www.student.e-tools.pl
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
W JELENIEJ GÓRZE
POLICEALNE STUDIUM HOTELARSKIE
PRACA KONTROLNA
Z ORGANIZACJI I TECHNIKI PRACY W HOTELU
Temat pracy:
Przystosowanie obiektów hotelarskich do potrzeb ludzi niepełnosprawnych.
PRACĘ WYKONAŁA: WYKŁADOWCA:
Ewa Domańska mgr Barbara Cymańska-Garbowska
Semestr III HH
W Polsce liczbę osób niepełnosprawnych szacuje się na ponad 14% ogółu, z czego około 4% to osoby o 'większym stopniu niepełnosprawności'. Ludzi poruszających się za pomocą wózków inwalidzkich jest około 100 tysięcy. Przeglądając te dane nie można zlekceważyć problemu dostępności obiektów publicznych dla tej grupy, tym bardziej, że z każdym rokiem grupa ta jest coraz liczniejsza.
OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE DZIELIMY NA:
· osoby poruszające się samodzielnie lub przy pomocy osób towarzyszących – wyłącznie na wózkach inwalidzkich,
· osoby z dysfunkcją dolnych lub górnych kończyn, poruszające się za pomocą kul, protez, lasek, balkoników,
· osoby niewidome i niedowidzące,
· osoby głuchonieme i niedosłyszące,
· osoby uczulone, z fobiami i inne.
ROZRÓŻNIAMY TRZY STOPNIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI :
1. znaczny – osoba wymagająca niezbędnej stałej lub długotrwałej opieki i pomocy wobec znacznie ograniczonej możliwości samodzielnej egzystencji;
2.umiarkowany – osoba zdolna do wykonywania zatrudnienia na odpo- wiednio przystosowanym stanowisku w zależności od potrzeb i możliwości wynikających z niesprawności , wymagająca częściowej lub okresowej pomocy innej osoby;
3.lekki -osoba o naruszonej sprawności organizmu, zdolna do wykonywania zatrudnienia, niewymagająca pomocy innej osoby.
NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE TRUDNOŚCI WYSTĘPUJĄ:
· na parkingu i w rejonie podjazdu oraz przy wejściu,
· przy przejściu przez otwory drzwiowe i przy wejściu do wind,
· na trasie dojazdu do jednostek mieszkalnych i innych zespołów funkcjonalnych hotelu,
· przy poruszaniu się po jednostce mieszkalnej i korzystaniu z urządzeń sanitarnych,
· przy korzystaniu z niektórych urządzeń w hotelu, np. aparatu telefo-nicznego.
NA POPRAWĘ WARUNKÓW MIAŁY WPŁYW:
· Główny Komitet Turystyki, który wydał w 1985 'Wytyczne do projektowania i przystosowania obiektów turystycznych dla osób niepełnosprawnych,
· Rozporządzenie Ministra Administracji Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 roku określające niezbędne warunki techniczne,
· Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 roku w sprawie warunków technicznych,
· Działania Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki zmierzające do usunięcia barier architektonicznych i udostępnienia bazy sportowej i turystycznej,
· Znowelizowanie ' Wytycznych do projektowania i przystosowania obiektów turystycznych dla osób niepełnosprawnych' w roku 1995 przez UKFiT,
· Utworzenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnospraw-nych, z którego środków sfinansowano szereg przedsięwzięć służących likwidacji barier technicznych,
· Przepisy prawa budowlanego,
· Wymagania kategoryzacyjne.
PRZYSTOSOWANIE HOTELU DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH OBEJMUJE DZIAŁANIA :
a) wydzielenie na parkingach specjalnych oznaczonych miejsc dla indywidual-nego środku lokomocji gości niepełnosprawnych o wymiarach :360 x 500 cm, zlokalizowanych jak najbliżej wejścia głównego;
b) ułatwienie dojazdu i pokonanie wejść poprzez likwidowanie różnic pozio-mów, montowanie pochylni(wraz z poręczami założonych na dwóch poziomach: 75 i 90 cm), samoobsługowych podnośników elektrycznych, szerszych drzwi;
c) uwzględnianie gabarytów wózków przy projektowaniu i budowaniu dźwigów osobowych, wejść, przejść, otworów drzwiowych w ciągach komunikacyjnych;
d) opracowanie mapy plastycznej całego hotelu i przystosowanych pokoi, oznaczeń punktowych numerów pokojów i tym podobnych udogodnień ułatwiających poruszanie się po danym obszarze gościom z wadami wzroku;
e) stosowanie telekomunikatorów, instalowanie sygnalizacji świetlnej z myślą o gościach nie/do/słyszących;
f) zapewnienie specjalnej aranżacji jednostek mieszkalnych umożliwiającej poruszanie się na wózkach i korzystanie z urządzeń os. niepełnosprawnym
· uwzględnienie odpowiedniej powierzchni komunikacyjnej i manewrowej zapewniającej dostęp do wszystkich elementów wyposażenia,
· właściwe ustawienie mebli umożliwiające swobodne przemieszczanie,
· specjalne elementy wyposażenia m.in. specjalną sygnalizację alarmową,
· lokalizacja na parterze lub w niższych kondygnacjach mieszkalnych,
g) zapewnienie większej powierzchni w węzłach higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych i w części ogólnodostępnej oraz wyposażenie w specjalne uchwyty, ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszanie się i przemieszczanie z wózków inwalidzkich do urządzeń higieniczno-sanitarnych;
h) wydzielenie jednego stanowiska w recepcji odpowiednio obniżonego i cof-niętego stwarzającego warunki do wygodnego podjazdu wózka inwalidzkiego oraz obsługi;
i) dostosowanie pionu rekreacji, odnowy biologicznej i innych usług
· zorganizowanie minirecepcji, w której można uzyskać informacje na temat możliwości i zakresu korzystania z poszczególnych urządzeń oraz niezbędnym dodatkowym zabezpieczeniu,
· umożliwienie korzystania z basenu, sauny, siłowni w przystosowanych jednostkach i pod nadzorem personelu obsługowego,
· udostępnienie gabinetów fizykoterapii i odnowy biologicznej poprzez specjalistyczne wyposażenie i właściwe zagospodarowanie pomieszczeń,
· zapewnienie gościom niepełnosprawnym czynnego wypoczynku na kręgielni z automatycznym podajnikiem kul,
· umożliwienie gry w bilard i tenis stołowy w przestronnych pomieszczeniach pozwalających na swobodne manewrowanie wózkiem,
· zorganizowanie minigolfu z podjazdem do wszystkich stanowisk,
· zbudowanie pomostów widokowych i obserwacyjnych,
· utworzenie podjazdów i stanowisk umożliwiających jazdę konną,
· zapewnienie aneksu wypoczynkowego z wodą, zielenią.
j) udostępnienie lokali gastronomicznych i rozrywkowych:
· likwidacja wszelkich barier technicznych w postaci schodów, progi, wąskie
przejścia i przejazdy, brak powierzchni manewrowej, niewłaściwe oznacze-nie i oświetlenie,
· przystosowanie co najmniej jednego, 4-osobowego stołu do potrzeb ludzi niepełnosprawnych,
· stosowanie stołów pozwalających na głębszy podjazd wózka inwalidzkiego,
· umieszczanie przy stołach dodatkowych uchwytów pozwalających na odstawienie laski, kul lub innych przyrządów pomagających poruszanie się osobom z dysfunkcją kończyn,
· opracowanie metodą Braille'a kart menu dla niewidomych.
Przepisy prawa budowlanego oraz wymagania kategoryzacyjne są o wiele bardziej rygorystyczne dla nowych budynków, ze względu na fakt, iż nie wszystkie rozwiązania techniczne są możliwe do wykonania w starszym budownictwie. Wymagania kategoryzacyjne przewidują, że w nowych lub przebudowanych obiektach hotelarskich na 30 jednostek mieszkalnych przynajmniej jedna musi być przystosowana do potrzeb osób niepełnospraw-nych. Jednak na odpowiednim wyposażeniu pokoi się nie kończy, ponieważ należy zapewnić dostęp do wszystkich usług świadczonych w hotelu, jednocześnie niedopuszczając do poczucia izolacji. Równie ważna jest właściwa obsługa tej grupy społecznej.
emka1