jest efektywna, nadal istnieje dla nich i dla nauczycieli pokusa, aby zaangażować się
w nią od czasu do czasu - sprowokowane może być to pytaniami z książki. Na
przykład, po pytaniu takim, jak „Co złości cię bardziej niż cokolwiek innego?", może
wyniknąć dyskusja o sprawach, które złoszczą studentów najbardziej. Może
wydawać się ona bardzo interesującą, jednakże zwalnia lekcję w znacznej mierze z
przyczyn wyżej wspomnianych, doprowadzając studentów do zmęczenia. Lekcje
przeprowadzane w ten sposób mogą podwoić czas trwania nauki studenta, z czego
nie będzie on zadowolony.
Po zadaniu pewnych pytań, nauczyciel może zapytać studenta, „Dlaczego?" lub
„Dlaczego nie?", tylko po to, aby dać studentowi szansę wyrażenia jego opinii w
sprawie zawartej w pytaniu. Jeżeli jednak student nie umie wyrazić swych myśli
szybko, bez wahania, nauczyciel powinien natychmiast przystąpić do zadania
następnego pytania. Ogólna dyskusja nie powinna być dozwolona pod żadnym
pozorem. Jest ona stratą czasu i w końcu doprowadzi do znudzenia.
813930838.007.png
STAGE 9
815 LE S S ON 1 25
EDGE
LITTLE BY LITTLE
INTEND
krawędź, poruszać się stopniowo po trochu
zamierzać
WHAT PART OF THE TABLE IS THIS? That part of... is the edge
CAN WE BALANCE A DINNER-PLATE ON ITS EDGE ? Yes, perhaps we can
balance ... but it'd be rather difficult and would depend on the type of plate
CAN WE CUT BREAD WITH THE THICK EDGE OF A KNIFE ? No, we cant...
The verb "to edge" means "to move slowly, little by little," usually in a sideways
direction, but also in any direction./
WHAT DOES THE VERB "TO EDGE" MEAN ? The verb ... "to move slowly,
little by little" ...
WHY DOES A CAR HAVE TO EDGE FORWARD WHEN TURNING FROM
A SMALL SIDE-STREET INTO A MAIN STREET AGAINST THE FLOW OF
TRAFFIC ?
A car has to edge forward when ... so that other cars can see what it
intends doing, and so slow down to let it pass ...
TIN puszka
816 WHY DO FACTORIES PUT FOOD IN TINS ?/
Factories put food in tins
to conserve it
WHAT METAL IS A TIN MADE OF?
A tin is made of tin
COMPARATIVES AND SUPERLATIVES OF ADJECTIVES, ADVERBS
AND PARTICIPLES
HELPFUL pomocny
813930838.008.png
 
 
 
813930838.001.png
 
Adjectives of two syllables which end in the letters -er, -le, -ow and -y form their
comparatives and superlatives by adding -er and -est. For example, clever - cleverer
- cleverest.
WHICH ADJECTIVES OF TWO SYLLABLES FORM THEIR COMPARATIVES
AND SUPERLATIVES BY ADDING -ER AND -EST ?/ The adjectives of two
syllables which form ... are those which end in -er, -le, -ow, or -y
GIVE ME AN EXAMPLE, PLEASE !
Simple ... simpler ... simplest
Adjectives of two syllables which do not end in the letters - er - le - ow or -y and
have the accent on the first syllable, form their comparatives and superlatives by
using "more" and "most". For example,
helpful
more helpful
the most helpful
useless
more useless
the most useless
817 WHICH ADJECTIVES OF TWO SYLLABLES FORM THEIR COMPARATIVES
AND SUPERLATIVES BY USING "MORE" AND "MOST" ?/ The adjectives of
two syllables which form ... are those which do not end in -er -le -ow or -y and have their
accent on the first syllable
GIVE ME AN EXAMPLE, PLEASE ! Modern . .. more modem ... the most modern
Participles ending in -ed or -ing also form their comparatives by using "more" and
"most". For example,
pleased
more pleased
the most pleased
boring
more boring
the most boring
HOW DO WE FORM THE COMPARATIVES AND SUPERLATIVES OF
PARTICIPLES ENDING IN -ED OR -ING ?
We form the ... by using "more"
and "most"...
GIVE ME AN EXAMPLE OF EACH, PLEASE !/
Learned ... more learned
... Interesting...
Adverbs of two syllables made from adjectives by adding -ly form their compar-
atives and superlatives by using "more" and "most". For example,
813930838.002.png
carefully
more carefully
the most carefully
HOW DO WE FORM THE COMPARATIVES AND SUPERLATIVES OF
818 ADVERBS OF TWO SYLLABLES WHICH ARE MADE FROM ADJECTIVES
BY ADDING -LY ?
We form the ... which are made from adjectives
by adding -ly by using "more" and "most"
GIVE ME AN EXAMPLE, PLEASE !/
Happily; more happily; the most happily
SYMPATHY współczucie
WHAT KIND OF PEOPLE DO YOU HAVE MOST SYMPATHY FOR ?
The kind of people I have most sympathy for are those who lie
in bed for years, or who are blind ...
ANXIETY trwoga, niepokój
ANXIOUS niespokojny
DO YOU FEEL ANY GREAT ANXIETY ABOUT YOUR OWN PERSONAL
FUTURE, OR THE FUTURE OF THE WORLD ? Yes, I feel some anxiety... or...
No, I don't feel any ...
WHY IS A SHOPKEEPER ANXIOUS TO PLEASE HIS CUSTOMERS ?/
A shopkeeper is ... so that they will come back again ...
819 ENTERTAIN zabawiać
ENTERTAINMENT rozrywka
WHAT KIND OF ENTERTAINMENTS EXIST IN THE PLACE WHERE YOU
LIVE? The kind of ...are...
SUPPOSING YOU COULD ENTERTAIN A FAMOUS PERSON AT YOUR
HOUSE, EITHER A GREAT FIGURE IN HISTORY OR SOMEONE ALIVE
TODAY, WHOM WOULD YOU CHOOSE?/
Supposing I could entertain ...
I'd choose...
BY ACCIDENT przez przypadek
IF BY ACCIDENT YOU KNOCKED SOMEBODY'S ARM WHILST HE WAS
WRITING, WHATT) YOU SAY? If by accident... I'd say "I'm sorry", or just "Sorry"
BACKGROUND tło, pochodzenie APPLY składać podanie, zastosować
WHAT DO WE MEAN BY THE BACKGROUND OF A PICTURE OR A
PHOTOGRAPH ? By the background... mean that part which is behind the main subject
813930838.003.png
 
 
 
 
 
813930838.004.png 813930838.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin