1) Anna Kozłowska
2) Temat: Historia dzieci doświadczonych przez los. Opis i charakterystyka postaci Mary Lennox i Colina Craven na podstawie powieści F.H. Burnett pt. „Tajemniczy ogród”. Czas realizacji 2 jednostki lekcyjne.
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z fragmentami książki, które dotyczą głównych bohaterów
· Ćwiczenie umiejętności opisu i charakterystyki postaci
· Kształcenie języka uczniów
· Ćwiczenie umiejętności dyskutowania
b) Cele operacyjne:
· Uczniowie przypominają omówioną już treść utworu
· Uczniowie wymieniają i wypisują wszystkich bohaterów
· Uczniowie przedstawiają postacie głównych bohaterów- Mary i Colina
· Uczniowie opisują cechy fizyczne i psychiczne głównych bohaterów
· Uczniowie charakteryzują usposobienie i charakter Mary i Colina
· Uczniowie analizują okoliczności i warunki, które ukształtowały Mary i Colina
· Uczniowie oceniają postawy głównych bohaterów
· Uczniowie tworzą na podstawie zebranych informacji na temat bohaterów charakterystykę porównawczą- zwracają uwagę na różnice i podobieństwa między nimi
· Uczniowie opisują i oceniają relacje panujące między Mary i Colinem
· Uczniowie z pomocą nauczyciela rozważają problem jak wyglądałoby życie dzieci, gdyby nie spotkało ich tyle nieszczęścia w życiu
4) Metody pracy:
a) Metody podające:
· Opis i opowiadanie(charakterystyka bohaterów)
· Poszukująca(praca z książką)
· Problemowa
b) Zajęć praktycznych:
· Wyszukiwanie i wypisywanie informacji z tekstu, przytaczanie cytatów
c) Metody autonomiczne:
· Egzegeza(czytanie i interpretowanie tekstu przez uczniów)
· Rozbioru dokumentacyjnego(praca z tekstem oparta na sądach uczniów popartych cytatami)
5) Formy pracy:
a) Indywidualna- odpowiedź
b) Zbiorowa- dyskusja
6) Środki dydaktyczne:
a) Lektura „Tajemniczy ogród”
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Sprawdzenie obecności
· Sprawdzenie zadania domowego
· Przypomnienie przez uczniów omówionej już treści książki(przypomnienie czasu i miejsca akcji wydarzeń przedstawionych w książce
b) Faza właściwa:
· Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy
· Uczniowie przypominają omówioną już treść utworu(uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela)
· Uczniowie wymieniają i wypisują wszystkich bohaterów(jeden z uczniów zapisuje wymienionych bohaterów na tablicy)
· Uczniowie opisują cechy fizyczne i psychiczne głównych bohaterów(praca z książką, odwołanie się do znajomości lektury, przytaczanie odpowiednich cytatów z lektury)
· Uczniowie charakteryzują usposobienie i charakter Mary i Colina(praca z książką, odwołanie się do znajomości lektury, przytaczanie odpowiednich cytatów z lektury)
· Uczniowie analizują okoliczności i warunki jakie ukształtowały Mary i Colina
Mary
Colin
Przedstawienie postaci
Cechy fizyczne
Cechy umysłu
Cechy usposobienia
Cechy charakteru
Okoliczności i warunki, które ukształtowały bohaterów
Ocena bohatera
Podobieństwa
Różnice
· Uczniowie z pomocą nauczyciela rozważają problem jak wyglądałoby życie dzieci, gdyby nie spotkało ich tyle nieszczęścia w życiu- dyskusja nad problemem
c) Faza końcowa:
· Na podstawie wniosków zebranych w dyskusji uczniowie tworzą w grupach drzewka decyzyjne
· Zadanie domowe- stworzyć linię życia Mary i Colina
a)
3
INSPIRACJE