KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ (KL.V)
TEMAT : Syrenka – postać znana nie tylko warszawiakom.
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie się z utworem Artura Oppmana pt. „Syrenka”
- umiejętne wyrażanie swojej opinii
- przyjmowanie określonego stanowiska w dyskusji
- Kształtowanie wyobraźni.
- rozumienie wartości Syreny warszawskiej dla miasta
- wie, że herbem Warszawy jest Syrenka,
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
- odtwarzać i interpretować treść legendy
- wyciągać wnioski
- definiować zagadnienia : legenda, wolność
- potrafi wskazać Warszawę na mapie Polski
- opowiedzieć treść legendy „Syrena"
- układać plan wydarzeń
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- legenda pt. „Syrenka”
- konturowa mapa Polski
- fotografie syrenek
- odtwarzacz mp3 (utwór muzyczny)
- aparat fotograficzny
- plakat syrenki
FORMY PRACY :
- zbiorowa
- indywidualna
METODY PRACY: pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów
PRZEBIEG LEKCJI
OGNIWO WSTĘPNE
1. Powitanie – przedstawienie się uczniom
OGNIWO WŁAŚCIWE
- wysłuchanie przez uczniów utworu muzycznego pt. „walczyk o warszawskiej syrence” (nauczyciel rozdaje słowa piosenki)
Czy ktoś na podstawie tej piosenki domyśla się o czym dzisiaj będziemy rozmawiać na lekcji?
- Będzie to lekcja o warszawskiej syrence.
2. Zapisanie przez uczniów tematu lekcji : Syrenka – postać znana nie tylko warszawiakom.
Co to jest legenda? (zeszyt)
Legenda.- To opowieść zawierająca prawdę historyczną, ale także elementy nieprawdziwe, zmyślone. Charakteryzuje się ona cudownością i niezwykłością
Ćw ) – skojarzenia ze słowem SYRENKA <- uczeń zapisuje je na tablicy
(przykładowe odpowiedzi)
Zapoznanie się uczniów z pytaniami do tekstu - odpowiedz należy poprzeć odpowiednim fragmentem
- Jak nazywają się bohaterowie legendy?
- gdzie? I w jakim czasie ? rozgrywa się akcja
Przeczytanie przez nauczyciela legendy „warszawska syrenka” Artura Oppmana
Odpowiedzi - na powyższe pytania (zeszyt)
- Akcja „Syreny” toczy się w miejscu, gdzie dzisiaj leży Warszawa -Powiśle, ulica Bugaj na Starym Mieście
- Czas akcji pozostaje nieokreślony. Rzecz dzieje się przed założeniem miasta, w czasach gdy w Czersku władał książę.
- Bohaterami są rybacy: Szymon i Mateusz, pustelnik Barnaba, pastuch Staszek, no i, oczywiście, syrena.
Ćw 1) Pogadanka - o wolności
Jaki problem porusza w tym tekście Artur Oppman?
Najważniejszy problem to problem wolności. Syrena pięknie śpiewała, ale tylko dotąd, dopóki mogła to robić z własnej woli; kiedy chciano ją uzależnić od woli księcia – zamilkła. Każdy człowiek, tak jak tytułowa syrena, chce sam decydować o swoim postępowaniu. Artur Oppman zwraca też uwagę na to, jak dużą szkodę może spowodować nieprzemyślane działanie ludzkie.
Jak oceniasz postępowanie rybaków i ojca Barnaby? dlaczego chcieli ją uwięzić?
Mateusz, Szymon i Barnaba bez żadnego powodu postanowili schwytać syrenę. Nikomu nic złego ona nie robiła, budziła jedynie zachwyt swoim śpiewem. O syrenę wcale też nie prosił książę. Ci trzej ludzie zrobili niechcący krzywdę innym. Ich postępowanie oceniam negatywnie
Jak myślicie jakie uczucia towarzyszą syrence, podczas jej schwytania?
- strach
- obawa
- lęk
- niepokój
- smutek
Co to jest wolność?
- życie poza więzieniem, zamknięciem
Czy każdy z nas ma prawo do wolności?
- Tak, ponieważ każdy z nas posiada podstawowe prawa które są niezbywalne
-Gdzie możemy szukać pomocy jeśli nasze prawa są łamane? (szkoła)
Jaka organizacja zajmuje się obroną praw człowieka?
Helsińska Fundacja Praw człowieka- Jej misja to rozwijanie kultury wolności i praw człowieka w kraju i za granicą
Rzecznik Praw Obywatelskich - stoi na straży wolności, praw człowieka i obywatela
Wniosek (zeszyt)
- każdy z nas jest tytułową syrenką, która chce decydować o własnym losie
- „ nie czyń drugiemu co tobie nie miłe”
- Traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany...
- „ Kochaj bliźniego swego jak siebie samego”
Rozdanie mapek Polski – uczniowie zaznaczają na niej stolicę
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia syrenek
Syrenka Warszawska
Herb Warszawy
Jak myślicie do czego służyły Syrence ta tarcza i miecz?
Zabawa „Warszawska Syrenka u fotografa”
Uczniowie dokładnie opisują wygląd Syrenki z ilustracji , po czym każdy z nich przyjmuje jej pozycję i chwilę trwa w bezruchu, dopóki nauczyciel Syrenkom zrobi zdjęcia.
Ogniwo końcowe
Praca domowa - Uczniowie przygotowują opowiadanie legendy związanej z najbliższym regionem
2. Pochwała pracy uczniów.
3. Pożegnanie.
Ćwiczenia dodatkowe
1) Uczniowie opisują wygląd syrenki
-piękna
- urodziwa
- miała długie , czarne włosy
- idealną szyję niczym wyrzeźbioną w marmurze
- szafirowe oczy
- koralowe usta
Krzyżówka
W
I
S
Ł
A
B
U
G
J
P
O
R
Ó
T
Z
E
K
Y
INSPIRACJE