słowik.doc

(25 KB) Pobierz
Katarzyna Walkusz II rok filologii polskiej z historią, kl

 

1) Temat: Dwa słowiki –opis ptaków na podstawie baśni J. CH. Andersena „ Słowik”.

 

2) Cele nauczania:

 

a) ogólne:

- zapoznanie z terminem literackim – baśń

- wprowadzenie terminu fantazja

- kształcenie języka ucznia swobodnej wypowiedzi

- kształcenie umiejętności pisania opisu

- kształcenie umiejętności pracy w grupach

 

b) operacyjne:

Uczeń:

- potrafi formułować definicję baśni

- wyszukuje fragmentów opisujących słowiki ( prawdziwego i sztucznego)

- potrafi swobodnie wypowiedzieć się na temat wyglądu ptaka prawdziwego i sztucznego

- umie zgodnie pracować w grupie

- gromadzi informacje o słowikach

- potrafi pisemnie opisać słowika prawdziwego  i sztucznego

- prezentuje opis słowika według przydzielonej mu grupy

- za pomocą nauczyciela poprawia ewentualne błędy

- zapisuje uwagi dotyczące opisów

- słucha przykładowego opisu

 

3) Metody nauczania:

Poszukująca – heureza, aktywizująca – słoneczko, oglądowa- ilustratywna.

 

4) Formy pracy:

Zbiorowa, grupowa

 

5) Środki dydaktyczne:

Zdjęcia słowika , „ Encyklopedia zwierząt” lub „ Encyklopedia powszechna”- barwne tablice: ptaki śpiewające

 

6) Tok lekcji:

 

I FAZA WSTĘPNA (5min.)

- sprawdzenie listy obecności

- podanie tematu

 

II FAZA ZASADNICZA (30 min.)

- wyszukiwanie przez uczniów fragmentów opisujących słowiki.

- wspólne obejrzenie przez klasę zdjęcia słowika

- uczniowie przy pomocy nauczyciela gromadzą informacje o wyglądzie ptaka prawdziwego i sztucznego – (słoneczko)

- nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Pierwsza opisuje prawdziwego druga- słowika sztucznego

- liderzy z każdej z grup czytają wyniki swojej pracy na forum klasy i wspólna poprawa ewentualnych błędów ( usuwanie powtórzeń, kolejność w opisywaniu ptaka , wstęp i zakończenie)

- zapisanie przez uczniów w zeszycie uwag dotyczących opisów:

a) wyraz słowik można zstąpić wyrazami: śpiewak, ptak, ulubieniec cesarza, ptasi artysta; wyraz był można zastąpić: natura odziała go, obdarzyła go, odznacza się, wyróżnia się, można go poznać po…, ozdabia;

b) zachowajmy kolejność w opisie wyglądu, np.:

1. wielkość

2. opis łebka, oczu, dzioba

3. wygląd ogona

4. ubarwienie

5. głos

c) pamiętajmy o wstępie i zakończeniu.

 

III FAZA KOŃCOWA ( 10  min.)

- przeczytanie przez nauczyciela przykładowego opisu

- Zadanie domowe

Popraw swój opis słowika i zapisz go do zeszytu. Narysuj w zeszycie słowika, zgodnie ze swoim opisem.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin