1) Anna Kozłowska III rok FP z historią
2) Temat: Adam Mickiewicz „Grzybobranie” Klasa V Czas: 45 minut
3) Cele nauczania:
a) Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z treścią utworu
· Kształcenie języka uczniów
· Przypomnienie wiadomości o środkach stylistycznych
b) Cele operacyjne:
· Uczniowie zapoznają się z treścią utworu
· Uczniowie streszczają tekst
· Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tekstu
· Uczniowie rozwiązują zadania z książki
· Uczniowie odwołując się do tekstu uzupełniają tabelkę na temat grzybów
· Uczniowie zapoznają się z biografią Adama Mickiewicza
4) Metody pracy:
· Pogadanka(wprowadzająca w temat lekcji)
· Opis i opowiadanie( streszczenie tekstu)
· Poszukująca(praca z książką)
5) Formy pracy:
· Zbiorowa
· Indywidualna
6) Środki dydaktyczne:
a) Podręcznik
b) Materiały przygotowane przez nauczyciela
7) Tok lekcji:
a) Faza wstępna:
· Przywitanie się z uczniami
· Sprawdzenie zadania domowego
· Pogadanka wprowadzająca do nowego tematu lekcji(przypomnienie wiadomości o środkach stylistycznych)
b) Faza właściwa:
· Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji
· Uczniowie zapisują notkę biograficzną o Adamie Mickiewiczu
· Uczniowie zapoznają się z treścią tekst- praca z książką
· Uczniowie streszczają tekst- praca z tekstem
· Uczniowie odwołując się do tekstu uzupełniają tabelkę przygotowaną przez nauczyciela:
borowik
Cytat z utworu dotyczący grzyba
„ten wzrostem skromniejszy”
Wygląd grzyba widocznego na fotografii w książce
Pomarańczowy rozłożysty i wygięty ku górze kapelusz
· Uczniowie wymieniają nazwy grzybów, których nie zbierali bohaterowie wiersza i dopisują do nich porównania i epitety
· Uczniowie wymieniają zalety grzybów opisane w wierszu
· Uczniowie odwołując się do tekstu odpowiadają na pytanie czego nie powinno się robić w lesie podczas grzybobrania?
· Uczniowie wypisują z tekstu po dwa wyrazy zakończone na u, ów i z ó niewymiennym
c) Faza końcowa:
· Powtórzenie wiadomości o środkach stylistycznych
· Zadanie domowe- Jakie są Twoim zdaniem, zalet zbierania grzybów?
INSPIRACJE