Praca licencjacka - Rola i zadania Inspekcji Transportu Drogowego.doc

(5842 KB) Pobierz
3

Wyższa Szkoła Gospodarki

w Bydgoszczy

Wydział Społeczno - Ekonomiczny

 

 

 

 

 

 

 

Rola i zadania

Inspekcji Transportu Drogowego

 

 

 

PRACA LICENCJACKA

 

Kierunek:

Ekonomia

 

 

 

Praca wykonana pod kierunkiem

dr inż. Bronisław Szczepankiewicz

 

Nr albumu autora pracy:

 

 

Bydgoszcz 2010

Spis treści

 

Wstęp…………………………………………………………………………………………..3

 

Rozdział I Istota i cel powołania Inspekcji Transportu Drogowego…………………………...4

1.1.            Przyczyny powstania…………………………………………………………………...4

 

Rozdział II Struktura organizacyjna Inspekcji Transport Drogowego………………………...7

 

Rozdział III Zakres zadań Inspekcji Transportu Drogowego………………………………...15

3.1.               Zakres zadań Inspekcji podczas kontroli……………………………………………..15

3.2.               Przykład prawidłowo przeprowadzonej kontroli……………………………………..31

 

Zakończenie…………………………………………………………………………

Spis rysunków…………………………………………………………………….

Spis fotografii……………………………………………………………………………

Spis wykresów……………………………………………………………………………..

Spis tabel…………………………………………………………………………………

Bibliografia………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

W związku z coraz większym rozwojem postępu gospodarki a co za tym idzie postępem działalności transportu drogowego konieczne jest wprowadzanie coraz to nowszych barier, dzięki którym można to w bardzo prosty sposób kontrolować. Wraz z prognozami wstąpienia Polski do Unii Europejskiej pomału wzrastał transport. Zwiększała się liczba polskich oraz zagranicznych przewoźników. Na drogach pojawiało się coraz to więcej ciężarówek przewożących towary a także liczba autokarów z podróżnymi. Konieczne było kontrolowanie tego postępu, stworzenie takiej instytucji, która zajmie na tym obszerną kontrolą. Dotychczas każda instytucja, która kontrolowała przewoźników dochodziła            do pewnej bariery której nie mogła przekroczyć, ze względu na brak odpowiednich uprawnień. Dlatego też w tym wypadku stworzono osobną instytucje władzy publicznej, Inspekcje Transportu Drogowego, która przejęła zakres czynności kontrolnych każdej            z dotychczasowych instytucji.

              Poniższa praca składa się z trzech rozdziałów, w których przedstawione są zakres, zadania oraz czynności kontrolne Inspekcji Transportu Drogowego. Jej cele jest wyróżnienie danej ITD na tle innych podobnych organizacji. Informacje w niniejszej pracy zostały zaczerpnięte m.in. z : internetu, książek, multimediach, aktach prawnych.

              Rozdział pierwszy zostanie poświęcony historii powstania Inspekcji Transportu Drogowego a także jej obecnej działalności. Przedstawione zostaną również samochody, którymi poruszają się inspektorzy.

              Rozdział drugi to przedstawienie szczeblowości w Inspekcji Transportu Drogowego. Ukazanie hierarchii od najwyższego do najniższego szczebla.

              Rozdział trzeci to zakres czynności kontrolnych inspektorów podczas kontroli.

              Wszystkie aspekty pomogą przedstawić obraz inspektora, który musi posiadać ogromną wiedze z zakresu……….

 

 

 

1.    Istota i cel powołania Inspekcji Transportu Drogowego

1.1           Przyczyny powstania

Rys. 1. Logo ITD



 

 

 

 

 

 

 

Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Logo_ITD.png 10.03.2010

 

Inspekcja Transportu Drogowego została powołana na podstawie ustawy z dnia                6 września 2001 r. o Transporcie drogowym. Utworzenie tej wyspecjalizowanej służby wynikało z konieczności zapewnienia uczciwej konkurencji w transporcie drogowym, poprawy bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Powołanie Inspekcji Transportu Drogowego było także spełnieniem jednego z wymogów akcesyjnych Unii Europejskiej         i stanowiło gwarancję wiarygodności Polski jako państwa graniczącego z Unią i ubiegającego się o członkostwo we Wspólnocie. W organizowaniu Inspekcji uczestniczyli eksperci - przedstawiciele Francji i Niemiec, którzy w ramach projektu bliźniaczego                    PHARE PL 9908.01 - "Przygotowanie podstaw prawnych i utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego" doradzali w sprawie określenia zakresu zadań i organizacji Inspekcji Transportu Drogowego, szkolenia kandydatów i wdrożeniu środków informatycznych. Analogiczne formacje działają na terenie państw Unii Europejskiej m. in. we Francji, Niemczech, Belgii     i Wielkiej Brytanii. W procesie tworzenia Inspekcji wykorzystywane były doświadczenia tych służb. Dnia 1 października 2002 r. pierwszych 80 inspektorów ITD rozpoczęło pracę     na drogach całej Polski. W ciągu siedmiu lat odbyło się w sumie dziesięć edycji szkoleniowych dla kandydatów na inspektorów transportu drogowego. Od rozpoczęcia działalności kontrolnej w październiku 2002 roku ITD ma za sobą osiem lat funkcjonowania. Inspektorzy Transportu Drogowego przeprowadzili kilkaset tysięcy kontroli drogowych. Działania te przyczyniają się do wzrostu poziomu przestrzegania przepisów obowiązujących w transporcie drogowym, w szczególności w zakresie czasu pracy kierowców i przewozu materiałów niebezpiecznych, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym. Mają również wpływ na poprawę stanu technicznego pojazdów ciężarowych         i autobusów poruszających się po polskich drogach. W październiku 2004 r. Inspekcja przystąpiła do Europejskiej Kontroli Drogowej, międzynarodowej organizacji zrzeszającej obecnie 10 państw Unii Europejskiej. Do jej głównych zadań należy wymiana informacji, koordynacja działań kontrolnych oraz prowadzenie wspólnych szkoleń inspektorów. Współpraca w ramach ECR ma na celu poprawę efektywności działalności kontrolnej           w transporcie drogowym na terenie UE, co ma przyczyniać się do poprawy poziomu przestrzegania prawa i promowania uczciwej konkurencji w tej dziedzinie życia gospodarczego. W chwili obecnej w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego jest zatrudnionych ponad 640 inspektorów. W dużych województwach o większym natężeniu ruchu drogowego powoływano delegatury Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego w celu lepszej realizacji zadań i poprawy efektywności kontroli na terenie województw. W tym czasie dokonano również zakupów niezbędnego sprzętu i wyposażenia (w tym samochodów specjalistycznych i sprzętu komputerowego).[1]

Inspektorzy Transportu Drogowego poruszają się specjalistycznymi pojazdami koloru zielonego, którego przednia klapa pojazdu, tylnie oraz przednie drzwi są koloru białego.       Na dachu są zamontowane biało-niebieskie sygnały ostrzegawcze. Pojazd dookoła jest podpisany jako „INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO”. Wnętrze pojazdu jest specjalnie przystosowane do zadań inspektoratów. Znajdziemy tam stolik, szafki, komputer, drukarkę, wszystko to co jest niezbędne podczas przeprowadzenia kontroli. W tylnej części zostały zamontowane pomoce drogowe tj. pachołki, lampy wysyłające żółty sygnał ostrzegawczy, trójkąt a także mały zlew, dzięki któremu można umyć sobie ręce.

 

 

Rysunek 2. Schemat samochodu Inspekcji Transportu Drogowego





 

 

 

 





                                                                                                                                                                                     

 

 

 

 

 





 

 

 

 

 

 

Źródło: Prezentacja ITD. „Jak rozpoznać ITD.” http://gitd.gov.pl/index.php/pol/PORADY/Jak-rozpoznac-Inspektora 24.02.2010

 

2. Struktura organizacyjna Inspekcji Transportu Drogowego

 



Rysunek 3. Struktura organizacyjna ITD

 

Źródło: D. Starkowski, K. Bieńczak, W. Zwierzycki, Samochodowy transport krajowy            i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom II przepisy prawne, SYSTHERM D.Gazińska S.J., Poznań 2007, str. 398.

 

 

 

Inspekcja Transportu Drogowego podobnie jak inne organy władzy publicznej posiada swoją strukturę.  Najwyższą osobą w hierarchii Inspekcji Transportu Drogowego jest Główny Inspektor, podległy ministrowi, a skończywszy na inspektorach wykonujących czynności kontrolne. Aby stać się młody inspektorem kandydat musi odbyć sześciomiesięczny kurs specjalistyczny, organizowanym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zgodnie    z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. (Dz. U. z dnia 22 stycznia 2002 r.) Inspektorami zostają kandydaci, którzy uzyskają pozytywny wynik z egzaminu końcowego. Podczas takiego szkolenia wymagana jest również wiedza z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego i karnego, handlowego i prawa pracy, a także sposoby i procedury przeprowadzania kontroli drogowych i kontroli wykonywanych w przedsiębiorstwach.[2]

              Stanowisko Głównego Inspektora powołuje prezes Rady Ministrów zgodnie    z wytycznym ministra właściwego do spraw transportu. Główny Inspektor jako osoba najwyższa w hierarchii musi w ciągu dwóch lat do 30 listopada przekazać radzie ministrów jednakową strategie kontroli  obowiązującą na terenie całego kraju. Jako osoba reprezentatywna odpowiada również za stosunki wewnątrzwspólnotowe  dotyczące kontroli oraz czasu pracy kierowcy wykonującego przewozy drogowe. Na podstawie tych danych podobnie jak inni w swej najwyższej hierarchii (Komendanci Głównej Policji raz Głównej Straży Pożarnej jak i również Szef służby celnej) prowadzą dane statystyczne kontroli drogowych oraz kontroli na terenie przedsiębiorstw. Następnie do 31 lipca  roku następującego po roku sprawozdawczym  przekazują te dane w formie i pisemnej                    i elektronicznej Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, który dalej musi dostarczyć Komisji Europejskiej do 30 września po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem. Przynajmniej raz w roku Główny Inspektor realizuj plan szkolenia dotyczący najlepszych praktyk kontrolnych a także wymiany pracowników. Cały ten program musi być wspólny z właściwymi organami odpowiedzialnymi za kontakty wewnatrzwspólnotowe.     Jest on także zobowiązany do zaplanowania oraz przeprowadzenia szkoleń oraz kursów dla inspektorów oraz interesantów. Jedno z takich szkoleń dotyczy młodych kandydatów ubiegających się o stanowisko inspektorat. Podczas pół rocznego szkolenia młodzi kandydaci muszą zdać pozytywny wynik z egzaminu z zakresu wiedzy niezbędnej podczas typowej kontroli,  aby stać się  młodszymi inspektorami. W 2009 roku Główni Inspektor Transportu Drogowego wraz z Komendą Główną Policji razem zorganizowali wspólne szkolenie w zakresie kontroli drogowej z czasu pracy kierowców. W szkoleniu brało udział 1114 osób, 459 inspektorów Transportu Drogowego oraz 599 funkcjonariuszy policji a także 56 pracowników izby celnej i straży granicznej. Główny inspektor prowadzi również tzw. Centralną Ewidencje Naruszeń, w której zawarte są wszystkie wykroczenia wykryte przez inspektorów podczas przeprowadzonych kontroli drogowych i w przedsiębiorstwie,             jak również przeprowadzonych kontrolach, w trakcie których nie stwierdzono ty naruszeń.  Dane te są przekierowywane od wojewódzkich inspektoratów, do których należy ten obowiązek,   a także Komendant Główny Straży granicznej, Szef Służby Celnej, Główny Inspektor Pracy, właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji oraz zarząd dróg. Centralna Ewidencja naruszeń prowadzona jest w systemie telefonicznym lub elektronicznym.[3]

Opracowanie kierunków działań Inspekcji w porozumieniu z organizacjami zrzeszającymi przewoźników oraz planów kontroli także w zasięgu ogólnokrajowym dotyczy również zakresu Głównego Inspektora. Wszystko to zostaje następnie zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw transportu. Do jego obowiązków należy także przygotowanie projektów aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów drogowych. Jako osoba reprezentatywna może on zaproponować różne zmiany, wpływające na polepszenie działania prawa drogowego.  Ponadto zapewnia uczestnictwo Inspekcji, co najmniej sześć razy w roku, w skoordynowanych z właściwymi organami kontrolnymi innego państwa członkowskiego w kontrolach drogowych kierowców. Kontrole takie są przeprowadzane na terytorium Polski     i mogą być przeprowadzane wspólnie z polskimi organami kontroli. Najczęściej w ramach takich kontroli polscy Inspektorzy kontrolują wraz z niemieckimi funkcjonariuszami Federalnego Urzędu do spraw Transportu Towarowego (BAG). Dzięki takim kontrolom funkcjonariusze mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, udoskonalić procedury kontrolne, a przede wszystkim zacisnąć współprace w zakresie jednolitego stosowania przepisów wspólnotowych dotyczących transportu drogowego.[4]

Główny Inspektor zobowiązany jest do udzielenia właściwym organom niego państwa członkowskiego niezbędnej pomocy i wyjaśnień, w sytuacji gdy jest brak wystarczających danych do stwierdzenia w czasie kontroli drogowej przeprowadzonej na terytorium tego państwa, kiedy to kierowca pojazdu zarejestrowanego Polsce naruszył przepisy w zakresie czasu pracy kierowcy.[5]

Dyrektor generalny jako osoba bezpośrednio podległa Głównemu Inspektorowi zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy. Dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych oraz realizuje politykę personalną. Wykonuje inne zadania z upoważnienia Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Wykonuje określone zadania kierownika Urzędu oraz ustala zasady dyscypliny pracy oraz wewnętrzne przepisy porządkowe i ogłasza je w formie zarządzeń. Zakres szczegółowych czynności, jakie wykonuje Dyrektor Generalny są określone w ustawie o służbie cywilnej w artykule 20.[6]

Biuro Głównego Inspektora:

·         zapewnia obsługę organizacyjną prac Głównego Inspektora, zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego oraz zespołów doradczych i opiniodawczych, działających przy Głównym Inspektorze;

·         koordynuje proces udostępniania informacji publicznej oraz pracę rzecznika prasowego GITD poprzez zapewnienie obsługi prasowej Głównego Inspektora oraz rzetelnego przekazu istotnych informacji środkom masowego przekazu, a także kształtowanie wizerunku i promowanie misji inspekcji w mediach;

·         obsługuje współpracę Głównego Inspektora z organizacjami pozarządowymi;

·         przygotowuje odpowiedzi na skargi, wnioski i zapytania kierowane do Głównego Inspektoratu, przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków oraz organizuje przyjęcia przez Głównego Inspektora osób zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków a także sporządza zestawienia i analizy rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Inspekcji;

·         sprawuje nadzór nad prawidłowym i terminowym załatwianiem interpelacji i wniosków Posłów na Sejm RP i Senatorów, a także odpowiada za przygotowanie odpowiedzi Głównego Inspektora na zapytania, dezyderaty i interpelacje poselskie dotyczące Inspektoratu oraz Inspekcji;

·         koordynuje wyjazdy zagraniczne Głównego Inspektora, jego zastępcy, dyrektora generalnego oraz pozostałych pracowników Inspektoratu a także opracowuje roczny plan wyjazdów zagranicznych;

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin