Temat: Jakim nauczycielem był prof. Steczko z opowiadania A. Baumgardtena pt: Nowy ?
1. Cele lekcji:
a) ogólne:
· Zapoznanie uczniów z treścią opowiadania
· Kształcenie języka ucznia (swobodne wypowiedzi)
· Uczniowie doceniają pracę swoich nauczycieli
b) operacyjne:
Uczeń:
· Potrafi przedstawić wrażenia z lektury opowiadania
· Zna zasady opisywania postaci
· Umie nazwać cechy dobrego wychowawcy – bohatera utworu
· Wskazuje w tekście odpowiednie fragmenty
· Uzasadnia swoje opinie
· Stosuje odpowiednie słownictwo opisujące i oceniające postać literacką
· Redaguje wypowiedź o swoim ulubionym nauczycielu
2. Metody i formy pracy:
· metoda: pogadanka, praca z tekstem, słoneczko
· formy: zbiorowa i indywidualna
3. Środki dydaktyczne:
· tekst opowiadania pt. Nowy, autorstwa Aleksandra Baumgardtena
4. Przebieg lekcji:
a) faza przygotowawcza:
· Przywitanie uczniów.
· Zapisanie tematu na tablicy.
b) faza realizacyjna:
· Chętny uczeń odczytuje informację o autorze zamieszczoną w podręczniku.
· Nauczyciel odczytuje opowiadanie pt. Nowy (podręcznik str. 64).
· Pogadanka na temat opowiadania ( czy się podobało, co jest tematem opowiadania, jakie postaci występują, czego można się z niego nauczyć, czy nauczyciel miał rację, w jaki sposób nowy wychowawca zdobywa sympatię uczniów, czy chcielibyście mieć takiego nauczyciela?).
· Nauczyciel rysuje słoneczko na tablicy dotyczące głównego bohatera – prof. Steczko (uczniowie przerysowują je do zeszytów).
· Wspólnie opisujemy tę postać, na podstawie odpowiednich fragmentów z tekstu (wygląd, cechy charakteru).
· Nauczyciel odczytuje zdanie mówiące o donosicielstwie (pyta co o tym sądzą uczniowie).
· Nauczyciel zapisuje na tablicy ten cytat, a uczniowie do zeszytów (załącznik).
· Nauczyciel przypomina uczniom z jakich elementów powinna składać się charakterystyka ( przedstawienie postaci, wygląd, cechy charakteru, ocena postaci).
c) faza podsumowująca:
· Proszę o napisanie kilku zdań o ulubionym nauczycielu. (Uczniowie mają na to kilka minut). Jeśli ktoś nie zdąży dokończy w domu.
· Kilku uczniów odczytuje swoją wypowiedź.
5. Załączniki:
· Donosicielstwo to jedna z najbardziej wstrętnych cech. Plami człowieka na całe życie.
(cytat str. 67)
· Krzyżówka – hasło: Nauczyciel (*polecenie awaryjne).
· Słoneczko:
3
INSPIRACJE