Przystosowanie obiektów hotelarskich do potrzeb ludzi niepełnosprawnych.doc

(45 KB) Pobierz

www.student.e-tools.pl

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

W JELENIEJ GÓRZE

 

POLICEALNE STUDIUM HOTELARSKIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRACA KONTROLNA

Z ORGANIZACJI I TECHNIKI PRACY W HOTELU

 

 

Temat pracy:

 

Przystosowanie obiektów hotelarskich do potrzeb ludzi niepełnosprawnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRACĘ WYKONAŁA:                                                       WYKŁADOWCA:

Ewa Domańska                                            mgr Barbara Cymańska-Garbowska

Semestr III HH

 

W Polsce liczbę osób niepełnosprawnych szacuje się na ponad 14% ogółu, z czego około 4% to osoby o 'większym stopniu niepełnosprawności'. Ludzi poruszających się za pomocą wózków inwalidzkich jest około 100 tysięcy. Przeglądając te dane nie można zlekceważyć problemu dostępności obiektów publicznych dla tej grupy, tym bardziej, że z każdym rokiem grupa ta jest coraz liczniejsza.

 

OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE DZIELIMY NA:

·         osoby poruszające się samodzielnie lub przy pomocy osób towarzyszących – wyłącznie na wózkach inwalidzkich,

·         osoby z dysfunkcją dolnych lub górnych kończyn, poruszające się za pomocą kul, protez, lasek, balkoników,

·         osoby niewidome i niedowidzące,

·         osoby głuchonieme i niedosłyszące,

·         osoby uczulone, z fobiami i inne.

 

ROZRÓŻNIAMY TRZY STOPNIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI :

1. znaczny osoba wymagająca niezbędnej stałej lub długotrwałej opieki i pomocy wobec znacznie ograniczonej możliwości samodzielnej egzystencji;

2.umiarkowany osoba zdolna do wykonywania zatrudnienia na odpo- wiednio przystosowanym stanowisku w zależności od potrzeb i możliwości wynikających z niesprawności , wymagająca częściowej lub okresowej pomocy innej osoby;

3.lekki -osoba o naruszonej sprawności organizmu, zdolna do wykonywania zatrudnienia, niewymagająca pomocy innej osoby.

 

NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE TRUDNOŚCI WYSTĘPUJĄ:

·         na parkingu i w rejonie podjazdu oraz przy wejściu,

·         przy przejściu przez otwory drzwiowe i przy wejściu do wind,

·         na trasie dojazdu do jednostek mieszkalnych i innych zespołów funkcjonalnych hotelu,

·         przy poruszaniu się po jednostce mieszkalnej i korzystaniu z urządzeń sanitarnych,

·         przy korzystaniu z niektórych urządzeń w hotelu, np. aparatu telefo-nicznego.

 

NA POPRAWĘ WARUNKÓW MIAŁY WPŁYW:

·         Główny Komitet Turystyki, który wydał w 1985 'Wytyczne do projektowania i przystosowania obiektów turystycznych dla osób niepełnosprawnych,

·         Rozporządzenie Ministra Administracji Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 roku określające niezbędne warunki techniczne,

·         Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 roku w sprawie warunków technicznych,

·         Działania Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki zmierzające do usunięcia barier architektonicznych i udostępnienia bazy sportowej i turystycznej,

·         Znowelizowanie ' Wytycznych do projektowania i przystosowania obiektów turystycznych dla osób niepełnosprawnych' w roku 1995 przez UKFiT,

·         Utworzenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnospraw-nych, z którego środków sfinansowano szereg przedsięwzięć służących likwidacji barier technicznych,

·         Przepisy prawa budowlanego,

·         Wymagania kategoryzacyjne.

 

 

PRZYSTOSOWANIE HOTELU DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH OBEJMUJE DZIAŁANIA :

 

a) wydzielenie na parkingach specjalnych oznaczonych miejsc dla indywidual-nego środku lokomocji gości niepełnosprawnych o wymiarach :360 x 500 cm, zlokalizowanych jak najbliżej wejścia głównego;

 

b) ułatwienie dojazdu i pokonanie wejść poprzez likwidowanie różnic pozio-mów, montowanie pochylni(wraz z poręczami założonych na dwóch poziomach: 75 i 90 cm), samoobsługowych podnośników elektrycznych, szerszych drzwi;

 

c) uwzględnianie gabarytów wózków przy projektowaniu i budowaniu dźwigów osobowych, wejść, przejść, otworów drzwiowych w ciągach komunikacyjnych;

 

d) opracowanie mapy plastycznej całego hotelu i przystosowanych pokoi, oznaczeń punktowych numerów pokojów i tym podobnych udogodnień ułatwiających poruszanie się po danym obszarze gościom z wadami wzroku;

 

e) stosowanie telekomunikatorów, instalowanie sygnalizacji świetlnej z myślą o gościach nie/do/słyszących;

 

f) zapewnienie specjalnej aranżacji jednostek mieszkalnych umożliwiającej poruszanie się na wózkach i korzystanie z urządzeń os. niepełnosprawnym

·         uwzględnienie odpowiedniej powierzchni komunikacyjnej i manewrowej zapewniającej dostęp do wszystkich elementów wyposażenia,

·         właściwe ustawienie mebli umożliwiające swobodne przemieszczanie,

·         specjalne elementy wyposażenia m.in. specjalną sygnalizację alarmową,

·         lokalizacja na parterze lub w niższych kondygnacjach mieszkalnych,

 

g) zapewnienie większej powierzchni w węzłach higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych i w części ogólnodostępnej oraz wyposażenie w specjalne uchwyty, ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszanie się i przemieszczanie z wózków inwalidzkich do urządzeń higieniczno-sanitarnych;

h) wydzielenie jednego stanowiska w recepcji odpowiednio obniżonego i cof-niętego stwarzającego warunki do wygodnego podjazdu wózka inwalidzkiego oraz obsługi;

 

i) dostosowanie pionu rekreacji, odnowy biologicznej i innych usług

·         zorganizowanie minirecepcji, w której można uzyskać informacje na temat możliwości i zakresu korzystania z poszczególnych urządzeń oraz niezbędnym dodatkowym zabezpieczeniu,

·         umożliwienie korzystania z basenu, sauny, siłowni w przystosowanych jednostkach i pod nadzorem personelu obsługowego,

·         udostępnienie gabinetów fizykoterapii i odnowy biologicznej poprzez specjalistyczne wyposażenie i właściwe zagospodarowanie pomieszczeń,

·         zapewnienie gościom niepełnosprawnym czynnego wypoczynku na kręgielni z automatycznym podajnikiem kul,

·         umożliwienie gry w bilard i tenis stołowy w przestronnych pomieszczeniach pozwalających na swobodne manewrowanie wózkiem,

·         zorganizowanie minigolfu z podjazdem do wszystkich stanowisk,

·         zbudowanie pomostów widokowych i obserwacyjnych,

·         utworzenie podjazdów i stanowisk umożliwiających jazdę konną,

·         zapewnienie aneksu wypoczynkowego z wodą, zielenią.

 

j) udostępnienie lokali gastronomicznych i rozrywkowych:

·         likwidacja wszelkich barier technicznych w postaci schodów, progi, wąskie

przejścia i przejazdy, brak powierzchni manewrowej, niewłaściwe oznacze-nie i oświetlenie,

·         przystosowanie co najmniej jednego, 4-osobowego stołu do potrzeb ludzi niepełnosprawnych,

·         stosowanie stołów pozwalających na głębszy podjazd wózka inwalidzkiego,

·         umieszczanie przy stołach dodatkowych uchwytów pozwalających na odstawienie laski, kul lub innych przyrządów pomagających poruszanie się osobom z dysfunkcją kończyn,

·         opracowanie metodą Braille'a kart menu dla niewidomych.

 

Przepisy prawa budowlanego oraz wymagania kategoryzacyjne są o wiele bardziej rygorystyczne dla nowych budynków, ze względu na fakt, iż nie wszystkie rozwiązania techniczne są możliwe do wykonania w starszym budownictwie. Wymagania kategoryzacyjne przewidują, że w nowych lub przebudowanych obiektach hotelarskich na 30 jednostek mieszkalnych przynajmniej jedna musi być przystosowana do potrzeb osób niepełnospraw-nych. Jednak na odpowiednim wyposażeniu pokoi się nie kończy, ponieważ należy zapewnić dostęp do wszystkich usług świadczonych w hotelu, jednocześnie niedopuszczając do poczucia izolacji. Równie ważna jest właściwa obsługa tej grupy społecznej.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin