KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
TEMAT: „Wyprawa do lasu” Czesława Miłosza – odkrywamy magię i kolory lasu.
CELE:
Uczeń:
· opowiada o świecie przedstawionym w wierszu,
· umiejscawia obraz zawarty w wierszu we współczesnych realiach,
· wyszukuje w tekście informacji na temat zjawisk przyrodniczych i rozpoznaje je,
· wskazuje myśl dotyczącą potęgi przyrody, którą wyraził poeta w wierszu.
METODY PRACY:
· dyskusja,
· wyszukiwanie informacji w tekście z podręcznika,
· burza mózgów,
· pogadanka.
FORMY PRACY:
· indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· podręcznik,
· karta pracy z mapą graficzną do uzupełnienia,
· fotografie przedstawiające las.
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WPROWADZAJĄCA:
· Czynności organizacyjne: sprawdzanie listy obecności.
· Oglądanie fotografii przedstawiających las – pogadanka na temat cech charakterystycznych lasu.
FAZA REALIZUJĄCA:
· Czytanie wiersza Czesława Miłosza pt. „Wyprawa do lasu” przez nauczyciela.
· Pogadanka na temat świata przedstawionego w utworze i odczuć jakie towarzyszą podczas czytania.
· Praca w grupach: „Wspomnienia z wyprawy do lasu”- uczniowie opisują las znany im ze szkolnej wycieczki.
1. Dzielimy uczniów na grupy (maksymalnie po pięć osób w grupie),
2. podajemy temat pracy i wyjaśniamy go
3. rozdajemy między grupy fotografie oglądane w fazie wprowadzającej lekcji,
4. określamy czas na wykonanie zadania (10-15 minut).
· Porównywanie świata przedstawionego opisanego podczas pracy w grupach z obrazem poetyckim lasu zawartym w wierszu Czesława Miłosza.
· Wypisywanie przez uczniów barw i cech lasu o różnych porach dnia za pomocą mapy graficznej znajdującej się na karcie pracy (zadanie 1).
· Ogólna ocena autentyczności ukazanego obrazu poetyckiego – dyskusja między uczniami.
Pytania pomocnicze zadawane przez nauczyciela uczniom: O jakiej porze dnia został opisany las w wierszu? Czy rzeczywiście łatwo zgubić się w lesie?
· Pogadanka na temat tego jak ukazany jest człowiek wobec traw i drzew.
FAZA PODSUMOWUJĄCA:
· Wnioski z lekcji: korzystając z wyciągniętych przez uczniów założeń i myśli potwierdzamy, że las jest pełen kolorów, które nadają mu szczególnego wyrazu i magii.
· Ocena najaktywniejszych uczniów.
INSPIRACJE