1) Anna Kozłowska
2) Temat: Streszczam teksty. Klasa V Czas: 45 minut
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z definicją streszczenia
· Zapoznanie uczniów z cechami dobrego streszczenia
· Kształcenie umiejętności pisania streszczeń
b) Cele operacyjne:
Uczniowie:
· Opowiadają w skrócie wydarzenie na podstawie przeczytanego fragmentu tekstu
· Zapisują definicję streszczenia oraz jego najważniejsze cechy
· Czytają tekst następnie nadają tytuł każdemu jego akapitowi, na podstawie tytułów piszą streszczenie
· Na podstawie tekstu uzupełniają tabelę następnie piszą w zeszycie streszczenie przeczytanego fragmentu
4) Metody pracy:
· Heureza
· Praca z zeszytem ćwiczeń
5) Formy pracy:
· Indywidualna
· Zbiorowa
6) Środki dydaktyczne:
· Ćwiczenia
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Przywitanie się z uczniami
· Sprawdzenie obecności
· Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji
b) Faza właściwa:
· Opowiadają w skrócie wydarzenie na podstawie przeczytanego fragmentu tekstu (ćw. 1/81)
· Czytają tekst następnie nadają tytuł każdemu jego akapitowi, na podstawie tytułów piszą streszczenie (ćw. 3/82)
· Poszczególni uczniowie odczytują swoje streszczenia
· Na podstawie tekstu uzupełniają tabelę następnie piszą w zeszycie streszczenie przeczytanego fragmentu (ćw. 4/83)
c) Faza końcowa:
· Przypomnienie definicji streszczenia i jego najważniejszych cech w celu utrwalenia wiadomości
· Zadanie domowe- uczniowie piszą w zeszycie streszczenie przeczytanego fragmentu (ćw. 4/83)
INSPIRACJE